جامجم در هر هفته، پیامکهای ارسالشده به ۱۶۲ را بررسی و درباره پرتکرارترین آنها صحبت کرده است. این هفته هم مروری بر پیامکها داشتیم و به برخی از برنامههای پرمخاطب اشاره کردیم که نام آنها بیشتر در پیامکها تکرار شده است.
یک «بگو بخند» ایرانی
به گزارش جامجم، نگاهی به نامهای تکرارشده در پیامکهای مردمی نشان از پربازدید بودن برنامههایی مثل «بگو بخند» دارد. این برنامه علاوه بر استعدادیابی در حوزه کمدی، تلاش کرده رقابتی تماشایی و مخاطبپسند را روی آنتن ببرد. سیداحسان حسینی، تهیهکنندگی سری جدید برنامه بگو بخند را به عهده دارد که پیش از این به جامجم گفته بود: «مخاطب ما در فصل دوم بگو بخند علاوه بر اینکه این مسابقه استعدادیابی را تماشا میکند، در روزهای دیگر برنامه مسابقات متنوعتر دیگری را هم با همان آدمهایی که میشناسد میبیند و به نظرم میتواند برایش جذاب باشد. آنها بازیهایی را انجام میدهند و چالشهای جالبی دارند. حتی مهمانهایی در برنامه داریم که چهرههای شناختهشدهای هستند و آنها هم در چنین فضایی قرار میگیرند و چالشهایی برایشان طراحی شده که آن هم میتواند از جذابیتها و ویژگیهای برنامه باشد. یعنی مهمانی که وارد برنامه میشود، صرفا پاسخگوی سؤالات ما نیست و نمیآید که فقط بنشیند و گفتوگو کند. برای مهمانهایمان هم بازی طراحی کردهایم که دیدن آن خالی از لطف نیست.» برنامه بگو بخند که شروع کار خود را از شب یلدا کلید زد، حالا وارد رقابتهای تازه شده تا فصل دیگری از این استعدادیابی را در معرض تماشای مخاطبان قرار دهد.
یادی از حاجقاسم
گشتی در پیامکهای مردمی یک هفته گذشته که به سامانه۱۶۲ارسال شده، نشان از آن داردکه حالوهوای بخشی از مخاطبان سمتوسوی روز ۱۳دی و شهادت حاجقاسم را داشته است. هرچند که بخش زیادی از برنامههای مناسبتی این روز، در شب شهادت حاجقاسم روی آنتن رفت اما پیامکهای بسیاری که با حالوهوای حاجقاسم و بهنام این شهید به سامانه ۱۶۲ ارسال شده، نشان از آن دارد که ۱۳ دی برای بسیاری از دوستداران این شهید، فراموششدنی نیست. تلویزیون درچهارمین سالگرد شهادت حاجقاسم ویژهبرنامههای مختلفی را روی آنتن برد که از آثار نمایشی تا مستند و گفتوگو متغیر بود.
سرزمینی در تاریخ معاصر
سریال «سرزمین مادری» حالا به فصل دوم خود رسیده تا بخش دیگری از تاریخ معاصر را برای مخاطبان روایت کند. این مجموعه به بررسی تاریخ سیاسی ــ اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یک پسربچه میپردازد که در قالب سهفصل برای پخش آماده شده است. نگاهی به پیامکهای مردمی یک هفته گذشته نشان میدهد که این سریال در میان مخاطبان پربازدید بوده و پیامکهای زیادی با همین محتوا به سامانه ۱۶۲ ارسال شده است.
«مستوران» تماشایی
از دیگر مجموعههایی که به ایستگاه فصل دوم خود رسیده، «مستوران» است که داستانی کهن از افسانههای دوران صفویان و غزنویان را روایت میکند؛ ماجرایی که در آن با حمله قبیله وحشیان، کودکی به طرزی مرموز دزدیده و مادرش داغدار میشود. او بهدنبال راهی است تا به هر قیمت کودکش را پس بگیرد، اما موانع زیادی بر سر راهش خواهد بود. این مجموعه که جزو آثار پربیننده سال گذشته هم هست، توسط سیدجمال سیدحاتمی و مسعود آبپرور و به کارگردانی عطا پناهی ساخته شدهبود. استقبال مخاطبان از این سریال باعث شد تا سازندگانش به فکر تولید فصل دوم آن بیفتند. از این رو عطا پناهی به همراه سیدعلی هاشمی ساخت فصل دوم را آغاز کردند. تاکنون بیش از ۱۰قسمت از این مجموعه روی آنتن رفته که توانسته جای خود را مانند فصل گذشته، در میان مخاطبان باز کند.
پاورقیهای روشنگرانه
برنامه «پاورقی» را باید از آن دست برنامههایی دانست که با زبان ساده و طنزی که دارد، مخاطبان را به خود جذب میکند. این برنامه برای پرداختن و روشنکردن حقیقت برخی اخبار نادرست تولید شد وحالا با بخشهای مختلفی که دارد، به موضوعات روز در داخل کشور و خارج از ایران میپردازد. برنامه پاورقی درهفتههای متوالی پرمخاطب بوده و میتوان رضایت مخاطبان را از پیامکهای ارسالی آنها به سامانه۱۶۲دریافت. محمدرضا شهبازی، مجری این برنامه است که خودش هم دستی برقلم دارد. او پیش از این درباره ایده شکلگیری پاورقی به جامجم گفته بود: برنامه پاورقی خیلی سریع شکل گرفت. یعنی از زمان صحبتکردن درباره اینکه چنین برنامهای تولید شود تا وقتی که ضبط و تهیه شد فاصله کمی بود. بههمیندلیل خیلی فرصتی نداشتیم تا به جزئیات و مواردی مثل فرم و دکور بپردازیم و به طرح خاصی برسیم. دلیلش هم این بود که احساس کردیم در فضایی که دارد در رسانهها، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی شکل میگیرد، نکاتی بیان میشود که دروغبودنشان بدیهی است اما از فرط بدیهیبودن مغفول واقع شده است. آنقدر هجمه سنگین است و ابهت پوشالی برایش درست شده که کسی دربارهاش حرف نمیزند و سوتیهای عجیبوغریبی که در این زمینه وجود دارد را بیان نمیکند.
برنامههای تبیینی، کماکان پرمخاطب
در کنار برنامه پاورقی، برنامههای تبیینی دیگر که هرکدام در تلاش برای نشاندادن چهره پوشالی معاندان نظام و دروغهای رسانهای هستند هم با رضایت مخاطبان همراه بودند. کلیدواژه تکرارشده در پیامکهای مردمی نشان از رضایت مخاطبان از این جنس برنامهها دارد. کما اینکه دیبیسی، مکث و نوسان که هرکدام بخشی از حرکت کلی تولیدمحتوای تبیینی هستند، با رضایت و بازخورد مثبت مخاطبان همراه بودند.
رادیوییهای پرمخاطب
در کنار برنامههای تلویزیونی، میتوان رضایت مخاطبان از برنامههای رادیویی را هم در کلیدواژه تکرارشده پیامکهای ۱۶۲ مشاهده کرد. نکته جالب اینجاست که برنامههای شبکه معارف هم در این میان پرمخاطب بودند و نامی از آنها در این پیامکها قید شده است.علاوهبرآن، نام برنامههای دیگرشبکههای رادیویی هم درگزینههای پرمخاطب دیده میشود. برنامههای دفترخانه و باغفیض ازجمله این برنامههای رادیویی پرمخاطب است.