به گزارش جام جم آنلاین از میزان، مهدی تاج در نشست خبری امضای تفاهمنامه فدراسیون فوتبال و بنیاد رودکی در پاسخ به این پرسش که «چرا برای انتخاب سرود تیم ملی به سمت ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی رفتید؟»، اظهار داشت: برای جام جهانی مجموعه فعالیتهایی داریم که یکی تیم ملی، مسابقات و برنامههای روتین است و بحث دیگر ما فرهنگی است که جلسات مختلفی برگزار شده و وزارت امور خارجه، امور ارتباطات، وزارت ارشاد و وزارت ورزش هستند که ستاد راهبردی را هدایت میکنند. در ستاد راهبردی بحثهای سیاسی، گردشگری، ضدتروریسم و... وجود دارد و در بخش فرهنگی نیز ما کارهایی انجام دادهایم. یکی از آنها بافت هشت فرش جام جهانی بود که به نفرات مورد نظرمان میدهیم.
وی ادامه داد: ما در جام جهانی بستههایی مانند پرچم، مچ بند، هدبند و تیشرت و کاورهای ایران را بین تماشاگران در روسیه توزیع خواهیم کرد و برچسبهای خودرو با عنوان من یار دوازدهم هستم بین هواداران برای چسباندن آن روی خودروها تقسیم خواهد شد. همچنین ما نمایشهای شبهای ایرانی که عرضه صنایع دستی کشورمان است در روسیه خواهیم داشت. یکی از مهمترین بخشهای فرهنگی ما ساخت کلیپ صلح است و دیگری سرود جام جهانی که در این خصوص به آقای صفیپور (رئیس بنیاد رودکی) و همکاران ایشان زحمت دادیم. من تخصص چندانی در بخش موسیقی ندارم و فقط شنونده هستم، اما بنیاد رودکی کار خود را بلد است و کار پیش رو هم بسیار عالی انجام شده. کار علیرضا قربانی و سالار عقیلی کاملاً مشخص است. اینگونه تصمیم گرفته شده بود که ما یک کار فاخر را با همکاری ارکستر سمفونی و ارکستر ملی انجام دهیم که نظر مثبتی نیز روی این موضوع وجود داشت.
رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید: «آیا نمیشد با یک خواننده کار راحتتر و کمهزینهتری را انجام داد؟»، گفت: بله میشد کار را سادهتر کنیم و با یک خواننده که علاقهمندان زیادی هم دارد، کار را انجام دهیم. اکنون هم نمیتـوانیم مقابل کسانی که میخواهند به تیم ملی کمک کنند و سرودی داشته باشند، بایستیم چون تیم ملی برای کشور است و برای فدراسیون نیست. به روسیه هم کشور ایران اعزام خواهد شد نه تیم فدراسیون. این را هم بگویم که هر کسی در هر کجای دنیا میتواند برای تیم ملی سرود بخواند، اما ما کاری را انجام میدهیم که در ستاد جام جهانی تصویب شده است و به این نتیجه رسیدیم که با بنیاد رودکی وارد این کار شویم.
تاج درباره اینکه آیا پیراهنی که تصویر آن در فضای مجازی منتشر شده همان پیراهن تیم ملی در جام جهانی خواهد بود، گفت: خیر، پیراهن تیم ملی هنوز رونمایی نشده است. متأسفانه یک مجری این پیراهن را نشان میدهد که نمیدانم منبع آن کجاست. بدون شک چنین مسائلی شما رسانهها و این مجموعهها را زیر سؤال میبرد. یک روز یک سایت مطلبی در این خصوص مینویسند که تکذیب میشود و فردا یکی دیگر مینویسد. باید بگویم که قرارداد بین فدراسیون و شرکت آدیداس اسپانسری بود و باید مانند تمام دنیا به همین شکل پیش میرفت، اما پس از بخشنامه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ورود پوشاک به ایران ممنوع شد و فقط در صورتی میتوانستیم از این پوشاک استفاده کنیم که آن را در کشور تولید کرده و 60 درصد آن را هم صادر کنیم که آدیداس چنین امکانی را نداشت، بهخصوص اینکه زمانی هم برای این کار نبود.
وی ادامه داد: ما به این دلیل با آدیداس ادامه میدهیم که قبلاً قرارداد با آدیداس بسته شده بود و امکان بههم زدن قرارداد از سوی فدراسیون وجود نداشت، حتی ما امکان تغییر لوگوی لباسمان را نداشتیم، چون آن را به فیفا فرستاده بودیم و تأیید شده بود و الزام داشتیم که با همین لباس به جام جهانی برویم. به همین دلیل با آدیداس ادامه دادیم و آنها هم چون دیدند نمیتوانند پوشاکی را وارد کنند درخواست دادند که قرارداد اسپانسری به قرارداد تجاری تبدیل شده و این قرارداد نیز استعماری و استکباری نیست که برخی میگویند اینگونه شرکتها وقتی اسپانسر میشوند که بتوانند لباسهای خود را به فروش برسانند. ضمن اینکه ما 70 درصد از شرکت آدیداس تخفیف میگیریم و 30 درصد وجه پرداخت خواهیم کرد که آن را از محل فروش البسه در خارج از کشور فراهم خواهیم کرد. حالا اینکه ما گفته بودیم سود فروش لباسهای ما 1.5 میلیون دلار میشود و سایتی از قول ممبینی مینویسد که این درآمد بستگی به فروش دارد، چیز دیگری است. بله ما اگر بتوانیم لباسهای بیشتری بفروشیم سود بیشتری خواهیم کرد و اگر فروش ما کم باشد نهایتاً لباسها برای ما رایگان خواهد شد و اگر هم احیاناً فروشی نداشته باشیم و یا فروش کم باشد آن 30 درصد را باید از جیبمان پرداخت کنیم.
رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: باید بگویم پیراهن کشورهای دیگر هم در جام جهانی با تغییرات نسبتاً کمی با لباسهای قبلی آنها رونمایی شده و البسه تیمها چندان پیچیده نیست. لباسی هم که ما انتخاب کردهایم چیزی است که آن را پسندیدیم و طرح خاصی که اکنون بخواهیم درباره آن صحبت کنیم موضوعی نیست که قابل بحث باشد. پیراهن تیم ملی چیزی است که ما آن را پذیرفتیم و نوع یقه آن و طراحیاش مورد قبول بوده است.
تاج با اشاره به حذف یوزپلنگ ایرانی از روی لباس تیم ملی تصریح کرد: راجع به یوز ایرانی که روی پیراهن بوده، اما اکنون نیست باید بگویم ما جایی را برای طراحی یوزپلنگ پیشبینی کرده بودیم که آدیداس حاضر نبود آن را اجرا کند و یک پیشنهاد روی این طرح روی سینه بازیکنان بود که باز هم پذیرفته نشد و ضمن اینکه تکنولوژی لباس با این شرایط از بین میرود. حالا ما یوز را یک دوره روی لباس داشتیم که آن هم با فعالیت خود فدراسیون فوتبال انجام شده بود و حالا اینکه میگویند یوز حذف شد، منقرض شد و... موضوع دیگری است. البته ما این مسئله را از رسانهها میپذیریم که آنها باید چیزی بنویسند که مخاطب بخواند، ولی من هم با آقای صفیپور (رئیس بنیاد روکی) موافقم که با سرود تیم ملی و سایر مجموعهها اتقافی تغییر نمیکند و تیم ملی بدون توجه به این مسائل کار خودش را انجام خواهد داد.
وی درباره اینکه آیا قرار است فدراسیون فوتبال از تولید ملی در بحث پوشاک استفاده کند، گفت: بله ما هم از تولید ملی حمایت خواهیم کرد و این کار در فدراسیون در حال انجام است و حتی پیش از این هم بخشنامه آن وجود داشت که از 18 تیم ملی ما 17 تیم از تولید داخلی استفاده میکنند و فقط تیم بزرگسالان است که لباسش تفاوت دارد و آن هم به این دلیل است که ما مقدماتی جام جهانی را با همین پیراهنها انجام دادیم و قبلاً هم این لوگو را به فیفا معرفی کردیم که حتی فرصت تغییر قرارداد نداشتیم. تیم ملی هم تا پایان جام ملتهای آسیا از این لباسها استفاده خواهد کرد.
رئیس فدراسیون فوتبال درباره بحث تغییر لوگوی فدراسیون فوتبال و اینکه آیا تغییر این لوگو به جام جهانی میرسد یا نه، گفت: خیر تغییر لوگوی فدراسیون فوتبال به جام جهانی نمیرسد، اما در این خصوص فراخوان خواهیم داد تا صاحبنظران در این خصوص طرح بدهند. این حرف کاملاً درستی است که لوگوی فدراسیون نیاز به تغییر دارد و ما سه چهار ماه است که روی آن کار میکنیم.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد