مدرسه نقد با هدف و مأموریت تربیت منتقد سینما تأسیس شده و بناست هنرجویان پرورشیافته در آن بهعنوان منتقدان و کارشناسان فرهنگ و هنر در رسانههای مختلف کشور به فعالیت بپردازند و همچنین به بدنه کارشناسان رسانهملی ملحق شوند.
مراسم با حضور صاحبنظران و صاحبنامان متعددی آغاز شد. در این مراسم افراد صاحبنظر حوزه فرهنگ و هنر همچون مجید شاهحسینی نظریهپرداز سینما و رئیس جدید فرهنگستان هنر، انسیه خزعلی معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده، مراد عنادی مدیرعامل مؤسسه جامجم، مهدی گیوهکی مدیرمسئول روزنامه جامجم، سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر، ندا ملکی مجری ارشد صداوسیما و مدرس دانشگاه، امین صدیقی عضو هیأتمدیره مؤسسه جامجم و دبیر شورای زبان و ادبیات فارسی صداوسیما، حسین قرایی مدیرکل روابطعمومی صداوسیما، محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، علیاکبر عبدالعلیزاده منتقد و پژوهشگر، ابوالحسن صادقیجهانی رئیس هیأتمدیره مؤسسه جامجم، دکتر جلال غفاری رئیس دانشکده هنر، رسانه و فضای مجازی(شهید آوینی) دانشگاه امامحسین(ع)، محمدرضا رضاپور مدیر شبکه نمایش، محمدصادق افراسیابی معاون امور کاربران و تنظیمگری ساترا، محمود اکرامیفر مدیر انتشارات جامجم، حسین ترابنژاد فیلمنامهنویس، عبدالحسین بدرلو معاون مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امید جلوداریان خبرنگار ارشد صداوسیما و احسان رستگار مدیر مدرسه نقد و... حضور داشتند.
این افتتاحیه با اجرای ندا ملکی همراه شد و در ادامه مراد عنادی، مدیرعامل مؤسسه جامجم گفت: «طبق نظر دکتر جبلی، رئیس رسانهملی، یکی از تکالیف ما در مؤسسه جامجم این بود که یک دوره تربیت منتقد سینمایی راه بیندازیم. این اتفاق که از امروز،سهشنبه کلید میخورد، هنرجویان در این مدرسه حضور خواهند یافت. یکی از مشکلات صداوسیما، چرخه کارشناسی است و بعضا یک فرد بهعنوان کارشناس ازجمله بهعنوان منتقد سینما در برنامههای مختلف حضور پیدا میکند. هدف از راهاندازی مدرسه نقد این است که نیروهایی در این عرصه تربیت شوند که هم دانش و تکنیک نقد و هم جرات طرح آن را داشته باشند.»
سپس انسیه خزعلی، معاونرئیسجمهور مطرح کرد: «نقد یکی از راهکارهای مهمی است که میتواند فضا را به همه بشناساند برای فهم درست جنگ شناختی و جنگ ترکیبی. امروز به شدت به افزایش بینش نیاز داریم و یکی از ابزارهایش نقد است و انشاءا... این مدرسه بتواند با زیربنای فطری، مخاطب را در مسیری سالم قرار دهد و هنر ما این است که بتوانیم ثبات فکری برای جامعه ایجاد کنیم تا درنهایت منجر به مطالبه جهت تولیدات و درنتیجه ارتقای کیفیت و سلامت آثار سینمایی شود.»
در ادامه سعید مقیسه، رئیس ساترا گفت: سالمسازی رسانه باید همه ابعاد را در برگیرد و یکی از الزاماتش تربیت نیروی نقد در همه ابعاد است. وی خاطرنشان کرد: «ما چند هفته قبل در ساترا مجمع تحلیلگران را راهاندازی کردهایم که در آن استاد شاهحسینی و رئیس مدرسه نقد نیز حضور داشتند. بهتر است نقدها با تأثیری که میگذارند، باعث جهتدهی به آثار شوند و نیز نقششان پیشینی باشد در واقع نقد قبل از تولید. بهاین ترتیب میتواند بیشتر موضوعیت پیدا کند و نقد منحصر به بعد از تولید و انتشار نشود، چون دیگر تأثیری در محتوای آن اثر نمیتواند داشته باشد.»
غفاری، دیگر سخنران مراسم بود و توضیحاتی درباره تأسیس دانشکده هنر و رسانه دانشگاه امام حسین وهمزمانی تأسیس مدرسه نقد با دانشکده شهید آوینی ارائه داد و آن را مبارک خواند. وی درباره نقد اخلاقی و دوری از ژورنالیزم بیاخلاق غربی گفت:«تخریب علیه صداوسیما در همین راستا تحلیل میشود و بیاخلاقیها علیه تیم و مدیریت جدید رسانهملی تأسفآور است. سال ۹۵رهبر انقلاب در جلسهای با اهالی هنر و رسانه فرمودند «سینما مهم است اما ساختن آدمها از خود سینما مهمتر است و در کنار این آدمها، افرادی که بتوانند بهدرستی نقد و تحلیل کنند مبتنی بر تقوا و فعل اخلاقی.»
در ادامه مراسم احسان رستگار، مدیر مدرسه نقد گفت: «از امروز با همکاری مدیران مؤسسه و روزنامه جامجم و دستور و تأکید رئیس محترم صدا وسیما انشاءا... بتوانیم مأموریتی را که به ما محول شده به نتیجه برسانیم و منتقدانی متعهد، ماهر و صاحب دانش تربیت کنیم، همانطور که استاد شاهحسینی، انسانرسانهها، منتقدان و مدیرانفرهنگی را طی ۱۳سال اخیر در حوزه هنری پروراندهاند.
مجید شاهحسینی، رئیس شورای سیاستگذاری مدرسه نقد و رئیس فرهنگستان هنر، سخنران ویژه مراسم بود و در حسنختام مراسم اینگونه بیان کرد: «در همه جای دنیا نقد در زمره حقوق مخاطب است و تعجب میکنم که در کشور ما این یکی را هم هنرمندان به نحو اعم و سینماگران به نحو اخص از خود کردهاند و به نام خود سند زدهاند، صنفش را تشکیل دادهاند و به یکی از صنوف خانه سینما تبدیل کردند و مشخص نیست در این میان، جایگاه حقوق معنوی مخاطب کجاست؟ همه جا منتقد عزم جزم میکند که سمت مردم بایستد و اگر جایی کمفروشی ببیند، تذکر بدهد و اگر جایی وزانت ببیند به مردم توصیه کند که به تماشای این فیلم بروید. فیلمهایی که از آن طرف آبها به دستمان میرسد نظر یک منتقد پشت جلد آن نوشته شده تا به مخاطب اطمینان داده شود که منتقد آن اثر را دیده و حقوق اولیه او در آن رعایت شده. متأسفانه شاهدیم که نقد در کشور ما نه همیشه اما در بسیاری موارد میراث بهتاراجرفتهای است که وجهالمصالحه اصحاب هنر و سینما قرار گرفته و در این میان، مغبون اصلی هستند. شبیه این است که سازمان ملی استاندارد را کارخانهدارها از آن خود کنند؛ خب طبیعی است که کارخانهدار نمیتواند هم حامی منافع خود باشد، هم مردم و مصرفکننده.
این نگاه یکسویه به ساحت نقد موجب شده جامعه حداقل حقوق معنوی خود را از سینما و شبکه نمایشخانگی مطالبه نکند و بعد ۴۰ و چند سال از انقلاب اسلامی و تحقق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هنوز در سینمای کشورمان، نظام جامع امتیازدهی یا به قول فرنگیها، ریتینگ(ردهبندی سنی) نداریم و همه چیز در مدیریت فرهنگی و هنری، ذوقی و سلیقهای پیش میرود.» وی اشاره کرد: «آقای جبلی، رئیس محترم سازمان، دو سال قبل از بنده خواستند تا این اتفاق رقم بخورد ولی بههرحال امروز برای تحقق رسالتهای مدرسه نقد از هیچ کمکی چه در قالب مدرسه و چه در قالب حوزه هنری، مضایقه نخواهیم داشت و در خدمتیم تا تصویر نه امروز، بلکه فردای ایران را به جامعه نشان دهیم و آرمانها را خلق کنیم و به آسیبشناسی بسنده نکنیم. ما آمدهایم بگوییم آنچه را دیگران نمیخواهند مردم بشنوند ازجمله این راز که سینما، تلویزیون، شبکه نمایشخانگی و فضای مجازی ابزاری است برای خلق جهان و رؤیاها و آنچه باید باشد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد