بهویژه درسالهای اخیر با توسعه کسبوکارها در عرصه بازیسازی، نیاز به شناسایی تمایز بین انواع بازیکنان و سبکهای بازی رو به افزایش رفته است. از سوی دیگر شناخت انگیزههای بازیکنان میتواند شناخت دقیقتری از مخاطبان بازیها، رفتار مصرفی بازیکنان، میزان تمایل به خرید یک محصول یا سرویس بازی را به فعالان صنعت و سیاستگذاران نشان دهد. براساس نتایج آخرین پیمایش ملی مصرف بازیکنان در ایران، ۳۴ میلیون بازیکن شناسایی شدهاند که البته با تعاریف متفاوتی دستهبندی میشوند. دسته اول بازیکنان علاقهمند یا تفننی هستند که شامل کسانی میشود که یک تا پنج ساعت درهفته مشغول بازی هستند. بازیکنان مصمم یا پایدارهم ازدسته افرادی هستندکه بین پنج تا۲۱ساعت درهفته راصرف بازی میکنند و بالاخره بازیکنان حرفهای یا پیشتاز که شامل کسانی میشود که بیش از۲۱ساعت درهفته درگیربازی هستند. بیشترین دسته از بازیکنان متعلق به بازیکنان علاقهمند است که ۴۵ درصد رابه خود اختصاص دادهاند.علاوه بر آنچه گفته شد، بازیکنان حرفهای که کوچکترین گروه از بازیکنان هستند شامل فقط ۱۲ درصد از بازیکنان ایرانی میشوند.سن و سال بازیکنان ایرانی هم تغییر داشته، به این معنا که بررسی میانگین سنی بازیکنان در سالهای اخیر نشان از افزایش این شاخص در میان بازیکنان ایرانی دارد تا جایی که این عدد از سن۱۶ درسال۱۳۸۹به سن ۲۳ در سال۱۴۰۰ رسیده است. بررسیهای تفکیکی هم نشان میدهد، هر چه میزان درگیری و غوطهوری در میان بازیکنان افزایش مییابد میانگین سنی آنها کاهش یافته است؛ بهگونهای که در میان بازیکنان حرفهای این عدد به ۲۱ رسیده که نشان از فراغت و صرف زمان بیشتر در حوزه بازیهای دیجیتال است.