با چند نفر از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه «هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه» گفت‌وگو کردیم

مرجعیت رسانه‌ملی در هوش مصنوعی

برگزاری همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه که دومین‌روز خود را پشت‌سر گذاشته، به‌خوبی نشان داد که رسانه‌ملی چطور با برپایی یک نمایشگاه و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در حاشیه یک همایش توانسته ظرفیت بخش‌های مختلف را شناسایی کند‌؛ بخش‌هایی که شاید در ظاهر ارتباطی با حوزه رسانه‌ملی ندارد اما تضارب افکار و تجربه‌های آن با توانمندی‌های رسانه‌ملی، اتفاقی نو در راستای تولیدات کیفی‌تر خواهد بود.
برگزاری همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه که دومین‌روز خود را پشت‌سر گذاشته، به‌خوبی نشان داد که رسانه‌ملی چطور با برپایی یک نمایشگاه و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در حاشیه یک همایش توانسته ظرفیت بخش‌های مختلف را شناسایی کند‌؛ بخش‌هایی که شاید در ظاهر ارتباطی با حوزه رسانه‌ملی ندارد اما تضارب افکار و تجربه‌های آن با توانمندی‌های رسانه‌ملی، اتفاقی نو در راستای تولیدات کیفی‌تر خواهد بود.
کد خبر: ۱۵۰۴۰۷۱
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
تولید برنامه بدون مجری در رادیو با استفاده از هوش مصنوعی
حامد مرادیان، تهیه‌کننده باسابقه رادیو در حاشیه این نمایشگاه، در گفت‌وگو با «جام‌جم» گفت: به‌هر‌حال هوش مصنوعی یک اتفاق جدید و نوین است. به‌نظرم رسانه‌ملی با برگزاری این همایش هم کمک به برنامه‌سازی کرده و هم این‌که به‌نوعی با شرکت‌های مخالف و توانایی آنها در هوش مصنوعی آشنا می‌شود؛ یعنی به‌نوعی یک همبستگی و ارتباط متقابل ایجاد شده‌است. 
مرادیان که در جشنواره «پژواک» نیز به‌واسطه تولید مسابقه‌ای رادیویی که داور کیفی آن هوش مصنوعی بود، جایزه‌ای برای نوآوری در تولید برنامه رادیویی دریافت کرده، تاکید می‌کند: امیدوارم این همایش به برنامه‌سازی در سازمان صداوسیما کمک کند. مثلا برخی از شرکت‌هایی که در این نمایشگاه هستند، می‌توانند در حوزه نظرسنجی از مخاطب به کمک رسانه‌ملی بیایند. 
وی ادامه می‌دهد: این نظرسنجی در بخش تولیدات صداپایه می‌تواند از طریق نظرسنجی در پایگاه «ایرانصدا» باشد تا تولیدکنندگان متوجه میزان مخاطب خود شوند. 
مرادیان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود هوش مصنوعی به محصولات صداپایه، قرار است گویندگان بیکار شوند، این‌طور بیان می‌کند: اگر ما به‌جای احساس خطر، خودمان را مجهز به دانش هوش‌مصنوعی نکنیم، محکوم به حذف هستیم. البته رادیو بیشتر می‌تواند در این حوزه از هوش مصنوعی استفاده کند. برنامه‌ای به‌نام «جوانی کوک» در رادیو‌جوان دارم که اولین برنامه موسیقی‌محور بدون مجری تاریخ رادیوی ایران است. 
هیچ مجری‌ای در این برنامه نداریم و همه توضیحات لازم را هوش مصنوعی به‌جای مجری بیان می‌کند. در تلاش هستیم برنامه‌هایی تولید شود که صد درصد با کمک هوش‌مصنوعی است. شاید به‌دلیل این‌که گویندگان هوش‌مصنوعی فاقد احساس هستند، زود باشد که در حوزه برنامه‌سازی زبان فارسی از ورود قطعی هوش مصنوعی به‌جای مجریان صحبت کرد. 
   
پاسخ به پرسش‌های شرعی با هوش مصنوعی!
یکی از این موارد مهم در هوش مصنوعی، استفاده از داده‌های کلان یا همان بیگ‌دیتاست که در نمایشگاه فوق مصداق‌های بسیاری دارد. مهدیا حمیدی، کارشناس مسئول سرویس‌های سازمانی از مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی در این خصوص به  جام‌جم  می‌گوید: مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس در این همایش و نمایشگاه جانبی آن حضور دارد. این بخش از آستان قدس توانمندی‌های بسیاری در حوزه هوش مصنوعی دارد که باید زیرساخت لازم برای تحقق آن فراهم شود. مواردی مثل پاسخ به پرسش‌های شرعی، پایش ازدحام صحن‌های حرم رضوی از منظر جمعیت و امنیت و... تنها بخشی از قابلیت‌های آستان در حوزه هوش‌مصنوعی است.  وی ادامه می‌دهد: بحث هوش‌مصنوعی نوین و تازه است و در آستان قدس از زمانی که واحد هوشمندسازی شکل گرفت، متمرکز بر جمع‌آوری کلان‌داده‌ها شدند. همین فعالیت‌ها که طی تدوین یک طرح مشخص صورت گرفت، نشان داد که تنوع داده‌های آستان قدس بالاست. استفاده از دستیار هوش مصنوعی برای این کلان‌داده‌ها مورد دیگری است که این کارشناس به آن اشاره می‌کند؛ اما پرسش اینجاست که چنین فناوری‌هایی چطور قرار است به خدمت زائران آستان قدس بیاید. حمیدی می‌گوید: همه فعالیت‌های ما در نهایت باید به خدمت زائران درآید. توانمندی‌های ما در حوزه سرویس‌های هوشمند، متعدد است. شاید ساده‌ترین آن چت‌بات پاسخگویی به پرسش‌های شرعی زائران باشد؛ یا حتی به‌کارگیری هوش مصنوعی در دارالشفاء امام‌رضا(ع) که الان به‌شکل رایگان به زائران خدمت ارائه می‌کند. اگر بتوان در این بخش سرویس‌های هوشمند برای کمک به زائران به‌کار برد، خدمات‌دهی بیشتری خواهد داشت؛ مثلا ورود ویلچرهای هوشمند یا راهنمای زائران که می‌تواند حضور آنها را تسهیل کند.  وی می‌گوید: به‌نظرم هوش مصنوعی خیلی گسترده است و می‌توان فعالیت‌های گسترده‌تری در این حوزه داشت. 
   
ارزیابی آثار روی آنتن رسانه‌ملی با هوش مصنوعی
سارا محمودان، کارشناس ارزیابی و تولید و فنی مرکز فنی سیما در حاشیه نمایشگاه هوش مصنوعی به «جام‌جم» گفت: از نشریه تخصصی این واحد رونمایی کردیم که تلاش شده مقالات تخصصی، آموزشی و جنرال هوش مصنوعی را منتشر کند.  بخشی از فعالیت کارشناسان واحد ارزیابی این است که نیروهای سازمان را مورد ارزیابی قرار دهد. در این حوزه تلاش شده تا با استفاده از هوش مصنوعی، این ارزیابی‌ها صورت گیرد. به‌همین منظور، هوش مصنوعی را طراحی کردیم تا این ارزیابی را به‌شکل کامل انجام دهد. بخش دیگر هم مربوط به آثار تولیدی و پخش‌شده از آنتن رسانه‌ملی است که به‌لحاظ فرمی (کارگردانی، ماهیت هنری و...‌)آن را ارزیابی می‌کنیم. خیلی‌وقت‌ها شبکه‌های مختلف خودشان تماس می‌گیرند و درخواست ارزیابی دارند. همچنین در نظر داریم جشنواره‌ای برگزاری کنیم که در آن آثار ویژه از نظر فرم مورد تقدیر قرار بگیرند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها