مجلس از برنامه‌ های رمضانی سیما تجلیل کرد

برای «قرآن»

۴۹میلیون مخاطب برنامه های رمضانی و نوروزی

آخرین داده‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما که توسط محسن شاکری‌نژاد، رئیس این مرکز اعلام شد از افزایش ۶ درصدی مخاطبان تلویزیون در نوروز ۱۴۰۴ نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته خبر می‌دهد.
آخرین داده‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما که توسط محسن شاکری‌نژاد، رئیس این مرکز اعلام شد از افزایش ۶ درصدی مخاطبان تلویزیون در نوروز ۱۴۰۴ نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته خبر می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۹۹۳۸۸
 
به گفته شاکری‌نژاد، سریال‌های ویژه نوروز نسبت به سال قبل با رشد مخاطب مواجه شده که پخش مجموعه‌های تلویزیونی محبوبی مانند «پایتخت ۷» در این امر بی‌تأثیر نبوده است. در دو سال اخیر، ماه رمضان و عید نوروز مقارن شده ‌بود؛رسانه‌ ملی هم تلاش کرد با دست پر به استقبال این دو مناسبت ملی و مذهبی برود. از این رو رقابت بین ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان و افطار و سحر با تدارکات صداوسیما به مناسبت نوروز باستانی، تنگاتنگ شده و هرکدام از برنامه‌سازان و هنرمندان تلاش کردند گوی سبقت را در جذب مخاطب از رقبای خود بربایند. در سال‌های اخیر  دو برنامه «محفل» و «زندگی پس از زندگی» به‌عنوان ویژه‌برنامه‌های افطار سیما، با فاصله‌ای اندک در صدر جدول جذب مخاطبان قرار گرفته‌اند.به‌عنوان نمونه سال قبل درآخرین نوبت نظرسنجی انجام شده بعدازماه رمضان‌ونوروز۱۴۰۳ محفل پرمخاطب‌ترین برنامه سیما شد. در آخرین نظرسنجی محفل با ۲۷.۹درصد پرمخاطب‌ترین اعلام شد وزندگی پس از زندگی با ۲۷.۱درصد مخاطب در رتبه بعدی قرار گرفت. این رقابت رسانه‌ای جذاب در ۱۴۰۴ نیز تداوم یافت و تلویزیون بار دیگر با برنامه‌های ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان و افطار ۱۴۰۴ توفیقاتی در جذب مخاطب داشت و درمجموع نسبت به سال ۱۴۰۳ از مخاطبان بیشتری میزبانی کرد. 
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: ویژه‌برنامه محفل که به سومین فصل تولیدش رسیده و امسال نیز پیش از افطار از شبکه سه سیما روی آنتن ‌می‌رفت، ۴‌درصد افزایش مخاطب داشته و پرمخاطب‌ترین ویژه‌برنامه ۱۴۰۴ در لحظات ملکوتی اذان مغرب و ایام ماه مبارک رمضان بوده است. در مرتبه بعدی نیز برنامه زندگی پس از زندگی قرار گرفته که هنگام غروب و از شبکه چهار سیما در ایام ماه مبارک رمضان روانه آنتن می‌شد. به گفته شاکری‌نژاد این برنامه نیز در مقایسه با سال ۱۴۰۳ افزایش مخاطب داشته است. 
سیدعلی موسوی میرکلایی، مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما نیز از برگزاری هفت نظرسنجی درباره ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان و نوروز خبر داد و گفت: امسال میزان استفاده از برنامه‌های صداوسیما حدود ۷۳ درصد بوده‌؛ یعنی حدود ۴۹‌میلیون مخاطب از برنامه‌های صداوسیما استفاده کرده‌اند که در نوع خود بی‌سابقه محسوب می‌شود. مدیرکل سنجش مخاطب سازمان افزود: سریال‌های «پایتخت ۷»، «جانان»، «قول مردونه» و سریال‌های شبکه‌های تماشا و افق رتبه‌های برتر سریال‌ها را داشتند و در بین برنامه‌های ویژه ایام نوروز هم «مردان آهنین» بیشترین مخاطب را به دست ‌آورده است. به گفته مدیرکل سنجش مخاطب سازمان صداوسیما، برنامه‌های «ایرانگرد»، «پانتولیگ» و «۱۰۰۱» و برنامه‌های شبکه مستند جزو برترین‌های نوروزی بودند که با استقبال مخاطبان مواجه شدند. 
وی از رشد حدود ۵درصدی مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان نسبت به سال قبل خبر می‌دهد و عنوان می‌کند که حدود ۳۸میلیون نفر از این برنامه‌ها استفاده کرده‌اند و این داده‌ها برآیند سنجش‌های تلفنی و تبلتی در کل کشور است و مخاطبان گروه سنی ۱۲سال به بالا را دربرمی‌گیرد. 
     
خوش‌اقبال‌ترین‌های سحر و افطار
موسوی میرکلایی در ادامه با اشاره به این‌که ویژه‌برنامه‌های افطار ۱۴۰۴ نیز رشد مخاطب داشته، افزود: شبکه‌های سه، چهار و یک و شبکه‌های استانی، شبکه‌های برتر در ویژه‌برنامه‌های افطار بودندکه برنامه‌های محفل،زندگی پس از زندگی، یاد خدا و ویژه‌برنامه‌های افطار شبکه‌های استانی را شامل می‌شود. در خصوص برنامه‌های ویژه سحر نیز شبکه‌های استانی، شبکه‌های سه، دو و یک سیما شبکه‌های برتر بودند. برنامه‌های سحرگاهی ماه خدا، ماه من و سحرنشین و ویژه‌برنامه سحر شبکه‌های استانی برنامه‌های برتری بودند که از شبکه‌های مختلف پخش شدند. براساس داده‌های مدیرکل سنجش مخاطب سازمان، غیر از ویژه‌برنامه‌های افطار و سحر، برنامه‌های ویژه ماه مبارک که در ایام دیگر یا ساعت‌های دیگری پخش می‌شد نیز مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند و برنامه‌های سمت خدا، درس‌هایی از قرآن، جام رمضان و نجوای نجف برنامه‌های برتر بودند. در برنامه‌های ترتیل‌خوانی، سخنرانی‌های مذهبی و مناجات‌خوانی نیز رشد مخاطب خوبی داشته‌ایم. به گفته موسوی میرکلایی، رادیو هم در ایام ماه مبارک رمضان حدود ۱۵میلیون مخاطب در هفته اول و دوم شنونده داشته است و شبکه استانی، شبکه جوان، شبکه قرآن و شبکه پیام شبکه‌های برتر رادیویی بوده‌اند. در ایام نوروز هم شبکه‌های رادیویی رصد شدند که براساس آن شبکه‌های استانی، آوا، جوان و پیام شبکه‌های برتر در ایام نوروز بودند. 
براساس این آمارها، برنامه سال نو شبکه سه، ویژه‌برنامه برتر تحویل سال سیما بود. برنامه ویژه تحویل سال شبکه‌های استانی نیز جایگاه دوم را به دست ‌آوردند و شبکه قرآن و معارف، شبکه دو و شبکه نسیم نیز دیگر شبکه‌های برتر در میان ویژه‌برنامه‌های تحویل سال بودند. مدیرکل سنجش مخاطب سازمان در ادامه اضافه می‌کند: حدود ۴۰میلیون نفر آغاز سال را با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص موضوع سال پای تلویزیون گذراندند‌. این رصد آماری است که به‌طور زنده سنجش کردیم. در شب‌های قدر نیز حدود ۳۵میلیون نفر و در روز قدس حدود ۳۱میلیون نفر مخاطب رسانه‌ملی بودند. دو پویش «نه به تصادف» و «شش‌دانگ برانیم» نیز برگزار شد که به‌ترتیب حدود ۲۵ و ۱۴میلیون نفر در آنها مشارکت داشتند. در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز نیز حدود ۱۵میلیون نفر از پویش «زندگی با آیه‌ها» بهره‌مند شدند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها