بایکوت هدفمند و هماهنگ اربعین توسط رسانههای استکباری در پنج سال گذشته، نشان از اهمیت زیاد و روزافزون پدیده نوظهور پیادهروی دهها میلیونی و فراملیتی اربعین دارد که بیگانگان و معاندان با چنین استراتژی و بعد هم با تغییر نسبی استراتژی و روی آوردن به انعکاس محدود و معدود توأم با تحریف و تخریب، آژیر خطر آن را به صدا در آورده و اعلام کردند پدیده توسعهیافته و غنی شده پیادهروی اربعین که نوعی لبیک یا حسین به نهضت عاشوراست، برایشان تهدید و مقدمه پذیرش آسیبهای فراوان است.
رسانهملی در تقابل با چنین بایکوت سرکوبگرانه خبری، با استعانت از مکتب روشنگری حضرت زینب(س) بهعنوان مبتکر پیادهروی اهلبیت(ع) در اربعین اول، عزم خویش را برای رهانیدن اربعین از حصار انحصاری محاصره شبکههای خبری بیگانه جزم کرده و با بهکارگیری ابزار تأثیرگذار و تخصصی و حرفهای، به جهانیشدن آن متمرکز شد.
سختی کار رسانهملی از آنجایی جدیتر شد که میبایست همزمان و همراه با خنثیسازی استراتژی بایکوت و تحریف و تخریب رسانههای غولپیکر بیگانه و معاند، با انعکاس گسترده و لاینقطع پیام پیادهروی اربعین به افکار عمومی جهان، مبادرت به فرهنگسازی اربعینی شامل ولایتمحوری، دینمحوری، عدالتخواهی، استکبارستیزی، سختیپذیری، مقاومتورزی، وحدتگرایی، ارزشگرایی، ناهنجارستیزی، بصیرتافزایی، تمرکزگرایی، شجاعتورزی، شهادتطلبی، ایثارگری و بیدارگری به تجلی درآورد.
بهدرستی میتوان نقشآفرینی رسانهای در خطمقدم جبهه اربعین را مصداق اعظم جهاد تبیین نام نهاد که طی آن، نظام جمهوری اسلامی ایران بهرغم همه تهدیدها، تحریمها، تخریبها، محاصرهها، فتنهها، دسیسهها، ترورها و در یک کلام جنگهای ترکیبی و شناختی، نهفقط منزوی و مهجور نشده و از پا ننشسته و از رمق نیفتاده است، بلکه فراتر از یک مقاومت ملی، پیادهروی عظیم اربعینی را با مشارکت ملتها بهخصوص ملتهای اسلامی منطقه اعم از عراق، ایران، افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه و سایر بلاد غیراسلامی، طراحی کرده که حتی فراتر از اجتماعات سالانه حج، بزرگترین جلوه و جبهه بینالمللی را بهنام عراق و بهکام ایران رقم زده و طبعا و قطعا پذیرش این ابرپدیده قرن از سوی ابررسانههای پروپاگاندایی، به مفهوم پذیرش رسمی شکست پروژههای استکباری شامل تحریمهای فلجکننده، فتنههای گسترده، تخریبهای دیپلماسی، نبردهای رسانهای، جنگهای ترکیبی و شناختی، فتنههای اجتماعی، اغتشاشات خیابانی و نیز ترورها و انفجارهای تروریستی تلقی شده و این واقعیتپذیری اصلا در متد عملیاتی ابرقدرتها وجود ندارد.
از اینرو، رسانههای غولپیکر غربی و پادوهای مجازی غرب در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بهرغم ناامیدی از استیلای مدیریتی و خبری بر آن، سه استراتژی فوق را درخصوص پیادهروی عظیم اربعین پیشه کردند:
1ــ بایکوت و بیاعتنایی محض به این پدیده بزرگ و خبرساز جهانی و همزمان اولویتبخشی به سایر حوادث جهت پرت کردن حواسها در روند تمرکززدایی از توجه رسانهها به اربعین.
- تخریب این حرکت اجتماعی خیزشآفرین و وحدتبخش از زوایای مختلف ازجمله ادعای هزینههای کلان، اختلافات ملتها، فشار دولتها، شایعات بیربط مثل معرفی ایران بهعنوان قطعکننده آبشرب عراق درحالیکه آب عراق از سمت ترکیه تأمین میشود!
۳- تحریف اربعین با بولدسازی حاشیهها و اتتشار و پردازش شایعات و تزریق شبهات و نیز دامنزدن به اختلافات گذشته و استفاده از روش پروپاگاندایی جهت القای اهداف رسانهای و بهرهوری از صنعت فتوشاپ و سایر شگردهای رسانه برای جاانداختن خبرها و تحلیلهای کذب و غیرواقع و سوژههای خاص.
صداوسیما در راستای ایفای رسالت مرجعیت رسانهای خویش، در وسط میدان مستقر شده و بزرگترین رسالتش را روایتاول پیادهروی اربعین دانسته و در ذیل این رسالت، روشنگری و ابهامزدایی از فضاهای غیرواقعی و دشمنساخته را نیز در دستورکار قرار میدهد.
برای درک هرچهبیشتر مصاف میدانی رسانهملی با ابررسانههای بینالمللی کافی است که به برخی از رئوس خبرسازیهای معاندانه آنها اشاره شود:
1- ممانعت موکبداران عراقی از پختوپز غذاها توسط موکبداران ایرانی درحالیکه مدیریت عتبه کربلا برای رعایت مسائل ایمنی، پختوپز در اطراف حرم را برای همه موکبداران اعم از عراقی و ایرانی ممنوع اعلام کرده است.
2- قطع آبآشامیدنی عراق توسط ایران درحالیکه آب شرب عراق از سرچشمههای ترکیه تأمین میشود!
3- تحت فشار قراردادن دولت عراق از سوی دولت ایران درخصوص برق و گاز و ... که ربطی به اربعین ندارند.
4- تخریب زیرساختهای اقلیم کردستان توسط ایران به بهانه مقابله با تروریسم که ربطی به اربعین ندارد.
5- سوءاستفاده ایران از مهماننوازی عراقیها و تحمیل هزینههای سنگین بر آنها که این شایعه با شایعهای دیگر تضاد ماهوی و تعارض جدی دارد!
6- اثر منفی پیادهروی بیش از یکماه اربعین بر اقتصاد، توسعه و مدیریت کلان کشور عراق.
7- هل دادن عراق توسط ایران و واردکردن عراق به مصافی ناخواسته با غرب.
8- هدیه ۲۳میلیون تومانی ایران به هر زائر پاکستانی و قرضگرفتن حضور سایر ملتها در پیادهروی اربعین.
9- فتح موکبی عراق توسط ایرانیها درحالیکه موکبهای ایرانیها ۳۰۰۰ مورد و موکبهای عراقی ۷۰۰۰ مورد بود!
10- انتقال ۳۰هزار تن غذا از بیتالمال ایران به عراق درحالیکه در این موارد موکبداران ایرانی از ظرفیت خیرها و کمکهای بخش خصوصی استفاده کردهاند!
11- عدم استقبال امسال ایرانیها از پیادهروی اربعین به انگیزه ایجاد استیصال در اذهانعمومی درحالیکه حضور امسال ایرانیها در این نهضت بزرگ اجتماعی نسبت به همه سالهای گذشته رکورد زده است!
12- شگردهای فیلمبرداری ایرانیها برای بیشتر نشان دادن حضور ایرانیها در پیادهروی اربعین.
13- پرداخت ۵/۵میلیون به فرودگاه نجف بابت هر زائر ایرانی درحالیکه اینگونه پرداختها تابعی است از نرخگذاری خدمات فرودگاهی در تمام فرودگاههای جهان.
14- تصادفات سریالی مرگبار ایرانیها در عراق، تجلی خشم شهروندان عراق علیه ایرانیها درحالیکه در این تصادفات هیچ حرکت تروریستی ثبت نشده است.
همه اینها نشان میدهد کنترل و مهار اربعین از دستشان خارج شده و تلاشهای مذبوحانه آنها نشانه پیروزی استراتژی اربعینی ما بوده که رسانهملی در متن این استراتژی، آقایی کرده و میکند.
رسانهملی با پخش همزمان ۱۵نقطه از این پیادهروی عظیم بهصورت زنده، با دهها عنوان برنامه اربعینی در شبکههای مختلف تلویزیونی و رادیویی اعم از برونمرزی و داخلی، با برنامههای پردازشی، با شکار افراد خاص حاضر در این پیادهروی اعم از چهرههای علمی، فنی، هنری، ورزشی، رسانه ای، مداحی و ...، ذائقهسازی و فرهنگسازی کرده و در غنی سازی مفهومی این واقعیت انکارناپذیر عینی، کاری کرد کارستان و اینها را در شرایطی انجام داده که اولا امکانات کافی در اختیار نبوده و نیست و ثانیا در فضای رقابتی با شبکههای ماهوارهای و مجازی، بهشدت تخریب میشد!
برای هماندیشی با رسانهملی، باید همسنگری با رسانهملی را نیز تجربه و در فراز و فرود مسیرهای صعبالعبور، رسانهملی را همراهی و مشایعت کرد.
باید بپذیریم که جنگ میدانی را طرفی میبرد و پیروز میشود که در مصاف رسانهای حرف برتر را زده و مخاطب بیشتری را بهخود تخصیص دهد.
رسانهملی که در شایعات و شبهات همواره متهم به بیمخاطبی یا قلت مخاطب بوده و منزوی معرفی میشد، در عملکرد اربعینی خود به این شایعات پاسخ عملی داده و نشان داد که رسانهملی، رسانه همیشه برتر داخلی و دارای قدرت مرجعیت رسانهای است و سنگزدن بچگانه به قطارهای پیشرفت، نشانه حقد، درماندگی و حسدی است که در مخیله رسانه گردانان حرفهای گنجانده شده است.
رسانهملی به شرح موارد ذیل، با تخصیص برخی چهرهها و شبکهها، ابزار، امکانات و تجهیزات، اربعین را معرفی و فراگیر کرده است:
۱ـــ انعکاس لحظه به لحظه و عمود به عمود پیادهروی اربعین از دورترین شهرها تا کربلای معلی.
۲ ـــ انعکاس پیوسته صدای مردم و تهییج مخاطبان.
۳ ـــ همزمانی روایت مذهبی و سیاسی از پیادهروی اربعین.
۴ ـــ ثبت حماسههای محیرالعقول از کیفیت حضور عاشقان اباعبدا...الحسین اعم از ناتوانان و ناقصان جسمی و سایر حضورهای پرمشقت و اراده محور.
۵ ـــ تولید برنامههای کارشناس محور.
۶ ـــ تولید مستند رواییهای خاص.
۷ ـــ ارائه گزارشهای خاص.
۸ ـــ انجام مصاحبههای خاص.
۹ ـــ انعکاس همزمان مراسم و برنامههای اربعین در داخل کشور و کشور عراق.
۱۰ ـــ پخش زنده و غیرزنده روضه، مداحی، تعزیه و شب شعر.
۱۱ ـــ بهکارگیری چهرههای موجه در معرفی آیینها، سنتها و ... .
۱۲-مقدمهچینی برای آماده کردن جامعه برای بهرهبرداری جامع از اربعین.
۱۳ ـــ راهاندازی رادیو اربعین و پخش زنده و کمک به حل مشکلات مسیر.
۱۴-پیگیری جدی مشکلات مردم در خروج از مرزها، در خدمات دهیهای حمل و نقلی، معرفی موانع و انعکاس راه حلها و... .
بنابراین با توجه به حجم بالای هجمههای رسانههای هجوگو، رسانهملی را میتوان یکی از ارکان رکین برگزاری مناسک نوپای پیادهروی دهها میلیونی اربعین دانست که با ظرفیت افرایی و دانایی محوری و نیز شبههزدایی، اربعین ناب و تحریف نشدهای را به افکار عمومی اهدا کرد.
استکبار جهانی که روزی با کشتار حجاج، مانع از شکلگیری حج ابراهیمی با محوریت برائت از مشرکین شده بود، امروز بهوضوح دریافت که از ظرفیت زیارت اربعین و مقدمه پیادهروی زائران از نجف تا کربلا غافل مانده و در طرفهالعینی، با یک اربعین بزرگ با پتانسیل جمعیتی ۳۰ میلیون نفری که برای سال بعد تا ۵۰ میلیون نفر هم پیشبینی شده، مواجه است و کاری هم نمیتواند بکند!
در فراز پایانی تأکید میکنم که بههر حال جبهه فراگیر و پیام محور اربعین، بدون پیوستار رسانهای با محوریت رسانهملی، هرگز با این حجم، سرعت و کیفیت نمیتوانست به جلوه درآید و قطعا نقش رسانهملی کلیدی بوده و استمرار این نهضت، مستلزم استمرار حضور و نقشآفرینیهای پرتنوع رسانهملی در وجب به وجب و لحظهبهلحظه این واقعه عظیم است که حقیر آن را از الطاف خفیه الهی دانسته که میتوان بهعنوان معجزه قرن از آن یاد کرد.
رسانهملی، با همه عناوین و نقش درشتش در قرارگاه رسانهای نظام و فرماندهی خبری در جبهههای جهاد تبیین، سرباز فرهنگی نظام و ولایت بوده و محور انگیزههایش، خدمت به مردم و جلب رضای الهی است و دانهدانه محصولات تولیدیاش، بهمثابه یک عمل صالح و جلوه خلوص، عبادت معناگرای رسانهای است که در سطوح مختلف، با میدانداری مجریان توانمند، بازیگران هنرمند، گزارشگران موفق، نویسندگان زبردست، کارگردانان جامعنگر، تهیهکنندگان متعهد و مرضی رضای خداوند قرار میگیرد.
در پایان اضافه میکنم که رسانهملی در جریان نهضت پیادهروی عظیم اربعین، همزمان هم سخنگو، هم تدوینگر، هم روشنگر و هم کمک کار بوده و در مواقع و مواضعی حتی فراتر از رسانه عمل کرده و در بسیاری از موارد در نقش ارائه الگو، ارائه راهحل و ارائه سبک متجلی شده و دستیار نظام و مقامات آن میشود و حفظ این جایگاه، نیازمند رشد مداوم حرفهای، مراقبت از صحت و ارزش تولیدات رسانهای، حضور در سطوح بالا، درک درست ضرورتها و استقبال از مأموریتهای سخت و... و مهمتر از همه التزام عملی و فکری به ولایت مطلقه فقیه است که همواره محتمل است در تلههای فتنههای آخرالزمانی، شاهد ریزشها و چالشهای جدید هم باشیم.
پیادهروی عظیم اربعین، ماحصل خوندل خوردنها و خون دادن شهدای ارزشمندی مانند سردار دلها شهید حاجقاسم سلیمانی است که خودم از نزدیک و در جبهههای دیرالزور و بوکمال شاهد صادق از جان مایه گذاشتن این رحیل بیبدیل و این ولایتمدار اصیل بودهام و با توسعه توفیق اربعین میتوان پیروز واقعی مصاف دهههای اخیر استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی را با جبهه مقاومت و جهان اسلام و بهخصوص ایران اسلامی معرفی کرد.
اقتدار امروز، نتیجه اقتدای ما به عاشورای حسینی و کسب اعتبار از انزجار زینبی از عاشورا تا اربعین و شکلگیری بزرگترین جلوه از جهاد تبیین است که عملا دشمن را خلعسلاح و سلباعتبار کرده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد