دراین دوره ازانتخابات، برنامههای مختلف نمایشی، مناظره و گفتوگو تولیدشده وروی آنتن صداوسیما رفته تا بتواند قدمی برای افزایش مشارکت مردم وآگاهی مخاطبان ازنامزدهای انتخاباتی برداشته شود. همانطور که گفته شد، معاونتهای مختلف اعم از سیما، صدا، استانی، سیاسی، فضای مجازی،فنی،برونمرزی و...پای کارآمدند ومادرگزارش پیشرونگاهی به این فعالیتها داشتیم.
سیمای انتخابات
شبکههای تلویزیونی باتدارکی ویژه تبیینکننده راهی روشن برای مشارکت آگاهانه و شناخت بهتر نامزدها و برنامههای آنان در انتخابات هستند. درادامه گلچینی از برنامههای انتخاباتی شبکههای مختلف ونیز مراکز سیمرغ، سیمافیلم و پویانمایی صبا وواحد تولیدات کوتاه درقالب ساختارهایترکیبی،گفتوگومحور،مستند،نمایشی،مسابقه، نماآهنگ،پویانمایی وتولیدات کوتاه معرفیشده است.
شبکه یک: «کتاب قانون» برنامه ترکیبی بهصورت رئالیتیشو با بازسازی فضای کلی مجلس و چالشی بین شرکتکنندگان در نقش نمایندگان کمیسیونهای مجلس روی آنتن میرود. «جریان»برنامهای گفتوگومحوراست که با طراحی مناظره باحضور روشنفکران و حوزه دانشگاهی به مباحث انتخابات میپردازد.برنامه«صبح بخیر ایران» آخرین وضعیت واخبارانتخابات در استانها و روایت مردمی از انتخابات را دنبال خواهد کرد. برنامه «ایران امروز» با رویکرد انتخابات روی آنتن میرود. برنامه ترکیبی «خانه ملت» با انعکاس حوزه عملکرد و نقش وجایگاه مجلس شورای اسلامی پخش میشود. «پایش» نیز با پرداختن به اهمیت قوانین و مصوبات اقتصادی مجلس شورای اسلامی و...ازویژهبرنامههای انتخاباتی شبکه یک سیماست. میانبرنامههای «امام امت»، «رهنما» و «مکتب» هم با موضوعات مرتبط با مجلس شورای اسلامی و کارگزاران نظام هر روز روی آنتن میرود. برنامه «سیمای خانواده» به موضوع بانوان بهعنوان منادی انتخابات و خانواده بهعنوان یکی از گروههای مرجع اختصاص دارد.
شبکه دو: برنامه «چند روایت معتبر» با نگاهی به موضوع انتخابات و لزوم حضور حداکثری جامعه به این موضوع پرداخته است. مجله شباهنگی «مداربسته» با توجه به موضوع انتخابات و داشتن حق رأی برای هر ایرانی در این مورد نظرات آحاد مختلف جامعه، بهخصوص بانوان کشور را منعکس میکند. «صبحانه ایرانی» در ایام منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با دعوت از بانوان نخبه کشور به تبیین مشارکت حضور زنان در انتخابات میپردازد. برنامه «خط سوم» در ایام انتخابات به مرور عملکرد ادوار مجلس شورای اسلامی در رابطه با جایگاه خانواده و زنان در جامعه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم و... میپردازد. برنامههای «نوسان» و «پاورقی» هم به موضوع انتخابات میپردازند. برنامه «نطق آزاد» با موضوع مطالبهگری از نمایندگان آینده مجلس پخش میشود. مجموعه اپیزودیک «قصههای صندوق» با محوریت موضوع انتخابات پخش میشود.
شبکه ۳: برنامه «سلام صبحبخیر» روزانه از کارشناسان مرتبط با انتخابات بهعنوان مهمان برنامه دعوت میکند. «بدون توقف» به مسائل پیرامون مجلس شورای اسلامی و نیز پاسخ به شبهات مطرحشده، میپردازد. «گزارش روز» با تهیه گزارشهای مرتبط با انتخابات مجلس و خبرگان رهبری و نماآهنگهای مرتبط با انتخابات روی آنتن میرود. برنامه «بهاضافه یک» نیز همراه با پویشی به همین نام از شبکه مذکور پخش میشود.
شبکه ۴: برنامه «تقاطع» محفلی است برای گفتوگوی آزاد با حضور دانشجویان، جوانان و فعالان رسانه که بیپرده و شفاف به نقد عملکرد شورای نگهبان میپردازد. برنامه «شیوه» نیز با حضور مخالفان و موافقان موضوعات برنامه به صورت مناظره ارائه میشود. مجموعه مستندهای «سیاحت غرب» نیز مستندهایی با موضوعاتی نظیر دستکاری آمریکا در انتخابات سراسر دنیا و... پخش میشود. ویژهبرنامه انتخاباتی «مادرم ایران» به موضوع انتخابات میپردازد.
شبکه نسیم: در برنامه «برمودا» درنهایت مهمان درمواجهه با قضاوت مخاطب قرارمیگیرد، درانتها با طراحی فضایی شاد، بیننده با حالی خوب ونگرشی مثبت همراه میشود.همچنین برنامه «نسیما» بارویکرد انتخاباتی پخش میشود.مجموعه نمایشی طنز «یک و دو»مسائل سیاسی رابه چالش خواهد کشید واززاویهای دیگرمسئولیتها وعملکرد مسئولان رازیرذرهبین طنزپردازان خواهد برد.
شبکه قرآن و معارف: برنامه «مهنا» با محوریت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس پخش میشود. برنامههای «انتخابات در جبهه»، «گفتار علامه مصباح یزدی»، «نکات ناب» و «ارمغان» هم با محور انتخابات در جدول پخش است. برنامه «صحیفه امام خمینی(ره)» به نقش و اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی در امور کشور میپردازد.«کلام امام خمینی(ره)» درخصوص اهمیت حضور مردم در پای صندوقهای رأی و میانبرنامههای انتخاباتی از این شبکه پخش میشود. ویژهبرنامه «روز انتخابات» بهصورت زنده روی آنتن خواهد رفت. برنامه «آرمان» انتخابات از منظر قرآن و روایات را بررسی میکند. برنامه «دخترانه» گفتوگوی انتخاباتی دختران فعال و مومنه با بررسی مسائل و چالشهای انتخاباتی پیشرو خواهد بود. برنامه گفتوگو محور «بینا» با محوریت مشارکت سیاسی در اسلام تدارک دیده شده است. برنامه «تراز» به معرفی و بسط قانونگذاری قرآنی میپردازد. برنامه گزارشی «نقش من» تشویق مردم به مشارکتهای اجتماعی براساس بیانیه گام دوم انقلاب است. برنامه «واقعنگار سفرقند» برگزاری انتخابات دانشآموزی در یک مدرسه را با همه اتفاقات تلخ و شیرین آن به تصویر میکشد.
شبکه آموزش: برنامه «و اما امروز» در مورد انتخابات هر روز روی آنتن میرود. موشنگرافی «مدرسه تلویزیونی ایران» نیز که درخصوص اهمیت انتخابات از جامعههای کوچک همچون مدرسه تا کشور است، پخش میشود.
شبکه تهران: «مثبت تهران بیست» ویژه انتخابات روی آنتن میرود. برنامه «مهربانو» هم میزبان بانوان موفقی است که در خصوص انتخابات در ابعاد مختلف گفتوگو میکنند. برنامه «سلام تهران» با بخشهای ویژه انتخابات و پخش پلی بکهای انتخاباتی روی آنتن میرود. مستندهای «در شهر» و «در استان» گزارشی از رویدادها، مراسم و جلسات مربوط به برگزاری انتخابات پخش میکند. «تهران بیست» هم با موضوعات انتخابات روی آنتن میرود. «خبرگان ملت» عنوان ویژهبرنامه تبلیغاتی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری است.
شبکه افق: برنامه ترکیبی «جهان آرا» پیرامون مسائل جاری کشور پخش میشود. فصل جدید مسابقه «رخداد» با محوریت انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پخش میشود. «موشنگرافی»های کوتاه در رابطه با کارکردهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و تصمیمات ویژه و اثرگذار نیز روی آنتن میرود. در برنامه «فرامتن» مطالبات مردم در گفتوگو با مسئولان به بحث گذاشته میشود. برنامه ترکیبی «خونه خودتونه» در ایام انتخابات مردم را برای مشارکت تشویق میکند. مستند «نشانی: بهارستان»، مروری بر ۳۵ دوره مجلس و قانونگذاری در ایران دارد.
شبکه مستند: «خانه ملت» مستندی است که با حضور یک خبرنگار جستوجوگر روایتی از مسیر انتخابات با مرور ادوار گذشته مجلس و حضور کارشناسان در هر قسمت را نمایش میدهد.
شبکه امید: در برنامه «هم ارتفاع» نوجوانان مطالبات و سوالات خود را با مسئولان و کارشناسان حوزههای مختلف مطرح میکنند. برنامه ترکیبی «باشگاه امید» با فضایی شاد و کاربردی در ایام انتخابات روی آنتن میرود. مسابقه تلفنی «راز جزیره» در ایام انتخابات با مطرح کردن سوالهای مرتبط، نوجوانان را با روند برگزاری انتخابات آشنا خواهد کرد. برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و رسیدن به سن حق رأی نوجوانان و جوانان کشورشبکه امید برنامهای را با عنوان «رایاولیها» روی آنتن برده است. برنامه«نیمکت» درحوزه جوانان و نوجوانان ایرانی است که دستاوردهای کشوررادرقاب نمایش به مخاطبان نوجوان ارائه میدهد.
شبکه کودک: برنامه ترکیبی«برپا»درفضای مدرسه، انتخابات شورای دانشآموزی وانتخابات شورا را مورد بررسی قرار میدهد.
شبکه سلامت: برنامه «سپید قانون» که به بررسی قوانین و مصوبات حوزه سلامت در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی میپردازد، پخش میشود. برنامه «نبض انتخاب» با موضوع گفتوگو با نمایندگان ادوار گذشته مجلس و مسئولان مرتبط با حوزه سلامت با نگاه مثبت به انتخابات روی آنتن میرود. برنامه ترکیبی «سلام انتخاب» با پزشکان یا اعضای کمیسیون بهداشت مجلس که در ادوار گذشته در مجلس حضور داشتند گفتوگو میکند. پویانمایی «چراغ زرد» به صورت غیرمستقیم به موضوع انتخابات مرتبط میشود. در برنامه «کشیک سلامت» سوالاتی همچون توقع نظام سلامت از مجلس دوازدهم و قوانین مورد نیاز و بر زمین ماندهای که نظام سلامت به آنها نیاز دارد پاسخ داده میشود.
شبکه جامجم: مجله اقتصادی «فرصت» با بررسی مصوبات مجلس پیرامون ایجاد فرصتهای اقتصادی در داخل کشور به ایرانیان خارج از کشور و برنامه گفتوگو محور «کنکاش» پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی شبکههای فارسی زبان معاند درخصوص عملکرد مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، از برنامههای انتخاباتی شبکه جامجم است.
مرکز صبا: پویانمایی «آگاهی بیشتر، انتخاب بهتر» به وظایف مجلس بهویژه کمیسیونهای مجلس میپردازد و در دو قسمت آن به وظایف مجلس خبرگان رهبری پرداخته میشود. همچنین محورهای انیمیشن «ماجراهای آقای شهروندی» عبارتند از چگونگی یک انتخاب درست در زندگی، اهمیت انتخابات درست و آگاهانه از منظر وظیفه شهروندی، مزایای مشورت کردن و... پویانمایی «آقا معلم و بچهها» به بیان شرایط یک انتخابات سالم اعم از الزامات حضور در انتخابات و... نگاه دارد. پویانمایی «شکرستان» در برگیرنده موضوعاتی ازجمله انتخابات و بیان مباحثی همچون چگونگی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها و... است.
مرکز سیمرغ: برنامه «نطق آزاد» به بیان مسائل، مشکلات و مطالبات اقشار و اصناف مختلف از نمایندگان آینده مجلس شورای اسلامی میپردازد. برنامه «اما و اگر» بررسی متفاوت پروندههای مختلف در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و... است که در ایام انتخابات منعطف شده و با هدف تاثیرگذاری و افزایش امید در مخاطب روی آنتن میرود. مجموعه نمایشی طنز «یک و دو» مسائل سیاسی را به چالش خواهد کشید.
تولیدات کوتاه: آثار و موشنگرافیهایی چون «دو فوریت»، «صراط»، «مجلس در راس امور است»، «نشاط علمی»، «روستاها در انتخابات»، «قوانین کاربردی و ملموس»، «دور دنیا با صندوق»، «ملت آزاده»، «جشن بهشت»، «ایران امروز»، «ایران پیروز»، «خون تازه»، «رسم افتخار» و... ازجمله تولیدات کوتاهی است که در این ایام روی آنتن شبکههای مختلف تلویزیون رفت. «انتخابات در اماکن»،«روستاهای کوچک»، «معرفی علمای خبرگان»، «مردم ناظر»، «صفر تا صد»، «حوزه انتخابی استانها»، «کاندیدای قدیمی»، «نمایندگان شهید»، «شهدای رایگیری»، «پشت درب»، «روند شکلگیری»، «مهر، تعرفه قدیمی» و «ویژه شورای نگهبان» هم تولیدات کوتاه دیگری است.
طنین انتخابات
این روزها تنور برنامههای انتخاباتی داغ است و هر یک از شبکههای رادیویی ویژه انتخابات، برنامههای متفاوتی را تدارک دیدهاند که در ادامه تعدادی را معرفی کردهایم.
رادیو ایران: با برنامههای«خانه مردم»،«صحنعلنی»،«بحثروز»،«با ایرانیاران»،«پرسا»،«موقعیت چهارم»و«روز انتخاب»، رویداد مهم انتخابات را منعکس میکنند. همچنین پویش «قهرمان این انتخاب تویی» برای ایرانسازان، امیدان آینده و دانشآموزان این سرزمین پرافتخار(ویژه مقاطع متوسطه و رای اولیها) و با مشارکت شبکه ملی شاد بامحورهای چرایی شرکت در انتخابات، بیان ویژگیهای نماینده اصلح وحضور افتخارآفرین رایاولیها درانتخابات دردو قالب گزارش تصویری وصوتی برگزار میشود.
رادیو فرهنگ: برنامههای «من مسئولم»، «شمای نماینده»، «صحن علنی»، «انتخاب آینده»، «سرزمین من»، «صندلی سبز» و «سرنوشت ما» را ویژه انتخابات یازدهم اسفندماه در جدول پخش دارد. برنامه هفت کوچه به شهرها و استانهای مختلف سرزده و در این برنامه از حال و هوای انتخابات در کشور اطلاعرسانی میشود. فضای مجازی رادیو فرهنگ نیز با راهاندازی پویش «وطن ما» از مردم خواسته که بگویند دلیل مشارکت آنها در انتخابات چیست؟
رادیو گفتوگو: برنامه «شش در دو»، «آقای مکعبی»، «بهارستان» و «در جریان باشید که...» جزو برنامههای ویژه این ایام است. «مربع سهضلعی» درپی ترغیب جوانان و رأی اولیها برای حضور در عرصه انتخابات اسفند ۱۴۰۲ است. «عصر جامجم» به گفتوگو با نمایندگان احزاب و جریانات سیاسی و سهم آنها در افزایش مشارکت مردم میپردازد. سایر برنامههای مستمر و روزانه شبکه همچون «رویداد»، «صبح و گفتوگو» و «بدون خطخوردگی» نیز منطبق با محتوای انتخابات است.
رادیو انتخاب: از۲۳ بهمن شروع به کار کرده و با بهرهگیری از ظرفیت نخبگانی کشور، دو شاخص «مشارکت» و «رقابت» مورد نظر رهبر معظم انقلاب در انتخابات فرارو را ارتقا میدهد. سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ جهت دریافت پیامهای مخاطبان و برقراری هرگونه ارتباط با این شبکه رادیویی در اختیار علاقهمندان قرار دارد.
رادیو نمایش: برنامه «همرای» با محوریت تهییج منتهی به ایام انتخابات پخش میشود. همرای در قالب نمایش، ویژهبرنامه ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این نمایش با اجرای گروهی بازیگران رادیو نمایش شنیده میشود.
رادیو معارف: برنامه «شکوه حضور»، «فقه و زندگی»،«حماسه حضور»، «شاخص» و«خانه ملت» جزو برنامههای انتخاباتی این شبکه رادیویی است. «نقد ونظر» هم با موضوع بررسی راههای بازیابی نقش مردم در انتخابات با تاکید بر عنصر حق و تکلیف با کارشناسی حجج اسلام عبداللهی و امیری طیبی روی آنتن میرود. برنامه «زمزم احکام» هم فراخور ماموریت خود، پاسخگوی پرسشهای احکامی با موضوع انتخابات است. برنامههای «معیار»، «همگام با خبرگان»، «شکرانه حضور» هم در این خصوص پخش میشود.
رادیو سلامت: «در مسیر انتخاب» باهدف اهمیت قانونگذاری درحوزه سلامت و نقش نمایندگان مجلس در بهبود شاخصهای سلامت روی آنتن رادیو سلامت میرود. ازدیگر برنامههای رادیو سلامت میتوان به برنامه «انتخاب آینده» اشاره کرد. ویژهبرنامه «زنان جمهور» هم از این شبکه روی آنتن میرود.
رادیو ورزش: «صحن علنی»، «ایران خاک دلیران» و «برندهباش» ویژهبرنامههای این شبکه است.
رادیو تهران: برنامه انتخاباتی«بهارستان»، ویژهبرنامه انتخاباتی «یه روستا یه عالمه رای»، «برگ برنده»، «میدان جمهوری»، «خبرگان ملت»، ویژهبرنامه نمایشی«خط ۱۲» و «میدان ملت» روی موج میرود. «تهران من»، «سعادتآباد» و «شهر آفتاب» هم به صورت ویژه در گفتوگو با مسئولان و اقشار مختلف مردم به انتخابات اختصاص یافته است.
رادیو صبا: این شبکه رادیویی از اول آذر در برنامههای روزانه «صبح صبا، عصر صبا، بیزحمت و دو طرفه» به موضوع انتخابات پرداخته است.. برنامه طنز «بیزحمت»، ویژهبرنامه «ما اولیا» در قالب مستند و برنامه نمایشی طنز «غیرعلنیها» از جمله آثار مرتبط این شبکه است. صندوق خاطرات، برنامه تولیدی فضای مجازی این شبکه رادیویی است که به روایت مردم و مسئولان خاطرات برگزاری انتخابات دورههای پیشین را مرور میکند.
رادیو جوان: برنامههای «منحصر به فرد»، «رو در رو»، «سبز، سفید، سرخ»، «جوان ایرانی سلام»، «جوونی مجاز»، «سرای امید»، «گپتو» و «صدای دانشجو» با رویکردهای متنوع به موضوع انتخابات میپردازد.
رادیو اقتصاد: «نماینده عزیز سلام» عنوان بسته گزارشی است که به خواستهها و دغدغههای اقتصادی مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میپردازد. «صفحه دوازدهم»، برنامه صبحگاهی «روزی نو»، برنامه عصرگاهی «گذر بازار»، ویژهبرنامه «نوبت مردم» و برنامه ویژه انتخاباتی «سرزمین من» از این شکبه پخش میشود.
رادیو قرآن: «انتظار من»، برنامهای تعاملی با مخاطبان است که با استفاده از ظرفیت باشگاه نور به انتظارات وتوقعات مخاطبان رادیو قرآن از کاندیداهای انتخاباتی میپردازد. کلام بزرگان و فراز تلاوت از شاخصهای یک انتخاب اصلح از منظر قرآن کریم ازآیتمهای این برنامه خواهد بود و بخش اصلی برنامه پخش صدای مخاطبان است که انتظارات خود را از نماینده منتخبشان اعلام میکنند. ویژهبرنامه «میزان» با محوریت انتخاب اصلح از منظر قرآن کریم و روایات و همچنین اخلاق انتخاباتی تقدیم شنوندگان میشود. برنامههای «تسنیم»، «طعم آفتاب»، «برنا» و....هم به موضوع انتخابات میپردازد.
رادیو پیام: «پیام انتخابات» به اهمیت حضور حداکثری در انتخابات، برنامههای «پیام حضور» به تاثیر حضور حداکثری در تعیین سرنوشت جامعه و «پیام امام» به بیانات امام خمینی(ره) درخصوص اهمیت انتخابات میپردازد. از دیگر برنامه این شبکه میتوان به برنامه «ایران ما» اشاره کرد.
۲۰۰ کانال انتخاباتی
امسال در اقدامی بیسابقه ۲۰۰ کانال انتخابتی نیز در صداوسیما افتتاح شد که پوشش انتخابات میپردازد. به گفته جبلی حدود ۲۴۰۰ مناظره میان نامزدهای مختلف ضبط و بستههای تصویری متنوع آماده شده است که مخاطبان شاهد پخش آنها از این کانالها هستند. رئیس رسانهملی در اینخصوص بیان کرده بود: ما ۳۳ شبکه استانی، بیش از ۲۰ شبکه ملی و تعدادی شبکه برونمرزی داریم اما در تاریخ صداوسیما برای نخستین مرتبه است که بهجز این شبکهها، ۲۴۵ فرستنده محلی نیز برای پوشش حدود ۲۰۰ حوزه انتخابیه مستقر میشود و فعالیت خواهد کرد. در این زمینه معاونت استانها نیز ضمن پوشش انتخابات در برنامههای متنوع رادیویی و تلویزیونی در شبکههای مختلف مراکز استانها در راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی نیز همکاری پررنگی داشتند. علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری سازمان صداوسیما پیش از این به جامجم گفته بود: با توجه به اینکه تمامی برنامههای پخش این شبکهها توسط نامزدهای مجلس تولید و در صداوسیمای استانها پخش میشود، نیاز به تجهیزات سختافزاری برای پخش محتوی در صداوسیمای استانها وجود داشت و تمامی صداوسیمای استانهای کشور با این سیستمهای طراحی شده تجهیز شده است.
حسین عابدینی، معاون امور استانهای صداوسیما نیز در این خصوص بیان کرده بود: به تعداد حوزههای انتخابیه استانها، کانال تلویزیونی شهری راهاندازی شده است که در این رابطه تجهیزات موردنظر برای استانها خریداری شده است.صداوسیمای استانها، کانالهای تلویزیونی را برای پوشش تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس با پخش روزانه ۲۴ساعته راهاندازی کرد. برای اولینبار در کشور برای هر حوزه انتخاباتی با حضور کاندیداها هفت مناظره ۱۲۰دقیقهای به تعداد کل ۱۰۹۳ مناظره تلویزیونی به مدت کل ۲۱۸۶ساعت تولید و بهصورت مداوم از کانالهای انتخاباتی مدنظر در حال پخش است. سیمای استانها همچنین برنامههای تبلیغاتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی را که هر کدام به مدت ۲۰ دقیقه تولید شده، برای پخش در کانالهای انتخاباتی آمادهسازی و در جدول پخش قرار داده است. این تولیدات به تعداد ۲۱۲۲ مورد بارگذاری و در حال پخش است. در کنار کانالهای انتخاباتی، ۳۳ شبکه اصلی استانی هم برای ایجاد شور انتخاباتی از ماهها قبل برنامهریزی کردهاند که بسیاری از این برنامهها در ساختارهای مستند، نمایشی (شامل سریال، داستانی بلند و مجموعه آیتمهای نمایشی از جمله: مجموعه داییجان از خراسان رضوی، بهارستان از خراسان رضوی، سریال جایزه از گیلان، قصههای صندوق از مراکز گلستان و اصفهان، دوربینمخفی) و برنامههای میزگرد و ترکیبی (از جمله برنامه کارآمد از خوزستان، تکاپو از گیلان، مثبت اراده از خراسان رضوی، برفراز قله از کرمان، روایت انتخاب از مازندران، رسام ازمرکز قزوین و صحن علنی ازمرکز خراسان جنوبی) تولید شده و روی آنتن شبکههای استانی رفتهاند. همچنین برنامههای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ضبط شده و در حال پخش هستند. لازم به ذکر است مناظرات برخی استانها که تعداد مناظرههای تولیدیشان محدود بود، در شبکههای اصلی استانها نیز بازپخش میشوند .
تلوبیون همراه با نامزدها و شرکتکنندگان
تلوبیون یک صفحه ویژه انتخابات دارد که برنامههای انتخابات همه شبکههای تلویزیونی در آن تجمیع شده و قابل دسترس است. کلیپهای برگزیده نیز در این صفحه یکجا جمع شده است. این درحالی است که برنامههای به تفکیک در آرشیو شبکهها هم در این سکوی اینترنتی قرار دارند اما در صفحه مذکور همه برنامههای انتخاباتی شبکههای اصلی و استانی بهصورت یکجا قابل دسترس است. همچنین همزمان با آغاز فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، سامانه آرا در تلوبیون با تجمیع تمام تبلیغات و محتوای تصویری هر نامزد در یک صفحه اختصاصی به شکل رسمی در دسترس کاربران قرار گرفته و میلیونها کاربر تلوبیون به شکل روزانه، با اینترنت رایگان از آن استفاده میکنند.در سامانه آرا تلوبیون بهعنوان شبکه اجتماعی تخصصی تبلیغات انتخابات، نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی براساس فهرست اعلامی از سوی ستاد انتخابات دارای یک صفحه اختصاصی و ویژه شدهاند و از آن برای معرفی خود استفاده میکنند. با قانون جدید انتخابات، هر کدام از ۱۴ هزار نامزد انتخابات مجلس این فرصت را پیدا کردهاند که بتوانند علاوه بر اطلاعات اعلام شده از سوی ستاد انتخابات، بیش از ۱۰ ساعت محتوای ویدئویی از جنس فضای مجازی را هم در این سامانه بارگذاری کنند. علاوه بر این، تمام تبلیغات نامزدها در فضای مجازی و محتوای ویدیویی پخش شده از ۲۰۰ کانال تخصصی انتخاباتی رسانهملی، یکجا تجمیع میشود. همچنین برای اولینبار مناظرههای انتخابات مجلس به شکل گسترده در ۲۰۰کانال هم منتشر میشود که علاوه بر پخش از کانالهای انتخاباتی، در سامانه آرا تلوبیون نیز منتشر میشوند.این سامانه به شکل رایگان برای نامزدها در دسترس قرار گرفته و استفاده از آن برای تمام کاربران اینترنت کشور، بدون هزینه است و پهنای باند مربوط به استفاده از سامانه آرا، رایگان محاسبه شده و از بستههای اینترنت مردم مصرف نمیکند.
موسیقیهای انتخاباتی
بیش از ۳۰۰قطعه موسیقی در مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانهملی برای انتخابات آماده شده است. علیرضا قزوه، مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانهملی در بخشی از گفتوگویش با شبکه خبر گفت: حدود ۲۵۰ قطعه از آرشیو انتخاب کردیم که در ویژهنامهای بهنام رونمایی از تولیدات انتخاباتی مرکز شعر، موسیقی و سرود در دسترس تمام شبکههای رادیویی و تلویزیونی قرار میدهیم.
سندمحوری و پیگیری
معاونت سیاسی نیز ازجمله معاونتهای فعال رسانهملی در خصوص پوشش انتخابات پیشرو و همچنین تبیین و آگاهیبخشی در خصوص آن در قالبهای مختلف اعم از خبر، برنامه و ... بوده است. معاونت سیاسی با برنامههای مختلف در شبکههای صدا و سیما و همچنین فضای مجازی با انتخابات همراه شده است. «بالاتر»، «فیالمجلس»، «کمیسون شهدا» و «تصویب شد» ا زشاخصترین برنامههای این معاونت هستند.مدتی پیش بود که علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی رسانهملی با بیان اینکه تحول از دو سال گذشته در معاونت سیاسی آغاز شد و سهمحور اصلی داشت گفت: نخست مدیریت سندمحور بود که معاونت سیاسی ضریب ویژهای به اسناد و قوانین بالادستی بدهد. دوم تخصصیشدن و تشکیل گروههای تخصصی در خبرگزاری صداوسیما بود. در همین خصوص ۴۵ گروه تخصصی تشکیل دادیم و هرکدام مشغول انجام عملیات حول سند محوری شدند و سوم پیگیری ادامهدار موضوعات بود. خدابخشی با بیان اینکه برای مجلس سه کار اصلی انجام شده؛ نخست پخش زنده مذاکرات مجلس، دوم سند محوری و پیگیری قوانین مصوب مجلس و سوم کارویژه روی موضوع انتخابات است که راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی شکل و معنای تازهای به آن بخشیده گفت: به این ترتیب برخی مشکلات گذشته درباره نوع تبلیغات نامزدهای انتخاباتی چون گمنام بودن و ... در این دوره برطرف میشود. وی افزود: تلاش کردهایم خدمات مجلس را بازنمایی کنیم که سلسلهگزارشهای «تصویب شد» از این جمله است و همچنان استمرار دارد.
۱۴ هزار صفحه در ایرانصدا
رسانهملی در حوزه صدا با هدف رقابتیکردن انتخابات امسال، در ادامه رویکرد تحولی و بر بستر رسانههای نوین و با بهرهگیری از ابزارهای فناورانه، «سامانه تبلیغات و معرفی صوتی نامزدهای ایرانصدا» را ویژه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری راهاندازی کرده است. علی بخشیزاده، معاون صدای رسانهملی در توضیح این رویداد گفت: در این اقدام جدید مردم میتوانند از امروز شنونده تبلیغات و محتواهای معرفی نامزدهای انتخاباتی در رسانه ایرانصدا باشند. در صفحه اول این سامانه نام تمامی استانها فهرست شده است. با انتخاب هر یک از آنها، حوزههای انتخاباتی آن استان قابل مشاهده است. کاربران با انتخاب هر حوزه، فهرست تمامی نامزدهای نهایی این دوره را میبینند. در این صفحه، نام آن دسته از نامزدها که شخصا محتوای صوتی بارگذاری کرده یا در ویژهبرنامه ۲۰دقیقهای بالاتر (ویژه ۲۰۰ کانال تلویزیونی انتخابات) شرکت کردهاند، متمایز است. با انتخاب نام هر نامزد، سامانه شما را به صفحه اختصاصی نامزد هدایت میکند.وی تاکید کرد: در صفحه اختصاصی نامزد، نام کامل، کد انتخاباتی وی درحوزه و تصویر (درصورت بارگذاری توسط خود نامزد) قابل مشاهده است. همچنین بخش اشتراکگذاری به همراه ابزار تولید بارکد مربعی (QRCode) نیز برای تمام مخاطبان بهخصوص هواداران و اعضای ستاد انتخاباتی آنها در دسترس است.دربخش اصلی صفحه اختصاصی هر نامزد، لیست تمام محتوای صوتی به همراه مدت، نام و شرح محتوا، فهرست شده و دو امکان پخش و ذخیره در دسترس مخاطبان است. پخش قطعات صوتی در قالب لیست پخش بهصورت خودکار انجام میشود.معاون صدا بیان کرد: بخش دیگری از سامانه به مناظرههای بین نامزدهای مجلس اختصاص دارد. این دسته از محتوا روزانه درحال افزایش است که انشاءا...تاپایان بازه زمانی مجاز تبلیغات به بیش از۱۰۰۰برنامه خواهد رسید. این مناظرات در بالای صفحه اختصاصی هر حوزه قابل مشاهده است.در روز۱۱اسفند۱۴۰۲، ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار میشود. برای هر۱۴۴نامزد مجلس خبرگان نیز مانند بخش قبل، صفحه اختصاصی ایجاد شده وتصویر ایشان به همراه محتوای صوتی ۲۰دقیقهای معرفی، در آن قابل دسترس است. لازم به ذکر است حوزههای مجلس خبرگان در این دوره، استانی تعریف شده، بنابراین نام این نامزدها در صفحه اصلی هر استان قابل دسترس است.شنیدن برخط فایلهای صوتی، امکان ذخیره فایل، نشانهگذاری و اشتراکگذاری اطلاعات نامزد منتخب از دیگر ویژگیهای این برنامه کاربردی است. همچنین با این اقدام، مردم میتوانند مجموعه اطلاعات درباره نامزدها را به همراه کدهای انتخاباتی گردآوری کرده و برای خود نشانهگذاری کنند و در روز انتخابات همراه با ایرانصدا پای صندوقهای رأی حاضر شوند و نامزد اصلح مورد نظر خود را انتخاب کنند.مردم میتوانند نرمافزار تلفنهمراه ایرانصدا ویژه اندروید را از نشانی iranseda.ir بهصورت رایگان دریافت کنند یا از تمام خدمات سامانه بهصورت آنلاین از طریق وبسایت به همین نشانی استفاده کنند.