به گزارش جام جم آنلاین کرمان وبه نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان،دکتر محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که در محل دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان برگزار شد، اظهار داشت:باید به گونه ای عمل شود که در ارتباط با استخدام دستگاه های دولتی و خصوصی مدرک اولویت قرار نگیرد و تنها ملاک نباشد، بلکه مهارت افراد در اولویت باشد.
دکتر زاهدی،افزود:در کشور ما جاذبه برای تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری بسیار بیشتر است و باید با این نگاه مبارزه کرد،این مبارزه همان موضوع صلاحیت حرفه ای است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:نگاه من به دانشگاه جامع علمی کاربردی واقعا نگاهی است بر اساس آموزش مهارتی که توأم با علم باشد یعنی هم علم و هم مهارت هر دو با هم اوج پیدا کند،رشد یابد و اثرگذاری داشته باشد.
وی افزود:دردنیا عرف است که به ازای هر کارشناس حداقل چهار تا شش کاردان می بایست وجود داشته باشد، متأسفانه درکشورما این نسبت کاملا وارونه است،در حوزه های مختلف،ما به ازاء هر چهار تا شش کارشناس یک کاردان داریم،هرم وارونه آموزش عالی یکی از مهمترین آفت های جدی در حوزه های مهارتی،فنی و فناوری است که باید اصلاح شود.
دکتر زاهدی،افزود:کشور باید به سمت و سوی صلاحیت حرفه ای حرکت کند،کشور باید تصمیمی جدی بگیرد که در استخدام ها،مدرک گرایی را اولویت اول قرار ندهد،در ارتقاء ها دردستگاه های مختلف دولتی و حتی بخش خصوصی،مدرک ملاک نباشد،بلکه مهارت افراد ملاک باشد.
وی در ادامه گفت:حتما آگاهی دارید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا،استخدام کاردان به راحتی انجام می شود و تقریبا کاردان بیکار وجود ندارد،بعد از آن،درصد بیکاران کارشناس خیلی کم است،جالب است بدانید وقتی افراد مدارک فوق لیسانس و دکتری اخذ می کنند، استخدام به مراتب سخت تر می شود و بازار کار برای آنها کمتر است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:آنها یک اصطلاحی دارند که می گویند شخص بیش از حد،واجد شرایط شده است و کارایی لازم برای برخی از مشاغل را ندارد،لذا دستگاه ها زیر بار استخدام فی البداهه افراد با مدارک دکتری یا فوق لیسانس نمی روند،مگر یک سری مشاغل خاص علمی نظری،برای همین در کشورهای پیشرفته دنیا،جاذبه برای ادامه تحصیل در دوره های فوق لیسانس و دکتری بسیار کم است.
دکتر زاهدی تصریح کرد:این موضوع در کشور ما برعکس می باشد و همه ولع دارند تا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل نمایندو مدرک بگیرند،بایدبا این نوع نگاه به تحصیل مبارزه شود،این مبارزه دربحث صلاحیت حرفه ای است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود:باید صلاحیت حرفه ای بیاید و جایگزین این مدرک شود،فقط یکی از عوامل موثر در صلاحیت حرفه ای مدرک تحصیلی است،نه اینکه کل آن را در بگیرد، اینجاست که تربیت افراد مهارتی،باید اولویت اول کشور باشد،وقتی این نگاه را حاکم کنیم آنوقت طبیعتا جاهایی مثل دانشگاه جامع علمی کاربردی،جایگاه واقعی خود را پیدا می کنند و آمایش سرزمین در این حوزه می تواند بسیارکمک کند.
وی خاطر نشان کرد:تربیت افراد ماهر درسطوح آموزش عالی در کشور توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی به خوبی انجام می شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود:یکی از کارهایی که ما باید به عنوان نماینده مجلس در برنامه هفتم توسعه انجام دهیم،این است که بر صلاحیت حرفه ای تأکید کنیم،یعنی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در پایان برنامه هفتم توسعه، به هیچ عنوان استخدامی جدای از صلاحیت حرفه ای بخش دولتی و خصوصی نداشته باشیم.چرا باید قریب 40 درصد دانش آموختگان دانشگاه های ما بیکار باشند،دلیل اصلی این دو موضوع است که اول ما آمایش سرزمینی درستی انجام ندادیم و دوم آموزش مهارتی را درست انجام ندادیم و هنگامی که این دو اصل را با هم ترکیب کنیم به این معناست که ما صلاحیت حرفه ای را در کشور ملاک عمل قرار نداده ایم.
زاهدی،افزود:اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس برنامه های هفتم توسعه،احکامی با رویکردهای مهارتی دارد،به اینجانب ارایه نمایند تا درکمیسیون تلفیق برنامه هفتم طرح شوند و مورد بررسی و تصویب قرار گیرند.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعطیلی و یا ادغام برخی دانشگاه های کشور گفت: باتوجه به مصوبات اخیر در خصوص تعطیلی برخی دانشگاه های کشور از جمله پیام نور، به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد دادم به جای تعطیلی این مراکز، بیاییم آنها را به دانشگاه جامع علمی کاربردی و یا فنی و حرفه ای واگذار کنیم. ما باید رویکرد آموزشها را تغییر دهیم و به رویکردهای آموزش عالی مهارت محور تبدیل کنیم. در جاهایی که پتانسیلی وجود دارد مثلا در بخش کشاورزی، دامداری و یا حتی صنعت و معدن واحد پیام نوری هست که زیاد مورد استقبال قرار نگرفته، به جای اینکه واحد را تعطیل کنیم،می توانیم آنرا به دانشگاه جامع علمی کاربردی واگذار کنیم تا آموزشهایی را برای مقاطع کاردانی برگزار کنند و اگر ضرورت داشت دوره های کارشناسی ایجاد کنند این حتما به نفع کشور است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر گفت:دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای،یک هدف مشترک و مهم دارند که آن هم تربیت نیروی مهارتی است،اما تاکتیک ها و روش های این دو متفاوت است. استراتژی یکی است اما تاکتیک ها متفاوت است.
وی ادامه داد:در دانشگاه جامع علمی کاربردی تمرکز اصلی بر روی کاردانی است،تمرکز بر روی رشته هایی است که در دانشگاه های ما و حتی در دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار نمی شوند. مثلا دوره کاردانی مکانیک خودرو و جوشکاری زیر آب، این دوره ها در مقاطعی ممکن است اشباع شود. مثلا در شهربابک دوره آموزشی تخصصی درخصوص سنگ فیروزه برگزار می شود، ممکن است بعد از دو سال بازار اشباع شود .دانشگاه جامع علمی کاربردی این انعطاف پذیری را دارد که بلافاصله این رشته را تعطیل کند و رشته جدیدی متناسب با نیاز منطقه طراحی و اجرا نماید. طراحی دوره های آموزشی در بازار کار منطبق با نیازهای منطقه ای است. حتی شهر به شهر متفاوت است. اما در دانشگاه فنی و حرفه ای به این شکل نیست و رشته ها در سازمان آنها در تهران طراحی می شوند و تعطیلی آنها به این راحتی نیست.
زاهدی با بیان اینکه پنج درصد بودجه دانشگاهها الزاماً باید در امور فرهنگی و فعالیتهای فرهنگی مذهبی برای دانشجویان هزینه شود،افزود:این موضوع در بودجه دانشگاه ها در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دانشگاهها موظف به اجرای آن هستند.
وی با اشاره به اینکه در آییننامه ارتقا نیز به اساتیدی که در حوزه مشاورهای و هدایت دانشجو تاثیرگذارند، امتیاز داده میشود، بیان کرد:ارتباط عاطفی بین اساتید و دانشجو برای هدایت دانشجو بسیار اهمیت دارد.
در پذیرش جدید ثبت نام برخی رشته ها به صورت تضمین اشتغال خواهد بود
دراین نشست دکترایرانمنش،رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ضمن ارایه برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 1402به خبرنگاران گفت:آموزش های دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس آمایش و نیاز سنجی کامل صورت می پذیرد، رشته های این دانشگاه تقاضا محور هستند، نه عرضه محور. ما بر اساس نیاز شغلی جامعه آموزشها را طراحی و اجرا می کنیم. اول نیازها را احصاء می کنیم،بعد دوره های آموزشی را عرضه می کنیم.
وی افزود:در ارایه مجوزها به مراکز آموزش علمی کاربردی، ابتدا بررسی می شود که از نظر امکانات، مدرس و تجهیزات کارگاهی شرایط و زیرساختهای لازم را داشته باشند و بعد مجوز صادر می شود.اکنون باتوجه به سیاستگذاری جدید دانشگاه،تأسیس مرکز جدید آموزش علمی کاربردی،صرفا با تضمین اشتغال امکان پذیر است یعنی مرکز آموزش علمی کاربردی جدیدی راه اندازی نمی شود مگر اینکه برای دانش آموختگان آنها، شغل وجود داشته باشد و این موضوع را باید به لحاظ حقوقی تضمین کنند،خوشبختانه در استان کرمان به زودی مرکزی را با این شرایط راه اندازی خواهیم کرد.
دکتر ایرانمنش ادامه داد:برای اولین بار در کشور،ثبت نام برخی رشته ها به صورت تضمین اشتغال خواهد بود. فارغ التحصیلانی که به این ترتیب پذیرش می شوند اطمینان دارند که پس از اتمام تحصیل جذب بازار کار خواهند شد. این کاری است که اکنون دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز کرده و در طرح تحول آموزش عالی کشور، رویکرد به سمت مهارتی کردن دوره ها هست که با سیاستهای جدیدی که معاونت آموزشی وزارت عتف در پیش گرفته اند،قرار است همکاری هایی بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه ها اتفاق بیفتد تا بخش مهارتی فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه های کشور توسط این دانشگاه انجام شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان در ادامه این نشست گفت: مهمترین برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جاری، حول سه محور انجام می شوند که طرح "آباد" یکی از آنهاست که دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز نموده و برنامه آموزش برای اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در محیط واقعی کار را در دست اجرا قرار داده است. براساس این طرح در تلاش هستیم که آن نقص مهارتی که در برخی دانش آموختگان وجود دارد تا بتوانند وارد بازار کار شوند، با آموزش های کوتاه مدت و پودمانی رفع کنیم.
دکتر ایرانمنش افزود:موضوع مهم دیگر که برای اولین بار در کشور انجام می شود، پذیرش دانشجو با تضمین اشتغال است، که برای شروع درصد محدودی از رشته هایی که امکان پذیر بود،برای صنایعی که دارای مراکز علمی کاربردی بودند مقرر شد درصدی از دانشجویان را با تضمین اشتغال پذیرش نمایند.
وی افزود: مسأله دیگر که دانشگاه به عنوان مجری وزارت عتف در دست اقدام دارد،موضوع صلاحیت حرفه ای است. صلاحیت حرفه ای 8 سطح دارد که سطوح اول تا چهارم بر عهده آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای می باشد،و از سطح 5 تا 8 نیز بر عهده وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت می باشد که مجری آن در وزارت علوم،دانشگاه جامع علمی کاربردی است و در این خصوص زیرساخت آن در دانشگاه ایجاد شده، کمیته هایی برای ارزیابی صلاحیتهای شغلی، کمیته هایی برای طراحی آزمون ها و ارزیابی صلاحیت ها شکل گرفته، تفاهمنامه هایی باچندشرکت ازجمله آذین خودروکه هلدینگ قطعه سازی خودرو است،اتحادیه صنف آسانسور،سازمان نظام مهندسی کشاورزی و موسسات دیگری برای صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای منعقد شده است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد