سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
گویا ایران خودرو و نوعاً، خودروساز ایرانی، هر بار که دست به تولید و یا مونتاژ خودروی جدیدی می زنند، تمامی این توجیه ها را لحاظ می کنند. در باب پژو 206 و 207 گویا این روند حتّی زودتر از ابتکار عمل ایران خودرو و در سالن های مونتاژ کمپانی پژو شروع شده است.
موفقیت خودروی 206 کمپانی پژو چه در امر فروش و چه در کسب چندین عنوان بین المللی -از جمله خودوری سال اروپا در اوایل قرن بیستم، زیباترین خودوری سال از نگاه مصرف کنندگان و چند عنوان دیگر در خصوص سطوح آلایندگی و مصرف سوخت- انگیزه بسیار موجّهی بود تا پژو سعی در آفرینی این سوپر مینی محبوب نموده و بخت واحد فروش خود را با عرضه ی یک نواده ی خلف از این کلاس دوباره بیازماید.
تمام این تفاسیر، آخرالمر منتهی به تولید پژوی 207 در سال 2006 شد. خودرویی که با هدف پشت سر گذاشتن استانداردهای اروپایی، توسط شرکای پژو در اسلواکی و اسپانیا به تولید انبوه رسید و محصولات قطعات و حتّی فنّاوری تولید آن به امریکای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و اروپای شرقی انتقال یافت. در این لحظه حق دارید بپرسید که چرا در لیست بازارهایی که 207 در آن عرضه شده، نامی از ایران دیده نمی شود؟
پاسخ این پرسش برای کسانی که با ظرفیت بازارهای جهان سومی در رابطه با محصولات اروپایی آشنا هستند، بسیار روشن و برای مصرف کننده ی مشتاق ایرانی –که به دنبال تازه ترین فنّاوری اروپا در خیابان های ایران می گردد- قدری بغرنج است. چرا که مصرف کننده ایرانی در سال 1389خبر از واردات خودرویی تحت عنوان پژو 207 شنیده است و از آن پس نیز اطلاعاتی در باب مونتاژ و تولید خودرویی به نام 207i در داخل دریافت نموده است.
207i یا 207 ایران خودرو؟
پیش از پرداختن به این موضع که اساساً خودروی 207 هیچگاه در ایران و سایر بازارهای جهان سومی به تولید نرسیده است، لازم است توضیح بدهیم که حرف اختصاری i نیز ارتباط مستقیم و مبنایی با برند داخلی ایران خودرو یا نام ایران ندارد. این محصول و نام جذاب آن داستان جداگانه ای دارد.
پس از موفقیت 206 در اروپا و در کل جهان، الزام و نیاز نوسازی خط تولید آن سبب شد تا پژو و شرکای اروپایی آن با عرضه نسخه فیس لیفت شده پژو 206 کیفیت های فنّی آن را در چهره ای جدید به مشتریان خود عرضه کنند و از این طریق هم مصرف کننده را راضی نگه دارند و هم بر سود مداوم خود بیافزایند. 206 پلاس حاصل این اندیشه بود و در سال 2004 وارد جاده های اروپا شد و تا حدودی به اهداف اروپایی خود نیز دست یافت.
انتقال خط تولید 206 پلاس به بازارهای آسیایی و از جمله ایران، مصادف بود با رونمایی از پژو 207 در اروپا و همین امر سبب شد که در بسیاری از کارگاه های مونتاژ آسیایی و حتّی در آمریکای جنوبی و کشورهای اروپای شرقی، 206 پلاس مونتاژ شده در خارج از مرزهای فرانسه با عنوان 207i به ویترین های تبلیغاتی راه یابد. امری که وبگاه پژو نیز گاه و بی گاه آن را تأیید نموده است.
این گونه شد که صرفاً با انتخاب یک نام، کشورهایی که خط تولید 206 پلاس (207i) را راه اندازی نمودند، خود را از 207 اصلی پژو بی نیاز دیدند و 207 در هیچ کشوری غیر از فرانسه، اسلواکی، اسپانیا و اروگوئه تولید نشد. در واقع برای بررسی ویژگی ها فنّی 207i در ایران، می بایست به مقایسه ی آن با 206 بپردازیم و نه 207.
مقایسه پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو با پژو 206 تیپ 5
پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو، نسخه ی فیس لیفت شده ی سوپر مینی اروپایی است که در دسته بندی های کارشناسی در کلاس هاچ بک های B segment قرار می گیرد. 110 اسب بخار قدرت، حاصل چرخش 5800 دور در دقیقه ای موتور 1.6 لیتری بنزینی آن است که از طریق یک گیر بکس اتوماتیک 4 سرعته به دیفرانسیل جلوی آن منتقل شده و در شروع حرکت مدت زمان 11.4 ثانیه ای را برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ثبت می نماید.
گرچه انتظارات بالاتری در خصوص مصرف و آلایندگی از پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو وجود دارد لیکن تولیدکننده ی داخلی به حدّنصاب آلایندگی یورو3 در آن اکتفا نموده و میزان مصرف 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر را برای ترکیب رانندگی شهر و بزرگراه با 207i ذکر کرده است.
جدای از این توضیحات در خصوص سیستم پیشرانه و عملکرد خودرو، باید یادآور شد که ابعاد بدنه و کابین آن با پژو 206 تفاوت چندانی ندارد و تغییر عمده ای که رخ داده بیشتر در جلو پنجره و چراغ های جلو مشهود است.
مه شکن ها نیز گردتر و بزرگتر از 206 هستند و در داخل نیز طرّاحی داشبورد و عقربه ها با 206 تمایز حاصل نموده است. به غیر از این ها و البته چراغ ترمزهای دو رنگ در پشت اتومبیل، پژو 207 تفاوت چندانی با مدل 206 ندارد.
البته قیمت پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو با اختلاف 10 میلیون تومانی هم در نمایندگی -45 میلیون و 500 هزار تومان- و هم در بازار آزاد 50 تا 55 میلیون تومان بسیار از قیمت پژو 206 متفاوت است.
پژو 206 تیپ 5، تجربه نسبتاً موفق ایران خودرو در تقویت موتور و یا نصب موتور متفاوت بر روی 206 است.
تولید پژو 206 تیپ 5 از سال 1382 آغاز شده و پس از سال 1390 روند جدیدی نیز یافته است. عمده ی مشخصات فنی پژو 206 تیپ 5 ایران خودرو همان مشخصاتی است که در بالا برای 207 اتوماتیک ذکر شد.
تنها تفاوت این دو مدل در گیربکس آنهاست که در 206 تیپ 5 یک مدل دستی 5 سرعته می باشد. قیمت پژو 206 تیپ 5 هم اکنون در بازار 34 تا 38 میلیون و در نمایندگی 38 میلیون تومان است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد