بعثت از افق ولایت

همانند امیر مومنان (ع) باید جایگاه بعثت حضرت خاتم(ص) را از افق فرهنگ بشریت دید و بررسی کرد.حضرت درباره وضع فرهنگی همه ملت‌ها و فرهنگ عرب وحجاز توضیحاتی بسیار زیبا ارائه فرموده است؛ افزون برآن درخطبه حضرت زهرا(س)نیز جایگاه بعثت و تاثیر آن در فرهنگ بشری به زیبایی توصیف شده است.
همانند امیر مومنان (ع) باید جایگاه بعثت حضرت خاتم(ص) را از افق فرهنگ بشریت دید و بررسی کرد.حضرت درباره وضع فرهنگی همه ملت‌ها و فرهنگ عرب وحجاز توضیحاتی بسیار زیبا ارائه فرموده است؛ افزون برآن درخطبه حضرت زهرا(س)نیز جایگاه بعثت و تاثیر آن در فرهنگ بشری به زیبایی توصیف شده است.
کد خبر: ۱۴۹۱۴۴۴
نویسنده حجت‌الاسلام دکتر امیرعلی حسنلو - استاد حوزه علمیه قم
 
هدف از بعثت پیامبر اکرم (ص) 
هدف بعثت به بیان قرآن و نهج‌البلاغه، سعادت و هدایت و تعالی انسان در بستر تمدن و جامعه‌ای است که با ارزش‌های الهی و بینش توحیدی شکل گرفته باشد.در قرآن هدف از وحی، اقامه قسط و عدل شمرده شده که مربوط به تشکیل حکومت و ایجاد ساختار سیاسی گسترده در جهان است.پیامبر خاتم (ص) نیز مقدمات تشکیل چنین حکومت فراگیر جهانی را از حجاز شروع کرد.لذا جهانی بودن حکومت که در ادیان دیگر به آن اشاره شده و بشریت در انتظار آن است در استمرار همین دعوت پیامبر است.
دیگر هدف بعثت تعلیم و تزکیه است. آموزش و تربیت، دو مقوله و عنصر اصلی ساختار تمدن و تمدن‌ساز به شمار می‌رود.
اگرهمین دو هدف بعثت امروز مورد توجه شود بسیاری از مشکلات فراروی جوامع هموار خواهد شد؛ به‌ویژه که مکاتب غیر وحیانی امروز جز خشونت و یاس و جنگ و استعمار حاصلی نداشته است.
   
از پیامدهای مهم بعثت 
از پیامدهای بعثت، ارائه مبانی یک تمدن با سیما و محتوای الهی است. با ژرف‌نگری در قرآن، ارکان مهم و ساختار تمدن الهی را می‌توان به وضوح دید: 
۱. علم و فرهنگ، اساسی‌ترین رکن و لایه تمدن، از مهم‌ترین دستاورد انبیای الهی و فرهنگ نیز در ابعاد مختلف آن، فرآیند بعثت انبیای الهی بوده است. 
۲. نظم: یعنی آراستگی و قرارگرفتن هرچیزی در جای مناسب خود، به طوری که پیوستگی و هماهنگی ایجاد شده مجموعه‌ای را به سوی هدف مشترک سوق می‌دهدوبه وسیله آن حرکت به سوی کمال مقدورمی‌گردد.قرآن، برنامه حرکت انبیای الهی را داشتن قانون مدون ومتقن معرفی می‌کند. پیامبران الهی بر اساس نیاز فطری انسان مجهز به کامل‌ترین قوانین مربوط به زمان خود بوده‌اندوبرای تشریح این‌قوانین وتضمین‌بقای آنها،جانشینان ومجریانی داشته‌اند.درشریعت اسلام وجودحجت‌های الهی وائمه معصومین (علیهم‌السلام) و در دوره غیبت،جانشینان امام معصوم، فقهای عظام، مجریان قوانین الهی‌اند و ضمانت اجرایی قوانین الهی را بر عهده دارند.
۳. امنیت و آرامش که درسایه حکومت و دولت و قانون و نظم حاصل می‌شود. پیامبر(ص) و منشور جاوید آن حضرت (قرآن) برای ایجاد امنیت ورفاه و آسایش که ازارکان تمدن است، دستورات و قوانینی ارائه کرده و اصولا گسترش کارکرد بعثت، اجرای فرمان‌ها و قوانین الهی است که باوجود امنیت امکانپذیرمی‌شود.جنگ وهرج ومرج به تخریب تمدن‌هامی‌انجامد وهرگز در برنامه انبیا و پیامبر(ص)نبوده است.ازنظرفرهنگ ادیان الهی و قرآن،هرکس به سوی پیامبران گرویده به امنیت وآسایش نائل شده است.بدون استثنا تمام پیامبران بامنطق روشن،دعوت وحرکت کرده‌اند.پیامبر(ص)بعد ازاستقرارحکومتش درمدینه، امنیت اجتماعی،سیاسی و اقتصادی وزمینه‌های همکاری و وحدت را متناسب با اجتماع خود برقرار و برای دفاع از امنیت به تجهیزارتش دفاعی پرداخت. آیات قرآنی نشان از دستاوردهای امنیتی دین اسلام و پیامبر(ص) دارد که در هیچ حکومتی نظیر آن وجود نداشته و ندارد. 
۴. تعاون و همکاری (وحدت): پیامبران مسیری پیموده‌اند که منتهی به وحدت جامعه و همکاری انسان‌ها باشد. همکاری، همفکری و تعاون در سرلوحه دعوت پیامبر(ص) بوده است که در پیشرفت تمدن‌ها نقش عظیمی ایفا کرده است.قرآن به صراحت به وحدت و یکدلی و اطاعت از حاکمان الهی فرا می‌خواند و مردم را در سایه آن از پراکندگی نهی می‌کند تا به پیشرفت و تعالی برسند: 
پیرامون قانون حق و ریسمان الهی جمع شوید که پیامبر و جانشینان او هستند، تا به رشد و تعالی و شکوفایی همه جانبه نایل گردید و هرگز از این رشته پیوند دهنده جدا نشوید و فرقه فرقه نباشید.
قرآن، انسان‌ها را از دو مقوله خشونت‌بار و جنگ‌افروز گناه و تجاوزگری نهی می‌کند زیرا بزرگترین مخرب تمدن‌ هستند. 
۵. آزادی: قوانینی که قرآن و بعثت برای بشریت اعلام و اجرا کرده‌اند، زمینه مناسب و امنیت لازم را برای آزادی انسان‌ها فراهم می‌کند.عدم تعرض به اموال و اعراض و نفوس و برقراری انواع مجازات برای مجرمین، تضمین‌کننده آزادی لازم برای تمام انسان‌هاست که در گرو اجرای دقیق قوانین انبیاست.انبیا با تعالیم انسان‌ساز خود، مفهوم متعادل و مناسب از آزادی را برای بشریت به ارمغان آورده‌اند.آزادی در ادیان الهی تضمین کننده بقای اصول و ارزش‌های انسانی و نظم اجتماعی است.در حالی که آزادی ارائه شده در مکاتب غرب بر پایه الحاد و استثمار و استعمار و ظلم به ملل دیگر بنیان نهاده شده.در حالی که قوانین موضوعه در اسلام، مدنیت را به انسان تعلیم می‌دهد.
بسیاری دانشمندان غرب، بعد از مطالعه تعالیم اسلامی به این حقیقت اعتراف کرده‌اند:گوستاو لوبون می‌نویسد‌: بعد از سیاحت در شرق و آشنایی با دین اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان به این نتیجه رسیدیم که باید برخی از عقاید خود را عوض کنیم زیرا افکار و خیالات ما راجع به مدنیت و مساواتِ مطلقه، بسیار سست و بی‌بنیاد است... زمانی فرا می‌رسد که مقدرات غرب مربوط به شرق خواهد شد...
   
بزرگ‌ترین وظیفه ما
شناخت کافی و به دست آوردن معرفت گام اول است؛ یافتن راه پس از شناخت با شناسایی راهنما و تابلوها و نشانه‌ها نیز مقصد دوم در راه تعالی و رشد است.تاکید می‌کنم مهم‌ترین منبع شناخت،(به فرمایش پیامبر(ص): «انی تارک فیکم الثقلین‌، کتاب‌ا... و عترتی اهل بیتی ») قرآن و اهل بیت(ع) است که نباید بین این دو فاصله افتد؛ همین فاصله است که سبب نفوذ و رخنه استعمارگران در میان ملت وامت اسلام گردیده. نبود امنیت و وحدت امت، مسیر نیل به غایت مبعث را که تشکیل حکومت جهانی مهدوی است را دشوار و به تاخیر خواهد انداخت.بنابراین نخبگان جوامع اسلامی و بزرگان و رهبران مذاهب اسلامی همه باید به این سو در حرکت باشند و موانع راه را رفع کنند و با تمام توان سرمایه‌گذاری و ابزارهای لازم رسیدن آموزه‌های قرآن و میراث اهل بیت(ع) را به همه دنیا فراهم کنند.تفرقه، دستاورد مکتب صهیونیست و غرب بوده که برای جدا کردن امت اسلامی، غده‌ای به‌نام اسرائیل در قلب قلمرو اسلام بنا نهاد که همواره مشکلات بی‌شماری برای امت داشته و تراشیده و خواهد تراشید؛ لذا وظیفه دیگر دشمن‌شناسی و مقابله با توطئه‌های آنان است؛ نخبگان علمی و فرهنگی امت باید به این سویه‌ها توجه نموده و امت را از افتادن در دام دشمن دور کنند.

newsQrCode
برچسب ها: ولایت مبعث قرآن
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها