اولین سریالهایی که از موسیقی باکلام استفاده کرده و بسیار هم موفق بودند سریالهایی مانند «کوچک جنگلی» و «گل پامچال» بود که ترانههای تیتراژ آنها خیلی زود ورد زبان مردم شد.
علیرضا افتخاری؛ پیشرو در خوانندگی
علیرضا افتخاری را میتوان با اجرای تیتراژ سریال امیرکبیر، اولین خواننده رسمی تیتراژهای تلویزیونی پس از انقلاب اسلامی به حساب آورد. او که از خوانندگان سرشناس موسیقی سنتی و پاپ است به غیر از سریال امیرکبیر در دهه 60، تیتراژ سریالهای به کجا چنین شتابان، روز رفتن و پنجمین خورشید را در کارنامهاش دارد.
سالار عقیلی و احسان خواجهامیری؛ پرکاران این سالها
سالار عقیلی نیز یکی دیگر از خوانندگان سنتی و کلاسیک است که بخشی از بهترین تیتراژهای تلویزیونی را خوانده است؛ از جمله سریالهای سالهای مشروطه، شیخ بهایی، تبریز در مه، دختری به نام آهو، سایه سلطان و پریدخت. احسان خواجهامیری خواننده پاپ نیز یکی دیگر از پرکاران عرصه تیتراژ به حساب میآید که تیتراژهایی که خوانده پرطرفدار از آب درآمده است. ازجمله آنها میتوان به آوای باران، ماتادور، مادرانه، از نفس افتاده، نابرده رنج، میوه ممنوعه، غریبانه، زیرزمین، مثل هیچکس، در مسیر زایندهرود و پول کثیف اشاره کرد.
محمد اصفهانی؛ خوانندگی آثار تاریخی
محمد اصفهانی، دیگر خواننده سرشناس عرصه موسیقی پاپ و سنتی یکی از پرکارترین خوانندگان در عرصه تیتراژهای تلویزیونی است. او اولین بار تیتراژ سریال آوای فاخته را در سال 73 و سپس سریال پهلوانان نمیمیرند را خواند، اما بعد از آن در سریالهای تنهاترین سردار، ولایت عشق، ارمغان تاریکی، وفا، شکرانه، آخرین دعوت، یه تیکه زمین، تا ثریا، آتش و شبنم، معصومیت از دست رفته، زیر هشت، رستگاران و... بهعنوان خواننده تیتراژ حضور داشت.
محمدرضا عیوضی؛ مثل یک رنگین کمون هفت رنگ
در دهه 70 و با شکلگیری موج نوی موسیقی پاپ تیتراژهای تلویزیونی نیز بهعنوان اولین و بهترین صحنه اجرا برای جوانان جویای نام این عرصه شد. تیتراژ سریال «روزگارجوانی» با صدای محمدرضا عیوضی یکی از اولین و البته پرمخاطبترینهای اینگونه از تیتراژهای تلویزیون لقب گرفت، ترانه آن با مطلع: «مثل یک رنگینکمون هفت رنگ، سرگذشت زندگیمون رنگرنگ، ای صمیمی، ای قدیمی، هم قطار، بر دل شب، شبنم عشقی بکار» مدتی بر سر زبانها افتاد.
علیرضا قربانی؛ از کیف انگلیسی تا پردهنشین
بعد از آن که تب موسیقی پاپ در جامعه فروکش کرد و شرایط به شکل عادی برگشت این بار تیتراژها نیز متناسب با ساختار هر اثر ساخته شد. مثلا تیتراژهای موفق سریالهای «کیف انگلیسی» و«شب دهم» با صدای علیرضا قربانی در گونه کلاسیک ایرانی خوانده شد. با گذر زمان تنوع گونهها بیش از گذشته شد هر چند کماکان این موسیقی پاپ است که بخش اعظم تیتراژها در آن سبک اجرا میشود. با این حال علیرضا قربانی را میتوان یکی از کسانی دانست که جمعی از بهترین تیتراژهای سالهای اخیر سریالهای تلویزیونی را خوانده است. جدا از دو سریال کیف انکلیسی و شب دهم سریالهای پرطرفداری چون مدار صفردرجه، روشنتر از خاموشی، سایه آفتاب، راستش را بگو، پردهنشین و البته وضعیت سفید نیز از دیگر آثاری است که قربانی آنها را اجرا کرده و هر کدام در زمان خود تبدیل به تیتراژهای پر مخاطبی شدهاند. البته نمیتوان کیفیت آثاری را که قربانی تیتراژ آنها را خوانده نیز در میزان محبوبیت موسیقی تیتراژ آن نادیده گرفت.
اخشابی، لهراسبی و دیگران
تعدادی دیگر از خوانندگان سرشناسی که در تیتراژها خواندهاند مانند قاسم افشار برای سریالهای تب سرد، خسته دلان، فردا دیر است؛ مجید اخشابی سریالهای همه بچههای ما، نوشدارو، اولین انتخاب، نقطه سرخط، بوی خوش زندگی و بسیاری سریال و جنگهای مختلف تلویزیونی که در آنها بهعنوان خواننده ایفای نقش کرده است؛ علی لهراسبی نیز در سریالهای دریاییها، خداحافظ بچه، سه پنج دو، فاصلهها، دلنوازان و چند سریال دیگر؛ رضا یزدانی در سریالهای یادآوری، ساخت ایران، رازهای یک خانه، مرگ تدریجی یک رویا و جاده چالوس؛ رضا صادقی در دودکش، موج و صخره، ارث بابام، ملکوت، سرنوشت؛ محسن یگانه در فراموشی، آسمان همیشه ابری نیست؛ مازیار فلاحی در یلدا، جاودانگی، هفت سنگ؛ امیرحسین مدرس در زندگی به شرط خنده، فصل زرد، فرات، خوشنشینها، باغ سرهنگ، عید امسال، گمشده و بسیاری دیگر از چهرههای سرشناس موسیقی کار خوانندگی تیتراژ را در سریالهای مختلف بهعهده داشتهاند.
قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: