سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در نهایت عملکرد بهتر و مشتریان راضی و خشنودتری خواهید داشت و این موضوع ارتباط مستقیمی با افزایش سودآوری و تداوم فعالیت رستورانتان دارد. در این مقاله 7 نکته مهم که در ابتدای مسیر راهاندازی رستوران بهعنوان یک مدیر باید به آن توجه داشته باشید را مورد بررسی قرار میدهیم. بعد از مطالعه این مقاله برنامهریزی دقیقتری برای مدیریت رستورانتان خواهید داشت.
یکی از مهمترین مباحثی که در آموزش رستوران داری بر آن تاکید میشود و تهیه کلیه تجهیزات موردنیاز برای آشپزخانه و اطمینان از کیفیت لوازم آشپزخانه صنعتی است. بهاینترتیب هم سرویسدهی بهتر و سریعتری به مشتریان خواهید داشت و هم ایمنی در آشپزخانه شما به خوبی رعایت میشود. بهطورکلی تهیه تجهیزات آشپزخانه باکیفیت برای مدیریت موفق یک رستوران به 7 دلیل زیر مهم است:
باتوجهبه این موارد با داشتن تجهیزات کامل و پیشرفته، مدیریت آشپزخانه رستوران به بهترین شکل ممکن صورت میگیرد.
رستوران یکی از محیطهایی است که رعایت بهداشت و ایمنی در آن اهمیت بسیار بالایی دارد. آمادهسازی و سرو غذا در محیط کثیف یا رعایت نکردن نکات بهداشتی در آمادهسازی منجربه انتقال بیماری به مشتریان و بروز مسمویتهای غذایی میشود. بهعنوان یک مدیر برای تضمین سلامت مشتریان، پیروی از مقررات و جلب اعتماد مشتریان باید توجه ویژهای به تمیزی و بهداشت رستوران و شستوشوی دقیق مواد اولیه برای پخت غذا داشته باشید.
علاوهبر سلامت مشتریان مشتریان، باید برای سلامت و ایمنی کارکنانتان هم برنامه مدون و دقیقی پیادهسازی کنید. بهعنوان مثال هنگام خرید وسایل رستوران، توجه به رعایت استانداردهای ایمنی از طرف سازنده را فراموش نکنید. با خرید دستگاههای پیشرفته و باکیفیت که در ساخت آنها از مواد اولیه باکیفیت استفاده شده است، ایمنی کارکنان نیز تضمین میشود.
در آموزش مدیریت رستوران یکی از مسائلی که همواره به آن تاکید میشود، تمرکز بر استخدام پرسنل حرفهای و داشتن برنامه مشخص برای آموزش کارکنان است. با ترتیب پرسنل حرفهای، کیفیت خدمات به مشتریان نیز افزایش مییابد و این موضوع در نهایت رضایت مشتریان و وفاداری آنها را به همراه خواهد داشت.
بهطورکلی کارکنان آموزشدیده بهرهوری کلی رستوران را افزایش میدهند و منجربه کاهش خطاهای عملیاتی میشوند. با برنامهریزی برای تربیت پرسنل و ارتقای مهارت و آگاهی آنها، پرسنل درک بهتری از نیازها و انتظارات مشتریان خواهند داشت و واکنشهای هوشمندانهتری در قبال درخواستهایشان از خود نشان میدهند. پرسنل آموزشدیده قادر به سازگاری با شرایط مختلف و انجام وظایف گوناگون هستند. در نهایت کارکنانی که در محیط حرفهای و پشتیبانیشده کار میکنند، تمایل کمتری برای ترک شغل دارند.
بدون شک در هر رستورانی طعم و مزه غذا حرف اول را میزند و مهمترین فاکتور برای جلب مشتریان محسوب میشود؛ بنابراین اگر هنوز این سوال ذهن شما را مشغول کرده است که «چگونه رستوران را مدیریت کنیم»، تحت هیچ عنوان اهمیت تهیه متریال باکیفیت و تازه برای ارائه یک غذای درجه یک و در نتیجه آن جلب رضایت مشتریان را دست کم نگیرید.
قطعا در مدیریت رستوران، اولویت اصلی ارائه غذاهایی با طعم عالی و سالم است. تهیه مواد غذایی تازه و سالم نشان میدهد که شما به سلامت مشتریان و تجربه آنها اهیمت میدهید. مشتریان زمانیکه غذای بیکیفیت یا سرد به آنها ارائه میشود، ممکن است در همان لحظه شکایتی نکنند، اما بدون شک دیگر رستوران شما انتخاب آنها برای صرف غذا نخواهد بود. در نتیجه، تمرکز بر کیفیت بالای غذا، دقت در انتخاب مواد اولیه و استخدام آشپزهای ماهر نقش مهمی در جذب و حفظ مشتریان دارد و یکی از اصول مدیریت رستوران است.
یکی از مهمترین موضوعاتی که در دنیای امروز در بحث مدیریت برای هر کسبوکاری باید به آن توجه کرد بازاریابی و تبلیغات است. تمرکز بر بازاریابی و طراحی کمپینهای تبلیغاتی کمک میکند که بهخوبی و در مدت زمان کوتاهی بین رقبای فراوانی که دارید متمایز و شناخته شوید. به کمک تبلیغات میتوانید جذابیتهای خاص خود را به مخاطبان جامعه هدفتان نشان دهید.
برای مدیریت کردن رستوران با استفاده از شیوههای تبلیغاتی میتوانید بر موضوعاتی مانند ارتقای منو، ارائه تخفیفهای ویژه یا برگزاری رویدادهای خاص تمرکز کنید. بازاریابی هوشمندانه نه تنها به جذب مشتریان جدید کمک میکند بلکه موجب حفظ مشتریان فعلی نیز میشود. برای این کار باید شناخت دقیقی از بازار داشته باشید و جامعه هدفتان را بهخوبی مشخص کنید. ایجاد پیامهای تبلیغاتی موثر و انتخاب کانالهای تبلیغاتی مناسب شما را به راحتی به هدفتان میرساند.
اگر میخواهید در رستورانداری و مدیریت کسبوکارتان موفق باشید، همیشه حق را به مشتری بدهید. این رویکرد نشان میدهد که مدیر رستوران به نیازها و تجربیات مشتریان اهمیت میدهد. در نتیجه مشتریان ثابت و وفاداری خواهید داشت. همچنین وقتی مشتریان احساس کنند که نگرانیها و شکایاتشان بهطور جدی شنیده و در نظر گرفته شده است، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها به رستوران وفادار بمانند و تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این امر نه به جلب مشتریان جدید از طریق بازاریابی دهان به دهان نیز منجر میشود.
برای مدیریت بهتر رستوران باید اطلاعات اولیه و قابل قبولی در مورد امور مالی و حسابداری داشته باشید. این موضوع نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست یک رستوران دارد. بهعنوان مدیر رستوران باید بتوانید برای سودآور بودن کسبوکار، هزینهها را بهخوبی مدیریت کنید.
با اشراف بر امور مالی و برنامهریزی مالی نیز میتوانید پیشبینی مناسبی نسبت به نیازهای مالی آینده و برنامهریزی برای تامین منابع مالی موردنیاز داشته باشید. همچنین مدیر باید بتواند با تهیه گزارشهای مالی تحلیل کند که عملکرد کسبوکار چگونه است. این گزارشها کمک میکند تا مدیر تصمیمات بهتری در مورد بهبود عملکرد مالی بگیرد.
در این مقاله با 7 نکته مهم برای مدیریت رستوران آشنا شدیم. مدیریت هوشمندانه رستوران یک فاکتور بسیار حیاتی برای تداوم فعالیت رستوران است. در این مسیر تسلط به دانش حسابداری نقش مهمی در کاهش هدر رفت هزینهها، بهینهسازی مدیریت مواد اولیه و برنامهریزی مالی جامع ایفا میکند. با بودجهبندی مناسب و اختصاص سرمایه کافی برای تهیه تجهیزات آشپزخانه باکیفیت، با بالا رفتن راندمان کاری، افزایش سرعت عرضه خدمات و دوام بالای دستگاهها، هزینههای جاری به نحو قابلتوجهی کاهش مییابد. بهاینترتیب مشتریان بیشتر و راضیتر و سودآوری بیشتر خواهید داشت.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد