سرمایه گذاری برای فرهنگ

رادیو در ایران از ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ آغاز به کار کرد. هدف‌ و انگیزه‌های نخست تاسیس رادیو در ایران‌، بیشتر به‌عنوان وسیله‌ای سرگرم‌کننده بود ولی با تلاش‌های پیگیر سازمان صدا و سیما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راه تأسیس مراکز استانی و پایه‌گذاری شبکه‌های تخصصی، نگاه به این رسانه، منطقی‌تر و اصولی شد.
کد خبر: ۱۳۶۲۲۴۶

 ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو و رقابت این رسانه صمیمی و تعاملی با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی‌شدن کشاند. شبکه‌های تخصصی به مخاطبان این امکان را می‌دهند که بر‌اساس نیاز و علاقه خود، از برنامه‌های رادیو بیشترین استفاده را ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. از سوی دیگر در شبکه‌های تخصصی، موضوع‌ های مرتبط با آن به‌صورت جدی دنبال می‌شوند و به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، این شبکه‌ها همانند کتابخانه گویا و دایره‌المعارف پویا، نیاز مخاطبان جویا را پاسخ می‌دهد. در ایران اسلامی، شبکه‌های رادیویی قرآن، فرهنگ، معارف، ورزش، جوان، اقتصاد، سلامت، گفت‌وگو و پیام، نمونه‌هایی از این رشد فرهنگی هستند که وظیفه پیام‌رسانی ، دانش‌افزایی و غنی‌سازی اوقات فراغت آحاد جامعه را به‌عهده گرفته است. فرهنگ یک رشته اصلی‌، میان‌دار و پیوندی میان تاریخ‌، ادبیات‌، زبان‌، دین‌، سرزمین‌، سیاست و اقتصاد هر ملتی است. نحوه فکر کردن و زندگی کردن ما به فرهنگ ما بستگی دارد. فرهنگ است که رفتار و افکار‌، شخصیت و هویت‌، ارزش‌های اصولی و باورهای اعتقادی ما را سامان می‌دهد و در طرز برخوردها و انگیزه‌هایمان تأثیرگذار است. به فرد‌گرایی و جمع‌گرایی و تعاملات اجتماعی ما ارتباط دارد. فرهنگی که ما به آن تعلق داریم حریم فردی و اجتماعی ماست. در واقع فرهنگ مدام ما را آموزش می‌دهد.
امروزه بیشترین سرمایه‌گذاری روی «فرهنگ» است. اگر فرهنگ دچار آسیب شود‌، اقتصاد‌، سیاست‌، باورها و آموزش هم دچار اشکال خواهد شد. فرهنگ کیفیت زندگی و خدمات جوامع را بالا می‌برد و علاوه بر آن‌که یک میراث انسانی به‌شمار می‌آید، یک عامل پیشران اجتماعی و اعتماد به نفس ملی است.
رادیو فرهنگ در ۲۵ فروردین ۱۳۷۵ همزمان با روز عطار نیشابوری، حکیم‌، عارف و شاعر ایرانی و پارسی‌گو از دل رادیو سراسری ۲ به‌عنوان یک شبکه ملی تخصصی در حوزه فرهنگ تاسیس شد و بر‌اساس تصریح قانون اساسی پخش زنده مذاکرات علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد. رادیو فرهنگ در سه حوزه کلان یعنی فرهنگ ملی‌، فرهنگ تخصصی و فرهنگ عمومی به صورت ۲۴ ساعته و روی دو موج اف‌ام و ای‌ام برای مخاطبان ملی و بین‌المللی برنامه‌سازی می‌کند. این شبکه تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و هدایت فرهنگی افکار عمومی جامعه در مسیر تقویت دینداری و معنویت مخاطبان و اعتلای توان تأثیرگذاری جبهه انقلاب اسلامی به کار بسته است. دشمنان نظام انقلاب اسلامی به‌صورت مستمر در‌صدد تهاجم به ارزش‌های اسلامی و اساس انقلاب‌، مایوس کردن و ایجاد تردید در دل‌های مردم، القای فرهنگ غلط و تضعیف ایمان ملت و اختلاف‌افکنی میان اقوام با ابزارهای مختلف رسانه‌ای در پوشش فرهنگ هستند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اولویت‌های رادیو فرهنگ توجه به هویت ملی و همگرایی مردم ایران است. ذائقه‌سازی فرهنگی متناسب با نیاز جامعه و سیاست رسانه، هم‌افزایی‌، جریان‌سازی و مطالبه‌گری فرهنگی به‌عنوان صدای مردم از دغدغه‌های این رادیو است.
چو هنگام فرهنگ باشد تو را
به دانایی آهنگ باشد تو را
جهان زیر آیین و فرهنگ ماست
سپهر روان جوشن جنگ ماست

علیرضا حبیبی - مدیر رادیو فرهنگ / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها