رادیو اقتصاد‌؛ مرجعی جوان و پویا

رادیو اقتصاد یکی از شبکه‌های تخصصی معاونت صداست‌؛ شبکه‌ای که به‌عنوان یک رسانه مرجع اقتصادی در ترویج فرهنگ کار، تلاش، تولید و امیدآفرینی نقش بسزایی دارد و با بررسی ظرفیت‌های این شبکه و با پایش مستمر خواسته‌ها و مطالبات مخاطبانش درحوزه اقتصاد تلاش می‌کندجوابگوی نیازهای مخاطبان باشد.به بهانه۱۷سالگی این شبکه رادیویی با دست‌اندرکاران آن گفت‌وگو کردیم.
رادیو اقتصاد یکی از شبکه‌های تخصصی معاونت صداست‌؛ شبکه‌ای که به‌عنوان یک رسانه مرجع اقتصادی در ترویج فرهنگ کار، تلاش، تولید و امیدآفرینی نقش بسزایی دارد و با بررسی ظرفیت‌های این شبکه و با پایش مستمر خواسته‌ها و مطالبات مخاطبانش درحوزه اقتصاد تلاش می‌کندجوابگوی نیازهای مخاطبان باشد.به بهانه۱۷سالگی این شبکه رادیویی با دست‌اندرکاران آن گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۴۷۸۳۰۶
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه
 
صدای اصلاح الگوی مصرف
مهرگان ‌طورسوادکوهی، حدود ۲۶ سال پیش وارد رادیو شده و سال‌های زیادی به‌عنوان گزارشگر، سردبیر، کارشناس مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های رادیویی فعالیت داشته و در حال حاضر مدیر گروه اقتصاد و جامعه رادیو اقتصاد است. وی به جام‌جم می‌گوید: برنامه‌های رادیو اقتصاد در سه گروه برنامه‌ساز اقتصاد و جامعه، حکمرانی اقتصادی و کارآفرینی و کسب‌وکار طراحی و تهیه می‌شوند. این برنامه‌ها اغلب پژوهش‌محورند، به نیروی انسانی مطلع و متخصص نیاز دارند و اغلب در این برنامه‌ها چهره‌های صاحب‌نظر و مسئولان اقتصادی حضور دارند. از آنجا که رادیو اقتصاد در تقسیم‌بندی انواع رادیوها جزو رادیوهای تخصصی است، بنابراین از نظر محتوا با دیگر شبکه‌های رادیویی بسیار متفاوت است. شاید شبکه‌های دیگر به اقتضای شرایط روز جامعه به مسائل اقتصادی روز گریزی بزنند، اما رادیو اقتصاد به شکل تخصصی با رویکردهای آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی به‌طور تخصصی و جدی به مباحثی همچون رفتارشناسی اقتصادی، مدیریت اقتصاد خانوار، اصلاح الگوی مصرف، صادرات و واردات، اقتصاد کشاورزی، کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار و...می‌پردازد.سوادکوهی درباره مخاطبانی که پا‌به‌پای این شبکه رادیویی برنامه‌ها را دنبال می‌کنند، یادآوری می‌کند: این شبکه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را از قشرها و صنوف مختلف شامل می‌شود. بیشتر مخاطبان در سنین جوانی یا میانسالی هستند یا خود دست‌اندرکار کسب‌وکار خاصی هستند یا علاقه‌مندند که سطح دانش اقتصادی‌شان را افزایش دهند، به همین دلیل برنامه‌های شبکه اقتصاد را برای شنیدن انتخاب کرده‌اند و حتی از کارشناسان برنامه‌ها مشاوره می‌گیرند.مدیر گروه اقتصاد و جامعه رادیو اقتصاد از همه خوانندگان دعوت می‌کند که برای مدتی رادیو اقتصاد را بشنوند وادامه می‌دهد: ازخوانندگان دعوت می‌کنم رادیو اقتصاد راگوش کنند، مطمئنا در میان برنامه‌های متنوع این شبکه برنامه‌ای مطابق سلیقه و نیاز خود می‌یابند، هستند شنوندگان و مخاطبانی که با شنیدن بخشی از یک برنامه مسیر کاری و شغلی‌شان تغییر کرد و اکنون خود درصدد راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار هستند. 
     
ترسیم مسیری نو
شبکه رادیویی اقتصاد ازسال۱۳۷۶ تاسیس شد و اخیرا هفدهمین سالگرد خود را جشن گرفت. مهدی شیار، مدیر گروه حکمرانی اقتصادی با اشاره به این موضوع به جام‌جم می‌گوید: از ابتدای تاسیس رادیو اقتصاد که تحت نام رادیو تجارت بود، شروع به کار کردم. با این شبکه و با بسیاری از برنامه‌های آن به‌عنوان تهیه‌کننده همکاری داشتم و اکنون نیز به‌عنوان مدیرگروه در خدمت همکاران هستم. با توجه به تغییر فضای رسانه‌ای و تنوع رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف، به نظر می‌رسد کار تولید محتوایی که مورد پسند مردم و مخاطبان قرار گیرد، بسیار سخت شده است. به نظرم شاید با روش‌های گذشته امکان جذب مخاطب به‌سادگی مقدور نباشد. در راستای رویکرد تحولی صداوسیما، رادیو اقتصاد هم تلاش می‌کند با تولید برنامه‌های جدید، چه در قالب و ساختار و چه در محتوا پاسخگوی نیاز شنوندگان خود باشد و وظیفه رسانه‌ای خود را به نحو احسن انجام دهد.وی در خصوص ارتباط و تعامل با مخاطبان عنوان می‌کند: تعامل با مخاطبان در مسیر پیش‌روی شبکه جایگاه مهمی دارد. برنامه‌های متنوعی با تأکید بر نظرات و تعامل با شنوندگان در شبکه راه‌اندازی شده است. یکی از آخرین برنامه‌هایی که با تکیه بر نظرسنجی از مخاطبان طراحی و موضوع‌بندی شده و روی آنتن می‌رود، برنامه «راهکار» است؛ برنامه‌ای که با یک رویکرد آموزشی تلاش می‌کند در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی مشاوره کاربردی ارائه دهد. «راهکار» نمونه موفق برنامه‌های تعاملی شبکه است که توانستیم بازخورد خوبی از شنوندگان دریافت کنیم. 
     
مرجع اطلاعات اقتصادی
اسماعیل علی‌پناه برای هشتمین سال متوالی است که در رادیو اقتصاد کار تهیه‌کنندگی می‌کند. وقتی از او درباره برنامه‌هایش در این شبکه می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: در حال حاضر تهیه‌کنندگی برنامه «شب آفتابی»، «صفر تا صد» و «سرای سرمایه» را بر عهده دارم. برنامه «سرای سرمایه» به بازارهای مالی مانند بازارهای مسکن، خودرو، طلا، بورس و دیگر بازارها می‌پردازد و هر روز ساعت ۱۴ الی ۱۴:۳۰و از اول آبان از ساعت۱۳پخش می‌شود. برنامه «شب آفتابی» یک شب‌نشینی با کارآفرینان برتر است که با آنها در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار گفت‌وگو می‌شود؛ این برنامه که از ساعت ۲۲ الی ۲۴ پخش می‌شود، به مشاوره کسب‌وکار می‌پردازد و به مخاطبان مشاوره می‌دهد. برنامه دیگری که دوشنبه‌ها ساعت۱۰روی آنتن می‌رود، به صنعت خودرو می‌پردازد و از چالش‌ها و فرصت‌های صنعت خودرو می‌گوید.وی در پاسخ به این پرسش که مخاطبان رادیو اقتصاد از چه قشری هستند؟ به جام‌جم می‌گوید: درست است که رادیو اقتصاد رادیویی تخصصی است، اما قشرهای مختلفی برنامه‌های رادیو اقتصاد را می‌شنوند و به فراخور مطالب و محتوایی که ارائه می‌شود، مخاطب داریم. با این حال رسالت شبکه رادیو اقتصاد برای مخاطبان مشخص است. مخاطبانی که ما را دنبال می‌کنند با یک هدف مشخص برنامه‌ها را می‌شنوند‌؛ آموزش‌های اقتصادی، مدیریت‌های به‌روز اقتصاد، مطالعات اقتصادی ومواردی که به کسب‌وکار آنها کمک می‌کند و...؛به همین دلیل انتخاب مخاطب گزیده‌تر است و این کار ما را سخت‌تر می‌کند، چون مخاطب هوشمند‌تر است.علی‌پناه ادامه می‌دهد: رادیو اقتصاد تمام تلاشش را می‌کند که مرجع هرگونه اطلاعات اقتصادی باشد، اما عمده رسالتش بحث آموزش، ایجاد انگیزه، امید و شناسایی فرصت‌های اقتصادی برای اقشاری است که دنبال ایده و فرصت برای اشتغال و توسعه کسب‌وکار هستند. رادیو اقتصاد با ارائه برنامه‌های مختلف بستری را فراهم می‌کند تا ضمن ارائه سیاست‌های کلان اقتصادی و بستری برای ارائه نظر کارشناسان و صاحب‌نظران؛ جریان‌سازی اتفاق بیفتد. امیدوارم این تعاملی که مخاطبان با شبکه اقتصاد دارند، ادامه‌دار و بیشتر و بیشتر شود؛ هر چقدر مخاطبان با ما در تعامل باشند، ما نیاز آنها را بیشتر درک می‌کنیم و با ذائقه آنها آشنا می‌شویم. امیدوارم ما پلی بین مردم و مسئولان باشیم. 
     
تهیه برنامه‌های کپسولی 
معصومه‌السادات سیدعلوی، یکی از گویندگان رادیو اقتصاد است که درباره شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک گوینده خوب می‌گوید: از سال ۱۳۸۵ افتخار گویندگی در رادیو را دارم. به عقیده بنده هوش بالا وسرعت عمل در کنار دانش و مهارت از ضروریات یک گوینده و مجری خوب است؛چراکه در شرایط حساس و ازپیش تعریف‌نشده، هوش بالای گوینده بسیارکمک‌کننده خواهد بود.وی درباره این‌که چگونه می‌توان مخاطبان کنونی را حفظ و شنونده‌های جدید راجذب کرد، توضیح می‌دهد: به نظرم برای جذب بیشتر مخاطب، تهیه برنامه‌های کپسولی(کوتاه امامفید) بسیار تأثیرگذاراست؛این‌که در زمان کوتاه مطلب یا نکته‌ای آموزش داده شود، بسیار کارساز خواهد بود‌ و اگر به این موضوع به‌خوبی پرداخته شود به تعدادمخاطبان وفادار رادیو نیز افزوده خواهد شد و با تبلیغات دهان‌به‌دهان و ‌فردبه‌فرد به‌سرعت مخاطبان جذب برنامه می‌شوند.سیدعلوی با آرزوی اقتصادی بهتر برای جامعه و ‌فردفرد مخاطبان می‌افزاید: امیدوارم با بهبود وضعیت اقتصادی در جامعه، شاهد رونق تولید و صادرات در کشور باشیم و وقتی کسی از ما سؤال می‌کند که وضعیت اقتصاد به چه صورت است؟ بی‌هیچ تردیدی بگوییم عالی. 

همگام با تغییرات بازار
حمیده سلطانی، یکی از تهیه‌کنندگان رادیو اقتصاد است که خودش تحصیلات اقتصادی دارد. وی می‌گوید: کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی با گرایش کسب‌وکارجدید دارم.ازسال۱۳۸۷وارد سازمان ورادیواقتصاد شدم. تهیه‌کنندگی برنامه‌های اقتصادی در قالب‌های مختلف نمایش، مسابقه، طنز، ترکیبی،خبری و میزگردی در رزومه کاری‌ام دارم. از برنامه‌هایی که تهیه‌کنندگی آن را در رادیو اقتصاد بر‌عهده دارم، می‌توانم به برنامه مسابقه بیست، مجله تحلیلی ــ خبری هشت صبح، راهکار، از سفر تا صنعت و روی خط باشید، اشاره کنم. وی جذب مخاطب را مهم‌ترین عنصر در برنامه‌سازی می‌داند و عنوان می‌کند: مخاطب هدف غایی در تولید برنامه است. برای حفظ و افزایش میزان مخاطبان و رضایت آنها همیشه سعی بر این است که نیاز مخاطب در نظر گرفته شود و برنامه‌ها همگام با تغییرات بازار، جامعه و اقتصاد حرکت کند. به‌عنوان تهیه‌کننده تلاش می‌کنم برنامه‌ها بر حسب موضوعات روز اقتصادی که دغدغه مخاطبان است، در قالب‌های متنوع ارائه شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها