فراری از حمل و نقل عمومی!

به‌تازگی ویدئویی در فضای رسانه‌های مجازی دست به دست می‌شود که براساس آن ادعا شده میزان تردد مردم ایران به‌وسیله حمل و نقل عمومی تنها ۱۳درصد است.
به‌تازگی ویدئویی در فضای رسانه‌های مجازی دست به دست می‌شود که براساس آن ادعا شده میزان تردد مردم ایران به‌وسیله حمل و نقل عمومی تنها ۱۳درصد است.
کد خبر: ۱۴۹۳۳۸۳
 
این گزاره در رسانه‌ها با پیشوند«آماری عجیب از تردد مردم»‌عنوان شده است. این آمار درحالی عنوان شده که براساس قانون باید «حداقل» ۵۰ درصد از ترددها با حمل و نقل عمومی شکل بگیرد.بیشترین میزان بودجه شهرداری‌ها هم همواره در مسیر حمل و نقل عمومی هزینه می‌شود اما بی‌اعتنایی جامعه ایرانی به حوزه حمل و نقل عمومی جالب توجه است. این موضوع البته که دلایل بسیاری دارد، ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی در همه این سال‌ها مهم‌ترین دلیل  عدم استفاده از آن است اما حالا با ورود اولین تراموا به شهر تهران باید دید این نگاه تعدیل می‌شود یا خیر. موضوع دیگر به‌صرفه بودن خودروی شخصی دراستفاده از آن است!موضوعی که تقریبا درکمتر کشوری رایج است اما در ایران نه صرفا به دلیل گرانی حمل و نقل عمومی بلکه به‌واسطه رفاه بیشتر و صرف مدت زمان کمتر، رغبت به استفاده از خودروی شخصی بیشتر است. همه اینها درکنار فرسودگی ناوگان شهری، باعث شده مردم رغبت کمتری به استفاده از این ناوگان داشته باشند. آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده؛ تهران، مشهد، اصفهان، قم، کرج و اهواز به ترتیب ۲۷۸۴، ۱۳۷۶، ۷۳۰، ۲۳۸، ۲۲۰ و ۸۰ اتوبوس فعال دارندکه باآنچه که این کلانشهرها نیازدارند،فاصله زیادی دارد.دراین گزارش‌آمده است که یکی ازجدی‌ترین معضلات حمل‌ونقل شهری، کمبود ناوگان فعال و باکیفیت اتوبوسرانی است که منجر به کاهش قابلیت اطمینان، افزایش سرفاصله اعزام سفرها ودر نهایت کاهش آمار مسافران اتوبوس شده است. یکی ازمهم‌ترین پیامدهای عدم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش آلودگی هواست. این موضوع در پژوهش‌های صورت‌گرفته درباره کلانشهرهای جهان مشهود است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بین سرانه طول خطوط همگانی و سطح آلایندگی هوای کلانشهر‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد، یعنی در شهر‌هایی که حمل‌ونقل همگانی بیشتر گسترش یافته، میزان انتشار آلاینده نیز پایین‌تر است. سه کلانشهر لندن، نیویورک و برلین، بیشترین میزان سرانه خطوط همگانی را به خود اختصاص داده‌اند وهمین امر منجر به پایین بودن میزان انتشار آلاینده‌های هوا دراین سه کلانشهر جهانی شده است. براساس داده‌های ارائه‌شده، برلین بیشترین میزان سرانه خطوط حمل‌ونقل همگانی را با ۵۰۰ متر به ازای هر۱۰۰۰نفربه خود اختصاص داده است واین حجم بالای خطوط همگانی باعث شده تامیانگین سالانه شاخص ذرات معلق این کلانشهر تنها ۹.۷میکروگرم برمترمکعب باشد و نیویورک و لندن نیز با ۱۸۲و۷۵متر طول خطوط همگانی به ازای هر ‌۱۰۰۰ نفر، ذرات معلق آلاینده هوای خود را به ۷ و ۱۱.۴میکروگرم بر مترمکعب رسانده‌اند.
فراری از حمل و نقل عمومی!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها