از هفته گذشته تا امروز بلیت تهران ــ نجف بیش از ۴میلیون تومان افزایش قیمت داشته است

سوخت ارزان، پروازهای گران

با توجه به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی، میزان تقاضای سفر از طریق ناوگان هوایی به عتبات عالیات مطابق سالیان گذشته به اوج خود می‌رسد، به همین دلیل دوباره شرکت‌های هواپیمایی به بهانه افزایش تقاضا قیمت‌ بلیت هواپیما را گران کردند.
کد خبر: ۱۴۶۴۸۳۰
 
به‌طوری‌که قیمت بلیت تهران به نجف برای‌امروز(یکشنبه ۲۴ تیرماه)از۹میلیون و۹۰۰هزار تومان شروع وتاپایان شب به ۱۰میلیون و۸۰۰هزار تومان نیز می‌رسد، از طرف دیگر بلیت مشهد به نجف نیز از ۱۵ تا۱۷ میلیون تومان متغیر است.این در حالی است که این بازه قیمتی برای بلیت هواپیماهای شرکت آسمان، زاگرس و کاسپین بوده و قیمت بلیت اکونومی شرکت هواپیمایی آتا و وارش بیشتر از این میزان است.به‌طوری که قیمت بلیت پرواز تهران ــ نجف ساعت ۲۰:۳۰هواپیمایی وارش ۱۰‌میلیون و ۹۲۴‌هزارتومان است. هواپیمایی آتا نیز در میان ایرلاین‌ها رکورددار قیمت‌های روزجمعه هفته گذشته بود؛ پرواز تهران ــ نجف این شرکت ۱۱‌میلیون و ۲۶۱‌هزار تومان برای صندلی اکونومی است.اما نکته جالب ماجرا آنجاست که در دهه ابتدایی ماه جاری قیمت بلیت هواپیمای تهران به نجف حتی به پنج میلیون تا شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان هم نمی‌رسید،به همین دلیل این افزایش چهار میلیون تومانی بلیت گران‌فروشی بوده که سازمان‌های نظارتی باید برخورد قاطعی با شرکت‌های هواپیمایی داشته باشند. در واقع این افزایش قیمت در حالی روی می‌دهد که به ‌گفته برخی شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای عتبات به چارترکنندگان واگذار شده و قیمت پروازهای بین‌المللی بر اساس عرضه و تقاضاست. با این حال این سؤال از سوی بسیاری از مردم پرسیده شده که چرا در حالی که فقط پنج درصد از مردم کشورمان از ناوگان هوایی استفاده می‌کنند،باید به شرکت هواپیمایی سوخت یارانه‌ای ۶۰۰تومانی که به‌نوعی رایگان تلقی می‌شود، داده شود و ازطرف دیگرچرا هرروز شاهد گران‌فروشی شدید بلیت هواپیما در کشور هستیم، در صورتی که این شرکت‌ها از سوخت تقریبا مجانی استفاده می‌کنند؟

پرداخت ۲۵ هزارمیلیارد تومان هزینه یارانه سوخت 
سیدکمال هادیانفر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که سوخت به ایرلاین‌ها با قیمت لیتری ۶۰۰ تومان ارائه می‌شود، گفت: بر این اساس دولت سالیانه ۲۵۰هزارمیلیارد ریال هزینه یارانه سوخت هواپیما پرداخت می‌کندو پروازهای خارجی ایرلاین‌ها که مشمول نرخ‌گذاری نبوده نیز از سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند.علاوه براین، ارز نیمایی و سایر یارانه‌ها نیز داده می‌شود، اما در نرخ‌گذاری، دیوان عالی عدالت اداری رای به آزادسازی داد.به گفته وی، با یک حساب سرانگشتی، می‌توان دریافت که سالیانه دست‌کم ۲۵هزار میلیارد تومان هزینه یارانه سوخت ازسوی دولت به همین شرکت‌هاپرداخت می‌شودکه اساس این پرداخت‌ها جهت کنترل وکاهش نرخ بلیت پروازهای داخلی است،درحالی که شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای خارجی مشمول نرخ‌گذاری نیستندوبا این‌ وجود ازهمین سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنندکه این‌مسأله می‌تواند سودسرشاری رابرایشان به‌ارمغان بیاورد.

چرا بلیت هواپیما گران می‌شود؟ 
پیش از این شرکت‌های هواپیمایی برای توجیه افزایش قیمت بلیت هواپیما به افزایش نرخ ارز و خدمات فرودگاهی استناد می‌کردند اما در وضعیت فعلی قیمت دلار در بازار غیررسمی به حدود۵۷هزار تومان نیز رسیده، بنابراین این بهانه نیز از ایرلاین‌ها گرفته شده و آنها توجیهی برای این افزایش نرخ ندارند.دراین خصوص کاوه آزاد، چارترکننده بلیت پرواز عتبات می‌گوید که علاوه بر سوخت، هزینه‌های فرودگاهی نجف گران است وهمین موضوع باعث بالارفتن نرخ بلیت می‌شود.در مقابل مدیر دفتر زیارتی محمود صادقی با بیان‌این‌که پروازخارجی به‌صرفه‌تراست،می‌گویدکه پروازها توسط‌افرادخاص‌چارترمی‌شودوگرانی‌بلیت‌هم‌برای‌سودجویی واسطه‌هاست.

سازمان‌های نظارتی، همچنان تماشاچی!
لازم است سازمان هواپیمایی کشوری تا تعیین تکلیف وضعیت آزادسازی قیمت سوخت به‌عنوان حاکمیت وارد این ماجرا شود و نقش تماشاچی را نداشته باشد، مخصوصا آنجایی که این افزایش نرخ بلیت عتبات عالیات در آستانه عاشورا و تاسوعای حسینی مسبوق به سابقه است و به نظر می‌رسد این امر به‌وضوح ریشه در عدم بازدارندگی برخوردها با شرکت‌های هواپیمایی دارد.حتی می‌توان این گزاره منتج شود که اصولا کاری به کار شرکت‌های هواپیمایی ندارد؛ تا جایی که طی روزهای اخیر هیچ‌گونه اظهارنظری مبنی بر برخورد با این شرکت‌های هوایی مخابره نشده است.

نمایندگان گلایه دارند
در خصوص این افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما رحمت‌ا...نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «ایرلاین‌ها علت اصلی افزایش قیمت بلیت راارزبری بالای صنعت هوانوردی وافزایش نرخ ارزاعلام می‌کنند،اما با بررسی می‌توان دریافت که بخش کوچکی ازهزینه‌های ایرلاین‌ها مرتبط با ارزاست.»این نماینده مجلس تأکید می‌کند: «در شرایط کنونی شرکت‌های هواپیمایی، هزینه سوخت هواپیما را به‌صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، از طرفی هزینه دستمزد خلبان و پرسنل هواپیما نیز به‌صورت ریالی پرداخت می‌شود؛ حال این سؤال پیش می‌آید که یک ایرلاین سالانه چه میزان تجهیزات خریده و چه مقدار ارزبری دارد که قیمت‌ها را به این میزان بالا می‌برند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها