لینک دادن به مطالب در سایتهای دیگر یا به مطالب و بخشها در سایت خودمان، یکی از روشهایی است که سبب افزایش رتبه وبسایت در موتورهای جستجو میشود. البته برای این کار ابتدا باید با برخی اصول و مفاهیم آشنا شویم.
تبادل لینک و لینکهای خارجی
یکی از شیوههای افزایش رتبه سایت، تبادل لینک با سایتهای دیگر است. این لینکها در اصطلاح بکلینک (Back Link) نامیده میشوند؛ اما نکتهای که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که سایتهایی که با آنها لینک تبادل میکنید، باید موضوعی مشابه سایت شما داشته باشند. برای نمونه اگر وبسایت شما درباره معرفی نرمافزارهای روز است، اما به وبسایتی که به فروش گل و گیاه میپردازد لینک دهید، این کار شما از نظر موتورهای جستجو کمارزش تلقی میشود و حتی میتواند موجب کاهش رتبه سایت شما شود.
به همین دلیل همیشه فقط باید با وبسایتهایی که در حوزه اصلی فعالیت سایت شما قرار دارند، تبادل لینک دهید. هر قدر رتبه وبسایتی که به شما لینک میدهد، در موتور جستجو بالاتر باشد، امتیازی که به وبسایت شما تعلق میگیرد نیز بالاتر خواهد بود.
یکی دیگر از مسائلی که هنگام تبادل لینک باید مدنظر داشته باشید، کیفیت محتوای آن سایت است. هرگز با سایتهایی که مطالب جدیدی تولید نمیکنند یا مطالب خود را از منابع دیگر کپی میکنند، تبادل لینک نکنید. همچنین با سایتهایی که خودشان به انبوهی از وبسایتها و وبلاگهای دیگر لینک دادهاند، به تبادل لینک بپردازید.
در چنین مواردی میتوانید به برخی مطالب در سایتهای دیگر لینک داده، البته نوع لینک خود را از نوع nofollow قرار دهید. لینک nofollow بهدستهای از لینکها اطلاق میشود که موتور جستجو توجه چندانی به آنها نمیکند و در نتیجه حضور آنها در مطالب شما تأثیر چندانی نخواهد داشت. برای nofollow کردن لینکهای وبسایت روشهای مختلفی وجود دارد. برای نمونه در برخی سیستمهای مدیریت محتوا نظیر وردپرس میتوانید افزونه ویژه این کار را نصب کنید.
یکی دیگر از نکات مهمی که باید مدنظر قرار دهید، این است که خرید و فروش لینک از نظر موتورهای جستجو خلاف محسوب میشود، بنابراین هرگز گول تبلیغات فریبنده وبسایتهایی را نخورید که به شما وعده افزایش رتبه در موتورهای جستجو در قبال پرداخت پول میدهند؛ زیرا نهتنها لینکهای ایجاد شده از سوی این وبسایتها از نظر موتورهای جستجو ارزشی ندارند، بلکه حتی کاهش شدید رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو را در پی دارند.
لینک دادن به مطالب درون وبسایت
یکی دیگر از شیوههایی که میتواند سبب افزایش رتبه وبسایت شما در موتورهای جستجو شود، لینک دادن به مطالب وبسایت خودتان است. فرض کنید که وبسایت شما به بررسی آخرین فناوریهای تلفنهمراه اختصاص دارد و تا به حال چندین مطلب مختلف درباره مدلهای مختلف گوشی نوشتهاید. از این به بعد میتوانید در مطالب جدیدی که به وبسایت خود اضافه میکنید، به مطالب قبلی خود نیز لینک دهید. اگر مطلبی کلی درباره آخرین نسخه از اندروید نوشتهاید و چند روز بعد هم مطلبی درباره یک گوشی جدید که مجهز به آخر نسخه از سیستمعامل اندروید است بنویسید، میتوانید در بخشی از متن مطلب جدید، به مطلب قدیمیتر درباره آخرین نسخه از سیستمعامل اندروید لینک دهید. البته بهتر است برای لینک دادن به مطالب دیگر از یک قاعده بسیار مهم نیز پیروی کنید و آن اینکه لینکهایتان را روی کلمات مرتبط به مطلب مورد نظر قرار دهید. در مثال قبلی باید عبارت «اندروید 3/4» را در متن جدید خود یافته، این عبارت را به مطلبی که درباره این نسخه از اندروید نوشته بودید، لینک میدادید. به این ترتیب ارزش این لینک داخلی از نظر موتور جستجو افزایش مییابد. همچنین سعی کنید در بخشهای مختلف مطالب نوشته شده، به بخشهای وبسایتتان نیز لینک دهید. در همین مثال قبلی، میتوانید عبارت گوشی اندرویدی یا گوشی هوشمند را به نشانی اصلی وبسایت خود لینک دهید.
شبکههای اجتماعی
استقبال کاربران اینترنت از شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر گسترش یافته است. همین استقبال سبب شد موتورهای جستجو به درج لینک به مطالب سایتها در شبکههای اجتماعی اهمیت دهند. به همین دلیل بهتر است فعالیت در شبکههای اجتماعی را جدی بگیرید.
بهطور خلاصه حضور در شبکههای اجتماعی و درج لینک به مطالب وبسایت از دو منظر سبب افزایش بازدیدکنندگان وبسایت شما میشود؛ نخست آن که کاربران شبکههای اجتماعی به طور مستقیم به مطالب درجشده در وبسایت شما هدایت میشوند.
دوم اینکه قرار دادن لینک مطالب در شبکههای اجتماعی، افزایش رتبه وبسایت شما را در موتورهای جستجو به همراه میآورد.
ویکیپدیا را جدی بگیرید
بزرگترین دایرهالمعارف آنلاین جهانی یعنی ویکیپدیا انبوهی از مطالب مختلف را در خود جای داده است. با اینکه لینک به سایتهای دیگر در ویکیپدیا از نوع nofollow است، اما باز هم به دلیل اهمیت این وبسایت بزرگ، لینک به یک مطلب در این وبسایت میتواند به بهبود رتبه آن مطلب یا وبسایت در موتورهای جستجو کمک کند.
بنابراین بد نیست، حضوری پررنگتر در ویکیپدیا داشته باشید و گاهی به مطالب وبسایت خود نیز لینک کنید.
الکسا
وبسایت الکسا یکی از وبسایتهای زیرمجموعه شرکت آمازون است. این وبسایت میتواند رتبه بینالمللی و نیز رتبه ملی وبسایت شما را نشان دهد. با اینکه آمارهای این وبسایت چندان کامل نیست، اما اکنون بهترین وسیله برای تعیین محبوبیت وبسایتهای مختلف تلقی میشود.
نحوه کار وبسایت الکسا به این صورت است که ابتدا باید نوار ابزار این وبسایت را دانلود کنید تا هر بار که سایت یا صفحه دیگری را باز میکنید، خلاصهای از اطلاعات آن به بانک داده الکسا ارسال شود. این سیستم تنها بر مبنای اطلاعات افرادی که نوار ابزار مربوط را نصب کردهاند، کار میکند. با این حال بد نیست برای افزایش بازدیدکنندگانتان توجه ویژهای به وبسایت الکسا داشته باشید.
برای این کار ابتدا در الکسا عضو شوید. برای این کار به نشانی www.alexa.com بروید و وارد بخش Create an Account شوید و مراحل ثبتنام را انجام دهید؛ سپس میتوانید وبسایت خود را در آن ثبت کنید و مراحل نهاییکردن آن را نیز انجام دهید. بهاینترتیب وبسایت شما در فهرست رسمی الکسا قرار میگیرد. در ابتدای کار ممکن است رتبه شما در ردهبندی وبسایت الکسا بسیار پایین باشد. با اینحال هر قدر بیشتر روی ارائه مطالب جدید و نیز تکنیکهای بهینهسازی برای موتورهای جستجو کار کنید، رتبه شما در الکسا افزایش مییابد.
اگر بعدها خواستید به فکر جذب آگهی برای وبسایت خود باشید، رتبه خوب در الکسا میتواند در جذب بیشتر مشتریان و در نتیجه درآمدزایی بیشتر از طریق نمایش تبلیغات موثر باشد./ ضمیمه کلیک
صالح سپهریفر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد