کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم برلزوم پاسخ مناسب مسئولان به حماسه مردمی راهپیمایی 22 بهمن تاکید کردند

نوبت مسئولان

مراسم راهپیمایی 22 بهمن امسال و گستردگی و شکوه آن که چشمان جهانیان را خیره کرد، پاسخ محکمی بود به بعضی تحلیلگران که تصور می‌کردند شاید به دلیل برخی مسائل و مشکلات اقتصادی و فضاسازی‌های خارجی، حضور مردم در مراسم امسال کمرنگ‌تر از سال‌های گذشته باشد.
کد خبر: ۱۱۲۱۸۳۰
نوبت مسئولان

این حضور گسترده، تجلیل مقامات و مسئولان کشورمان و در راس آنها رهبر معظم انقلاب را در پی داشت و پس از پیامی که حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، یکشنبه‌شب در این زمینه صادر کردند، روسای قوا نیز دیروز در سخنرانی‌های جداگانه‌ای از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن قدردانی کردند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در نطق پیش از دستور خود با بیان این‌که باید همه قوا در جهت رفع مشکلات اقتصادی فعالانه مشارکت کنند، گفت: سرعت در حل مسائل ضرورت حال کشور است.

لاریجانی با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال، گفت: لازم است از ملت بزرگ ایران که با حضور خویش حرکتی عظیم، پرصلابت و استثنایی را رقم زدند، سپاسگزاری کنیم؛ حرکتی که حکایت از هوشمندی، وقت‌شناسی و دقت‌نظر در شرایط انقلاب داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از همه صاحب‌نظران سیاسی، احزاب و رسانه‌ها خواهش می‌کنیم این دستاورد ملی را مجددا دستاویز کشمکش‌ها و قیل‌و‌قال‌های سیاسی قرار ندهند. ماهیت اصلی این حرکت وحدت همه بود. این سرمایه را با آرا و نظرات و امکانات رسانه‌ای خود صرف همگرایی و وفاق کنند که برای توسعه شتابان کشور در جهت حل مشکلات امروز ضرورت دارد.

لاریجانی اضافه کرد: اگر در این امر تردید ندارید که دشمنان این ملت استراتژی یاس عمومی را دنبال می‌کنند و می‌کردند پس، از این همت عالی ملت در جهت وفاق ملی بهره جویید. ماجراهای غم‌انگیز اختلاف‌افکنی و بگومگوهای مالیخولیایی روح و روان عمومی جهان را آزرده کرده، بنابراین از این واقعه ارزشمند استفاده درست و عملیاتی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها علی‌القاعده باید معنای حضور فراگیر مردم را درک کرده باشند که ملت پیام روشنی به رفتار سبک و سخنان یاوه آنان دادند. یعنی اجازه دخالت در امور ایران را به هیچ کسی نمی‌دهند و اگر هم اختلاف و مشکلی داریم در خانواده بزرگ و پرظرفیت ایران با اراده ملت آن را حل می‌کنیم، چرا که آمریکایی‌ها بی‌آبروتر از آن هستند که برای ملت ایران غمگساری شیادانه کنند.

بصیرت مردم را پاس بداریم

رئیس قوه قضاییه نیز دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی، حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن را موجب افزایش اقتدار ملی و خنثی ساختن توطئه‌های دشمن دانست و با بیان این‌که چنین حضور باشکوهی پشتوانه عظیم قوا برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر است، از همه مسئولان خواست قدردان بصیرت مردم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نعمات الهی باشند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌ا... آملی لاریجانی، افزود: این نعمت بسیار بزرگی است که مردم باوجود برخی اختلاف سلیقه یا مخالفت با برخی روش‌ها و منش ها، وقتی مساله امنیت و مصالح کشور مطرح است به صورت یکپارچه می‌ایستند که ما باید نعمت ائتلاف، اتحاد، انسجام، بصیرت، درک بالا و دشمن‌شناسی مردم را شاکر باشیم.

مسئولان، به صورت عملی قدردان مردم باشند

همان‌طور که روسای قوا در سخنرانی‌های خود اعلام کرده‌اند حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، پشتوانه خوبی برای نظام جمهوری اسلامی است و توطئه دشمنان را خنثی کرده است و طبیعتا مردم نیز انتظار دارند مسئولان بیش از گذشته برای حل مشکلات کشور تلاش کنند.

رهبر معظم انقلاب در پیامی که یکشنبه‌شب صادر کردند در همین زمینه با اشاره به حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن، تاکید کردند: مسئولان کشور قدر این پدیده بی‌نظیر را بدانند و با استقامت کامل و روحیه انقلابی و عمل جهادی به ملت عزیز خدمت و از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند. آینده متعلق به ملت بیدار و بصیر ماست، ما مسئولان باید بکوشیم از ملت عقب نمانیم.

رئیس قوه قضاییه دیروز در همین زمینه خاطرنشان کرد: مسئولان باید بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با روحیه انقلابی و کار جهادی به بصیرت مردم پاسخ دهند و برای خدمت هرچه بیشتر تلاش کنند. نباید فراموش کرد که عبادت صرفا نماز و روزه نیست، بلکه حسب برخی روایات، رفع گرفتاری مردم و رسیدگی به مشکلات آنها از بالاترین عبادات است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در سخنان دیروز خود در جلسه علنی مجلس افزود: حضور حماسی ملت در این روز دستوراتی را برای مسئولان صادر کرده است که وقت خود را به نحو مطلوب صرف حل مشکلات اقتصادی کشور کنند که آسیب اصلی کشور در این حوزه است و از امور فرعی بگذرند و از فرصت‌ها برای خدمت صادقانه بهره جویند. استراتژی درست در این شرایط گذشت از امور جانبی و نگاه مسأله محور است که باید همه قوا در این جهت فعالانه مشارکت کنند و نیز سرعت در حل مسائل، ضرورت حال کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمیسیون‌های مختلف مجلس در این جهت از دستگاه‌های اجرایی برای حل مسائل برنامه زمانبندی شده را مطالبه کنند و هنگام بررسی بودجه نیز تا آنجا که ممکن است به حل مشکلات اصلی با نگاه عمیق‌تر توجه کنند.

مقامات از مردم عقب نمانند

اما رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام خود در ارتباط با راهپیمایی باشکوه 22 بهمن تاکید کرده‌اند که «ما مسئولان باید بکوشیم از ملت عقب نمانیم.» در خصوص میزان انطباق فعالیت مسئولان با شرایط کشور و همچنین راهکارهایی که مسئولان بتوانند خود را همتراز با مردم ایران، قرار دهند با چند نفر از کارشناسان گفت‌وگو کرده‌ایم.

آموختن روحیه انقلابی از مردم

محسن اسلامی، استاد دانشگاه

در راهپیمایی 22 بهمن شاهد بودیم ملت ایران با اراده و مصمم برای ادامه و استمرار نهضت انقلاب، پا به صحنه گذاشته و بر حفظ و حراست از آرمان‌های انقلاب تاکید کردند. ملت ایران همواره تلاش کرده است براساس توان یا فوق توانش در راه انقلاب عمل کند، چنین رویکردی نشان‌دهنده اوج اخلاص ملت ایران در برابر انقلاب است و این اوج از سوی ملت همواره رعایت شده و شاید مقداری منجر به این شده است که مسئولان نتوانسته‌اند تلاش وسیعی در این جهات و همپا با ملت داشته باشند. بنابراین باید روحیه انقلابی از مردم آموخته شود.

مسئولان به دنبال این هستند که در گستره تحقق آرمان‌های انقلاب قدم بردارند، اما این گستره سطح پایینی به خود گرفته است. بنابراین تذکر رهبری، تذکر درستی است؛ همان‌طور که مردم با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی با همه وجود در صحنه حضور می‌یابند همین رویه را باید مسئولان در پیش بگیرند با فرض این‌که مسئولان از بخشی از مشکلات مردم فارغ بوده و رفاه نسبی دارند. با فرض این‌که مردم درگیر برخی مشکلات هستند، اما همچنان نسبت به آرمان‌های انقلاب مصمم تر بوده و اراده بیشتری دارند.

برخی مسئولان چندان قائل به پیشروی تفکر انقلابی نیستند، در حالی که مردم تصور می‌کنند به هر میزانی که پایبندی به آرمان‌ها بیشتر باشد، صحنه عمل بهتر و منظم‌تر خواهد بود. ملت تصور می‌کند هر چه زندگی مسئولان انقلابی‌تر باشد، طبعا وضعیت کشور بهبود می‌یابد اما در مسئولان شاید این اراده وجود نداشته و این موضوع به آسیب تبدیل شده و در نتیجه مسئولان مقداری از مردم عقب مانده‌اند.

بنابراین آنها باید با همین رویه‌ای که در راهپیمایی‌ها از سوی مردم مشاهده می‌کنند برنامه روزهای دیگر را ترسیم کنند. باید برای مسئولان، اداره کشور براساس آرمان‌های 40 سال اخیر و ادامه آن در قالب و شکل جدید نهادینه شود. در این مسیر مسئولانی که نمی‌توانند با مردم ایران ارتباط بگیرند، باید مسئولیت را به دیگران تحویل بدهند. در ضمن باید روند جوانگرایی نیز مورد توجه قرار گیرد، چراکه در حال حاضر زمانه ورود جوانان به عرصه قدرت است و در منطقه هم شاهد همین حضور و نقش جوانان در تحولات منطقه‌ای هستیم.

مسئولان از مردم عقب افتاده‌اند

محمدصادق کوشکی، فعال اصولگرا

آنچه در پیام رهبری بر آن تاکید شد حکایت از نارضایتی ایشان از عملکرد برخی مسئولان است و تلویحا ایشان در پیامشان فرمودند برخی مسئولان از جامعه و مردم عقب هستند.

مردم در 22 بهمن و همچنین در عرصه‌های دیگری از جمله دی‌ماه ثابت کردند می‌توانند بین مطالبات، نارضایتی و حفاظت از اصل انقلاب تفکیک قائل شوند، به این معنی که مردم در عین حال که به تعبیر رهبری از فسادهای اقتصادی و تبعیض بشدت ناراضی بوده و در حوزه معیشت و کار مشکل جدی دارند، اما حاضرند داوطلبانه و خودجوش در حمایت از نظام، روزهای متمادی راهپیمایی کنند یا در 22 بهمن شاهد این هوشمندی مردم مسلمان و مومن بودیم.

با وجود چنین حضوری از سوی مردم، برخی از مسئولان حاضر نیستند منافع جناحی و باندی خود را کنار گذاشته و مصالح انقلاب و خدمت به مردم را در نظر بگیرند، بعضی مسئولان ذهنیت‌های غلط و متوهمانه‌ای در مورد موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای دارند. در چنین عرصه‌هایی برخی مسئولان با آن‌که خود را نخبه و چهره سیاسی می‌دانند اما از مردم عقب‌تر هستند، چرا که اولویت مردم حفظ انقلاب است اما اولویت آنها حفظ منافع جناحی و باندی. رهبری به عنوان راهبر جامعه وظیفه تذکر دارند تا به این ترتیب چنین مسئولانی به خودشان بیایند، بنابراین این تذکر رهبری باید توسط دستگاه‌های نظارتی مخصوصا مجلس جدی گرفته شود تا موجب عقب‌ماندگی دولت و حاکمیت از مردم نباشیم، عقب‌ماندگی مسئولان از مردم امر مطلوبی نیست و موجب وارد کردن آسیب‌هایی به جامعه می‌شود.

مسئولان امید را در مردم زنده کنند

محمدرضا خباز، فعال اصلاح‌طلب

رهبر معظم انقلاب در پیامشان به مناسبت حضور حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن، نقاط آسیب کشور را نیز بیان فرمودند. در آرمان‌های انقلاب هم مسئولان باید چند گام از مردم جلوتر باشند نه این‌که در برخی موارد از مردم عقب تر بمانند، چرا که چنین رویکردی مشکلاتی را در پی خواهد داشت. یکی از موضوعاتی که باید مسئولان از مردم عقب‌تر نباشند، رعایت حفظ ارزش‌ها بویژه ارزش‌های اخلاقی است. انقلاب ما بر مبنای اسلام شکل گرفت، ما انقلاب کردیم که اخلاق داشته باشیم. مردم به وظیفه خود عمل می‌کنند اما گاهی دیده می‌شود مسئولان در تریبون‌های رسمی به جای این‌که سیاست را اخلاقی کنند، اخلاق را سیاسی می‌کنند. همان‌طور که مردم امیدوارند مسئولان نیز باید بارقه امید را در دل مردم زنده کنند و این جزو همان اخلاق اسلامی است که برای آن انقلاب کردیم.

حضور پرشور مردم در 22 بهمن عوامل متعددی دارد.ادبیات نادرست ترامپ و سردمداران این کشور و اسرائیل بزرگ‌ترین توهین به مردم ایران است و مردم احساس می‌کنند دشمن با تمام توان به صحنه‌ آمده است؛ چون اسرائیلی که خود عامل ننگ است برای ما خط و نشان می‌کشد. مردم با مشاهده این که آرمان‌های آنها بی محابا مورد تهدید قرار می‌گیرد، سکوت نمی‌کنند. البته ممکن است نسبت به برخی رفتارهای مسئولان اعتراض داشته باشند، اما وقتی در داخل خانواده اختلاف نظر باشد اجازه نمی‌دهند بیگانه‌ای اهل خانه را مورد تاخت و تاز قرار دهد. مردم ایران بموقع دشمن شناسی را به منصه ظهور گذاشتند.

لزوم بازخوانی شعارهای انقلاب از سوی مسئولان

داریوش قنبری، فعال اصلاح طلب

مردم در 22 بهمن نشان دادند همچنان پای دفاع از کشور و نظام ایستاده‌اند و به واسطه حضور خود، این پیام را به بیگانگان داده‌اند که در عرصه جدی بوده و از آرمان‌های خود کوتاه نیامده‌اند. این پیامی بود که ملت مخابره کرد.

این حضور همه آحاد ملت ایران، فارغ از تعلق به جناح و گروه خاصی است. مسئولان باید شعارهای انقلاب را بازخوانی کنند و خود را بسنجند که در چه نقاطی کاستی دارند و آن را مورد توجه قرار دهند تا به این ترتیب مشکلات را حل و نقاط قوت را تقویت کنند.

مسئولان باید خود را در ترازوی شعارهای انقلاب قرار دهند، نباید بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب مسئولان به شعارهای انقلاب بی‌توجه بمانند و باید با درک درست شعارهای انقلاب، فاصله خود را با خواست مردم کم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها