حجتالاسلام سید محمد واعظ موسوی در خصوص راهبردهای پیامبر اکرم (ص) در خصوص انتخاب و انتصاب مدیران و نحوه برخورد با آنها و چگونگی تصمیم گیریها در گفتگو با جام جم آنلاین؛ اظهار داشت: جوانگرایی یکی از ویژگیهای بارز پیغمبر اکرم در انتخاب مدیران بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پیامبر اکرم (ص) بعد از فتح مکه، فرمانداری که برای این شهر انتخاب کردند یک جوان 21 ساله بود و فرماندهای هم که برای جنگ با روم شرقی انتخاب کرده بودند یک جوان 18 ساله به نام اسامة بن زید بود و این نشان میدهد که پیامبر، جوانگرا بودند.
وی افزود: جوان هم جسور است و هم وابستگیهای مادی و حزبی و گروهی کمی دارد و بیشتر اهل خطر است و خطر میکند و معمولا شجاعت و جسارت جوان بیشتر از کسانی است که پا به سن گذاشتند.
حجتالاسلام واعظ موسوی بیان داشت: لازم به ذکر است که رسول خدا (ص) هر جوانی را به عنوان مدیر یا فرمانده منصوب نمیکرد بلکه جوانهایی را انتخاب میکرد که بسیار شایسته و از ویژگیهای لازم برخوردار بودند و این توانایی را داشتند که شخصیتهای پیشکسوت و مسن را زیر پرچم خودشان حفظ کنند و این نشان دهنده این است که پیامبر اکرم در اتنتخابهای خود، شایسته سالاری را با گرایش به جوان باوری و باور به نسل جوان را در نظر میگرفتند.
وی ابراز کرد: پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین (ع) با مدیران و فرماندهان خود رودربایسی نداشتند و اگر واقعا مدیری را شایسته نمیدیدند و یا متخلف میدیدند بلافاصله عزل میکردند و منافع مردم را بر منافع مدیران و فرماندهان ترجیح میدادند چنان که در زمان حضرت مهدی (عج) هم همینطور است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در متون دینی آمده است که حضرت مهدی (عج) نسبت به رعیت و مردم بسیار مهربان است اما نسبت به عمال و کارگزاران خود بسیار شدید برخورد میکنند و این ویژگی مدیریت اسلامی است که باید با مردم خوش رفتاری کرد و مهربان بود و بر مدیران سخت گیر.
وی گفت: همانطور که امام علی (ع) در فرمانی، برای مالک اشتر نوشته بودند دریدن مردم را غنیمت نشمار، به مردم مهربانی کن؛ مردم را دوست داشته باش و قلبت را نسبت به رعیت مهربان کن، حضرت ولی عصر (عج) هم در زمان ظهورشان نسبت به مردم بسیار مهربان و نسبت به عمال و کارگزاران و مدیران جامعه خود بسیار سخت گیر خواهند بود.
حجتالاسلام واعظ موسوی افزود: متأسفانه ما گاهی اوقات برعکس عمل میکنیم، اگر خطاکار از بین مردم باشد به اشد مجازات محکوم میکنیم اما در مواجه با خطای مدیران، آنها را از یک مدیریت سلب و مدیریت دیگری به آنها میدهیم و یا از یک منطقه به منطقه دیگری منتقل میشوند و هیچ وقت مردم شاهد نیستند که مدیران و فرماندهان در سطوح مدیریتی عالی یا پایه، مورد مجازات و توبیخ و حتی اشد مجازات واقع شوند و این موجب میشود که مردم اعتمادشان را به مسئولان از دست بدهند و پشتیبانی و حمایت خودشان را از نظام و سیستم حکومتی کم کنند.
وی بیان داشت: پیامبران و مخصوصا خاتم پیامبران و امام علی (ع) به این نکات بسیار توجه داشتند که این گونه مسایل موجب ناامیدی مردم نشود و سردمداران را در صورت اثبات خطا، مجازات میکردند؛ به عنوان نمونه ولید بن عقبه که در زمان خلیفه سوم، فرماندار کوفه و مشروب خورده بود و در همان زمان خیلی افراد رعایت مسایل جناحی و حزبی را میکردند و یا میگفتند ننگ است برای قبیله ولید بن عقبه که وی شلاق بخورد و حد جاری شود اما امام علی (ع) حاضر شدند که خود حد را بر او اجرا کنند و این مهم ویژگی دوم پیامبر اکرم (ص) در مدیریت و برخورد با فرماندهان خاطی و خطاکار بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به چگونگی تعمیم بایدها و نبایدهای سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) را به عصر و جامعه حاضر گفت: سیره مدیریتی پیامبر اکرم تا زمانی که در مقام تبیین و توضیح باشد کافی نیست بلکه بهترین زمان اکنون است که مردم از مسئولین خود مطالبه کنند که سیره پیامبر تبدیل به الگوهای اجرایی شود.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد