مدیریت کنکور به شیوه آزمون و خطا

حدود دو سالی است که از مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گذشته؛ قانونی که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد و مناقشه بر سر آن بسیار بوده و چند روزی است که اظهار نظرات متفاوتی هم از این مصوبه جنجالی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حذف آن زمزمه می‌شود. البته عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آب پاکی را روی دست داوطلبان ریخت و اعلام کرد که تغییرات احتمالی مصوبه کنکوری به سال آینده نمی‌‌رسد و اگر اصلاحاتی صورت بگیرد برای سال ۱۴۰۵ خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۷۳۶۹۱
نویسنده تهمینه سبحانی‌شاد - گروه جامعه
 
آزمونی به‌نام کنکور که سال‌هاست به سدی برای دانش‌آموزان تبدیل شده و برای آن تصمیم‌های متعددی گرفته می‌شود، از طرح سال ۱۳۸۶ مجلس درباره حذف کنکور گرفته تاسال۱۳۹۲که مجلسی‌ها نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را نشانه گرفته بودند. حالا هم علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش از تشکیل کارگروه بررسی تاثیر معدل برکنکور در این وزارتخانه خبر داده است و تازه پس ازسپری‌شدن دوسال از اجرای این مصوبه، دبیر شورای عالی گفته که این مصوبه نیاز به اصلاحاتی دارد.از زمانی که سنجش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها بعد از سال‌‌ها برگزاری آزمون سراسری تغییر کرد، این مصوبه به گونه‌ای رقم خورد که صدای برخی داوطلبان را درآورد. نارضایتی‌ها از این مصوبه ادامه داشت تا جایی که براساس مصوبه امسال و با توجه به این‌که اعتبار تراز داوطلبان کنکور دو سال است، امسال اولین سالی بود که داوطلبان می‌توانستند از این قانون استفاده کنند. اما داوطلبان سال گذشته در کنکور امسال از تراز ذخیره‌شده پارسال خوداستفاده کردندوهمین مسأله سبب شد تا کنکوری‌های امسال گلایه‌مند شوند و ادعا کنند حضور کنکوری‌های سال گذشته سبب ایجاد حباب در رتبه‌ها شده است؛ موضوعی که عدالت آموزشی را به حاشیه کشاند.
     
دانش‌آموزان در انتظار تصمیم مسئولان!
براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ــ ۱۴۰۲ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ ــ ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان۵۰درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی۱۴۰۵ ــ ۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶ ــ ۱۴۰۵و بعد ازآن پایه‌‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود. بااین‌حال محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش چندی پیش اعلام کرد که آموزش‌وپرورش به‌تازگی پیشنهادی را در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح کرد و بر این اساس مصوب شد که از سهم ۶۰درصدی سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۴، ۲۰درصد برای پایه یازدهم و ۴۰درصد برای پایه دوازدهم در نظر گرفته شود. گویا پیگیری‌ها و طرح‌ها همچنان ادامه دارد، چراکه علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم اعلام کرده اعمال تاثیر قطعی معدل در کنکور در مجلس در حال بررسی است و منتظر تصمیم‌های اتخاذشده هستیم و اگر این موضوع در فرصت تعیین‌شده انجام نشود، دیگر نمی‌‌توان تغییری در آن ایجاد کرد.
     
سهم ناچیز آموزش‌وپرورش در تغییر یک مصوبه!
با ایجاد مصوبه تاثیر معدل در کنکور، گویا استرس شب امتحان کش آمده و به دو سال جلوتر یعنی به پایه دهم و یازدهم هم رسیده است. البته علی فرهادی، سخنگوی آموزش‌وپرورش می‌گوید: هدف همه خدمت به دانش‌آموزان بوده و کسی قصد اذیت آنها را ندارد و تنها قصد این است تا استرس کنکور دانش‌آموزان و استرس امتحان آنها زدوده شده و در یک فضای آرام بحث سنجش تحصیلی دانش‌‌آموزان انجام شود. این درحالی‌است که علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش هم درخصوص تاثیر قطعی معدل و میزان آن در کنکور می‌گوید: «در این زمینه ما به‌عنوان منعکس‌کننده صدای دانش‌‌آموزان عمل خواهیم کرد، زیرا تصمیم‌‌گیری در این زمینه در اختیار ما نیست.» باهمه این تفاسیر بهتر است تکلیف را برای دانش‌آموزان مشخص و یکسره کنیم و هرروز اخباری مبنی بر تغییر و اصلاح یک مصوبه‌ای که برای این قشر سرنوشت‌سازاست، مطرح نشود.شاید تصمیم قطعی دراین خصوص گویای اجرای عدالت آموزشی برای همه باشد.

تهدیدها و فرصت‌های تاثیر معدل
تاثیر معدل در کنکور از آن موضوعات پرچالش و ادامه‌داری است که اظهار نظرهای متفاوتی را از آن شنیده‌ایم اما نه کنکوری حذف و نه تاثیر سوابقی کم شده است! البته دکتر یوسف زراعت‌کیش، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگویی با جام‌جم بر این باور است که این تاثیر سوابق در کنکور، دارای مزایا و معایبی است. اویکی ازمزایای امتحانات نهایی و افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور را توجه به کتاب درسی توسط دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید: «این توجه باعث می‌شود تا سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که دارای حداقل پنج ساحت است، بهتر اجرا شود.» البته نباید آسیب‌های این تاثیر را هم نادیده گرفت؛ از شرایط برگزاری آزمون‌های نهایی امسال باآن‌همه چالش گرفته تافراهم‌نبودن زیرساخت‌هایی برای برپایی این امتحانات. زراعت‌کیش همچنین یکی از آسیب‌های این مسأله را بحث آموزشی برمی‌شماروتوضیح می‌دهد:«سبک وسیاق طراحی سؤالات کنکور به گونه‌ای است که باعث به حاشیه رانده‌شدن آموزش رسمی و مدرسه می‌شود. ازسوی دیگر تدریس معلمان سر کلاس‌های درس براساس شیوه طراحی‌ سؤالات کنکور که اغلب مهارت‌محور بود، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.این آسیب آموزشی شامل ضعف و کمی توجه به درک عمیق مطلب و یادگیری است؛ یعنی شاهد ضعف در یادگیری و خلاقیت و نوآوری نیز هستیم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها