مصطفی حاجی ولیئی، استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم در گفتوگو با جام جم آنلاین بیان کرد: عزاداری و گریه برای مصیبتهای وارد شده بر ولیّ خدا، از بهترین تقرّب به درگاه الهی و از مجربترین راهها برای جلب نظر رحمت خداوندی است که هرگونه اقدامی برای کمرنگ شدن آن، به هر بهانهای که باشد از بزرگترین خیانتها به مکتب اهل بیت به شمار میرود و گاهی از این دست «آیا»ها توسط دشمنان و معاندین مکتب امام حسین به هدف کمرنگ کردن و زدودن تقدّس از این عبادت پرفضیلت صورت میپذیرد که مقابله علمی و عملی تنها راه پاسخ به اینگونه یاوهسراییهاست.
وی ادامه داد: غرض از این مصاحبه، کمرنگ جلوه دادن عزاداری سیدالشهدا(ع) نیست، بلکه هدف، توجه دادن به مسئلهای است که عزاداری و گریستن را به سرمنزل مقصود رسانده و آن را تکامل میبخشد که غفلت از این مسئله، موجب سردرگمی و گاه انحراف از مکتب امام حسین (ع) و قرار گرفتن عزاداری در مسیر تأمین اغراض دشمنان و بهره-مندی شیاطین از آن میشود؛ و آن مسئله چیزی جز «یاریکردن امام معصوم» نیست.
حاجی ولیئی اظهار داشت: اگر اشک و آه و سینهزنی در راستای یاری امام قرار نگیرد، آن اثر لازم و حقیقی را به همراه ندارد. اگر تنها بهظاهر عزاداری اکتفا شود و محبت امام حسین در دل ها جاری نشود، حکایت همان شخصی میشود که در بیابان برای دوست در حال احتضارش گریه میکرد. کاروانی به آنجا رسید و علت گریه را پرسیدند. گفت: «دوستم به خاطر گرسنگی روبهمرگ است.» کاروان مقداری غذا و آب به وی داده و دوست او نجات پیدا کرد. بعد از مدتی همان فرد گریان، از بار خود غذا و آب بیرون آورد و مشغول خوردن شد. کاروان با تعجب از او پرسیدند: «ای نامرد! تو که نان و آب داشتی و دوستت روبهمرگ بود و اینهمه ناله و گریه میکردی؟» گفت: «دوستی من با این مرد، در حد گریه کردن بود اما دوستی من در آن حد نیست که بخواهم از نانوآب خود به او بدهم!»
به گفته وی، آیا دوستی ما با امام حسین(ع) نیز در حد گریه کردن و عزاداری است؟ یا آنکه دوستی ما آنقدر زیاد است که حاضر هستیم به خاطر امام حسین دست از لذتهای خود بکشیم و برای یاری وی آستین همت بالا بزنیم؟ همه میدانیم در روز عاشورا صدای کمک خواهی امام حسین (ع) برخاست؛ «آیا کسی هست مرا یاری کند؟» در آن زمان تنها عدهای اندک، توفیق اجابت دعوت ایشان را پیدا کردند و با یاری امام زمان خویش، سعادت ابدی و اخروی را خریدند.
استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اما این ندا، مخصوص سال شصتویک هجری نیست و هنوز این طلب یاری، با گوش جان شنیده میشود و کسانی که یارای شنیدن نواهای ملکوتی رادارند، طنین کمک خواهی سیدالشهدا (ع) را میشنوند. باید توجه داشت که ایشان بهعنوان ولیّ خدا به یاری کسی احتیاج ندارند و این ما بندگان هستیم که برای نجات خود از شقاوت و عذاب همیشگی نیازمند رفتن بهسوی تنها راه نجات یعنی اهلبیت داریم که با یاری ایشان، سعادت خویش را تضمین کردهایم.
وی در پاسخ به این پرسش که امروزه چگونه باید امام حسین یاری کنیم به جام جم آنلاین گفت: برخی از راههای یاری امام حسین (ع) دریکی از زیارتهای ایشان توسط امام صادق (ع) بیانشده است. در این زیارت میخوانیم «إِنْ کَانَ لَمْ یُجِبْکَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِکَ وَ لِسَانِی عِنْدَ اسْتِنْصَارِکَ- فَقَدْ أَجَابَکَ قَلْبِی وَ سَمْعِی وَ بَصَرِی وَ رَأْیِی وَ هَوَایَ عَلَی التَّسْلِیمِ لِخَلَفِ النَّبِیِّ الْمُرْسَل...»، «اگر در هنگام کمک خواهی شما، بدن و زبانم، شمارا اجابت نکرد، پس هماینک قلب و گوش و چشمم شمارا اجابت میکند و عقیده و خواستهام تسلیم و فرمانبردار فرزند پیامبر فرستادهشده است...»
حاجی ولیئی ادامه داد: طبق این کلام نورانی، وظیفهی ما در یاری ولیّ خدا و وجود مقدّس سیدالشهدا (ع) با قلب و گوش و چشم و عقیده و خواسته محقق میشود؛ اگر بخواهیم این وظیفه را در یککلام خلاصه کنیم، باید بگوییم: «تسلیم امام بودن» و سر تعظیم در برابر خواستههایشان فرود آوردن، راه یاری ولی خدا و تنها راه نجات و سعادت ماست. قلب من همان را بخواهد که او میخواهد، چشم من همان را ببیند که او میخواهد، گوش من همان را بشنود که او میخواهد، عقیده من همانی باشد که مورد رضایت اوست، خواسته من همان خواستهی او باشد.
استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم در پایان افزود: در ابتدا شاید سخت به نظر برسد اما بزرگ نشان دادن راه و ایجاد روحیه یأس و دمیدن روح نا امیدی در کالبد بشر، کار دشمن قسمخورده ما یعنی شیطان است. هر کس در هر شرایطی و با هر توانی میژتواند امام خود را یاری کند حتی با یک نگاه نکردن... پس بیاییم در این ایّام مرهمی بر زخمهایش باشیم نه زخمی دیگر.
بیتا نوروزی-جام جم آنلاین
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد