«جام‌جم» در گفت‌و‌گو با ۲ کارشناس ارشد تصادفات، روند صعودی تلفات را بررسی کرد

تلفات رانندگی ترمز برید

تلفات رانندگی پس از یک دوره کاهشی دوباره روند صعودی به خود گرفته و از ابتدای امسال آمارهای پزشکی قانونی تلخ، نگران‌کننده و هشداری شده است. آمارهایی که هر بار زنگ خطر را به صدا در می‌آورد  اما  گوش شنوایی برای آن نیست و همچنان جاده‌های حادثه‌خیز و خودروهای ناایمن جان می‌گیرند و طرح‌های پلیس هم بی اثرمی‌ماند؛ طرح‌هایی بیشتر از سر آزمون و خطا که نتوانسته در کاهش تلفات اثرگذار باشد.
تلفات رانندگی پس از یک دوره کاهشی دوباره روند صعودی به خود گرفته و از ابتدای امسال آمارهای پزشکی قانونی تلخ، نگران‌کننده و هشداری شده است. آمارهایی که هر بار زنگ خطر را به صدا در می‌آورد  اما  گوش شنوایی برای آن نیست و همچنان جاده‌های حادثه‌خیز و خودروهای ناایمن جان می‌گیرند و طرح‌های پلیس هم بی اثرمی‌ماند؛ طرح‌هایی بیشتر از سر آزمون و خطا که نتوانسته در کاهش تلفات اثرگذار باشد.
کد خبر: ۱۵۲۶۳۲۶
نویسنده ​​​​​​​مجید غمخوار و لیلا حسین زاده - گروه حوادث
 
در کنار این طرح‌های بی‌ثمر، به نظر می‌رسد چشم‌ها هم به نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها و خودروهای ناایمن بسته شده و دیگر فرماندهی قصد ندارد جلوی شماره‌گذاری ارابه‌های مرگ رابگیرد. ابتدا برای درک بهتروضعیت، آمارهای تلفات رانندگی پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۴رامرورکرده و سپس دلایل افزایشی شدن تلفات وراهکارهای پیش رو در گفت‌و‌گو با کارشناسان عالی تصادفات را بررسی می‌کنیم. در حالی که تصور می‌شد پویش نه به تصادفات بتواند در نوروز تاثیرگذار باشد و از افزایش تلفات جلوگیری کند، اما گزارش پزشکی قانونی خلاف آن رانشان داد‌. بر اساس این گزارش، در ایام نوروز امسال۱۱۷۹نفر درحوادث رانندگی جان خود را ازدست دادند که درمقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل ۸.۳درصد افزایش یافته است. اینجا اولین زنگ خطر به صدا درآمد اما کسی به آن توجه نکرد تا این‌که آمار سه ماهه نخست سال اعلام شد که باز هم روند صعودی داشت. دومین زنگ خطر هم به صدا درآمد اما بازهم بی‌اثر بود و آمار شش ماهه هم روند صعودی راحفظ کرد.درحالی که رئیس‌پلیس راهورباطرح توقیف گواهینامه قصد برخوردبارانندگان پر‌خطررا داشت اما این طرح هم مثل افزایش جریمه‌ها نه تنها تاثیری نداشت بلکه بعد از دوسال تلفات شهریورماه دوباره رکورد زد.

حضور پلیس در جاده و شهرها پررنگ شود      
سرهنگ جمال بذرافشان، کارشناس عالی تصادفات و ترافیک، در مورد چرایی افزایش تصادفات و تلفات رانندگی در کشور به جام‌جم گفت: برای همه تصادفات نمی‌توان نسخه واحد پیچید اما شرایط اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه اقتصادی در بروز تصادفات تاثیر مستقیم دارد. نقش راه، خودرو و نظارت بر رفتار ترافیکی هم بسیار موثر است.
وی در مورد این‌که افزایش جریمه رانندگی چه تاثیری در کاهش تصادفات دارد، گفت: این موارد تاثیر آنچنانی نداشته و صرف افزایش نمره منفی و مبلغ جریمه بازدارنده نیست. تا زمانی که پلیس نظارت کاملی نداشته باشد و نظارت‌ها روی رفتار ترافیکی حداقلی باشد، توقع کاهش تلفات را نمی‌توان داشت.به گفته جانشین اسبق پلیس راهور تهران، کنترل حضوری پلیس کمرنگ‌تر شده و این را مردم به‌وضوح در خیابان‌های شهر و جاده‌ها می‌بینند که باعث می‌شود برخی رانندگان قانون‌شکنی کرده و تصادفات مرگبار رخ دهد. پلیس دوباره باید حضور پررنگ فیزیکی داشته باشد تا بتواند هم تخلفات را کنترل کند و هم حضورش بازدارندگی از تخلفات حادثه‌ساز داشته باشد.وی با انتقاد از وضعیت کنترل الکترونیکی ترافیک گفت: مردم بیشتر از پلیس، شهرداری و وزارت راه می‌دانند کدام دوربین خراب است و کار نمی‌کند، اراده‌ای هم برای ترمیم دوربین‌های دارای نقص یا خراب وجود ندارد. 
یک دهه قبل وقتی یک دوربین در شهر تهران خراب می‌شد، پلیس پیگیری می‌کرد و در کمتر از ۴۸ ساعت شهرداری نقص را رفع می‌کرد اما حال این‌گونه نیست و کنترل الکترونیکی و اعمال قانون هوشمند خیلی اندک شده است.وی در مورد چرایی افزایش ۳/۸درصدی آمار تلفات رانندگی در شهرها گفت: با این‌که قیمت موتورسیکلت گران است، اگر نگاهی به همین شهر تهران کنید، متوجه می‌شوید چقدر تعداد موتورسیکلت زیاد شده است
. شرایط اقتصادی، جریمه‌های سنگین و طرح ترافیک باعث شد که مردم به سمت استفاده از موتورسیکلت بروند. اگر خیابان و بزرگراه‌ها را ببینید، همیشه موتورسیکلتی که یک جعبه پیک در پشت آن بسته، خلاف جهت در حال حرکت است و قوانین را زیرپا می‌گذارد. چندی قبل با موضوعی روبه‌رو شدم؛ ۳۰ جوان از یک روستای مرزی در یک پیک اینترنتی با موتورسیکلت مشغول کار شده بودند و هیچ‌کدام گواهینامه و بیمه‌نامه نداشتند. 
وقتی هم از آنها پرسیدیم این چه کاری است که انجام می‌دهید، گفتند که مجبور هستیم و باید خرج خانواده را در بیاوریم و همه پولی را که از طریق پیک به دست می‌آوریم، برای خانواده‌های‌مان در روستا می‌فرستیم. وی خواستار اجرای دوباره طرح‌های برخورد با رانندگان و موتورسواران متخلف در تهران شد و گفت: متأسفانه طرح برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف و رانندگانی که تخلف می‌کنند، متوقف شده‌ و هر زمان هم درخواست برخورد می‌کنیم با آن مخالفت می‌شود. در گذشته همیشه با موتورسواران متخلف برخورد و وسیله نقلیه آنها توقیف می‌شد، همین باعث می‌شد حداقل در زمان‌های اجرای طرح و مدتی پس‌ از آن، تخلفات موتورسیکلت‌سواران کاهش پیدا کند. حال شاهد هستیم که متأسفانه با برخی از رانندگان خودرو نیز برخورد نمی‌شود و خودروی آنها به‌علت تخلفات توقیف و راهی پارکینگ نخواهد شد، همین باعث شده رانندگان ترسی از اعمال قانون نداشته باشند. بذرافشان با اشاره به این‌که ترافیک تهران ۲۴ ساعته شده‌، اظهار کرد: در گذشته نهایت دو روز یا سه روز در هفته ما با پیک‌های ترافیک روبه‌رو بودیم اما درحال‌حاضر تهران هر روز دارای ترافیک و ترددهای سنگین است که باعث شده‌ مردم بیشتر به سمت موتورسیکلت بروند. 
به‌دلیل این‌که به موتورسواران سخت‌گیری نمی‌شود، شاهد افزایش استفاده از موتورسیکلت و به تبع آن افزایش تلفات رانندگی در سطح شهرها هستیم. کارشناس عالی ترافیک و تصادفات خواستار حضور فیزیکی پلیس در جاده‌ها و معابر شهری شد و گفت: متأسفانه طرح و برنامه مناسبی هم در ستاد پلیس راهور اجرا نمی‌شود تا براساس طرح‌ها بتوان تلفات را کاهش داد.
وی با بیان این‌که به‌جای افزایش جریمه یا افزایش نمرات منفی باید طرح‌های بازدارنده ازسوی پلیس طراحی شود، تأکید کرد: تا وقتی کنترل پلیس مانند گذشته نشود با وجود جاده‌های ناایمن و خودروها، شاهد این حوادث مرگبار خواهیم بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها