ماجرای افزایش ۲ ساعته غلظت آلاینده‌های هوا تهران چه بود؟

شهردار تهران در یکی از تازه ترین اظهارنظرهایش راز افزایش ۲ ساعته غلظت آلاینده‌ها در سطح شهر تهران را افشا کرد.
کد خبر: ۱۲۰۲۸۰۶
ماجرای افزایش ۲ ساعته غلظت آلاینده‌های هوا تهران چه بود؟

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، آلودگی هوای تهران سالهاست که تهرانی‌های را آزرده کرده است این آزار و اذیت در حدی بود که در برخی سالها چندین روز مدارس و ادارات هم تعطیل می‌شدند.

این آلودگی تابستان و زمستان نمی‌شناخت و هر بار در یکی از فصول خودنمایی می‌کرد یکبار به خاطر وارونگی هوا و بار دیگر به خاطر چیز دیگر!

در این بین مسئولان شهری و کشوری هر بار یک راه حل موقتی برای کاهش آلودگی مطرح کردند یک بار پای بنزین‌های تولید داخل را پیش کشیدند و یک بار دیگر کیفیت ساخت خودرو را!

اما بیش از دو سال است که ماجرای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران از سوی مسؤولان شهری جدی گرفته شد و برای آن طرح‌های گوناگونی مطرح شده است.

یکی از این طرح‌ها طرح کاهش بود که بر افزایش سخت‌گیری‌ها در حوزه انجام معاینه فنی تأکید داشت.

هرچند که بر سر اجرای درست این طرح میان پلیس و شهرداری تهران کشمکش‌هایی وجود داشت طرحی که حداقل چندین نوبت اجرای آن به تعویق افتاد.

طرحی که یک بار پلیس گفت اجرای آن آزمایشی است و بار دیگر گفت اجرای آن ارشادی است. طرحی که در آن عده‌ای جریمه شدند و عده‌ای هم قسر در رفته و دوربین‌ها تصویر آنها را ثبت نکردند.

اما سرانجام از نیمه دوم سال گذشته اجرای طرح کاهش با قدرت پیگیری شده و دوربین‌های سطح شهر اقدام به ثبت تخلف برای خودروهای فاقد معاینه فنی کردند.

ثبت روزانه ۲۰ هزار تخلف معاینه فنی در تهران

این در حالی است که محسن پورسیدآقایی روز گذشته در نشست مشترک با اعضای کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری از تجهیز معابر ورودی و خروجی شهر تهران به دوربین‌های پلاک‌ خوان خبر داد و گفت: در حال حاضر ثبت تخلف معاینه فنی با 1400 دوربین، ثبت تخلف ورودی محدوده‌ طرح ترافیک از طریق 92 دوربین و ثبت تخلف محدوده‌ زوج یا فرد از طریق 111 دوربین صورت می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: روزانه 10 میلیون رکورد از طریق دوربین‌های سطح شهر گرفته می‌شود که از این میزان 15 هزار ثبت تخلف سرعت و چراغ قرمز بوده است.

پورسیدآقایی در این نشست به آمار تخلفات معاینه فنی و ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج یا فرد اشاره کرد و گفت: برابر آمار شرکت کنترل ترافیک تهران روزانه 20 هزار تخلف معاینه فنی در سطح شهر تهران و بیش از 70 هزار تخلف ورود غیرمجاز به محدوده‌ی زوج یا فرد و محدوده‌ی ترافیک از طریق دوربین‌ها ثبت می‌شود.

این مقام مسؤول در شهرداری تهران با اشاره به اینکه جرایم خاص معاینه فنی از جرایم رانندگی جداشده و 100 درصد آن باید برای رفع آلودگی هوا به شهرداری پرداخت شود، اظهار داشت: طی سال گذشته سه میلیون و ٦٠٠ هزار جریمه معاینه فنی در شهر تهران برابر با 180 میلیارد تومان صادرشده که تاکنون تنها 36 میلیارد تومان آن وصول‌شده است که برابر قانون بودجه به شهرداری تهران تعلق می‌گیرد ولی متاسفانه دولت تنها یک و نیم میلیارد تومان تخصیص داده است و الباقی را صرف کمبود بودجه‌های خود کرده است.

اجرای مرحله سوم طرح کاهش آلودگی در پایتخت

سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در ارتباط با معاینه فنی خودروها از ابتدای سال‌جاری اظهارداشت: در فروردین سال 98 در مقایسه با سال گذشته در حدود 16 درصد افزایش مراجعات به مراکز داشته‌ایم که با افزایش تعداد خطوط معاینه فنی در شهر تهران و سیستم مدیریت امور مشتریان به خودروهای مراجعه کننده به نحو مطلوبی در کمترین زمان بدون معطلی خدمات ارائه شده است. همچنین 38 درصد از خودروها به علت نقص فنی مردود و در بار اول موفق به اخذ معاینه فنی نشده‌اند.

وی با اشاره به بهسازی تجهیزات با توان و دانش داخلی مجموعه تصریح کرد: همه تجهیزات مراکز معاینه فنی ساخت کشور آلمان است که از یک‌سال گذشته با عنایت به افزایش هزینه های قطعات یدکی تجهیزات خطوط معاینه فنی و مشکلاتی در ورود آن به کشور، این ستاد با اتکا به دانش و تخصص همکاران مجموعه نسبت به بهسازی قطعاتی با رعایت همه استانداردها اقدام کرده است و خوشبختانه در سال 97 ستاد موفق شد حداقل مبلغ یک میلیارد تومان در این حوزه صرفه جویی و از خروج ارز جلوگیری کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران ادامه داد: بدون تردید عزم قوی و حمایت از بومی سازی این خدمات با کمک دانش فنی همکاران و مراکز دانشگاهی و دانش بنیان در این مجموعه ادامه داشته و این ستاد آمادگی دارد در صورت نیاز با مراکز معاینه فنی کشور در این زمینه همکاری کند.

وی بیان داشت: بدون تردید ادامه این روند و اجرای مرحله سوم طرح کاهش و ممنوعیت تردد و اعمال عوامل بازدارنده جهت خروج خودروهای فرسوده و کاربراتوری و همچنین تقویت اکیپ های سیار تست کنار جاده ای برای پایش مضاعف و مستمر خودروهای دیزل در سال 98 توسط این مجموعه ادامه خواهد داشت.

افزایش دو ساعته غلظت آلاینده ها در تهران

این در حالی است که شهردار تهران پیروز حناچی در حاشیه مراسمی در هفته گذشته آمار جالبی از افزایش غلظت آلاینده‌ها در سطح شهر تهران خبر داد.

وی که بر درستی اجرای طرح کاهش و نتیجه آن بر افزایش کیفیت هوای تهران سخن می‌گفت مدعی شد ما در سال گذشته بسیاری از روزها را نقطه به نقطه مورد بررسی قرار دادیم.

حناچی گفت: برای مثال روز ۸ بهمن سال ۹۶ را با روز ۸ بهمن سال ۹۷ مورد ارزیابی قرار دادیم و میزان آلایندگی ها را بررسی کردیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد برای مثال ما با بررسی‌هایمان دریافتیم در روزهای تعطیل که تعداد تردد خودروها با کاهش مواجه است کیفیت هوای شهر نیز بهتر است. اما دقیقا به یک نکته جالب در همین روزهای تعطیل هم دست پیدا کردیم که برای خودمان هم جالب بود.

وی افزود: در روزهای جمعه در بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب که تردد خودروهای سنگین در شهر تهران آزاد می‌شود یک بار غلظت آلاینده های هوا و ذرات معلق افزایش پیدا می‌کند.

شهردار تهران گفت: همین نکته باعث شد تا ما در برنامه‌های پیش رو ضرورت اعزام خودروهای سنگین به معاینه فنی را جدی بگیریم و برای این امر اصرار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سهم پزشکان سهمیه‌ای

ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور در گفت‌وگوی «جام‌جم»‌با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت

سهم پزشکان سهمیه‌ای

نیازمندی ها