پیشنهاد موشکی آمریکا به ایران

یک پایگاه خبری صهیونیستی با انتشار گزارشی مدعی شد واشنگتن به تهران اطلاع داده است با موشک‌های «شهاب ۳» مخالفتی ندارد، اما موشک‌های بالستیک دوربرد ایران را نمی‌پذیرد.
کد خبر: ۶۷۴۸۰۹
پیشنهاد موشکی آمریکا به ایران

به گزارش فارس، پایگاه صهیونیستی «دبکا» در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرده، مدعی شده است که دولت آمریکا به اطلاع تهران رسانده است که بحث محدودیت برنامه موشکی، موشک‌های «شهاب 3» را در بر نمی‌گیرد.

به ادعای دبکا، واشنگتن معتقد است که در توافق جامع هسته‌ای، باید موشک‌های با برد بالای 4 هزار کیلومتر و مدل‌های موشک‌های «سجیل»، «سفیر»، «سیمرغ» (ماهواره‌بر)، «عاشورا 1» و «عاشورا 2» محدود شوند.

آنطور که دبکا مدعی شده، این تصمیم آمریکا با واکنش منفی رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مواجه شده است. «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه، به مقامات صهیونیست و کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ایجاد سپر دفاع موشکی یکپارچه در منطقه اطمینان داد، اما به ادعا دبکا، این موضوع نتوانسته انتقادات از واشنگتن را کاهش دهد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تأکید کرده است که به هیچ وجه در مورد توان موشکی خود مذاکره نمی‌کند و این بحث به کلی خارج از چارچوب گفت‌وگوهای هسته‌ای است.

احمدی‌نژاد هیچ شانسی در انتخابات ندارد

نماینده مردم بناب در مجلس، با اشاره به نقش قوه‌قضائیه در پیگیری پرونده‌های دولت‌گذشته، گفت: در صورت شفاف سازی اطلاعاتی از سوی دستگاه‌های نظارتی، حلقه احمدی‌نژاد هیچ شانسی در انتخابات پیش روی مجلس ندارد.

محمد باقری‌بنابی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تحرکات اخیر حلقه احمدی‌نژاد برای آمادسازی جهت حضور در انتخابات مجلس دهم، گفت: قطعا در گام نخست مسئولان و دستگاه‌های نظارتی باید با شفاف‌سازی در جهت ارائه اطلاعات درباره عملکرد دولت احمدی‌نژاد به مردم اقدام کنند، زیرا این موضوع می‌تواند به آینده انتخابات مجلس کمک شایانی کند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه مردم در انتخابات پیش‌روی مجلس هوشیارانه‌تر عمل می‌کنند، افزود‌: هم‌اکنون مردم اطلاعات کافی و دقیقی از اقدامات و عملکرد دولت نهم و دهم ندارند، از این رو در صورت انتشار و ارائه اطلاعات درباره عملکرد دولت احمدی‌نژاد به‌ویژه درمورد اقدامات شرکت‌های نفتی، عملکرد وزارت علوم، نحوه توزیع بورسیه‌های تحصیلی و بهداشت و درمان کشور، به طور حتم حلقه انتخاباتی احمدی‌نژاد هیچ شانسی در انتخابات پیش روی ندارد.

ایران و آمریکا: «معمای زندانی»

رئیس شورای مالی ایرانیان آمریکا در یادداشتی برای الجزیره نوشت: تغییر رویکرد دولت اوباما به سمت دیپلماسی با ایران قاطعانه، پراراده و موفقیت آمیز بوده است. به همین دلیل است که آمریکا هیچگاه تا این حد به حل مناقشه هسته ای ایران نزدیک نبوده است. یکی از نشانه های این مسئله دعوت دولت عربستان از وزیر امور خارجه ایران به این پادشاهی است- گامی که ریاض پیش از این، زمانی که بی اعتمادی بیشتری در مذاکرات وجود داشت، از آن اجتناب کرده بود.

حتی مخالفان توافق در واشنگتن و تهران تشخیص می دهند که در شرایط «معمای زندانی» معکوس قرار گرفته اند: نتیجه مطلوب برای جنگ طلبان این است که به جای تقلب در توافق به منظور محفوظ ماندن از ریاکاری طرف مقابل، این طرف مقابل باشد که تقلب می کند، مچ اش گرفته می شود و به دلیل زیرپا گذاشتن مذاکرات دیپلماتیک سرزنش می شود. در حالیکه جنگ طلبان عدم توافق را به توافق ترجیح می دهند، بدترین نتیجه این است که سرزنش های مربوط به شکست تحریم ها متوجه آنها باشد.

دقیقا به همین دلیل است که دولت اوباما-که خواستار جدی یک توافق است- باید نظم خود در اجرای کامل توافق موقت را حفظ کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا یک بار دیگر تاکید کرد که ایرانیان کاملا به معامله ای که انجام داده اند، پایبند هستند.

آمریکا نیز مطیع این توافق موقت است اما مشکلاتی پیشروی اجرای آن وجود دارد. همانطور که طی ماه های اخیر دریافتیم، لغو تحریم ها سخت تر از آن چیزی است که پیش بینی می شد.

خوش‌بینی‌به‌توافق‌بی‌جاست

روزنامه «واشنگتن‌پست» در سرمقاله روز یکشنبه خود با اشاره به اختلافات زیاد میان طرفین در مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که دلیلی برای خوش‌بینی به مذاکرات وجود ندارد.

این روزنامه با اشاره به اینکه مقامات ایرانی پیش از آغاز دور تازه مذاکرات «لحنی خوش‌بینانه‌تر» در پیش گرفتند و در مقابل طرف غربی محتاطانه‌تر موضع‌گیری کرد، نوشت: این تفاوت در لحن‌ها بازتابی از عدم توازنی بود که احتمالا به نفع ایالات متحده و متحدانش است.

واشنگتن‌پست با برشمردن اختلافات ایران و 1+5 بر سر تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی‌سازی و همچنین اصرار آمریکا بر قرار گرفتن بحث برنامه موشکی در چارچوب مذاکرات، نسبت به رفع اختلافات ابراز تردید کرده و نوشته است مذاکرات هفته گذشته «بدشگون» به نظر می‌رسید.

در ادامه این یادداشت با اشاره به اینکه توافق نهایی به دقت از سوی طرفین مورد بررسی قرار می‌گیرد، نوشته است با توجه به اینکه این توافق باید همه ممتقدین را راضی کند، «تعجبی ندارد که خوش‌بینی بی‌جا به نظر برسد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
امیر
United States
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
۰
۰
امریكا هیچ غلتی نمی تونه بكنه.باید در مقابل زیاده خواهی ها ایستاد
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
۰
۰
آقا امیر داریم تحت فشارهای شدید اقتصادی هستیم ، من نمیدونم شما به كجا وابسته هستی اما با این اوضاع ، آینده خوبی رو متصور نیستم مخصوصا با حضور تندرویانی مثل شما ....
س
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۰
من نمیدونم چرا دولت قبلی با وجود خلافهای زیادی كه كرده كسی رسیدگی نمیكن و میخواهن به مجلس وارد شون . باید با اتحاد نه تنها مردم و مسئولین از منافع هسته ای خود دفاع كرد ولی باید اقتصاد به هم ریخته را درست كرد.

نیازمندی ها