لاریجانی:

مطرح کردن موضوع ارتباط با آمریکا از سوی نامزدها خام‌اندیشی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش‌تان نسبت به صحبت‌های برخی نامزدها در مورد رابطه با آمریکا چیست، گفت: به نظر بنده مساله آمریکا را این‌قدر مطرح‌کردن، خام‌اندیشی است.
کد خبر: ۵۶۸۵۵۶
مطرح کردن موضوع ارتباط با آمریکا از سوی نامزدها خام‌اندیشی است

به  گزارش باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه «شناسنامه» که از شبکه سوم سیما پخش شد به بررسی مسائل روز کشور در حوزه‌های مختلف پرداخت.

وی در ابتدا در تشریح زندگی سیاسی آیت‌الله میرزا هاشم آملی، پدر برادران لاریجانی و افکار و مبارزات سیاسی وی در طول حیاتش گفت:  زندگی مرحوم پدر من اینگونه بود که توجه کاملش به مسائل علمی بود و همواره نیز سفارشش به ما بر این مساله بود، وی بعد از سنین جوانی بحث‌های فلسفی و فقهی را در تهران و قم گذرانده و مجتهد شد و پس از آن نیز به نجف اشرف مهاجرت کرد. آن زمان نجف مرکزیت علمی- فقهی بود و وی نیز چهل سال در نجف سکونت کرده و همانجا نیز ازدواج کرد و به همین دلیل ما متولد نجف اشرف هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه پدرم بحث‌های علمی را از نجف اشرف آغاز کرده و شاگرد افرادی چون مرحوم عراقی، آیت‌الله نائینی و مرحوم سیدحسن اصفهانی بود، اظهار کرد: وی بعد از آن مجدد به ایران بازگشت و تدریسش را در قم آغاز کرد و به همین دلیل تحصیلات ما در قم آغاز شد،‌ در جریان انقلاب نیز پدرم همیشه از امام (ره) حمایت می‌کرد و با مرحوم آیت الله نائینی خیلی مانوس بود و  علاقه وافری نیز به شهید مطهری داشت و در اواخر برهه‌ای که شهید مطهری در قم به تدریس می‌پرداخت، برای پدرم خیلی جذاب بود.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که چطور شما با وجود شناخته‌شدگی پدر در حوزه فلسفه به سراغ ریاضی و کامپیوتر رفتید و به فلسفه روی نیاوردید، گفت: مرحوم پدرم خیلی علاقه داشت ما مسیر ایشان در روحانیت را طی کنیم ولی ما را آزاد گذاشت تا هر کسی استعدادش در هر زمینه‌ای که هست، رشد کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: با این حال پدرم به ملاشدن و درس‌خواندن خیلی پایبند بود، یادم هست زمانی که در کلاس یازدهم در قم درس می‌خواندم،از آنجا که منزل علما و مراجع معمولا رفت و آمد زیاد است و خود این موضوع نیز باعث می‌شود فضای ذهنی برای افراد خانه ایجاد شود، پدرم نظرش درباره تحصیل ما بر این بود که در غربت درس بخوانید. از این رو بنده به تهران آمدم و کلاس دوازدهم را در تهران درس خواندم.

لاریجانی با بیان اینکه گرایش من به فلسفه با تاخیر بود، ادامه داد: علاقه من به رشته ریاضیات بود بنابراین در رشته ریاضی و کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف خیلی خوب رشد کردم و معدلم در آن زمان 18 بود و جزء شاگرد اول‌ها در دانشکده بودم، اما به مرور که مطالعات جانبی در حوزه مسائل فلسفی داشتم، به این رشته گرایش پیدا کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چگونه فرزندان آیت‌الله آملی واردمبارزات انقلابی شدند و مهم‌ترین فعالیت شما و برادرانتان در این زمینه چه بوده است، اظهارداشت:‌ در آن زمان فضای دانشگاه در بین متدینین و دانشجویان چندقطبی شده بود، یک جریان با مرحوم شهید مطهری ارتباط داشت و جریان دیگری با افکار روشنفکری نیز با مرحوم شریعتی ارتباط داشتند، ما جزء جریانی بودیم که به شهید مطهری نزدیک بود،‌ آن زمان تفاوت‌های این دو نفر خیلی روشن نبود و بعد از انقلاب روشن تر شد ولی آنهایی که مبانی فکری را متوجه بودند، از همان زمان اختلافات را کاملا درک می‌کردند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برادران لاریجانی در مسوولیت‌های مختلف مشغول به کار شدند، آیا گرایشات  فکری و سیاسی برادران متفاوت است یا خیر، گفت: علی‌العموم پایه‌های فکری ما برادران خیلی متفاوت نیست، ممکن است بعضی‌ها صبغه سیاسی‌‌شان در این زمینه بیشتر باشد و یا توان علمی‌شان مانند برادرم باقر لاریجانی که پزشک حاذقی است و بیشتر به کارهای تخصصی خودش می‌پردازد، بیشتر باشد ولی پایه‌های فکری یکی است.

لاریجانی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به اینکه چند وقت یک بار با برادران دور هم جمع می‌شوید، اظهار کرد: به دلیل کثرت کار و اشتغال زیاد،کمتر فرصت می‌شود یکدیگر را ببینیم. ممکن است همدیگر را ببینیم ولی اینکه همگی دور هم جمع شویم، خیلی کم اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که زمانی که با برادران دور هم جمع می‌شوید غالب صحبت‌تان سیاسی است یا خیر، افزود: صحبت‌هایمان متفاوت است، گاهی مسائل مختلف خانوادگی نیز مطرح می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به اینکه نظر خودتان راجع به اینکه دو قوه کشور دست دو برادر لاریجانی است، چیست؟ تصریح کرد: نظر خاصی ندارم، بحث این است که این قوا دو قوه متفاوت بوده و با دو ملاک کار می‌کنند ضمن آنکه این نکته را اخوی بنده که می‌خواستند این پست را بگیرند خدمت رهبر معظم انقلاب نیز عرض کردند که ممکن است این موضوع از بیرون تلقی خاصی شود و به مصلحت نباشد که ایشان فرمودند این دو قوه است با دو شرایط و ربطی به هم ندارد، لذا ما نه در قوه قضاییه و نه در قوه مقننه به این موضوع حساسیتی نداریم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که ظاهرا شما یکی از نخستین مسوولیت‌هایتان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمدن به سازمان صدا و سیما بود و ظاهرا فعالیت خود را از واحد مرکزی خبر شروع کرده‌اید، اضافه کرد:‌ بنده از سال 58 فعالیت خود را از رادیو شروع کردم و در آن زمان سخنرانی‌ها را تنظیم می‌کردیم و کارما از اینجا شروع شد که سخنرانی‌های مناسبی برای رادیو و تلویزیون تنظیم می‌کردیم. در آن زمان آقای طارمی مدتی مدیر کل اطلاعات اخبار شدند، ضمن آنکه ساختار رادیو و تلویزیون همانند الآن نبود و ایشان از من خواستند که به معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما بروم، بنده مدتی در آنجا بودم که البته آنجا بیشتر جنبه رادیویی داشت و تلویزیون نبود.

لاریجانی ادامه داد: بعد از مدتی عبدالله نوری مدیر کل اطلاعات اخبار شد و از من خواست که در دفتر مرکزی خبر مشغول به کار باشم بنده نیز مدتی آنجا مشغول بودم تا اینکه شورای سرپرستی در سال 59 به وجود آمد.

وی ادامه داد: بنده اولین رئیس رادیو و تلویزیون بودم که این مدت همزمان با دوره ریاست جمهوری بنی‌صدر بود که البته این دوران، دوران بسیار پرمساله‌ای بود.

لاریجانی با بیان این‌که آن زمان بنی‌صدر ما را جزء حزب جمهوری اسلامی می‌دانست، اظهارداشت: البته بنده جزء این حزب نبودم که اگر بودم نیز افتخار می‌کردم ولی بنی‌صدر با طرح این موضوع اتهام گروه‌گرایی به ما می‌زد.

وی ادامه داد: یکی از کشمکش‌های مهم ما در آن زمان مساله بنی‌صدر بود، هرچه مرحوم شهید بهشتی تلاش می‌کرد فضا را آرام کند و قدری فضا به سمت مساله جبهه و وحدت در داخل برود، بنی‌صدر در سخنرانی‌های خود حرفی می‌زد که روزنامه انقلاب اسلامی در خصوص آن مقالاتی می‌نوشت و بحران ایجاد می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 59 که مسوولیت رادیو و تلویزیون را برعهده گرفتم، مواد فیلم و... را نداشتیم و متاسفانه آقای نوبری که در آن زمان رئیس بانک مرکزی بود، برای رفع محدودیت‌های موجود کمکی به ما نکرد و با پیگیری‌های انجام شده، مرحوم شهید رجایی کمک‌های قابل توجهی را برای رفع محدودیت‌ها به ما کرد.

وی تصریح کرد: در آن زمان بنی‌صدر حرکت زشتی را انجام و حادثه 14 اسفند رخ داد و در آن زمان تحلیل بنده این بود که باید این واقعه همانگونه که هست، برای مردم مشخص و معین شود چراکه تلقی مردم از بنی‌صدر بدین صورت نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرفداران و مخالفین بنی‌صدر در آن زمان میان دو قشر سیاسیون بودند و در این میان حزب جمهوری اسلامی با شناخت کامل حرف می‌زد و نظرش را در این خصوص اعلام می‌کرد، خود ما هم افکار و مواضع بنی‌صدر را از قبل از انقلاب اسلامی می‌شناختیم و مخالف او بودیم.

لاریجانی اضافه کرد: در اولین ملاقاتی که با حضرت امام خمینی (ره) داشتم، ایشان فرمودند شما طرفین را مورد توجه قرار دهید لذا ما به همین خاطر نمی‌توانستیم موضع صریحی بگیریم.

وی یادآور شد: براساس تحلیلی مبنی بر بازگوکردن حوادث 14 اسفند در رادیو و تلویزیون از سوی من، عده‌ای از مدیران مخالفت کردند اما در نهایت تا آخرین لحظه این حوادث در تلویزیون پخش شد و مردم از خصوصیات بنی‌صدر و بیان و گفتار وی مطلع شدند.

لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا سابقه شما در زمان مسوولیتی که در رادیو و تلویزیون داشتید، برای ریاست سازمان صدا و سیما در سال 72 موثر بود، گفت: بعد از خروج آقای خاتمی از وزارت ارشاد، بنده مسوولیت آنجا را بر عهده گرفتم که بعد از دو سال حضرت آقا فرمودند که من می‌خواهم شما به صدا و سیما بروید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در اواخر دوره بنی‌صدر و عزل وی از سوی مجلس، اختلافاتی بر سر بودجه وجود داشت و بنا شد در آن زمان جلسه‌ای میان بنی صدر، یکی از کارشناسان و دولت در تلویزیون برگزار شود. هرچند شخص بنی‌صدر نسبت به ما در آن زمان موضع داشت و من از او علت این مساله را جویا شدم و خطاب به او گفتم که بارها به شما نامه نوشتیم که در حضور شما حاضر شویم اما قبول نکردید و وی از ارسال نامه‌های من به خود اظهار بی‌اطلاعی کرد.

لاریجانی ادامه داد: بعد از این ماجرا احساس کردم که اطرافیان بنی‌صدر کسانی هستند که به وی خط می‌دهند و این در حالی است که مسوولین نباید تحت تاثیر اطرافیان باشند و از آنها خط بگیرند، هرچند جدای از این مساله هم بنی‌صدر اشکالات مهم دیگری داشت.

رئیس قوه مقننه در ادامه به پخش مناظرات مختلف صاحب‌نظران مسائل سیاسی- فکری از رادیو و تلویزیون اشاره و تصریح کرد: در آن زمان مناظرات مختلفی همچون فکری با حضور آیت‌الله مصباح، عبدالکریم سروش، احسان طبری و مناظرات سیاسی با حضور مرحوم شهید بهشتی و کیانوری برای روشن شدن مکاتب آنها برگزار می‌شد. در آن زمان ایجاد تضاد دیالکتیکی و مباحث مربوط به توحید با حضور افراد مختلفی همچون طبری، شهید بهشتی و کیانوری به بحث گذاشته می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که از میان ریاست سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد کدامیک حساس‌تر است، خاطرنشان کرد: رادیو و تلویزیون به دلیل کارهای لحظه‌ای و محدودیت عرصه و پیگیری مسائل روزمره از سوی ریاست سازمان، حسا‌س‌تر است.

لاریجانی بیان کرد: در وزارت ارشاد با مجموعه بسیار وسیع از کارمندان در رشته‌های مختلف در ارتباطیم این در حالی است که در سازمان صدا و سیما، رئیس رادیو و تلویزیون باید نسبت به کارهای فرهنگی و هنری درازمدت، استراتژی مشخصی داشته باشد.

وی افزود: در وزارت ارشاد احساسم این بود که چندین گره وجود دارد و با توجه به حجم کوچک این وزارتخانه که با قشر فرهیخته ارتباط دارد، دارای منابع محدودی است که بعضا متوجه نمی‌شدم مبنای برخی از تصمیمات وزارتخانه از کجاست.

رئیس قوه مقننه به ممنوعیت داشتن ویدئو در آن زمان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: دلایل ممنوعیت داشتن ویدئو برای افراد را پیگیر می‌شدم اما دلایل منطقی‌ای را از افراد مختلف دریافت نمی‌کردم چرا که آنها مدعی بودند که ویدئو به دلیل پخش فیلم‌های بد، مناسب نیست.

لاریجانی افزود: بنده مسائل مربوط به ممنوعیت ویدئو را در آن زمان به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع دادم و این ممنوعیت را با پیگیری‌های لازم برداشتم و گفتم که می‌توانیم با استفاده‌های درست و مناسب از ویدئو حتی امکان اشتغال را در کشور فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: در آن زمان مراکز رسانه‌ای صوتی- تصویری مختلفی را ایجاد کردیم و در آن محصولات خوبی تولید شد که به صورت فراگیر در اختیار همه قرار گرفت و علاوه بر آن توانستیم با ارجاع طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه تولیت کتابخانه‌ها را در کشور به مردم بسپاریم و ما نقش کمک‌کننده را ایفا کنیم، توانستیم کانون‌های فرهنگی هنری متصل به مساجد را ایجاد کنیم و به همین خاطر موتور کار راه افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات موجود در صنعت سینما در آن زمان تصریح کرد:این صنعت در ایران دارای یک سبک شده که هر از چند گاهی افراط و تفریط در آن وجود دارد ولی بدنه سینما توانسته سبک‌های بومی را پیدا کند و تلاش این بود که بتوانیم برای ساخت و تهیه فیلم‌های برجسته، کمک قابل توجهی کنیم هرچند جرقه این مساله را رهبری در توصیه و نامه‌ای که به من نوشتند، زدند.

وی گفت: ایجاد سبک‌های مختلف در سینما می‌توانست به جریان‌های فکری کمک کند که خود را رشد داده و تقویت کنند که البته این مساله در ذهنیت ما وجود داشت هرچند عمر مسوولیتمان در آنجا کفاف نداد که آن را عملیاتی کنم.

لاریجانی در پاسخ به اینکه فرق شما با وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی در چه مسائلی بود، گفت: از نظر سبک کاری، اجرائیات و چگونگی گسترش افکار فرهنگی اختلاف نظرهایی داشتیم.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به علت حضورش در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 84 خاطرنشان کرد: در آن زمان با توجه به شرایط مختلف بنا بود که گروه‌های اصولگرا یک نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کنند که از سوی شورای هماهنگی در آن زمان بنده معرفی شدم.

لاریجانی بیان کرد: در آن زمان به ریاست حجت‌الاسلام  ناطق نوری در جمع اصولگرایان همه قبول داشتند و من را به عنوان کاندیدا معرفی کردند که در این میان عده‌ای در پشت صحنه مخالف بودند و نقش برهم زننده را داشتند و این باعث می‌شود که با برهم خوردن این نظم، مشکلات دیگر به وجود آید لذا کسانی که نمی‌پذیرند، باید پاسخگو باشند چراکه موجب برهم زدن نظم در دراز مدت می‌شوند.

حضور من در انتخابات ریاست‌جمهوری برای مجلس مناسب نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما به خاطر تجربه سال 84 دیگر وارد جریان نامزدی برای ریاست جمهوری نشدید، گفت: خیر؛ این امر دلایل دیگر دارد. در شرایط فعلی که من رئیس مجلس هستم، مناسب نمی‌دانستم که برای ریاست جمهوری اقدام کنم.

وی با بیان اینکه مجلس نهاد بسیار محترمی است، ادامه داد: به گفته امام خمینی (ره) مجلس در راس امور قرار دارد و حرمت آن نیز باید نگه داشته شود چرا که نماد مردم‌سالاری است، زمانی همه بر روی فردی اجماع می‌کنند این موضوع یک بحث جداگانه است اما در غیر این شرایط کشمکش به وجود می‌آید که بنده فکر کردم برای مجلس مناسب نیست.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از فضای تبلیغات انتخاباتی چگونه است و آیا رعایت انصاف را در انتقادات مشاهده می‌کنید، افزود: برنامه‌های رسانه ملی در کل خوب است اما تمام سیستم‌ها نیز باید تحمل نقد داشته باشند چرا که نقد به وضع موجود، مساله عجیبی نیست. مثلا اگر نامزدی می‌گوید تورم را حل می‌کنم، مجبور است در مورد وضعیت فعلی اقتصاد نیز انتقاداتی را وارد کند، بنابراین گردانندگان می‌بایست قدری تحمل داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: دستگاه‌ها نیز می‌توانند در موقع مناسب به انتقادات پاسخ دهند اما بهتر است تمامی صحبت‌ها در چارچوب قانونی باشد، یعنی از نکاتی که باید کاندیداها رعایت کنند این است که در بیان انتقاداتشان مسائلی را که مربوط به منافع ملی کشور است، مخدوش نسازند چرا که بیگانگان همواره مسائل ما را رصد می‌کنند.

برجسته کردن موضوع ارتباط با آمریکا از سوی نامزدها خام‌اندیشی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به تجربه شما به عنوان دبیر عالی شورای امنیت ملی واکنش‌تان نسبت به صحبت‌های برخی نامزدها در مورد رابطه با آمریکا چیست، خاطرنشان کرد: به نظر بنده مساله آمریکا را این‌قدر مطرح‌کردن، خام‌اندیشی است،‌ صاحب‌نظران آمریکایی گاهی این صحبت را بیان می‌کنند که این قبیل محورسازی‌کردن در سیاست خارجی دولتها با آمریکا در عصر حاضر، فروریختگی پیدا کرده است، این نظر چندان مهم نیست اما باید بگویم خیلی مسائل ریز دیگر وجود دارد که ممکن است در صحبت‌ها و بحث‌ها کد شود.

وی اظهار کرد: آن چیزی که نامزدها باید به آن توجه داشته باشند این است که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، راستگویی را رعایت و توجه کنند که همه مسائل کشور در دو - سه هفته حل نمی‌شود چرا که ما کشوری هستیم که در گذشته و بعد قرار داریم بنابراین عبارات می‌بایست سنجیده و از روی راستی باشد تا به دل بنشیند.

رئیس نهاد قانونگذاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علی لاریجانی مدیریت پرونده هسته‌ای را در سال 84 در چه شرایطی تحویل گرفت و در سال 86 با چه شرایطی تحویل داد، بیان کرد: من در بحث مسائل هسته‌ای چون قلا نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بودم، در جریان قرار داشتم، آن زمان نیز اختلاف نظرهایی وجود داشت.

لاریجانی با بیان اینکه در آن زمان دو قرائت در مورد مساله هسته‌ای مطرح بود، گفت: یک قرائت این بود که ما اگر مطالبی را که غربی‌ها به عنوان اشکال به ایران در بعد هسته‌ای مطرح می‌کردند، جلو ببریم می‌توانیم هم شاهددانش هسته‌ای شویم و هم از ماجراجویی آنها در امان باشیم، به همین دلیل وقتی آن سه وزیر به ایران آمدند، بعد از گزارش البرادعی در سعد آباد با همین رویکرد شروع به بحث کردیم.

وی افزود: آنها اذعان داشتند که شما چند هفته‌ای تعلیق هسته‌ای داشته باشید و ما نیز مسائل آژانس را طوری پیش می‌بریم که شما دارای دانش هسته‌ای شوید. بحث‌ها ادامه پیدا کرد و سرانجام آن شد که جریان به تعلیق کامل رسیده بود، UCFاصفهان تعطیل شده و زنجیره‌ای برای تولید وجود نداشت. اینها تمام شرایطی بود که بنده در هنگام قبول مسوولیت پرونده‌ هسته‌ای با آن روبرو شدم.

لاریجانی افزود: کشور به صورت موقتی دچار تعلیق هسته‌ای شد اما آنها به تعهدات خود عمل نکرده و خلاف عهد کردند به طوری که پس از اولین ملاقاتی که بنده با چند وزیر خارجه اروپایی در نیویورک داشتم، نماینده وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که ما نگفتیم شما تعلیق کنید بلکه خواهان تعطیل کردن برنامه هسته‌ای بودیم و شما نباید غنی‌سازی داشته باشید.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهای اروپایی اهداف دیگری را در این ماجرا دنبال می‌کردند، ادامه داد: اما مجددا پس از شروع برنامه هسته‌ای، نیروهای دانشمند و متخصص ایرانی با انرژی کار خود را آغاز کرده، UCFآغاز به فعالیت کرد و در کنار آن مذاکرات با سولانا آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورهای اروپایی دقیقا در زمان جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان، خواهان حادکردن شرایط هسته‌ای و فشار آوردن به کشور ما بودند به طوری که با شروع جنگ 33 روزه، کسینجر مقاله‌ای نوشت و اعلام کرد که الان زمان صادرکردن قطعنامه علیه ایران است، ما نیز در جواب گفتیم که جنگ 33 روزه چه ربطی به کشور ما دارد ؟ ما در حال بحث اتمی هستیم.

وی تصریح کرد: آن زمان آقای سولانا به بنده تلفن کرد و بیان داشت که خرابکارها کارشان را انجام داده‌اند و من از شما عذرخوهی می‌کنم. بنابراین معلوم شد که اروپایی‌ها به خاطر مشکلات و مسائل دیگر خواهان فشار وارد کردن به ایران بودند لذا در کوران بمباران شدید در لبنان می‌خواستند به ایران فشار وارد کنند.

لاریجانی با بیان اینکه جنس روابط من این است که نمی‌گذارم شکنندگی در مذاکرات به وجود آید، گفت: با ارتباط نزدیک‌تر بحث پیش می‌رود، گاهی تیم کاری تصور می‌کردند اروپایی‌ها یک تلقی از ما دارند که حتی بین ما و طالبان تفاوت قائل نیستند تا جایی که شبی بعد از شام بحث هسته‌ای کنار گذاشته و در مورد عقاید و تشیع با سولانا بحث کردیم تا یکدیگر را به خوبی بشناسیم.

وی ادامه داد: سولانا به من گفت که من دوست دارم کتابی در مورد افکار شیعه بخوانم، بنابراین مشاهده می‌شود در مذاکره نوع رفتار و ارتباط نزدیک بسیار مهم است چرا که مذاکرات اعلام مواضع نیست و مهم این است که در مذاکرات ارتباطی به وجود آید که وحدت حاصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات باید در روزنه‌های مشترکی پیش رود، اظهار کرد: مذاکرات صحنه‌های مختلف و ابعاد گوناگونی داشت، همیشه مذاکرات باید از چارچوب‌ها و پشتوانه‌هایی برخوردار باشد.

لاریجانی در ادامه افزود: زمانی که آقای سولانا در مذاکرات 1+5 حضور داشت، کارها بهتر به جلو پیش می‌رفت. وی نماینده طرف غربی محسوب می‌شد اما انعطاف‌هایی داشت که بحث شکننده نشود هرچند در این میان عناصر موذی هم هستند که کارشکنی می‌کنند.

اختلاف مدیریتی با احمدی‌نژاد در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه مسائل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از جمله مسائل حساس کشور است، تاکید کرد: مسائل گوناگونی که شامل منفعت و امنیت ملی کشور می‌شود در این محل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لاریجانی با اشاره به اختلاف مدیریتی‌اش با محمود احمدی‌نژاد در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: مسائل استراتژیک کشور باید با تأنی، فکرشده و حساب‌شده پیش رود و احتیاج دارد که تمامی بخش‌های مختلف با یکدیگر همگرایی داشته باشند لذا باید از  لحظه‌ای تصمیم گرفتن در این دبیرخانه دوری کرد، چرا که این امر مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: پس از مدتی تحمل با توجه به جایگاه رئیس‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد تصمیم گرفتم که این موضوع را ادامه ندهم چرا که نمی‌خواستم حالت تحمیلی داشته باشد.

قوام مجلس به تصمیمات کلیت آن است

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه در  مجلس همچون دستگاه‌های‌ اجرایی، رئیس نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده و ابلاغ‌کننده باشد، اظهار کرد: مجلس یک کار جمعی است که در آن همه نمایندگان یک وزن دارند، رئیس در واقع هماهنگ‌کننده امور هیئت رئیسه است بنابراین یک تفاوت عمده با سایر دستگاه‌ها دارد.

لاریجانی با بیان این‌که مجلس کاملا دموکراتیک است و براین اساس باید حسن و قبح مجلس را با هم در نظر گرفت، تصریح کرد: ممکن است کارهای اداری و ساماندهی مجلس به رئیس این نهاد مربوط شود اما در مجموع کل قوام مجلس به تصمیمات کلیت آن است.

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر اینکه هر نماینده در مجلس دارای نقش خاصی است، افزود: ممکن است در جریان بررسی یک قانون یک نماینده بلند شود پیشنهادی دهد و همان تصویب شود و یک تحول به وجود آورد که این ربطی به رئیس مجلس ندارد چرا که آن نماینده کار کرده، فکر کرده و تصمیم خوب و پخته‌ای گرفته است.

لاریجانی با بیان اینکه هر نهادی از نقاط مثبت و منفی برخوردار است، اظهار کرد: این طبیعی است که یک نهاد زنده همچون مجلس و دولت که کار می‌کنند، دارای نقاط مثبت و منفی باشند.

وی در ادامه افزود: در مجلس هشتم یک دغدغه مهم وجود داشت که آن قرارگیری مسائل اقتصادی در بسته‌بندی‌های درست بود.

عالم سیاست عالم ریاضیات است نه عالم عشق

رئیس مجلس شورای اسلامی تصویب برنامه پنجم توسعه و قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس هشتم را یک اقدام قوی دانست و تصریح کرد: البته هدفمند کردن یارانه‌ها به درستی اجرا نشد و من این موضوع را بارها گفته بودم و این مشکلات برای کشور به وجود آمد.

لاریجانی با اشاره به نظارت‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به درست اجرانشدن قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: مجلس همواره به نظارت‌های خود درباره این موضوع استمرار ورزید و براساس ماده 236 قانون اساسی آن را به قوه قضاییه ارجاع داد.

وی در ادامه با اشاره به ضعف‌های مجلس هشتم تصریح کرد: یکی از ضعف‌ها آن بود که برخی امور باید با جدیت بیشتری دنبال می‌شد که دلیل آن گروه‌بازی و شلوغ‌کردن در عالم سیاست بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه عالم سیاست عالم عشق نیست که نتوانیم اشکالات افراد را ببینیم، افزود: عالم سیاست، عالم ریاضیات، دو دو تا چهارتا و کلاس حساب است.

لاریجانی با بیان اینکه بانک مرکزی استقلالش را در آن زمان از دست داده بود، افزود: بانک مرکزی باید از قدرت پولی مردم و ثروت آنها صیانت کند چرا که اگر کوچکترین تساهلی صورت گیرد به ثروت مردم لطمه وارد می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: در همین قانون برنامه‌، برای استقلال بانک مرکزی یک ترتیبی ایجاد شد که موجب هرج و مرج در آن شد اما بانک مرکزی اکنون به اشتباه خود پی برده و می‌داند که ضرر کرده است.

مسائل اقتصادی نباید سیاست زده شود

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر اینکه هرچیزی باید سرجای خودش باشد، اظهار کرد: مسائل اقتصادی نباید سیاست‌زده شود چرا که اگر این امر صورت گیرد از ریلش خارج می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: زمانی که می‌گوییم هدفمند کردن یارانه‌ها دارای محاسن و معایبی است باید آن را مورد محاسبه اقتصادی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: این گرایش سیاسی که اگر این اتفاق صورت گیرد، برای ما بد می‌شود چرا که ما جریان دولتیم و باید از آن حمایت کنیم، به مرور به یک دعوای حیدری نعمتی تبدیل خواهد شد، اگر در اقتصاد واقعا حمایت ملی انجام شود، حساب و کتاب‌ها روشن می‌شود که در این صورت این دعوای حیدری نعمتی به وجود نخواهد آمد.

نمایندگان مجلس نهم تخصص خود را فدای امیال نمی‌کنند

 لاریجانی تصریح کرد: درباره برخی از حقایق در مجلس هشتم محاسبه درستی نمی‌شد، عرصه‌ها با یکدیگر مخلوط می‌شدند، مجلس نهم از این جهت خیلی بهتر است و چون شرایط سیاسی هم روشن شد، دیگر آن دسته بندی‌های قبلی وجود ندارد.

رئیس مجلس در ادامه افزود: در مجلس نهم سطح سواد و تخصص نمایندگان بالاتر رفته لذا ما افراد متخصصی داریم که شرف تخصص خود را فدای برخی از امیال نمی‌کنند که همین موضوع نقاط قوت این مجلس را نسبت به دوره قبلی افزایش داده است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر بخواهیم در رابطه با دولت مطلوب صحبت کنیم، ممکن است خیلی نتیجه‌ای نداشته باشد، چرا که ما یکی از این آقایان بودیم و به قول آقای جنتی ما از آسمان نیامده‌ایم و باید یکی از همین آقایان بیایند که این امر کاملا نسبی است.

وی با بیان اینکه در عالم سیاست می‌شود تنوع‌گرایی انجام دهیم، اظهار کرد: اکنون هر کدام از کاندیدا که به ریاست دولت رسیدند، باید این رویه را نیز دنبال کنند که قطعا به نفع ملت خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما کشوری قدرتمند از لحاظ نفت و گاز هستیم که این ثروت بسیار مهمی برای ما محسوب می‌شود،  افزود:‌این موقعیت بالا می‌تواند در وضع‌گذاری منطقه‌ای و ترانزیت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی وجود نیروی متخصص و تحصیلات بالای افراد در کشور را یک امر مثبت تلقی و تصریح کرد: ما از یک ساختار نسبتا پایداری برخورداریم بنابراین می‌توان نظام را یک نظام پایدار تلقی کرد. وجود ولایت فقیه و پذیرش آن از سوی مردم و همچنین دموکراسی و همفکری در کشور که توانسته با یکدیگر هماهنگ شود، یک امر مثبت در داخل کشور محسوب می‌شود.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: ما درحوزه اقتصادی رشد درخوری نداشتیم به طوری که در سال‌های اخیر حدود 500 میلیون دلار درآمد انرژی داشتیم که باید به تولید سرمایه سنگین تبدیل شود.

لاریجانی در ادامه پدیده رکود و تورم در حوزه اقتصادی کشور را یک آسیب جدی برشمرد و گفت: در حوزه بین‌الملل نیز باید گره‌های موجود را باز کنیم و از همه ظرفیت‌ها در راستای این مهم بهره گیریم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها موذی‌اند و در حوزه بین‌الملل اذیت می‌کنند، اظهار کرد:  باید در دستگاه دیپلماسی یک خلاقیت ایجاد شود تا در راستای آن سایر امور اصلاح شود لذا کسانی که می‌خواهند در این عرصه مسوولیت بپذیرند باید بدانند که کار سنگین و بزرگی دارند که لازم به وقت‌گذاری بالایی است و باید آن را از سر دقت نظر انجام دهند.

لاریجانی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی افزود: باید نقدینگی موجود در جامعه را به سمت تولید سوق دهیم. کشاورزی، دامداری و صنعت را توزیع دهیم و اگر این مهم صورت گیرد به ایجاد اشتغال نیز دست خواهیم یافت و تورم کاهش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: در حوزه اقتصادی نیازمند انسانهای ورزیده هستیم یعنی افرادی که دارای تجربه بوده و درک درستی از شرایط اقتصادی کشور داشته باشند که همین مهم در حوزه روابط بین‌الملل نیز صدق می‌کند.

لاریجانی اضافه کرد: تجربه داشتن نگاه دقیق و دارای برنامه بودن، مساله بسیار مهمی است که در حوزه بین‌الملل می‌تواند بسیار کمک کند.

رئیس نهاد قانونگذاری در پایان با بیان اینکه هر وزیری باید هر روز یک تصمیم استراتژیک بگیرد و باید بر آن وقوف داشته باشد، خاطر نشان کرد: این فرد باید دارای تجربه باشد و نباید اینگونه باشد که وقتی که بر سر کار می‌آید تازه کار یاد بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
تهدید مذاکرات از درون آمریکا

جام‌جم» در گفت وگو با دکترسید محمد مرندی،مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در دستیابی تهران و واشنگتن به توافق را بررسی کرد

تهدید مذاکرات از درون آمریکا

نیازمندی ها