حدود یک ماه و چند روز از آغاز سال تحصیلی جدید میگذرد و با وجود اینکه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش قبل از شروع سال تحصیلی از واریز سرانه 50 میلیارد تومانی توسط دولت به حساب مدارس خبر داد اما در ماه نخست فعالیت مدارس بازهم داستان همیشگی یعنی دریافت کمکهای مالی از خانوادهها آغاز شده است.
ماجرا از این قرار است که طی دو سال گذشته هیچ سرانهای به حساب مدارس دولتی واریز نشده است و مدیران مدارس برای تامین هزینهها چارهای جز دریافت کمکهای مالی از خانوادهها نداشتند که این کمکها در برخی مواقع از حالت داوطلبانه خارج شده و به کشمکشی میان خانوادهها و مدیران مدارس تبدیل میشد به گونهای که گاه کارنامه یا کارت امتحان به وسیلهای تبدیل میشد برای تحت فشار قرار دادن خانوادهها و دریافت پول.
وقتی پای صحبت مدیران مدارس مینشینیم فهرستی از هزینههای مدرسه از جمله قبض آب، برق و گاز و هزینههای تعمیرات و صدها هزینه دیگر را ردیف میکنند که برای تامین آنها هیچ اعتباری از سوی آموزش و پرورش در اختیارشان قرار نگرفته است بنابراین چارهای ندارند جز اینکه از خانوادهها کمکهای مردمی را دریافت کنند.
از سوی دیگر خانوادهها عنوان میکنند که آنها فرزندشان را در مدرسه دولتی ثبتنام کردهاند بنابراین نباید از آنها پول اجباری دریافت شود به اذعان بسیاری از خانوادهها انجمن اولیا و مربیان در هر سال تحصیلی صرفا برای دریافت پول از خانوادهها آنها را به مدرسه دعوت میکند در حالیکه مسئولان آموزش و پرورش عنوان میکنند کارکرد انجمن اولیا و مربیان صرفا دریافت پول نیست.
دریافت پول توسط انجمن اولیا و نظر آموزش و پرورش
محمدرضا بورقانی، مدیرکل دفتر برنامهریزی انجمنهای مدارس و آموزش خانواده در خصوص اقدام انجمن اولیا و مربیان مبنی بر دریافت کمکهای اجباری از خانوادهها به خبرنگار اجتماعی تسنیم میگوید: مسائل مالی اعتمادی است که خانوادهها به مدرسه میکنند و خود را موظف میدانند تا در برطرف کردن مسائل و مشکلات مدرسه همکاری داشته باشند. چرا که مدرسه با بضاعت اندکی که دارد نمیتواند مسائل را برطرف کند.
وی با اشاره به اینکه هر گونه کمک از سوی خانوادهها باید با برنامهریزی باشد، ادامه میدهد: این کمکهای مالی باید همسو با مصوبات شورای انجمن اولیا و مربیان مدرسه هزینه شود. یعنی خانوادهها باید تصمیم بگیرند کمکهای مالی مدرسه در کجا هزینه شود.اینکه مدرسه تصمیم بگیرد و برای خانوادهها رقم کمک مالی را تعیین کند، تخلف است چرا که مدارس حق تعیین کف برای کمکهای مالی ندارند و نمیتوانند برای مشارکت اولیا مبلغ تعیین کنند. ما اعتقاد داریم که کمکهای مالی خانوادهها به مدارس اختیاری است.
بورقانی در پاسخ به این پرسش که هماکنون 2 مسئولیت دیگر انجمن و اولیا و مربیان از جمله مباحث تربیتی و پرورشی کاملا کمرنگ شده و شما کدام مدرسه را سراغ دارید که برای خانواده دانشآموزان کلاسهای تربیتی برگزار کند، میافزاید: انجمن اولیا و مربیان بعد از تشکیل از اواسط مهر فعالیت خود را شروع میکند بنابراین خانوادهها باید هنگام انتخاب اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه دقت کافی را داشته باشند و افرادی را به عضویت انتخاب کنند که بتوانند مدرسه را مدیریت کنند. یعنی افراد فعال انتخاب شوند.
این صحبتها در حالی است که بسیاری از خانوادهها از تعیین رقم کمکهای مردمی از سوی انجمن اولیا و مربیان مدارس خبر میدهند.
شروع دریافت کمکهای مالی از خانوادهها
مادری که فرزندش در کلاس ششم دبستان تحصیل میکند و ساکن منطقه یافت آباد تهران است به خبرنگار تسنیم میگوید: مدرسه مبلغ 70 هزار تومان را برای کمکهای مردمی درخواست کرده و عنوان کرده که باید این رقم را حتما پرداخت کنیم.
نکته جالب این است که رقم کمکهای درخواستی مدارس از خانوادهها از پایین شهر به بالای شهر افزایش مییابد به گونهای که رقم کمکهای مردمی در مدارس جنوب تهران بین 70 تا 150 هزار تومان است که این رقم در مدارس بالای شهر تهران به 300 تا 400 هزار تومان افزایش مییابد.
مادر دیگری که فرزندش در پایه دوم دبیرستان تحصیل میکند، میگوید: مدرسه برای کلاسهای فوق برنامه مبلغ 50 هزار تومان را با گذشت یک ماه از سال تحصیلی دریافت کرده است و اعلام کردهاند که باید 210 هزار تومان را بابت کلاسهای فوق برنامه پرداخت کنیم نکته جالب گفته یکی دیگر از مادران است که به خبرنگار تسنیم میگوید: معلمان باید حداقل ماهی یک بار با والدین دانشآموزان جلسه گذاشته و مشکلات درسی دانشآموزان را بیان کنند اما از این جلسات خبری نیست و اگر جلسهای هم برگزار شود صرفا برای دریافت پول است. انجمن اولیا و مربیان مدرسه فرزندم اعلام کرده است که جلسهای را برای دریافت کمکهای مردمی برگزار خواهد کرد و رقم دریافتی را حدود 300 هزار تومان اعلام کردهاند که حتی قسط بندی نیز فایدهای ندارد چرا که پول را در طی یک یا نهایتا دو قسط دریافت میکنند.
به هر حال دریافت کمکهای مردمی در مدارس دولتی این روزها به رویهای بدل شده است که گویی شکستن این رویه کمی غیرممکن است.
فانی چه پاسخی داد؟
وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در جمع خبرنگاران درخصوص اقدامات برخی از مدارس مبنی بر دریافت هزینه 200 هزار تومانی از خانوادهها برای هوشمندسازی مدارس گفت: این اقدامات از قبل از ورود من به وزارتخانه شروع شده است زمانی که ما آمدیم ریل گذاری و برنامهریزیها برای سال تحصیلی جدید آغاز شده بود، قطعا سیاستگذاریهای ما به شکلی متفاوت برای سال تحصیلی آینده اجرا می شود.
البته نمایندگان مجلس برای حل مشکل سرانه مدارس در لایحه بودجه سال 92 ردیف جداگانهای را لحاظ کردند تا بتوان برای این موضوع چارهاندیشی کرد اما تا این لحظه از تخصیص این رقم خبری نشده است.اما در وضعیتی که مدارس دولتی به لحاظ اوضاع مالی وضعیت چندان مناسبی ندارند، خبرهایی مبنی بر خرید ظرفیت خالی مدارس غیردولتی به گوش میرسد.
وقتی ظرفیت خالی مدارس غیردولتی دغدغه میشود
وزیر آموزش و پرورش در این خصوص میگوید: حداقل 500 هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی داریم. کمیته ای برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش فعال شده که یکی از برنامه های آن پرکردن صندلی های خالی مدارس غیردولتی است.
بنابراین در مکان هایی که فضای آموزشی دولتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و ظرفیت های خالی را در مدارس غیردولتی شاهدیم آموزش و پرورش با پرداخت هزینه ها را از موسسین این مدارس، مدارس را خریداری می کند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.
این روزها یکی از بحثهای مطرح در وزارت آموزش و پرورش توسعه مدارس غیردولتی و خرید ظرفیت خالی این مدارس است در حقیقت پرکردن ظرفیت خالی مدارس غیردولتی میتواند به تضعیف مدارس دولتی منجر شود سیاستی که طی سالهای اخیر با گسترش مدارس خاص از جمله نمونه دولتی و هیئت امنایی در حال پیگیری است. (تسنیم)
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم