بهتازگی وارد ۲۹سالگی شبکه رادیویی پیام شدیم. از اینجا شروع کنید که چه مشکلاتی وجود داشت، چه تغییرات رویکردی در این شبکه اتفاق افتاده و در حال انجام است؟
زمانی که به مدیریت شبکه پیام منصوب شدم با بررسی کنداکتور پیام متوجه اشکالاتی شدیم که دلایلی برای کوچ برخی از مخاطبان به سایر رادیوها بود. یکی از مشکلات به طولانیبودن برنامههای تولیدی شبکه پیام برمیگردد که بیشتر جنبه سیاسی داشت. کنداکتور شبکه پیام شبیه شبکههای تولیدمحور شده و این روند مورد علاقه مخاطبان نبود و شبکه رادیویی پیام را از آن حالت اطلاعرسانی که مأموریت اصلی آن است، خارج کرده بود. با توجه به بررسیهای انجامشده در نخستین اقدام، برنامههای کوتاه را مانند پیام طبیعت، پیام زندگی، پیام سلامت، پیام پلیس و... که زمان پخش آنها حداکثر یک دقیقه و ۳۰ثانیه است، جایگزین برنامههای طولانی کردیم. از طرفی چون موسیقی بهخصوص موسیقی شاد جایگاه خوبی بین مخاطبان دارد و همچنین بهدلیل اینکه مردم در زندگی روزمره خود درگیر مسائل مختلفیاند، تأکید شبکه بر پخش موسیقی شاد است. بنابراین تهیهکنندگان موظف شدند در هر ۱۵دقیقه حتما دو موسیقی باکلام پخش کنند.
عدهای میگفتند این تغییرات در بخش شبانگاهی این شبکه رادیویی بوده است.
با توجه به تغییراتی که در فرهنگ و سبک زندگی مردم به وجود آمده، ضروری به نظر میرسید تغییراتی در این بخش که سالیان طولانی به صورت مجری ــ مؤلف اجرا میشد، به وجود آید. با هماهنگی معاونت سیاسی و معاونت صدا، چهار بخش خبری (۲۲:۱۵ - ۲۲:۴۵ - ۲۳:۱۵ - ۲۳:۴۵) به شیفت شبانگاهی رادیوپیام اضافه شد و تقریبا همه بخشهای شبکه پیام یکدست و به وظیفه و مأموریت اصلی خود نزدیک شد.
رادیوپیام را بهعنوان خبریترین شبکه رادیویی میشناسند. یک مقدار درباره جایگاه و اهمیت رادیو و اطلاعرسانی شبکه پیام برای ما بگویید.
به لحاظ اهمیت و جایگاه رسانه رادیو در سپهر رسانهای و نگاهی گذرا به تاریخچه رادیو در ایران میتوان تأثیر این رسانه گرم را در بخشبخش زندگی مردم لمس کرد، چراکه تنها رسانهای است که همیشه و همهجا در دسترس بوده و عموم مردم بخشی از اخبار و اطلاعات روزانه خود را از این رسانه دریافت میکنند . با ظهور رسانههای نوین برخی فکر میکنند رسانه رادیو توان رقابت با این رسانهها را ندارد درحالیکه رادیو در بحرانهای متعدد در سراسر جهان ثابت کرده نهتنها جایگاه و رسالت خویش را حفظ نموده بلکه قویتر از سایر رسانهها توانسته نقشآفرینی کند. تغییرات کنداکتور و رویه در همین راستا بوده که رادیوپیام به مأموریت اصلی خود که وظیفه اصلیاش اطلاعرسانی است برگردد. حدود ۵۰ - ۴۰ خبر مکتوب در طول یک شبانهروز تهیه و تنظیم و پخش میشود که اغلب خبرهای کوتاه و نرمخبرند. این اخبار علاوه بر اخباریاند که معاونت سیاسی هر ۱۵دقیقه به مدت سه دقیقه پخش میکند.
نکتهای درباره اهمیت رادیونما و بهرهگیری از این ابزار رسانهای برای رادیوپیام داشتید، بفرمایید.
رادیونما چندین سال است که در جهان شناخته شده و رادیوهای مختلف خارجی از آن بهره میگیرند اما این رسانه فعالیت رسمی خود را در کشورمان از سوم دیماه آغاز کرد. امروز تمام شبکههای سراسری و استانی از این امکان بهرهمندند. در بهرهگیری از فضای مجازی و رادیونما، رادیوپیام و آوا با حضور فعال بهعنوان دو رادیوی پیشرو توانسته با برنامهریزیهای مدون و استفاده از کارشناسان اهل فن گامهای مطلوب و تأثیرگذاری بردارد. براساس نظرسنجیهای سازمان صداوسیما، رادیونمای آوا درحالحاضر پرمخاطبترین رادیونما در بین رادیونماها به شمار میرود و رادیونمای پیام هم در جایگاه مناسبی قرار دارد. رادیونمای پیام و آوا متناسب با رویداهای تقویمی و مناسبتی با برگزاری پویشهای مختلف توانسته بهترین و بیشترین بهره را از فضای مجازی و رادیونما در تعامل با مخاطب در جهت غنابخشیدن به محتوای برنامه و تلفیق صوت با تصویر ببرد. ازجمله این پویشها میتوان به پویش معلم من (ویژه هفته معلم)، همرزم من (ویژه هفته دفاعمقدس)، تابستان من، اربعین من، حسینیه پیام و... اشاره کرد. رادیونمای شبکه پیام و رادیوآوا همچنین این امکان را برای مخاطبان فراهم ساخته تا علاوه بر دریافت صوت برنامهها به یکسری اطلاعات تصویری با موضوع برنامه، عوامل برنامهساز و... داشته باشد نظر به ساختار سازمانی رادیوپیام و رادیوآوا نسبت به سایر شبکههای رادیویی ساختار رادیونمای این رادیوها هم نسبت به سایر شبکهها متمایز شده است.
سخن پایانی؟
نظر به جایگاه ومزیتهای رسانه رادیو نسبت به سایر رسانهها بهویژه در مواقع بحرانی برای اطلاعرسانیهای ضروری میطلبد مسئولان امر عنایت و توجه ویژهای به این رسانه داشته باشند. چراکه رادیو تنها رسانهای است که در هر مکان و زمانی بهراحتی قابل دسترس برای اطلاعرسانی با رعایت سه اصل صحت، دقت و سرعت بوده و میتواند بخش عظیمی از اقشار مختلف جامعه را با خود همراه کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد