دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
سید مسعود شجاعی طباطبایی، گرافیست و مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری در خصوص مرحوم احمد دالوند به جامجم آنلاین گفت: من از سالهای پیش ایشان را میشناختم و همکاریهایی هم با داشتیم، اما بهطورکلی دالوند یک چهره شناختهشده در هنرهای تجسمی بود. سال گذشته که ایشان را برای برگزاری ورک شاپ آموزشی به حوزه هنری دعوت کردیم، کلاسهای بسیار مفیدی در حوزه هنر تجسمی، زیباییشناسی و نقد آثار هنری برگزار کردند.
او ادامه داد: ما به شکل پراکنده با آقای دالوند ارتباط داشتیم، ولی از سال گذشته بهطور منسجم تشریف آوردند و در بنیاد روایت فتح مستقر شدند. بعدازآن بهطور مشترک به این نتیجه رسیدیم که ایشان سردبیری نشریهای تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی را آغاز کنند. آقای دالوند عنوان «هور» را برای این مجله پیشنهاد دادند که مخفف هنر و رسانه و علاوه بر آن تداعیکنندهی هور از مفاهیم آشنای دفاع مقدس بود.
این گرافیست جوان اضافه کرد: محتوای این نشریه با سختگیری بسیار زیادی از سوی استاد دالوند انتخاب و تائید میشد. من تابهحال ندیده بودم یک سردبیر تا این اندازه دقت نظر داشته باشد، ایشان بسیاری از مطالب را خودشان مینوشتند یا مطالب رسیده را هم با دقت زیاد ویرایش میکردند؛ درنتیجه سه شماره از یک مجله تخصصی باکیفیت بسیار بالا داریم که حاصل زحمات زیاد ایشان بود.
شجاعی بیان کرد: در این نشریه مطالب بسیار زیادی در نقد گرایشها قبلی خودشان که زمینه روشنفکری داشت منتشرشده است. ایشان به دلیل آنکه مسیر روشنفکری را تا انتها رفته بودند، بهخوبی میدانستند چه اشکالاتی در این نوع تفکر وجود دارد؛ بنابراین آگاهانه و آزادانه نقدهای دقیقی به این فضا داشتند.
او همچنین تصریح کرد: در سه شماره مجله هور، مضامین اصلی که دغدغه ما و آقای دالوند بود، نقد به طرز فکر هنر برای هنر بود. احمد دالوند بهشدت به این پوچگرایی و فرم گرایی صِرف انتقاد داشت و معتقد بود هنر باید هدفی را دنبال کند. یکی از مسائلی که ایشان را خیلی متأثر میکرد، بحث اگزوتیک بود؛ ایشان نقد زیادی به فضای هنری که در گالریها شکلگرفته و همچنین حراجهای بزرگ در کشورهای عربی داشتند؛ چراکه معتقد بودند این رویه فضای هنر را به سمت بیهویتی میبرد و همان گرایش هنر برای هنر را پررنگ میکند.
مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: آقای دالوند تا همین اواخر بحث رویشهای انقلاب را مطرح میکرد و تمام تلاشش این بود که نشریه به دست مخاطبینی ازایندست برسد. بنابراین از مطالب و مضامینی استفاده میکرد که جریانساز و مؤثر باشد. امسال هم ایشان بهعنوان دبیر بخش پژوهش چهارمین دوره جشنواره هنر مقاومت قبول مسئولیت کرده بود و عضو شورای سیاستگذاری بنیاد روایت فتح هم بودند که عملاً باعث شده بود ایشان بهصورت مستمر در روایت فتح مستقر باشند.
شجاعی با اشاره به تحولات فکری مرحوم دالوند بیان کرد: نگاه دالوند از ابتدا نسبت به حوزه انقلاب اسلامی مثبت نبود و این تغییر طی سالهای اخیر اتفاق افتاد. میشود گفت در این چند سال اخیر نگاه ایشان به انقلاب اسلامی کاملاً تغییر پیداکرده بود و عشق و ارادت بسیار زیادی هم به اتفاقاتی که در هنر انقلاب اسلامی میافتد داشتند.
او در پایان گفت: در چهار دوره جشنواره هنر مقاومت، آثاری از ایشان با موضوع دفاع مقدس، غزه و موضوعات روز انقلاب اسلامی داشتیم و این دغدغه همیشه با ایشان بود، دکتر صادقی در خاطرهای تعریف میکردند وقتی تابلوی بزرگ خودشان با موضوع غزه را به ایشان نشان داده بودند، آقای دالوند برای مظلومیت مردم غزه به گریه افتاده بودند. ایشان روح بسیار لطفی داشتند و متأثر از همین روحیه لطیف هم آثار زیادی در حوزه دفاع مقدس و موضوعات روز جهانی خلق کردهاند که امروز در بنیاد روایت فتح موجود است.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد