در مسیر تحولی که در رسانه ملی از زمان مدیریت رئیس سازمان صداوسیما آغاز شده، این تغییر راهی معاونتهای مختلف رسانه ملی شده و مدیران در تلاش هستند تا بتوانند با ایدههای جدید، نفس تازهای به برنامههای مختلف بدمند. این اتفاق در معاونت سیما همچون دیگر معاونتها بجد دنبال میشود و روز گذشته محسن برمهانی، معاون سیما، سه حوزه جدید را در معاونت سیما راهاندازی کرد تا برنامهسازان با انگیزه بیشتری به سمت تولید خوراک مناسب برای مخاطبان حرکت کنند. به همین دلیل حوزههای مدیر تولید آثار کوتاه، مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی و مرکز سیمرغ راهاندازی شده است. برای هریک از این حوزهها، برنامه و اهدافی درنظر گرفته شده است که در ذیل به بررسی آنها میپردازیم.
آثار کوتاه منطبق بر راهبردهای سند تحول
یکی از قالبهای برنامهسازی در تلویزیون، آثار کوتاه است که تا به امروز چندان مورد توجه قرار گرفته نشده است؛ در حالیکه این قالب برنامهسازی طرفداران خاص خودش را دارد. اکنون در راستای اتفاقات تازه در معاونت سیما، بخش مدیریت تولید آثار کوتاه راهاندازی شده و سعید محسن یوسفی با حکم معاون سیما بهعنوان مدیر این بخش انتخاب شده است. یوسفى با سابقه فعالیت در معاونتهاى برونمرزى و سیما تجربه تولید آثار کوتاه و مستند و معرفی و تبلیغ برنامهها را نیز دارد.
اهدافی برای این معاونت تعریف شده که شامل طراحی و تولید آثار کوتاه فاخر براساس سیاستهای راهبردی سیماست که از اهمیت ویژهای برخوردار است. همچنین نیازسنجی، طراحی و تولید آثار کوتاه فاخر در قالبهاى مختلف موضوعى، مناسبتى، ژانرمحور و مخاطبمحور، تولید تبلیغات جامع سیما با رویکرد همافزایى شبکهها، رصد روزآمدترین روشهای تولید و توزیع تیزرهای تبلیغاتی بهمنظور تحول سریع در وضعیت تبلیغ و معرفی برنامههای تلویزیونی و همچنین تولید آثار کوتاه منطبق بر راهبردهای سند تحول و اولویتهای دوازدهگانه قرارگاه طراحی از دیگر مواردی است که در این حوزه به آن اشاره شده است.
تقویت عناصر انقلابی در آثار نمایشی
دیگر حوزهای که در معاونت سیما تعریف شده، مدیریت کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی است که با حکم معاون سیما، حسین اسدیزاده بهعنوان مدیر این بخش منصوب شده است.
اسدىزاده فارغالتحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و تهیهکنندگی از دانشگاه صداوسیماست و پیشتر سوابق مدیریت نگارش فیلمنامه و پژوهش برنامهای مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما، مدیریت مرکز فیلم و سریال عصر، معاونت فرهنگی موسسه رسانههای تصویری، معاونت فیلمنامه خانه فیلم داستانی، معاونت هنری رسانهای بنیاد بینالمللی علوم وحیانی إسرا (حضرت آیتا... جوادیآملی)، عضویت شورای عالی تولید سینمای ایران، عضویت شوراهاى سینمای معناگرا، بنیاد سینمایی فارابی و فیلم و سریال سازمان هنری -رسانهای اوج را در کارنامه کارى خود دارد.
او تهیهکنندگی و کارگردانی فیلمهای تلویزیونی و سینمایی نظیر میزگرد خورشید نیزهها، داستانیهاى سلام، جمعه گل، مستوره، حوالی حرم و نیز مستندهاى داستان بهاییت، اول شخص جمع، آقازاده، دستمال سرخها، همنفسی ازجمله سوابق تولیدى وى بوده و همچنین تجربه مشاورت مذهبی، فیلمنامه و پژوهشگرى پروژههایى نظیر سینمایىهاى «طلا و مس»، «روز بلوا»، «بدون قرار قبلی» و سریال «پردهنشین» را داراست.
در حکم مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی بر تدبیر ریاست رسانه ملى، یکپارچگی راهبردی و همافزایی در آثار نمایشی صداوسیما مورد تاکید قرار گرفته است. این حوزه هم اهدافی را دنبال میکند که شامل متمرکز کردن ظرفیتهای طراحی، بررسی و تصویب فیلمنامههای مورد نیاز رسانه، پایش تنوع گونهها (ژانرها) و موضوعها و ایجاد رقابت از طریق گسترش تعاملات حرفهای با بدنه فیلمنامهنویسی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد است.
همچنین تقویت عناصر هویتی و نشانهشناسی ایرانی، اسلامی و انقلابی در آثار نمایشی، گسترش نگاه راهبردی و تمدنی در ادبیات دراماتیک و آثار داستانی و به فرجام رساندن اولویتهای دوازدهگانه سند تحول سازمان ذیل قرارگاه طراحی ازجمله تاکیدات محسن برمهانى خطاب به مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی است.
تولید سیتکام و تلهتئاتر
همچنین در ادامه این اقدامات محسن برمهانی در حکمی ماموریت تأسیس و ریاست «مرکز سیمرغ» را به مجید اکبرشاهی سپرد. وی هم اکنون مدیرعامل موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و پیشتر مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم بوده و همچنین سابقه مدیریت گروه اجتماعى شبکه پنج، مدیریت گروه مستند شبکه افق، معاونت تولید سینمای جوان و سرپرستی تولید روایت فتح و نیز تجربه مستندسازى و برنامهسازى تلویزیونی را در کارنامه کارى خود دارد.
در حکم معاون سیما خطاب به مجید اکبرشاهى بر افزایش توان تولیدی رسانه ملی در گونههاى (ژانرها) متنوع و مغفول نمایشی ازجمله مجموعههای سیتکام و تلهتئاتر، برنامهریزی، طراحی و اجرای فرآیند لازم برای به خروجی رساندن برنامههای غیرنمایشی طراحی شده در قرارگاه طراحی، تاکید شده است.
همچنین گردآوری توانهای متنوع و پراکنده برای حرکت همدلانه و همافزا به سمت قلههای فرهنگ و شناسایی، رتبهبندی و تعامل با گروههای کوچک و بزرگ تولید در خارج و داخل سازمان و تلاش برای گسترش ظرفیتهای عملیاتی رسانه ملی از دیگر وظایف مرکز تازه تاسیس سیمرغ است که باید محقق شود.
منبع: روزنامه جام جم