طبق فرمایش رهبرمعظم انقلاب، نقش مادری مهمترین و برترین نقشها در خلقت بشر به علت تضمین ادامه نسل و حیات انسان است و از طرفی ایشان خانهداری را از اصیلترین شغل زنان برشمردند اما باید نگاه اصلی و منویات رهبری و الگوی سوم زن ایرانی در روح قوانین کشور جاری شود تا مسائل مربوط به حوزه زنان و خانواده درک شود.زنان خانهدار، افراد ویژهای هستند که شغل خانهداری و مدیریت خانه و خانواده را در اولویت قرار میدهند اما این شغل، انجام هرگونه فعالیت اجتماعی و توانایی زنان را نفی نمیکند؛ چراکه هستند بانوانی که در کنار توجه به همسر و فرزندانشان بهعنوان شغل اصلی، کنشگریهای اجتماعی نیز دارند. بانوانی که محور اصلی خانواده بوده و نقشآفرینی مهمی را ایفا میکنند؛ شغلی پرزحمت که در ازای آن دستمزدی هم دریافت نمیکنند. خانمهایی که محل خدمتشان را در خانه انتخاب کردند و با عشق و محبت به پرورش و رشد فرزندانشان میپردازند. ازاین رو جایگاه زن درطول تاریخ نیز به حدی ارزشمند بوده که یکی ازنقاط قوت اسلام بهشمار میرود.
جهاد تبیین زنان خانهدار
خانهداری از جمله فراگیرترین نقشهای زنان است که در زمینههای اجتماعی و فرهنگی مختلف به شیوههای گوناگونی تفسیر و اجرا میشود. آنان همیشه و همواره در جامعه با خانه و خانهداری تعریف شدهاند اما فعالیت و زحمات آنان بهدلیل بیمزد بودن مورد غفلت عامه مردم واقع شده است. مطهره وافی، فعال حوزه زن و خانواده در خصوص شغل خانهداری به جامجم میگوید: در گذشته با توجه به کمرنگبودن فضای مجازی، یک خانم خانهدار و دیگری شاغل بود اما با گسترش شبکههای اجتماعی گوناگون، بسیاری از زنان به کسبوکارهای خانگی مشغول شدند. شاید زنان در بیرون از خانه مشغول کار نباشند اما کارآفرینی کوچکی در محیط خانه راهاندازی کردهاند که یا کنشگر اجتماعی و مجازی است یا در حال جهاد تبیین هستند. همین امر تاثیر بسزایی را در جامعه ایفا میکند.وی همچنین میافزاید: در حال حاضر خیلی نمیتوانیم بین زنان خانهدار و شاغل تفکیک قائل شویم. اگر منظور حضور فیزیکی باشد، خانمهای شاغلی که بیشتر اوقات خود را در محیطهای کاری سپری میکنند، از نظر فیزیکی زمانهای کمتری را در خانه حضور دارند اما در خصوص کنشگری و تاثیرگذاری اجتماعی و با وجود فضای مجازی، تقریبا زنانی که در خانه هستند هم میتوانند این کنشگری را انجام دهند.
چالشهایی با رنگوبوی زنان خانهدار
با این که مقام معظم رهبری بارها به نقش زنان در خانه و جایگاه این شغل تاکید کردهاند اما گویی در جامعه نوعی نگاه بیارزشی نسبت به شغل و جایگاه خانهداری وجود دارد و خانهداری همچنان یک شغل محسوب نمیشود. اما طبق اظهارات این کارشناس، برخی از زنان شاغل که پس از مدتی طولانی یا بازنشسته شده یا به هر دلیل دیگری در خانه هستند، به حدی حس خوشایندی دارند که به گفته خودشان، در همین مدت خانه ماندنشان متوجه حس شیرین مادری و شغل خانهداری شدند. به هرحال خانهداری در کنار تمامی شیرینیهایش و تجربه مادر شدن، با چالشهایی همراه است. زنانی که پس از مدتی استنباطشان بر این است که خیلی مفید نیستند و آن رشد لازم را در زندگی نداشتند. البته بسیاری از آقایان هم اقدامات زنان در خانه را به عنوان وظیفه آنان تلقی میکنند و همین موضوع، آن ایثار و ارزش کار زنان خانهدار را تحتالشعاع قرار میدهد. وافی نیز بر این باور است که بسیاری از زنان ترجیح میدهند وقت زیادی را در خانه سپری کنند و به برخی از کارهای کوچک بپردازند تا به یک شغلی با ساعتهای طولانی در خارج از خانه بپردازند و حتی در این بین برخی خانمها شغل خود را کنار گذاشته و از طریق فضای مجازی کسب و کاری را راهاندازی میکنند.او ضمن بیان شخصیت و روحیات متفاوت افراد میگوید: «بسیاری از زنان دوست دارند که با آدمهای مختلفی در ارتباط باشند، اما این اتفاق در خانه خیلی رخ نمیدهد. به هر حال خانهداری در بعضی از شرایط با محدودیتهایی نیز همراه است، برای مثال زنان خانهدار و دارای فرزند گاهی مجبورند در برخی از میهمانیها حضور پیدا نکنند و نگهداری از فرزندان را به آن میهمانی ترجیح دهند.» البته در کنار همه این چالشها و موانع، موضوع بیمه و بازنشستگی زنان خانهدار هم سالهای زیادی است که روی میز مسئولین مختلف است و هر از گاهی قوانین و اخبار جدید و تازهای از آن به گوش میخورد.
بازنمایی رسانه غربی از زن
رسانههای غربی بازنماییهای متفاوت و دروغینی را از زن مسلمان ایرانی در کل دنیا به تصویر کشیدهاند که با واقعیت موجود بسیار متفاوت است. همانطور که مطهره وافی، فعال حوزه زنان و خانواده میگوید: «این رسانهها، نقش زنان و مادران را به گونهای نشان میدهد که گویی آنان در محیط خانه در قفس و زندانی هستند و روی این کلمات و مفاهیم بسیار کار کرده و آن را به نسل جدید نیز منتقل کردند.» با این حال تمامی رسانههای جمعی باید در ارتباط با موضوع جایگاه و کرامت زن، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی، به سبب معرفی و نمایش چهره واقعی و متعالی زن در جامعه و کل دنیا، تلاش و اهتمام ویژهای داشته باشند.