روایت یک «زندگی پس از زندگی» که این شبها با همین عنوان برای آن برنامهای تدارک دیده شده که نقل تجربه مشاهدهگرانی است که به شکل موقت و برای مدتی از جسم خارج شدهاند و به قول معروف مرگ را تجربه کردهاند.
عباس موزون، کارگردان و تهیهکننده این مجموعه که از چند سال گذشته بنیان این جریان را در تلویزیون گذاشت، امسال هم یک ساعت مانده به افطار سراغ چهرههایی رفته که حرفهای زیادی برای گفتن و یادآوری آنچه دارند که گاهی نشنیده و ندیدهاش میگیریم دارند. یکی از ویژگیهای این مجری این است که او سعی در گفتمانسازی دارد و میخواهد جامعه ایرانی فقط مصرفکننده نباشد و این شناخت به حدی برسد که مردم در مقابله با چنین مواردی سنجههای کلی داشته باشند و تا حدی آن کسی را که معرکه بیهوده میگیرد، از حقیقت تشخیص دهند.
بنابراین موزون از مهمان برنامه سؤالات مختلفی میپرسد تا ابعاد مختلفی را که تجربهگر تجربه کرده، دربارهاش حرف بزند و برای بینندگان مشخص شود. درواقع این مجری میخواهد صحبتهای مهمان برنامه برای مخاطبانی که بیننده برنامه هستند، قابل لمس و باور باشد و کاملا درک شود. یعنی مخاطبان از همان لحظه اول که فرد تجربهگر در کما و سانحه بوده، متوجه اتفاقات درباره او شوند.
درواقع این شیوه پرسش و پاسخ باعث میشود که اولا مردم آنها را درست و کامل و تا حد امکان نزدیک به واقعیت بفهمند. دوم آنکه جامعه پزشکی هم متوجه این رخداد میشود، چراکه در دروس پزشکی چیزی با این عنوان وجود ندارد. از دیگر امتیازاتی که در سؤال و جواب مجری میتوان به آن رسید این است که موزون در کسوت مجری در چند قسمت از برنامه برخی سؤالات را بارها میپرسد با اینکه میداند تکراری و ریز است اما این کار را انجام میدهد، چراکه میداند مخاطبان مدام میخواهند اثبات شنوند، بههمیندلیل او برای اینکه بخواهد مطلب را برای مخاطبان جا بیندازد، سؤالات را بارها میپرسد. همچنین او برای هریک از سوژههای برنامه زمان زیادی میگذارد و مطالعه میکند تا همه بخشهای برنامه برای مخاطبان کاربردی باشد. همچنین با هریک از افراد حاضر در برنامه چندین بار صحبت میشود تا آنچه روانه آنتن میشود تاثیرگذار باشد.
نکته قابلتامل این است که برنامه زندگی پس از زندگی در شبکههای اجتماعی هم وایرال میشود و جالب است که در این فضا هم پاسخگوی همه سؤالات مخاطبان است و اگر شبههای داشته باشند به این شبهات هم پاسخ داده میشود. این نشان میدهد که برنامه فضای تعامل با مخاطبان دارد و همین موضوع باعث شده تا برنامه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و با علاقه پیگیر آن باشند. در مجموع میتوان گفت که یکی از دلایل موفقیت این برنامه این است که به ما تلنگر میزند مراقب قضاوتها و افکارمان نسبت به دیگران باشیم.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد