ابراهیم رضایی-نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی؛

صنعت نفت پاسخگوی مردم باشد

سید علی موسوی گمارانی-عضو اتحادیه لنج داران بندر گناوه؛

تجدید نظر در مصوبه بار ملوانی

شغل دریا و دریانوردی شغل آبا و اجدادی مردمان جنوب است یعنی دو هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح.
کد خبر: ۱۴۹۳۲۷۳

در بنادر جنوب کشور به ویژه استان بوشهر که ما زندگی می کنیم، زندگی مردمان  علی الخصوص در شمال استان بوشهر که نود در صد آمیخته با دریا و دریانوردی است و به طور مستقیم و غیر مستقیم زندگی و امرار معاش مردمان جنوب کشور وابسته به اقتصاد دریامحور است و تمامی شغل ها در بنادر جنوبی در استان بوشهر زنجیروار به یکدیگر و زیرمجموعه دریا و دریا نوردی است.

پارسی ها با کشتی های ساخته دست خودشان در این خلیج همیشه فارس رفت و آمد می کردند و نام خلیج فارس برگرفته از سنت ساخت لنج های دست بشر است که به واسطه پارسیان (که اولین ها بودند) ساخته شدند و دریانوردی آغاز شد. نام خلیج فارس که در یونسکو ثبت است برگرفته از سبک ساخت و سنت ساخت لنج های سنتی هست که این هم به اسم پارسی ها ثبت یونسکو شده است از شغل های نیاکانی ماست و در این بنادر که نه زمین حاصلخیزی و مراتع جهت کشاورزی و دامپروری بسیار اندک است، تمام زندگی و ارتزاق و فرصت های شغلی وابسته به دریاست.

هر زمانی که داد و ستد با کشورهای حاشیه خلیج فارس به هر عنوانی محدود شود زندگی و معاش مردمان ساحل نشین استان بوشهر تحت الشعاع قرار می گیرد و وارد یک مرگ تدریجی می شود.

الان با گذشت یک سال از آخرین سفری که به لنج داران داده شده، متأسفانه تمام لنج ها در بنادر استان بوشهر زمینگیر شده، ارتباطات قطع شده، هیچ داد و ستدی و هیچ رفت و آمدی در خلیج همیشه فارس ندارند و تمام شغلها و فرصتهای شغلی تحت الشعاع قرار گرفته و بصورت کامل تعطیل شده اند.

در بنادری همچون بنادر استان بوشهر لنج ها نیروی محرکه اند یا بهتر بگویم چرخ نیروی محرکه اند. در این بنادر تمامی شغل ها همچون واگن های قطار به هم پیوسته اند.

وقتی شغل دریا و دریانوردی و سفرهای دریایی لنج ها به تعویق می افتد همه شغل ها تعطیل و وارد مرگ تدریجی می شوند. این روزها در بنادر حال خوب وجود ندارد چون اقتصاد و امرار معاش مردمان ساحل نشین بر هم خورده است. لنج ها در این برهه زمانی و مکانی تنها پل ارتباطی بدون رابطه و بدون ضابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که در این شرایط و در زمانی که دنیا ما را تهدید و تحریم می کند، این لنج ها بدون رابطه و ضابطه می توانند در قلب کشور های اماراتی وارد شوند و هر آنچه که نظام مقدس جمهوری اسلامی نیاز داشته باشد را وارد بکنند. تحریم های مجامع بین المللی جای خود، متأسفانه ما دچار خودتحریمی شدیم.

مصوبه جدید بار ملوانی نقاط ضعف بسیار دارد چون از متولیان امر، لنج داران، ملوانان و بازاریان نظرسنجی و نظرخواهی نشده و باعث شده بدون کارشناسی و در نظر گرفتن روزنه و امرار معاش ساحل نشینان تصویب شود و نقاط ضعف بسیار زیادی دارد. خواهش ما از مسئولین این است که این مصوبه را چکش‌کاری کنند و متولیان امر با آنهایی که به صورت سنتی با این شغل در ارتباط هستند نظرسنجی و نظرخواهی کنند تا این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا بکند و تا بازنگری و اصلاح نشود قطعاً مشکلات خاصی را برای مرزنشینان و ساحل نشینان به ارمغان می‌آورد.

لنج‌ها در هشت سال دفاع مقدس زمانی که دشمن بعثی خرمشهر را احاطه و اشغال کرد و حرکت کرد به سوی آبادان و هیچ راه محاسباتی نبود، این لنج‌ها به واسطه دریا مهمات را به پشت جبهه‌ها رساندند و اجازه ندادند آبادان مثل خرمشهر سقوط بکند. همین لنج‌ها باعث شدند که حصر خرمشهر بشکند و آزاد شود. این دریانوردان بودند که اجازه ندادند یک وجب از این مرز و بوم، از این آب و خاک به دست اجنبی‌ها بیفتد. زمانی که همین جزیره خارک زیر آماج حملات بود و هیچ راه نجاتی نبود. تنها و نزدیک‌ترین مسیر از بندر گناوه بود و تنها پل ارتباطی این لنج های سنتی بودند. از آب خوردن و مواد غذائی تا مهمات را به جزیره خارگ رساندند و اجازه ندادند یک لحظه صادرات نفتی ما تعطیل شود. مسئولین و متولیان امر باید یک نگاه ویژه ای به اقتصاد دریامحور داشته باشند. ما چیزی معادل ۲ هزار و ۵٠٠ شناور فعال در استان بوشهر داریم که هر شناور میانگین بین ۶ تا ۱٠ ملوان به صورت مستقیم و هزاران فرصت های شغلی اعم از وانت دار، کارگر تجهیزات بندری، مالک لنج، گاریچی بازاری، دستفروش و... این قسمتی از فرصت های شغلی است که این لنج های سنتی در بنادر ایجاد کرده اند.

این لنج ها هزاران فرصت شغلی را بدون تسهیلات و بدون کمک از طرف دولت ایجاد کرده اند که این فرصت های شغلی بسیار ارزشمند و تنها روزنه امرار معاش و ارتزاق مردمان جنوب است.

من همیشه یک تشبیه داشتم که بر میگردد به زمان جنگ، که ایران اسلامی را یک سنگر مستحکمی در نظر گرفتم که کشورهای مختلف، این سنگر را احاطه و تهدید و تحریم کردند، فشار نظامی و اقتصادی سنگینی تحمیل کردند و راه ها را بر روی این سنگر بستند. این سنگر یک معبر و کانال دارد به نام خلیج همیشه فارس و یک وسیله ای هست که در این معبر در این  می تواند مهمات را بدون رابطه و ضابطه پشت این سنگر برساند. مواد و تجهیزات، سلاح و مهمات لازم رو واسطه ی این کانال می تواند به این سنگر رسانده تا سنگر سقوط نکند.

معبر خلیج همیشه فارس مانند همین کانال و وسیله‌ای که می تواند مهمات را برساند همین لنج‌های سنتی هستند. ما باید کاری کنیم که یک لنج وقتی از اول خلیج فارس و از خرمشهر و آبادان حرکت و پهنه نیلگون خلیج فارس را می‌شکافد و پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی را به اهتزاز در می آورد و به تمام همسایه‌ها و تمام مزدوران و حاشیه‌نشینان نشان می‌دهد که خلیج فارس هیچ وقت عاری از شناورهای سنتی و لنج‌های متعدد با پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی همیشه در این خلیج همیشه فارس رفت و آمد می‌کنند و این اقتدار را به رخ تمام این حاشیه نشین ها بکشد.

باید در پی ارتقای سطح شناورهای سنتی در خلیج همیشه فارس باشیم و راه را باید هموار کنیم. این مصوبه باید چکش‌کاری و با حذف نقاط ضعفش، قابلیت اجرایی یابد. مسئولین متولی امر باید دنبال این باشند که این محدود فرصت شغلی و این محدود ارتزاقی که مردم از خلیج همیشه فارس به واسطه این لنج‌های سنتی دارند تعطیل نشود و رونق گیرد، این معدود روزنه و نقطه عطف و این محدود فرصت شغلی تحت الشعاع قرار نگیرد تا امید و نشاط به این خطه برگردد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها