این که چرا غرب با استفاده از انواع ابزارها و مکانیسمهای تبلیغاتی در جلب مشارکت مردمی به عنوان اصلیترین معیار سنجش دموکراسی در کشور ایران، ناکام میماند و از سوی دیگر، گستردگی حضور هموطنان ما در روند برگزاری انتخابات از رصد برنامههای نامزدهای انتخابات گرفته تا حضور پای صندوقهای رای به رخ دشمنان ایران زمین کشیده میشود. این مشارکت مسئولانه، در ذیل بطن تعلق خاطر به جمهوری اسلامی و آرمانهای امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی ایران، تعریف و تصدیق میشود. به راستی چه چیزی از انتخابات پرحرارت، ایران را از آوردگاههای سیاسی مشابه در جهان متمایز میسازد؟ شاید برخی تصور کنند پاسخ این پرسش «تعداد شرکتکنندگان» است اما این تنها روبنا و ماحصل نتیجه است. در پاسخ به این سؤال لازم است به دنبال مصدر اصلی باشیم؛ مصدری که «احساس تعلق به یک نظام» نام دارد. صورت مسأله مشخص است: در نظام جمهوری اسلامی ایران میان مردم و ساختار دینی و سیاسی نوعی پیوستگی محکم وجود دارد که تضمینی جهت پویایی نظام و تحرک ملت و متعاقبا مشارکت سیاسی بالای آنها در روند برگزاری انتخابات است. مردم ایران بارها در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، درس مشارکت سیاسی را برای مدعیان آزادیهای مدنی در جهان تدریس کردهاند و قطعا در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نیز این موضوع تکرار خواهد شد. در این میان معاونت صدا تمام قد وارد میدان شده است و اقدام تحولی جدید معاونت صدا در حوزه انتخابات ریاست جمهوری مربوط به نرمافزار ایرانصدا میشود. ایرانصدا در چند ساحت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ فعال شده است. همزمان با شروع زمان قانونی تبلیغات نامزدها بخش ویژهای در نرمافزار ایران صدا تعبیه شده که تصویر ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای مردم قابل مشاهده است و مخاطبان میتوانند با انتخاب هر کدام صفحه ویژه آن نامزد را ببینند و کانال رادیویی اختصاصی وی را بشنوند. این کانال رادیویی متناظر که در تلوبیون وجود دارد، راهاندازی شده است. بنابراین مخاطبان میتوانند همه برنامههای هر نامزد را متناسب با زمانبندی و جدول پخشی که نمایندگان خود نامزدها در استودیوهای اختصاصی خود مستقر در ساختمان شهدا تنظیم کردند، بشنوند. بخش دوم، قطعات صوتی صفحات اختصاصی و محتوایی تفکیک شده ویژه نامزدهاست. همه برنامههای تبلیغاتی و معرفی نامزدها در سیما، صدا و محتوای اختصاصی که در شش استودیوی مستقر در ساختمان شهدای رادیو تولید شده، از طریق نرمافزار ایرانصدا در اختیار مخاطبان قرار داده میشود. اقدام سوم ضریبدهی، گسترش میزان نفوذ برنامههای مهم انتخاباتی سایر شبکههای رادیوست. پنج برنامه زنده مناظره بین نامزدها که از روز دوشنبه ۲۸ خرداد آغاز شده و ۱۰ برنامه زنده رادیویی مناظره بین نمایندگان نامزدها (برنامه پاستور شماره ۱۴) به صورت اختصاصی و تفکیک شده نیز در صفحات اختصاصی نامزدها بارگذاری شده است. دلیلی که نرمافزار ایرانصدا به این حوزه ورود پیدا کرده، حجم بالای محتوای تبلیغاتی و معرفی نامزدها و نمایندگان آنهاست. مشاهده همه این ویدئوها برای همه مردم سخت است اما شنیدن صدا همیشه راحتتر است؛ خصوصا این که بیشتر این محتواها هم جنبه کلام محور دارد و شنیدن صدا کفایت میکند. همچنین محتواهای تبلیغات انتخاباتی که در سیما پخش شده، به صورت تصویری در تلوبیون و به صورت صوتی در ایرانصدا بارگذاری شده است. اما محتوای اختصاصی که در ایرانصدا به صورت تصویری تولید و پخش شد، ویژه برنامههای انتخاباتی مختص خود رادیو است. مهمترین، برنامه پاستور شماره۱۴است که هر روز حدودساعت ۱۳ به مدت سه ساعت در موضوعات مختلف پخش شد. سکوی ارائه محتوای ایرانصدا چه دربخش انتخابات و چه در سایر بخشهای صدای درخواستی، امکانات خوبی دارد که راحتی شنیدن را برای کاربر فراهم میکند. اگر کاربران دسترسی به اینترنت نداشته باشند میتوانند ابتدا صدای برنامهها را در گوشی ذخیره کنند و از روی نسخه ذخیره شده فایلها را بشنوند.امکان ثبت نظروتعامل نیز برای کاربران وجود دارد. همه خدمات ایرانصدا رایگان است و در مدت زمان مجازتبلیغات پهنای باند وترافیک مصرفی آن نیز در بیشتر اپراتورها و سرویسدهندگان اینترنت رایگان محاسبه میشود. نرمافزار ایرانصدا از آدرس iranseda.ir قابل دسترس است.