برای کشوری مثل ایران که سیاستگذاری حل بحران با کمک نیروهای متخصص داخلی وجود دارد این مسأله بهطور جدیتر مطرح است، زیرا بسیاری از کشورها ممکن است با صرف هزینهای از متخصصان خارجی برای حل بحرانهایشان بهره بگیرند. در چنین شرایطی افزایش سهم بودجه برای پژوهش و پیشبرد علم و فناوری در کشور نیازی اساسی به حساب میآید آنهم درست زمانی که تورم اقتصادی بهوضوح در تامین تجهیزات علمی و اجرای پروژههای تحقیقاتی تاثیر گذاشتهاست. به مناسبت هفته پژوهش و برای اطلاع از برنامههای وزارت علوم برای درخواست افزایش بودجه پژوهشی سراغ دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفتیم و در دفتر کار او درخصوص چالشهای پژوهش در کشور و حواشی روند انتشار مقالات پژوهشی در دانشگاه به گفتوگو نشستیم.
هفته پژوهش از سال۱۳۷۹ در ایران برگزار میشود و هر سال نمایشگاهی برای نمایش دستاوردهای علمی و پژوهشی در استانهای مختلف کشور در همین بازه برپاست. برای آنکه برگزاری هفته پژوهش در کشور به رویدادی تقویمی که هر سال شبیه سال قبل تکرار میشود بدل نشود چه اقداماتی صورت گرفته است و هفته پژوهش امسال چه تفاوتهایی با سال قبل دارد؟
هفته پژوهش و فناوری تا بهحال در این مقیاس برگزار نشده و میتوان گفت این بزرگترین هفته پژوهش در جمهوری اسلامی است. طی جلساتی که در این مدت داشتیم قرار بر این شد که وزارتخانههایی که به نوعی در علم و فناوری نقش دارند، مثل وزارت فناوری ارتباطات، وزارت کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی ازجمله این وزارتخانهها هستند، البته معاونت علمی ریاستجمهوری هم یکی از بخشهای مهم در برگزاری هفته پژوهش است. در نمایشگاههای سالهای گذشته هیچگاه دانشآموز و دانشجو همزمان با هم حاضر نبودند، اما امسال هم گروههای منتخب از دانشآموزان در این نمایشگاه داریم. از سوی دیگر ما چند هزار انجمن علمی دانشجویی داریم که ذیل معاونین فرهنگی در دانشگاهها فعالیت میکنند، امسال حدود ۴۰۰ متر از فضای نمایشگاه را به آنها اختصاص دادیم که بهصورت ویژه فعالیت داشته باشند.
برای ارتباط صنایع و شرکتها با پژوهشگران چه بخشهایی در نظر گرفته شده است؟
نمایشگاه ریورس پیچ که چند سالی است در هفته پژوهش برگزار میشود امسال به شکل گستردهتری در سالن ۷ فعالیت دارد. این نمایشگاه فرصتی است برای اینکه سازمانها و شرکتها نیازهایشان را اعلام کنند و فناوران برای حل آن اقدامات لازم را آغاز میکنند. در بخش تسلای نمایشگاه ایرانساخت، فراخوان بینالمللی داشتیم که کشورهایی که از نظر جغرافیایی به ما نزدیک یا علاقهمند به همکاری هستند مثل افغانستان، عراق، ارمنستان و ازبکستان در ساخت به ما کمک کنند. از مهمترین نوآوریها در هفته پژوهش امسال به حوزه آیندهپژوهی اختصاص دارد. غرفههای متاورس و کوانتوم به همین دلیل در نمایشگاه در نظر گرفته شده تا بتوانیم قبل از اینکه در برابر فناوریهای نوین مقهور شویم، آشنایی و آمادگی لازم را برای مواجهه با آن پیدا کنیم. هماهنگیهای انجامشده با آموزشوپرورش قرار شده که امسال در این هفته دانشآموزان به همراه والدین خود به دانشگاهها بروند و از حالوهوای آنجا بازدید کنند. این فرصت شرایطی را فراهم میکند تا دانشآموزان فضای دانشگاهها در شهرهای مختلف را با هم مقایسه کنند و ببینند علاقه دارند در چه نوع دانشگاهی تحصیل کنند. به این ترتیب قبل از ورود به دانشگاه به این محیط تعلق خاطر پیدامیکنند.
با توجه به این برای به ثمر نشستن تمام تلاشهایی که در زمینه علم و فناوری میشود و برای حفظ سرعت کشور در تولید علم و توسعه آن، نیاز به افزایش بودجه پژوهشی وجود دارد آیا وزارت علوم پیگیری خاصی برای افزایش این بودجه داشته است؟
در قانون برنامه ششم قرار بود سهم بودجه پژوهشی به ۴درصد تولید ناخالص ملی (GDP) برسد ۴درصدی که ۲درصد را بخش خصوص تامین کند و ۲درصدش را دولت. برای سال گذشته عنوان شد که این سهم به ۰.۵درصد هم نرسیده است، امسال هم گفته میشود این عدد فقط به ۰.۴۵درصد از تولید ناخالص ملی رسیده است، اما سؤال من این است چطور این عدد محاسبه شده است؟ بودجه کل وزارت علوم یک میلیارد دلار است در حالی که دانشگاه درجه۲در کشورهای در حال توسعه چنین بودجهای دارد. دانشگاههای تراز اول کشورهای پیشرفته بودجهای حدود ۱۰میلیارد دلار دارند. پس چطور عدد ۰.۴۵درصد را محاسبه کردهاند؟ واقعیت این است که از این یک میلیارد دلار،۹۰درصدش برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دانشگاههاست پس یعنی این رقم به توسعه فناوری، تکمیل زیرساختها و خرید تجهیزات برای مراکز علمی و پژوهشی نمیرسد. من از معاونان پژوهشی دانشگاهها درخواست کردم که سهم بودجه پژوهشی از بودجه کل دانشگاه را برایم بنویسند و تکتک دانشگاهها این کار را کردهاند. این سهم در دانشگاهها بین ۲ تا ۵درصد است. واقعا باورکردنی نیست که بعضی از دانشگاههای بزرگ و مطرح، فقط ۲درصد از کل بودجه را به پژوهش اختصاص میدهند. بقیه این بودجه صرف حقوق و مسائل خوابگاهها و دیگر هزینه های دانشگاه میشود. این مسأله برای مراکز پژوهشی کمی متفاوت است، چون آنها تمرکز اصلیشان در حوزه پژوهش است. در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار هیأت علمی در کشور داریم که با کمترین امکانات بیشترین خروجی را ارائه میدهند. براساس خروجیهایی که دانشگاههای ما دارند معتقدم واقعا اعضای هیأت علمی ما معجزه میکنند. برای آن که روشن شود هزینهای که به پژوهش در کشور اختصاص داده میشود چقدر کم است به قطر نگاهی بیندازیم. این کشور ۱۲۲میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارد، چهار دانشگاه کوچک دارد و حدود سه میلیون جمعیت. در چنین حالتی ۵درصد از تولید ناخالص خود را به همین چهار دانشگاه اختصاص میدهد. این بودجه فقط برای تحقیقات استفاده میشود و نه برای تکمیل تجهیزات و حوزههای دیگر.
وضعیت بودجه برای خرید تجهیزات علمی و فناوری چگونه است؟
بودجه خرید تجهیزات علمی در سال۱۴۰۰و۱۴۰۱، صفر بوده است. گاهی در قانون برنامه و بودجه مبلغی از صندوق توسعه ملی فقط برای خرید تجهیزات اختصاص پیدا میکرده است. در سال ۹۸و۹۹ این عدد به ۷۰میلیون دلار رسید. ما هر روز هزینههای تعمیراتی و خرید تجهیزات را در دانشگاهها و مراکز علمی داریم و نمیتوان گفت این هزینه در آن سال انجام شده و دیگر نیازی نیست. در این خصوص چند نامه به دفتر مقام معظم رهبری و رئیسجمهور ارسال شده تا برای خرید تجهیزات بودجهای به وزارت علوم داده شود. اگر این بودجه تزریق نشود روند رو به رشدی که ایران در جهان داشته، ادامه نخواهد یافت. حفظ شتاب علمی کشور در اولویتهای برنامه هفتم توسعه هم آمده است، اما بدون افزایش بودجه پژوهشی نمیتوان این شتاب را حفظ کرد. بودجه پژوهشی کشور در وضعیت هشدار قرار دارد. باید توجه داشته باشیم دستاوردهای فناورانه دفاعی سلول بنیادی نانو و هر آنچه به دست آمده از تحقیقات دانشگاهی است و برای حفظ این شتاب باید از این تحقیقات حمایت کنیم.
ترتیب نام استاد در مقاله تاثیری در ارتقای او ندارد
روند امتیازدهی استادان و مسأله ذکر نام دانشجو بهعنوان نام دوم یا سوم در مقالات علمی یکی از مسائلی است که در چند سال اخیر بسیار مورد نقد قرار گرفته است. در این خصوص نظر دکتر صالحی را جویا شدیم و او اینطور توضیح داد: «نظام رتبهبندی برای دانشجو ندارد، برای همین در هیچ کشوری اهمیت ندارد که نام دانشجو اول بیاید یا بهعنوان نفر دوم و سوم. در آییننامه ارتقای اساتید هم هیچ تفاوتی ندارد که نام استاد نام اول باشد یا نام دوم، اما واقعیت این است که آیا دانشجو میتواند بدون آزمایشگاهی که استاد در اختیارش قرار میدهد و بدون پیشنهاد اولیه استاد و بدون امکاناتی که دانشگاه در اختیارش گذاشته این مقاله را بنویسد؟ درست است زحمت اصلی برای مقاله را دانشجو میکشد، اما واقعیت این است که دانشجو وظایف خود را دارد، استاد هم وظایف خود را که هردو هم باید به آن عمل کنند.» او در خصوص وضعیت دیگر کشورها در آوردن اسم دانشجو و استاد در مقالات، گفت: «بهطور کلی هر کشوری برای خود قوانین مشخصی دارد و در دانشگاههای ایران هم براساس قوانین کشور تصمیمگیری میشود. این نظام برد-برد است برای دانشجو و برای استاد. به هر حال ممکن است در جایی تخلفاتی هم صورت بگیرد، اما واقعا تعداد تخلفاتی که به دست ما میرسد زیاد نیست. دانشجویی که رسالهای را مینویسد هیچ منعی برای اینکه نامش در مقاله بهعنوان نام اول آورده شود، وجود ندارد.»
روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد