در رسانه ملی زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، چالشها و کشمکشها و مبارزات حقطلبانه رعایا و کشاورزان و دهقانها ضدمناسبات سیاسی / اجتماعی ارباب و رعیتی یا دوران حاکمیت فئودالیته و اربابها و خانها و مزدوران آنها، تاکنون ظرف و بستر صدها داستان فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی قرار گرفته است. تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی و سیاسی با هدف پیوستن ایران به جهان سرمایه و سرمایهداری در دوران پهلوی، تولید دو نوع فیلم روستایی و ارباب و رعیتی را در دستور کار هنرمندان سینما و تلویزیون قرار داد.
یک؛ آثاری که در برابر تهاجم فرهنگ و تمدن وارداتی شهری که الگوی آن، غرب بود، از اصالت و فرهنگ روستایی بدون ایجاد تغییر در مناسبات زندگی ظالمانه خان و رعیت، سخن میگفتند و دو، تولیداتی که با هجو و تحقیر زندگی و آیینهای روستایی و استقبال از ورود سرمایه و صنعت، مبلغ و مروج تمام شدن دوران سنتی ارباب و رعیتی در چارچوب حکم دستورات و سفارشات حکومت پهلوی بودند. درهمین امتداد هم بود که پهلوی دوم به سفارش و توصیه و نقشه اربابان آمریکایی خود، برنامهای مخرب را با ظاهر اصلاحات و صنعتی کردن کشاورزی با عناوین «انقلاب سفید یا انقلاب شاه و ملت» تدارک دیده و به تبلیغ آن در رسانهها، سینما، تلویزیون و سطوح جامعه میپرداخت. در واقع این طرح، انتقال زمین، قدرت و سرمایه را منطبق با نیاز حاکمیت سرمایهداری در کشور، بدون هرگونه مخالفت و درگیری و در جهت نجات جان و اموال اربابان ظالم و خوانین ستمگر که روستاها و زندگی روستاییان را به نابودی کشانده و کشاورزی را در کشور از میان برده بودند، تبلیغ میکرد و هدف آن تاسیس کارخانههای مورد نیاز و علاقه غربیها در ایران و مهاجرت روستائیان از روستا و کارگری در کارخانهها و ویران کردن روستاها و وابستگی کشور به غرب بود. بعد از رخداد انقلاب بزرگ اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی همه چیز و از جمله فرهنگ، هنر و رسانهها رنگ و بوی انقلابی به خودگرفتند و تولیدات انقلابی و ارزشی، به جای آثار تخریبی ضد فرهنگ و ارزش نشستند و تولید فیلمها و سریالهای انقلابی با مضامین اجتماعی و سیاسی روستایی رونق گرفت و دهها اثر تماشایی درسینما بهویژه رسانه ملی درباره مناسبات و مبارزات روستائیان با خانها و اربابها ساخته و در آنها به دفاع ازکشاورزان، زندگی، زمین و فرهنگ و آیینهای بومی و قومی و ملی روستاییان توجه شد. مجموعههایی مانند گذر از رنجها، پس از باران، ستایش، بانوی عمارت، کلبهای در مه، علیالبدل، پایتخت، ن. خ، جاده چالوس، از یاد رفته، روزی روزگاری و... نمونههایی از این نوع تولیدات پرمخاطب رسانه ملی است. گرچه روند تولید اینگونه آثار رو به گسترش است، ولی دیگر در ساخت آنها روی روابط اجتماعی و خانوادگی و فرهنگ روستایی و مبارزه با زمینخواری و ستم سرمایهداران، چندان مکث نمیشود و مسائل عاشقانه موضوع و مضمون اصلی سریالها واقع شده که لازم است این کاستی درتولیدات آتی جبران شود. در هرحال آثار فراوان افشاگرانه، روشنگرانه و پژوهشگرانه و مدافعانه رسانه ملی و نمایش تاریخی و اجتماعی زندگی روستاییان در دورههای مختلف و ارائه واقعیتها و پیشرفت روستاهای کشور در تمام زمینهها و دفاع از زندگی سلامت در روستاها و پاکدلی و ایمان سالاری و فداکاری روستاییان، ارتقای تولیدات کشاورزی در روستاها در راستای حمایت از تولید ملی، ارائه روایتهای جذاب و تاثیرگذار از روستاییان در عرصهها و صحنههای گوناگون دفاعی، جهادی و سازندگی کشور و همچنین نقش بزرگ آنها در دوران دفاع مقدس و ایجاد شکوفایی کشور، امنیت ملی و اجتماعی در سریالها و برنامههای رسانه ملی، نشانگر نگاه مترقی و متعالی این رسانه به نقش، سهم و جایگاه بارز روستاییان در بالندگی ایران است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد