در اختتامیه دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی عنوان شد؛
قابلیت صادراتی و دانش صادراتی؛ دو نیاز مهم صنعت سنگ ایران
در نشست اختتامیه دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی در اتاق بازرگانی اصفهان، مهمترین مسائل و چالشهای این صنعت مطرح شد.
کد خبر: ۱۴۱۶۴۵۱
جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این مراسم اظهار داشت: فعالان اقتصادی استان آموختهاند با وجود مشکلات موجود به کار و تلاش ادامه دهند و در صورت رفع این چالشها، در تمام دنیا پیشرو خواهند بود.
وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره دهم تصمیم دارد زمان و انرژی زیادی برای توسعه صادرات و تبدیل اصفهان به استانی ارزآور صرف کند و امیدوارم بتوانیم به این اهداف جامه عمل بپوشانیم.
لزوم رفع مشکلات معدنکاران استان
احمد خوروش، عضو هیئترئیسه و رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی نیز آموزش را یکی از مهمترین و ارزشمندترین اقدامات در زنجیره صنعت سنگ دانست و اظهار داشت: اگر آموزش در تمام صنایع سرلوحه امور قرار گیرد، بسیاری از مسائل ابتر نمیماند. نیاز به برگزاری این دوره آموزشی در اصفهان با توجه به پیشرو بودن استان در صنعت سنگ واقعا احساس میشد و نتایج حاصل از آن میتواند صنعت سنگ ساختمانی را به سرمنزل مقصود برساند.
وی ضمن اشاره به رتبه نخست استان در کشور از نظر تعداد معادن فعال افزود: برگزاری دورههای آموزشی و ایجاد مزیت برای فعالان این حوزه جزو رسالتهای اصلی اتاق بازرگانی اصفهان و کمیسیون معادن است. همچنین با توجه به رتبه پنجم استان در میزان اشتغال در بخش معدن، خواستار رفع مشکلات معدنکاران بهخصوص فرسودگی ماشینآلات هستیم.
مهمترین چالشهای صنایع معدنی در ایران
در ادامه مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی عدم استفاده از دانش و فناوری، کمبود سرمایهگذاری، محدودیت پهنههای معدنی توسط دولت، پایداری محیط زیست، صادرات محصول خام و برندسازی و بازاریابی را چالشهای حوزه معدن دانست و تصریح کرد: در ایران سرمایهگذاری کافی در حوزه فرآوری تولیدات معدنی انجام نشده که موجب کاهش سهم کشورمان از صادرات شده است.
وی ماشینی کردن فرآیندها، استفاده از اینترنت اشیاء در حوزه صنعت، پایداری محیط زیست و بهرهگیری از هوش مصنوعی را مواردی دانست که در تمام دنیا در حوزه معدن دنبال میشود که باید در کشورمان نیز مدنظر قرار گیرد.
شیب مثبت رشد بخش معدن در کشور
امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز ضمن تقدیر از ابتکار عمل اتاق اصفهان برای برگزاری این دوره آموزشی بیان کرد: در سالهای اخیر و به همت بخش خصوصی و برنامهریزی دولت شاهد شیب مثبت در رشد بخش معدن هستیم و تعدادی از معادن غیرفعال و نیمهفعال به چرخه فعالیت بازگشته است. سهم کشورمان از 15 میلیارد تن ذخایر معدنی برآوردشده در دنیا 4 میلیارد تن است، اما ظرفیت استخراج و تولید ما ناچیز است و جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد.
قابلیت صادراتی و دانش صادراتی؛ دو نیاز مهم صنعت سنگ ایران
همچنین بهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران قابلیت صادراتی و دانش صادراتی را دو موضوع حائز اهمیت در صنعت سنگهای تزئینی و ساختمانی دانست و اظهار داشت: تولید 700 میلیون تن فرآورده معدنی و صادرات 5 میلیارد دلاری در این بخش برای افق 1404 در نظر گرفته شده و شاهد تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاستجمهور بر اهمیت حوزه معدن نیز هستیم، اما همت فعالان این حوزه برای رفع مشکلات کافی نیست و رسیدن به این اهداف نیازمند فراهم کردن زیرساختها از جمله در حوزه ارتباطات و تسهیل صدور ویزا است.
موفقیت دانشپذیران دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی در صادرات
در ادامه این نشست سیامک حاج سیدجوادی، پژوهشگر و تحلیلگر ارشد بینالمللی تولید و بازرگانی صنعت سنگ و مدرس دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی عنوان کرد، بیش از نیمی از شرکتکنندگان در این دوره موفق به انجام صادرات شدهاند.
وی ضمن اشاره به مزیت نسبی کشورمان در صنعت سنگ و میزان بالای ذخایر سنگ در ایران افزود: با وجود اینکه در میزان مصرف سنگ جزو هفت کشور اول دنیا هستیم، اما متاسفانه حال صنعت سنگ خوب نیست و در بخش استخراج از معادن، فرآوری و بازرگانی با مشکلاتی مواجه هستیم. در حوزه بازرگانی باید به آموزش نسل جوان بپردازیم تا سربازان خط مقدم صادرات صنعت سنگ باشند. به همین دلیل و برای ادای دین به کشورم، تلاش کردم آنچه آموخته بودم را در اختیار دانشپذیران این دوره بگذارم و امیدوارم فعالان تمام صنایع به امر آموزش اهتمام داشته باشند.
شرکت 89 دانشپذیر مرد و 32 دانشپذیر زن در دوره فروش و بازاریابی صنعت سنگ
حسامالدین فرهادینسب، مشاور کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق اصفهان و مدیر دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی نیز با اشاره به برگزاری این دوره برای نخستین بار در کشور گفت: از هفته ششم برگزاری این دوره هفت ماهه، تعدادی از شرکتکنندگان فرآیند صادرات سنگ را آغاز کردند و حدود 10 نفر از شرکتکنندگان نیز برای اولین بار صادرات را تجربه کردند.
وی با اشاره به شرکت 89 دانشپذیر مرد و 32 دانشپذیر زن در این دوره و ارائه 260 ساعت آموزش فردی به همراه 2 واحد کاربینی و 4 واحد کارورزی ادامه داد: بیشترین فراوانی نمرات کسب شده در دوره مربوط به بازه 60 تا 65 بود و دو نفر نیز موفق به کسب نمره 100 شدند که یکی از آنها جوانی 18 ساله و جزو استعدادهای برتر این دوره بود. نتایج حاصله مبین طی شدن کامل فرآیند آموزشی است و امیدوارم این مسیر را با حمایت اعضای هیئترئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه دهیم.
نیاز کسبوکارها به نگرش و ابزارهای جدید
همچنین زیبا یزدانی، مشاور دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی ضمن اشاره به چرخه آموزشی آن شامل برنامهریزی، ارائه محتوا و ارزیابی عملکرد بیان کرد: امروزه پیچیدگی و عدم قطعیت آثار خود را در کسبوکارها نیز نشان داده و کسبوکارها در تمام دنیا به نگرش و ابزارهای جدید نیاز دارند. همچنین بازاریابی بینالمللی آداب خاص خود را دارد که خوشبختانه توسط مدرس دوره به خوبی تبیین شد و شاهد حمایت کامل اتاق بازرگانی از تمام مراحل برگزاری این دوره آموزشی بودیم.
برگزاری پنل با حضور مدیران استان از دیگر بخشهای این مراسم بود. در پایان نیز از شرکتکنندگان و دستاندرکاران این دوره تقدیر به عمل آمد.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین