دردنیای حاضر گردشگری بهعنوان یکی ازمهمترین ابزار رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشورهاست. کشورهای مختلف جهان برای پیشبرد صنعت گردشگری خود دست به اقدامات گوناگونی میزنند و از این طریق موجب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال میشوند.گردشگری همچنین یک منبع تغذیه دراقتصاد و یک محرک اقتصادی محسوب میشود. اکثر کشورها برای جذب گردشگر ناچار به توسعه و تقویت زیرساختهای خودشان هستند که بدین ترتیب گردشگری تقویت زیرساختها را در پی دارد. صنعت گردشگری همچنین موجب احیای مناطق شهری و روستایی، مرمت و حفظ آثار باستانی، جذب سرمایهگذاری، تقویت صنایعدستی و تبادل فرهنگی میان کشورها میشود. اما بهراستی ما در کجای این بازی هستیم و چه اقداماتی برای درآمدزایی از صنعت پرسود گردشگری کردهایم؟
ایران درطول تاریخ ۲۳۰جنگ را تجربه کرده وحملات متعدد، بنیانهای تاریخی ما را ویران کرده است. با این حال، همین رفتوآمدها کشورمان را به یکی ازمقاصد گردشگری تبدیل کرده و وجود طبیعت بکر، بناهای تاریخی و جاذبههای دیگر، درآمدهای زیادی به همراه داشته است. اما طی چند دهه اخیر بیتوجهی به گردشگری و بهخصوص عدم حفاظت از بناها ومراکز وطبیعت وهرآنچه که میتواندگردشگران را ازاقصینقاط دنیابه سمت ایران بکشد،ضربات جبرانناپذیری بر پیکر این صنعت وارد کرد و شاید تازهترین آن، شکستهشدن کشتی یونانی در آبهای جنوب کشور باشد.
خداحافظ یادگار آبها
کشتی یونانی یکی از جاذبههای اصلی گردشگری جزیره کیش است که آوازه آن شهرت جهانی دارد؛ اما طبق آخرین تصاویر، کمر آن شکسته و این اثر ارزشمند گردشگری در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت «ویلیام همیلتون» در گلاسکو ساخته شد. وزن آن هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن نیز ۱۳۶متر بوده است. این کشتی پس از دستبهدستشدن بین مالکان مختلف، درنهایت به یک فرد یونانی فروخته شد.گفته میشود که این کشتی برای اولینباردرسال۱۹۴۳میلادی(۱۳۲۵ شمسی)توسط وزارت حملونقل جنگ درلندن خریداری ونام «امپایر ترومپت» بر آن نهاده شد.داستانهای زیادی ازجمله غرق تعمدی برای دریافت غرامت از بیمه یا عشق ناخدای کشتی به یک دختر ایرانی در مورد کشتی یونانی مطرح است، اما علت بهگلنشستن کشتی همچنان در پردهای از ابهام قرار دارد.
کسی بازخواست نمیشود
هنوز خیلی از آن روزهایی نگذشته است که اعلام شد این کشتی بهعنوان یکی از نمادهای اصلی گردشگری کیش، بازسازی شده و پذیرای گردشگران در عرشه آن خواهد بود؛ اما در سایه بیتوجهیها ووعدههای عملی نشده برای احیای این جاذبه گردشگری، پیکر بهگلنشسته آن نابود شد تا شمارش معکوس برای ازبینرفتن این اثر مهم گردشگری آغاز شود.آنطور که ایرنا گزارش داده، بهخاطر تعلل در جلوگیری از نابودی و احیای این کشتی، دیگر امیدی برای حفظ آن نیست.از بیتوجهی به صنعت گردشگری ایران همین بس که کشورهای همسایه در غرب و جنوب ایران با کمترین داشتهها چنان عمل میکنندکه هرسال میلیونها دلار از درآمدشان به خاطر ورود و خروج گردشگر است. سرنوشت تلخ این کشتی شاید یک عشق نیمهتمام باشد؛ عشقی که حتی پیکر کمرشکسته آن نیز گردشگرانی از سراسرجهان را برای دیدن غروب دلانگیز خورشید به کنارش فرا میخواند.بیشک کشتی یونانی الماسی بود که در لابهلای ندانمکاریهای دولتهای گذشته، دودستی به خاک سپرده شد و حالا باید پرسید هنوز هم فرصتی برای نگهداری باقیمانده آن هست؟
بزرگترین مشکل در جایی است که هیچکس خود را مسئول پاسخگویی نمیداند و هیچ مدیری به خاطر ضررهای ناشی از کمکاریها بازخواست نمیشود.