این رویداد حالا در ششمین ایستگاه خود به پختگی نسبی رسیده و آنطور که رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما بیان کرده، توانسته در ایستگاه خراسانجنوبی، رضایت ۸۶ درصد از مردم استان راجلب کند. این رقم در ایرانجان استان فارس حدود ۷۴ درصد بود که رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
علیرضا کیخا، معاون امور استانهای رسانهملی، دراین نشست با اشاره به تجربه موفق ایرانجان در خراسان جنوبی گفت: ایرانجان خراسانجنوبی را پشتسر گذاشتهایم؛ رویدادی که شکوه و عظمت داشتههای آن استان را به نمایش گذاشت و این شوق و شور بهروشنی در میان مردم دیده میشد. طی یک هفته، تمام شبکهها به خراسان جنوبی پرداختند و گرچه قطعا میتوان بهتر از این عمل کرد، اما وقتی از رضایت ۸۶درصدی مردم آن استان سخن گفته میشود، این برای ما انگیزه و شور مضاعف ایجاد میکند. هفته پیشرو در خدمت مردم گلستان هستیم تا سراغ زیباییها و نقاط کمترشناختهشده این استان برویم. استان گلستان، با حضور ۱۷قومیت که در کنار هم الگویی کمنظیر از همزیستی مسالمتآمیز را به نمایش گذاشتهاند، از ظرفیتهایی ویژه برخوردار است؛ بهویژه در حوزههایی مانند گردشگری که واقعا بیهمتاست.کیخا درعینحال تأکید کرد که نباید مسائل اساسی استان زیر سایه زیباییها پنهان بماند: نمایندگان استان در گفتوگوی روز گذشته نیز بر این نکته تأکید داشتند که در کنار روایت جذابیتها، باید به مشکلات نیز پرداخت. گاهی تصور میشود وظیفه ما تنها روایت زیباییهاست، درحالیکه مسائلی همچون وضعیت کشاورزی و چالش آب در استان که مطلوب نیست، باید دیده و بازگو شود. گلستان ظرفیتهایی دارد که اگر بهدرستی مورد بهرهبرداری قرار گیرد، نهفقط برای خود استان، بلکه برای کل کشور ارزشافزوده و تولید ثروت ایجاد میکند. یکی از توفیقات معاونت امور استانها، طراحی سند زیستبوم است؛ سندی که در قالب ۴۲ سؤال، به توانمندیها و ظرفیتهای استانها میپردازد. در ادامه نیز سند چشمانداز سهساله با اولویت همین سند زیستبوم تدوین شده که نام آن سند اقدام است تا بدانیم در سه سال آینده باید بر چه مسائلی تمرکز و تأکید کنیم.او با تأکید بر اینکه مسیر پیشرو تازه آغاز شده است، گفت: نمیتوان انتظار داشت یک کارگردان استانی در همان ابتدا اثری در سطح ملی و تراز بالا تولید کند، اما سریال «سوجان» ما را امیدوار کرد و آمارهای بسیار خوبی داشت. این مجموعه باید در کنار دیگر آثار دیده شود. اکنون در حال نهاییکردن طرح «بادار ۲» با اصرار بر حفظ زیستمحور بودن این استان هستیم. سریال «آسباد» نیز در حال تولید است که عمده عوامل آن از استان سیستانوبلوچستان هستند.
روزهای طوفانی گلستان
رسول شکرینیا، مدیر صداوسیمای گلستان نیز در ادامه نشست با اشاره به تلاش دو ماه و نیم اخیر این مرکز برای آمادهسازی ویژهبرنامه «ایرانجان» گفت: گلستان ششمین مقصد ایرانجان است و ما تمام همت خود را بر آن گذاشتیم تا ظرفیتها، توانمندیها و سابقه تمدنی این استان را با نگاهی پژوهشی بررسی کنیم. حاصل این فرآیند تدوین سند زیستبوم استان گلستان است؛ سندی که مسیر حرکت ما را روشن میکند و در آن، همه ظرفیتهای استان از ورزشکاران و چهرهها گرفته تا اندیشمندان و توانمندیهای تاریخی و گردشگری دیده شده است.
او با اشاره به هویت فرهنگی و اجتماعی این خطه افزود: گلستان را نگارستان اقوام و سرزمین برادری مینامند و ما همین تعبیر را بهعنوان شعار محوری خود انتخاب کردیم. در این استان، ۱۷ قوم در کنار یکدیگر با مسالمت زندگی میکنند. گلستان ۴۰۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و فقط در جنگ ۱۲روزه، ۱۶ شهید از این استان به میهن تقدیم شد. با وجود این همه افتخار، بخش مهمی از قابلیتهای استان بهدرستی معرفی نشده است.
شکرینیا با تأکید بر ضرورت معرفی دقیق و جامع استان ادامه داد: دال مرکزی ما این بود که استان را بر اساس چه شاخصهایی باید معرفی کنیم. نکته نخست این که گلستان باید دقیق و واقعگرایانه معرفی شود؛ این موضوع برای همه شهرستانهای استان دیده شده است. تأکید ما این است که ایرانجان باید در کنار روایت زیباییها، حلال مشکلات مردم نیز باشد. از همین رو ۱۵ مسأله اصلی استان را مورد واکاوی قرار دادیم. برای این مسیر، نیازمند تولیدمحتوای منسجمی بودیم تا شبکه، پس از اچدی شدن، بتواند بهطور کیفی پیش برود. هزاران دقیقه محتوای جدید در بخشهای مختلف تولید شده است؛ ۱۵۰ تولید تلویزیونی و حدود ۸۰۰ تولید در فضای مجازی، همه توسط تیمهای خود استان آماده شده است. در کنار اینها، بر مردمی بودن ایرانجان نیز تأکید داریم یعنی مردم خودشان به سمت تولید محتوا بیایند. این حرکت با برنامه «مردمستان» آغاز شده و قرار است در ایام هفته گلستان نیز ادامه پیدا کند. در این میان، مبدا و مقصد ما روشن است و با اتکا به اسناد تدوینشده میدانیم مسیر حرکت به کجا خواهد بود. برای سنجش اثربخشی این طرح، دو نظرسنجی قبل و بعد از اجرای برنامه انجام میشود تا بتوانیم میزان اثرگذاری را دقیق ارزیابی کنیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای گسترده گلستان افزود: برای ارتقای کیفیت برنامهها، ۱۲ لوکیشن دائمی تولید در شبکههای مختلف مستقر کردهایم تا از فضای محدود استودیو فاصله بگیریم و از محیطهای بیرونی استفاده کنیم. گلستان استانی گردشگرپذیر و تفریحی است و در کنار آن، سالانه ۲۰ میلیون زائر از این استان عبور میکنند. اقوام و گروههای مختلفی در این خطه حضور دارند و این تنوع فرهنگی و اجتماعی در تولیدات ما لحاظ شده است. در جریان این طرح چند رویداد مهم رقم خواهد خورد. علاوه بر اچدی شدن شبکه، گلستان بهعنوان منشأ رویدادهای فرهنگی نیز معرفی میشود. جشنهای ازدواج در قالب برنامهای ویژه برگزار خواهد شد و برای روز مادر نیز برنامه مفصلی تدارک دیدهایم.
وی تأکید کرد: احتمال سفر رئیسجمهور و در کنار آن برگزاری جشنواره اقوام راهم داریم. درحقیقت ما دراستان،۲۰ روز طوفانی خواهیم داشت. در این مدت، میزبان بیش از ۳۰ گروه رسانهای در حوزه سیما و ۱۰ گروه رادیویی خواهیم بود و اجراهای مشترک نیز تدارک دیده شده است. این رویداد برای ما چند هدف اساسی دارد؛ نخست آنکه نگاه ما، امیدبخشی به جامعه است. در حالیکه دشمن بهطورمستمر در حال روایتسازی است،رسانهملی در جنگ ۱۲روزه اخیر ثابت کرد که مرجعیت خبری را در اختیار دارد. در عصر رسانههای نوپدید با رقبای متعددی روبهرو هستیم و همت ما در رسانهملی بر حفظ و افزایش مخاطب متمرکز است.
توجه به ۵ مشکل محوری استان
شکرینیا با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه رسانه استان اظهار کرد: شبکه تلویزیونی نگارستان افتتاح شده و رادیو ترکمنی نیز فعال است اما در کنار فرصتها، پنج مشکل محوری نیز وجود دارد. نخستین مسأله، آب است. در کنار آن مسائلی مثل زیرساخت، خلیج گرگان و صنایع تبدیلی نیز مورد تاکید خواهد بود. حیدری، مدیرکل طرح و برنامه معاونت استانها نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از دغدغههای اصلی ما استمرار شرایطی است که بتوانیم تولیدات فاخر داشته باشیم. در حال حاضر، هفت سریال در مرحله پیشتولید و تولید داریم که بیسابقه بوده و این سریالها برای شبکههای سراسری در حال ساخت هستند. همچنین ۱۰ تا ۱۵ سریال دیگر در مرحله نگارش قرار دارند. ایرانجان این فرصت را فراهم کرده که مردم و نخبگان توجه بیشتری به این سنتها داشته باشند. با توجه به محدودیتهای مالی سازمان، ایرانجان به ما کمک کرده تا بتوانیم از تولیدات فاخر استفاده کنیم و شرایط را ادامه دهیم. تمام استانها با توجه به ویژگیهای زیستبومی خود، سوژههای خاصی برای تولید دارند که اولویتبندی شدهاند. در گلستان، دو سریال در دست تولید داریم؛ یکی از این سریالها «آلارپ» است که به تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته و دیگری در مورد زمینخواری در دوران پهلوی مربوط میشود که در مرحله پیشتولید قرار دارد.
۳۱۵ برنامه رادیویی برای گلستان
اما بخشی از تولیدات ایرانجان در این یک هفته، مربوط به رادیوست. نعلبندیان، مدیرکل صدای معاونت استانها، در اینخصوص گفت: در هفته گلستان، برای رادیو ۳۱۵ برنامه تدارک دیدهایم که در ۹۰ عنوان پیشبینیشده، از تمامی شبکهها پخش خواهد شد. تمام ظرفیتهای رادیو نماهای سراسری و استانی برای انعکاس زیباییهای استان گلستان در نظر گرفته شده است. این برنامهها شامل نمایشهای رادیویی، مستندها، گفتوگوهای ترکیبی، اختصاصی موسیقی و سایر برنامههاست که بهطور خاص برای استان گلستان تولید شدهاند.
محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما نیز در این نشست گفت: در مورد خراسان جنوبی، میزان مخاطب رویداد در کل کشور ۴/۶۱درصد گزارش شده که محتوای آن را مشاهده کردهاند. همچنین رضایتمندی از این رویداد، در سطح استان ۸۶درصد اعلام شده است. در این رویداد، نمایان شدن جایگاه قرارگاهی رسانهملی از دستاوردهای کلیدی بود؛ فضایی که دستگاههای مختلف در آن حضور یافته و موجب تحول در عرصه عمومی شد. روند کار بهتدریج به بلوغ و پختگی رسید. در خوزستان، ابتدا شاخصهایی برای سنجش نداشتیم و گاهی نتوانستیم برای آن شاخص مشخصی ایجاد کنیم اما پس از پنج دوره، به سطحی بالاتر از بلوغ دست یافتیم. در استانها میزان رضایت مردم از برنامه را جویا شدیم و تأکید کردیم که تنها جذابیت و سرگرمی ملاک اصلی نیست؛ بلکه طرح مسائل و دغدغههای عمومی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، پرسیدیم: «آیا در طول هفته، مشکلات شما در برنامه انعکاس یافته است؟»
در مورد خراسان جنوبی، با توجه به شناختهشدهنبودن نسبی این استان، پیشبینی میشد که سطح رضایت از رویداد در آن بالاتر باشد.