بدون تردید صرف نظر از ظرفیت های متعدد استان بوشهر در حوزه نفت و گاز و سایر جاذبه های طبیعی و تاریخی، موضوع دریا ، دریانوردی ، صید و صیادی می تواند به عنوان یک مولفه اصلی در توسعه استان بوشهر به شمار آید زیرا یک چهارم از جمعیت استان از طریق صید و صیادی و صنایع وابسته به آن ارتزاق و معیشت می کنند و از سوی دیگر از ده شهرستان ، هشت شهرستان آن ساحلی و دریایی و شیلاتی است و همین امر جایگاه اقتصاد و اشتغال در امر دریا و دریانوردی و صید و صیادی را معرفی و بیان می کند.
بنا بر آمارهای موجود در گستره استان بوشهر فعالیت 1480 قایق ، 547 لنج و 21فروند کشتی صیادی رزق و روزی حدود 45هزار نفر صیاد را فراهم کرده است تا از سخاوت دریا، هم توشه ای برای خانواده بردارند و هم با صیدشان سفره هموطنان خود را از برکت الهی مزین کنند.
اما این روزها، روزگار برای جامعه صیادان استان بوشهر چندان روی خوشی ندارد و اگر بخواه حال و روز آن را توصیف کنم به مانند بیمار رو به موتی می ماند که اگر اورژانسی به دادش نرسیم شانسی برای حیات مجدد نخواهد داشت.زیرا هزار و یک مشکل ریز و درشت پیش و پای صیادان و ماهیگیران زحمتکش و بی ادعای این خطه وجود دارد.
در حال حاضر، یکی از مهم ترین مشکل جامعه شریف صیادی استان بوشهر و استان های همجوار کاهش شدید ذخائر و منابع دریایی همانا آبزیان به عنوان انفال و ثروت ملی و پشتوانه معیشتی و شغلی مرزنشینان و صیادان است و این امر ناشی از عوامل متعدد زیست محیطی و لرزه نگاری ها و اکتشافات پی در پی و متعدد نفت و گاز در بستر دریا و تخریب گسترده زیستگاه ها و چراگاه ها و همچنین برهم خوردن اکوسیستم دریایی شده است.
همچنین ورود فاضلاب های شهری و خانگی و پساب های صنعتی و تخلیه آب توازن کشتی های غول پیکر حامل نفت و گاز و مواد شیمیایی در دریا که در چند سال قبل باعث آفت کشند قرمز و تائید شد و موجب قتل عام قطعات زیادی از آبزیان به عنوان پشتوانه معیشتی و شغلی صیادان و مرزنشینان ما شد و همچنین افزایش بهرهبرداران و گستردگی ابزار و ادوات صیادی همه از عوامل کاهش شدید ذخایر و منابع دریایی است و اینکه هماکنون در عرصه صید و صیادی ما در بحران به سر میبریم.
افزون بر تصرف صیدگاههای سنتی ساحلی توسط شرکت های متعدد سرمایه گذار صنعت نفت و گاز و غیره که با اعمال محدودیت های فراوان برای فعالیت صیادی بویژه قایق ها به دلیل گستردگی حوزه فعالیت صنعت نفت و گاز همراه شده، مهاجرت آبزیان به اعماق دریا و دور دست ها سبب شده تا صیادان ناچارا و ناخواسته با صرف هزینه های مضاعف اقدام به خرید و افزایش قدرت موتور و افزایش ابعاد و تغییر بدنه قایق ها نموده تا بتوانند با توجه بر مشکلاتی مثل دوری صیدگاهها غلبه کرده و رعایت الزامات ایمنی و امنیت جانی خود را هم تامین کنند اما اداره بازرسی و ثبت شناوران اداره کل بنادر و دریانوردی استان ، از تمدید پروانه بهره برداری قول آنها خودداری می نماید این در حالی است که افزایش قدرت موتور در قایق های تفریحی تا سقف ۲۰۰ اسب بخار صورت می گیرد و صرفا در قایقهای صیادی محدودیت افزایش قدرت موتور اعمال می گردد.همچنین قایق های کشورهای حوزه خلیج فارس مجهز به موتور با قدرتی به مراتب بالاتر از قایق های ایرانی هستند.
عدم تمدید قول آنها، عدم تمدید دفترچه انتظامی تردد شناور ، عدم دریافت سهمیه سوخت ، كلات سوابق بیمه ای ملوانان، توقف و تعطیلی قایقها بعنوان کارگاه و ممر درآمد صیادان ، بیکاری ملوانان و تبعات اقتصادی و اجتماعی برای صیادان را در پی خواهد داشت.
در همین حال، سازمان شیلات با افزایش قدرت موتور قایق های صیادی تا ۱۵۰ اسب بخار منوط به تغییر روش صید صرفا لانگ لاین ( قلاب ) موافقت می نماید اما بدلیل بحران کاهش شدید ذخایر و منابع دریایی و نبود صید کافی، این روش صید در استان بوشهر برای صیادان به هیچ وجه اقتصادی نبوده و حتی هزینه های جاری دریاروی قایق ها را پوشش نمی دهد به همین دلیل صیادان قایق دار با این روش موافق نیستند و تقاضای تثبیت و تایید روش صید تور گوش گیر (انتظاری) و گرگور که از سالیان متمادی توسط شیلات به عنوان عالی ترین متولی و مسئول صید و صیادی در مجوز صید آنها قید و به ثبت رسیده و با آن شیوه به فعالیت صیادی می پردازند دارند .
کار صید و صیادی بسیار سخت و دشوار است و این سختی و دشوار بودن عوامل متعددی از جمله پیری زودرس و امراض روحی و روانی برای صیادان را درپی دارد، لذا موکدا تقاضا داریم شغل شریف صیادی به عنوان شغل خاص محسوب شود و کار سخت و زیان آور صیادی در این سفر ریاست محترم جمهور و دولت به استان بوشهر تاکید و عملیاتی شود. همچنین تفویض اختیار به شیلات استان جهت بومی سازی بخشنامه ها و دستورالعمل ها ذیل قوانین و مقررات موضوعه در خصوص دریا و صید و صیادی و آبزی پروری و مجموعه شیلاتی به تصویب برسد.
خواسته و مطالبه اصلی جامعه صیادی استان بوشهر تمدید قرارداد واگذاری15ساله بنادر صیادی به تعاونی های صیادی بر مبنای قانون است این مهم باعث خواهد شد تا فعالیت و کار عمرانی برنامه ریزی شده به صورت بهتر و استانداردتری نسبت به گذشته انجام شود و بار مالی زیادی از روی دوش دولت برداشته شود و همچنین عمران و آبادانی این بنادر را شاهد خواهیم بود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با دکتر محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایرانشناسی مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در دیدار با جهانگیر الماسی به بررسی ابعاد و معناهای وطندوستی پرداختیم