در این میان شاید صدای ممتد و نسبتا بلند کابین مسافر یک هواپیمای مسافربری جزو خاطراتی از هواپیما باشد که در هر بار مرور بخوبی به یادش میآورید. صدایی که تنها به خاطر جریان بسیار قوی تهویه مطبوع کابین و برخی خنککنندههای ابزارآلات تعبیه شده در لایه داخلی بدنه هواپیما و بیرونی آن بوده و بدیهی است اهمیت شنیدن این صدا زمانی مشخص میشود که اعتراض مسافران برای نبود تهویه مناسب هوای کابین بلند شود.
با استارت زدن موتورها و انجام کارهای اولیه برای شروع پرواز، صداهای مختلف به بازه شنیداری مسافران اضافه میشود. از صدای جریانهای پنوماتیکی در کف و دیوارههای پایینی کابین تا افزایش فشار ابزارآلات هیدرولیکی هواپیما که هر کدام از اینها صدایی همراه با جابهجایی برخی تجهیزات هدایتی و کنترلی هواپیما را در پی دارند.
از متداولترین اتفاقاتی که ابتدای هر پرواز باعث ترس و شاید شک کردن مسافران به سلامت پرواز میشود خاموش و روشن شدن موقتی چراغهای کابین باشد، مثل این که برق هواپیما قطع و وصل میشود و این کاملا درست است. هواپیما برای تأمین برق تجهیزات خود نیازمند مولد برقی قوی است که در طول پرواز این مسئولیت بهعهده موتورهای آن است. ولی روی زمین و در توقفهای شاید چند ساعته، مولدهای بزرگ دیزلی است که انرژی را تأمین میکند. در زمان استارت موتورها یا استفاده از موتور کمکی، دیگر نیازی به این جریان برق نیست و میتواند قطع شود. این همان زمانی است که هواپیما منبع مولد برق خود را تغییر میدهد و چنین پدیدهای را سبب میشود.
هواپیما پس از طی مسیر و وقتی نیازمند کم کردن ارتفاع و سرعت برای نشستن در فرودگاه مقصد است، با بهرهگیری از برخی تجهیزات کنترلی نصب شده در انتهای بالها به نام فلپ، ضمن کاهش ارتفاع بدون افزایش سرعت، از کاهش ناگهانی و ناخواسته نیروی بالا برنده تولید شده توسط بالها نیز جلوگیری کرده، ایمنی پرواز را تضمین میکند.
پس زمانی که چند بار صداهایی مشابه باز شدن ارابه فرود هواپیما به گوشتان رسید، تعجب نکنید. فقط لطفا پشتی صندلی خود را به حالت عمودی برگردانید، کمربند ایمنی خود را ببندید و ترجیحا به علامت نکشیدن سیگار هم توجه کنید. متشکرم!
خلبان محمدتقی امیرسام
جامجم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد