ایرانیان در سراسر جهان، فصل هفتم سریال پایتخت را دنبال می‌کنند

شب‌نشینی با پایتخت

یکی از مجموعه‌های تلویزیونی که طی سال‌های اخیر، به‌ویژه در مناسبت‌ها، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان پیدا کند و شب‌های مفرح و شادی را برای بینندگان تلویزیونی رسانه‌ملی رقم بزند، مجموعه تلویزیونی «پایتخت» است.
یکی از مجموعه‌های تلویزیونی که طی سال‌های اخیر، به‌ویژه در مناسبت‌ها، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان پیدا کند و شب‌های مفرح و شادی را برای بینندگان تلویزیونی رسانه‌ملی رقم بزند، مجموعه تلویزیونی «پایتخت» است.
کد خبر: ۱۴۹۸۲۴۷
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه
 
پس از چهار سال وقفه در تولید و پخش این مجموعه، پخش آن از نوروز امسال از شبکه یک سیما آغاز شده و دوباره توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. به‌طور قطع، شب‌های بهاری شبکه یک سیما از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی صداوسیماست که راس ساعت۲۲همه را به تماشای این مجموعه طنز می‌نشاند.باتوجه تلاش کارگردان و عوامل تولید این مجموعه برای ارائه روایت‌های تازه و بکر، به نظر می‌رسد که حضور کاراکترهای جدید به همراه شخصیت‌های اصلی داستان در فصل هفتم، حال و هوای خاصی به «پایتخت ۷» بخشیده است. درواقع، در این فصل شاهد نوآوری جدیدی هستیم که می‌تواند از دید بیننده تلویزیونی، ابتکاری جذاب به‌شمار آید.

فضای شاد و سرگرم‌کننده
به‌هرحال، محسن تنابنده، کارگردان هنری و بازیگرکاراکتر اصلی این مجموعه،یعنی«نقی معمولی»که ازابتدای شکل‌گیری مجموعه پایتخت سکاندار اصلی آن بوده و هست، با ایفای نقش متفاوت و منحصر‌به‌فردش که حالا به عنوان یک برند تلویزیونی شناخته می‌شود، تمام تلاشش را می‌کند تا فضایی شاد وسرگرم‌کننده برای مخاطبان ایجاد کند. مجموعه تلویزیونی پایتخت داستانی قابل‌قبول برای همه بینندگان تلویزیونی، از هرسلیقه و قشری ارائه می‌دهداما آنچه به نظر می‌رسد در فصل هفتم این مجموعه، الهام غفوری به عنوان تهیه‌کننده و سیروس مقدم به عنوان کارگردان، به آن توجه داشته‌اند، پرداختن به نوع زندگی و روایت زندگی اجتماعی خانوادگی نقی معمولی است. باوجود تمام مشکلات و دغدغه‌هایی که این کاراکتر دارد، بیننده تلویزیونی در روند زندگی خانوادگی او خود را بازمی‌یابد. اگرچه بیننده از گذشته نقی آگاه است اما در این فصل با داستان‌های جدیدی روبه‌رو و به نوعی غافلگیر می‌شود.از ابتدای فصل هفتم، شاهد تحول در زندگی خانوادگی و اجتماعی نقی معمولی وهما سعادت،همسر اوهستیم که ریما رامین‌فر آن رانقش‌آفرینی کرده است.همچنین بینندگان تلویزیونی به یکباره با حضور سارا و نیکا، جوانانی که در آستانه ازدواج هستند، مواجه می‌شوند. ماجراهایی که برای آنها رقم خواهد خورد، داستان پایتخت ۷ را مهیج‌تر کرده و شیرینی این مجموعه از همین جا آغاز شده و ادامه می‌یابد.
     
موشکافی مسائل اجتماعی
اگرچه درخشش دیگرشخصیت‌های اصلی پایتخت،همچون ارسطوکه مهران احمدی نقش آن راایفامی‌کند وهومن حاج‌عبداللهی در نقش رحمت، به همراه رحمان و رحیم، دوقلوهای خاص این مجموعه، جذابیت آن را بیشتر کرده اما نویسنده این مجموعه این بار در لابه‌لای داستان‌های ناگفته‌ای که برای اولین‌بار رخ می‌دهد، سراغ موضوعاتی از افراد نخبه جامعه و همچنین ترویج فرزندآوری رفته است. درواقع، او قصد دارد از نگاه دوربین پایتخت ۷ به موشکافی این موضوعات بپردازد.این در حالی است که کانون گرم خانواده نقی معمولی، از خواهرش فهیمه و برادرش تقی گرفته تا پسرخاله‌اش ارسطو و ... در این مجموعه فضایی را شکل داده‌اند که روایت قصه پایتخت را به پیش می‌برد و به نوعی بیننده را وادار می‌کند که پای تلویزیون بنشیند و لحظه‌ای را از دست ندهد.
     
مطالبه جامعه و مردم
به هر حال، سعی و تلاش عوامل تولید مجموعه تلویزیونی پایتخت، به‌ویژه در فصل هفتم، تنها نگاهی سطحی و صرفا طنز به این مجموعه نبوده و نیست. این مسیر نشان می‌دهد که محسن تنابنده به عنوان کارگردان هنری، توجه ویژه‌ای به یک روند تازه در بازنمایی پایتخت دارد. ضمن تلاش برای ایجاد فضایی شاد و مفرح برای مخاطبان با یک مجموعه طنز، او به سوژه‌هایی پرداخته که مورد مطالبه امروز جامعه و مردم است و به نوعی با نگاهی روز به روایت قصه پایتخت ۷ پرداخته است. می‌توان این نگاه را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این مجموعه پس از پایان پخش آن از رسانه‌ملی پیش‌بینی کرد.درواقع، آنچه می‌تواند برگ برنده این سریال درجذب مخاطبان بیشتر باشد، نگاه تازه و متفاوت عوامل سازنده به این مجموعه تلویزیونی است.این نگاه به‌‌روزتر درقصه فصل هفتم، فارغ از حال وهوای طنز وشادی‌بخش برای بینندگان تلویزیونی، باعث شده که پایتخت ۷ از یک داستان سلسله‌واری برخوردار شود که مخاطب را با خود همراه می‌کند. همین امر باعث شده است که بیننده تلویزیونی با این مجموعه همراه باشد و داستان رادنبال کند. این روند می‌تواند به جذب مخاطبان بی‌شماری از این مجموعه کمک کند.اگرچه هنوز شاهد پخش قسمت‌هایی از این مجموعه هستیم و باید منتظر بمانیم و ببینیم داستان چگونه پیش می‌رود اما نوع نگاه و روایت سوژه‌ها و بازتاب پخش آن در جامعه، نشان می‌دهد که پایتخت ۷ جزو پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی نوروزی خواهد بود. واقعا، دورهمی وشب‌نشینی مردم در این شب‌های نوروز پای گیرنده‌های‌شان برای تماشای این مجموعه، نشان می‌دهد که پایتخت ۷ موفق‌تر از فصل‌های قبلی‌اش است.
     
تاثیرگذار و آموزشی
هرچند دراین فصل برخی ازکاراکترها به دلایلی در این مجموعه حضور ندارند وشخصیت‌های جدیدی درکنار کاراکترهای اصلی به ایفای نقش پرداخته‌اند اما به نظر می‌رسد که مجموعه تلویزیونی پایتخت همچنان به عنوان یک مجموعه موفق طنز و دیدنی در رسانه‌ملی می‌درخشد. این مجموعه در حال حاضر به یک برند تلویزیونی تبدیل شده است که می‌تواند به عنوان یک اثر تأثیرگذار و آموزشی برای کارگردانان و تهیه‌کنندگان جوان کشورمان محسوب شود.
بنابراین، تولید مجموعه تلویزیونی پایتخت نه‌تنها یک مجموعه سرگرم‌کننده و طنز برای مخاطبان از هر قشر و سلیقه‌ای تلقی می‌شود بلکه می‌توان آن را به عنوان یک اثر فاخر طنز تلویزیونی دانست که مسیر خود را پیدا کرده است. به گونه‌ای که می‌توان با همین فضا و حال و هوای مجموعه پایتخت، سوژه‌ها و داستان‌های روز جامعه را با زبان طنز به نقد کشید و تجزیه و تحلیل کرد. این امر می‌تواند تلنگری به مسئولان کشور برای توجه به مطالبات برحق مردم باشد.

ریزه‌کاری‌های جذاب پایتخت
سیروس میمنت، بازیگر سریال «نون خ» با اشاره به علاقه مخاطب به سریال‌های طنز در ایام نوروز عنوان کرد: این‌که اسم طنز روی یک سریال بگذاریم وبخواهیم مردم آن را ببینند، کافی نیست بلکه باید ریزه‌کاری‌هایی را در فیلمنامه بگنجانیم تا سریال واقعا رنگ و بوی طنز بگیرد.وی افزود: سریال پایتخت، داستانی خانوادگی آمیخته با طنز دارد و به دلیل استفاده از گویش محلی و از طبیعت زیبای مازندران، برای من هم جذاب بوده و از بسیاری از سکانس‌های سریال خاطره دارم.
میمنت از بازی علیرضا خمسه درنقش باباپنجعلی یاد کرد وگفت: این شخصیت یکی از شیرینی‌های سریال بود، موقعیت‌های طنز زیادی را رقم زد و من هنوز بسیاری از موقعیت‌های طنزی که او به‌وجود آورده را به‌یاد دارم.
این بازیگر با اظهار علاقه‌مندی برای حضور در این سریال افزود: پایتخت برای جذاب ماندن از فصل یک تا امروز، سوژه‌های متنوعی را انتخاب کرده‌ و دقت و هوشمندی گروه نویسندگان سبب شده که سریال همچنان مخاطب خودش را داشته‌ باشد. این هوشمندی برای هر بازیگری می‌تواند فرصتی برای دیده شدن باشد.

باورپذیری رمز موفقیت پایتخت
ناصر فیض، شاعر طنزپرداز ایرانی، فصل هفتم سریال پایتخت را یک مجموعه باورپذیر و جذاب برای مخاطبان دانست و عنوان کرد: اگرنگوییم سریال پایتخت به طور کامل توانسته درتمامی فصول موفق ظاهر شود، دست‌کم تلاش کرده این‌طور باشد.ماپیش ازاین نیزسریال‌هایی درچند فصل داشتیم که خیلی زود به پایان خط رسیدند و دردومین یاسومین فصل، مخاطبان خود را از دست دادند.بنابراین اگرسریال پایتخت دراین سال‌ها اندکی ضعف پیدا کرده بود،قطعا به فصل هفتم نمی‌رسید.
فیض تصریح کرد: ما شاهد بودیم که مجموعه تلویزیونی پایتخت در هر فصل تلاش کرده عناصر تازه‌ای را به قصه اضافه کند. نویسندگان این سریال، طنز رسانه‌ای را می‌شناسند و تعریف درستی ازطنز دارند. برخی گمان می‌کنند باید به هر قیمتی مخاطب را خنداند، غافل از این‌که گاهی مخاطب به طنز این افراد نمی‌خندد بلکه به گستاخی‌ها می‌خندد. در سریال پایتخت شاهد تعریف درستی از طنز هستیم؛ البته نه این‌که این ایده‌آل ونهایت باشداماحداقل می‌توان ادعا کرد که طنز را می‌شناسند.
این شاعر ادامه داد: در قسمت‌های اولیه سریال دیدیم که موضوع اعتیاد و تاثیرش بر ابعاد مختلف زندگی یک انسان، به صورتی طنزآمیز و آموزنده مطرح شد. پایتخت یادآوری کرد که نباید فرد معتاد را طرد کرد و از سوی دیگر نباید اعتیاد را به شکلی نشان داد که مخاطب را به چنین عملی تشویق کند. بحث اعتیاد در این سریال به عنوان یک واقعیت اجتماعی مطرح و تاکید شد که اصلا عمل خوشایندی نیست اما نباید کسی که گرفتار اعتیاد است را طرد کرد.
وی عنوان کرد: برخی گمان می‌کنند طنز به معنای نرفتن به سمت خط قرمزهاست در حالی که مرحوم منوچهر احترامی می‌گفت من روی خط قرمزها می‌نشینم اما رنگی نمی‌شوم. ما شاهد همین رویکرد در طنز پایتخت هستیم که برای مخاطب نیز جذاب است.
نویسنده کتاب «فیض‌بوک» اضافه کرد: عوامل تولید و تهیه سریال پایتخت واقعا افراد هوشمندی هستند. این گروه از گویش مازندرانی استفاده کرده‌اند اما به هیچ‌وجه احساس نمی‌کنیم که قرار است این گویش محلی یا سبک زندگی مسخره شود. امروز حتی برخی از افراد غیرمازنی هم خوش‌شان می‌آید که با این گویش با دوستان‌شان شوخی کنند و برای‌شان جذابیت دارد. همان‌طور که حد شوخی و مسخره کردن در این سریال رعایت شده، کل کل‌های شخصیت‌ها با هم نیز با بی‌احترامی همراه نیست. حتی اگر حسادت افراد نسبت به یکدیگر را نشان داده‌اند، می‌بینیم که این حسادت‌ها هم از روی سادگی و به دور از بدجنسی است و مانند همه انسان‌ها و ضعف‌هایی است که هر فردی درون خود دارد.
در ادامه فیض به عنوان سریال پایتخت و ارتباط آن با طنز مجموعه اشاره کرد و افزود: در طول قصه ذهن ما مدام بین تهران به عنوان پایتخت و یک شهری غیر از پایتخت در رفت و آمد است و از این طریق توانسته برخی نقدهای سازنده را نیز مطرح کند.
این شاعر طنزپرداز با اشاره به این‌که فرزندانش برای آغاز این سریال هیجان داشتندوحتی تکرار هر قسمت را هم می‌بینند، گفت: زمانی که مخاطب در یک مجموعه طنز شاهد سبک زندگی متناسب با فرهنگ خودش باشد، قطعا اثر را دنبال خواهد کرد و در این حالت دیگر لازم نیست نگران آنتن‌های ماهواره باشیم بلکه خودمان برنامه‌هایی مانند پایتخت داریم که آن‌قدر جذاب و همسو با فرهنگ و سبک زندگی بومی خودمان است که دیگر تمایلی به تماشای شبکه‌های خارجی نخواهیم داشت.
نویسنده مجموعه شعر «املت دسته‌دار» با بیان این‌که «پایتخت» از آن دسته سریال‌هایی است که خیابان‌ها را خلوت می‌کند، اظهار کرد: افرادی که این مجموعه را تولید کرده‌اند، دلسوز فرهنگ کشور هستند و اگر درآمد خوبی از این سریال به دست می‌آورند، نوش جان‌شان؛ چراکه زحمت می‌کشند وحداقل می‌دانیم که تولید فرهنگی وهنری آنها اثرات اجتماعی مثبتی دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها