براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی به میزان 25 درصد برای آزمون سراسری سال 93 قطعی شده است و رئیس سازمان سنجش در گفتوگو با ایرنا تاکید کرد که در آزمون سال 92 تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان تنها در صورت مثبت بودن آن در قبولی آنها اعمال شد، اما با مصوبه جدید، سوابق تحصیلی داوطلبان بهصورت مثبت یا منفی در قبولی آنان لحاظ خواهد شد.
البته همچنان رتبه داوطلب در کنکور 93، تاثیر 75 درصدی در قبول شدن یا نشدن در دانشگاه خواهد داشت و در واقع، همچنان سهم عمدهای از شانس قبولی داوطلب به رتبه کسب شده او در کنکور برمیگردد.
همچنین با توجه به این که در سال آینده، 70درصد ظرفیت آموزش عالی به رشتههای بدون کنکور اختصاص پیدا میکند، میتوان گفت که این میزان تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 93، فقط برای قبولی در آن 30 درصد از رشته محلهای پرمتقاضی است که برای پذیرش در آنها رقابت بالایی وجود دارد، ولی اگر داوطلبی میخواهد که در رشتههای بدونکنکور شرکت کند، سوابق تحصیلی برای پذیرش در این رشتهها، تاثیر صددرصدی خواهد داشت.
با توجه به این که در مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قرار است که سوابق تحصیلی تاثیر 25 درصدی در کنکور 93 داشته باشد، اما پرسش اینجاست که این سوابق، دقیقا شامل چه پایههای تحصیلی میشود.
حسین توکلی، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش در گفتوگو با جامجم خاطرنشان میکند که منظور از سوابق تحصیلی، فقط نمره آزمون نهایی کلاس سوم دبیرستان است که این آزمون به صورت سراسری برگزار میشود و در آن، سابقه تحصیلی پیشدانشگاهی و سال اول و دوم دبیرستان لحاظ نمیشود.
گرچه به گفته توکلی، فقط نمره آزمون کشوری سال سوم دبیرستان در کنکور 93 اعمال میشود ولی مشکل اینجاست که برگزاری آزمون سراسری در مقطع سوم دبیرستان، فقط مختص دانش آموزان مقطع نظام جدید است و حال با این شرایط این پرسش پیش میآید که مثلا تکلیف داوطلبی که 50 سال دارد و هیچ آزمون نهایی هم در دوره دانشآموزی او برگزار نشده است، چیست؟
سخنگوی سازمان سنجش یادآوری میکند که معدل آزمون نهایی سال سوم دبیرستان فقط برای داوطلبانی اعمال میشود که از سال 84 تا 92 در آزمون نهایی سال سوم رشتههای ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی شرکت کردهاند و اگر داوطلبی به هر دلیلی در این بازه زمانی امتحان نداده است، سوابق تحصیلی او در نتیجه کنکور 93 تاثیری نخواهد داشت.
نحوه تاثیر معدل بر رتبه داوطلب
شاید برای خیلی از داوطلبان کنکور 93 این پرسش پیش بیاید که معدل خوب، چه معدلی است و مثلا آیا اگر داوطلبی در آزمون نهایی سال سوم دبیرستان، معدل 13 کسب کرده باشد، آیا این معدل در نتیجه کنکور به کمکش میآید یا اینکه رتبه او را پایینتر میآورد.
توکلی در پاسخ به این دغدغه داوطلبان، توضیح میدهد: نمیتوان گفت که مثلا معدل 13 بد است و در نتیجه کنکور تاثیر منفی میگذارد؛ ولی مثلا معدل 18 خوب است و به قبول شدن داوطلب کمک میکند، بلکه تاثیر این معدل به نمره کل داوطلب در کنکور 93 ارتباط دارد و نمیتوان عددی را به عنوان معدل خوب یا بد اعلام کرد.
هر داوطلب کنکور با توجه به نتیجه آزمون، یکرتبه و یک نمره کل کسب میکند که این نمره کل که به آن تراز هم میگویند، با توجه به شرایط علمی دیگر داوطلبان، به دست میآید. در واقع، این نمره کل از ترکیب نمره خام داوطلب و مقایسه آن با نمرات دیگر داوطلبان حاصل میشود.
به طور مثال، فرض کنید یک داوطلب کنکور، نمره کلی بالاتر از متوسط نمره کل دیگر داوطلبان به دست بیاورد؛ ولی معدل دیپلمش از میانگین معدل دیپلم دیگر داوطلبان کمتر باشد؛ در این شرایط، معدل برای این داوطلب به شکل تاثیر منفی عمل میکند، زیرا با وجود آن که این داوطلب در کنکور نتیجه خوبی گرفته است، ولی معدلش از میانگین دیگر داوطلبان پایینتر است.
اما از سوی دیگر، اگر داوطلبی، نمره کلی پایینتر از میانگین تراز داوطلبان داشته باشد؛ ولی معدلش بالاتر از میانگین دیگر داوطلبان باشد، در این صورت معدل به شکل مثبت عمل میکند و در این شرایط، معدل به کمک داوطلب میآید.
حالا تصور کنید که اگر در کنکوری میانگین معدل داوطلبان 19 باشد (که البته چنین میانگین معدلی به دور از واقعیتهای فعلی است)، در این صورت داشتن معدل 18 به عنوان معدل خوب به حساب نمیآید و نباید داوطلب انتظار داشته باشد که این معدل خوب در نتیجه کنکور به کمکش بیاید. بنابراین به دلایلی که ذکر شد، نمیتوان برای نحوه تاثیرگذاری معدل بر نتیجه کنکور، معدل و رتبه دقیق اعلام کرد و نحوه تاثیر آن کاملا به سطح رقابت بین کنکوریها بستگی دارد.
آزمون سال سوم دبیرستان چطور برگزار میشود؟
حضور در مدرسهای غریب، مواجهه با دانشآموزان و مراقبان ناشناس و نشستن روی صندلیهایی تازه و نفسکشیدن در فضایی ملتهب و پراسترس همه آن چیزی است که در جلسه امتحان نهایی عاید دانشآموزان میشود.
امتحانات کشوری معمولا پیچیدهتر و سختتر از امتحانات مدرسهای است و دانشآموزانی که این را دهان به دهان شنیدهاند، اغلب از امتحان نهایی میترسند.
بیشتر دانشآموزان از این امتحانات نمرههایی کمتر از تصور نیز میگیرند و مثل چند سال قبل سختی امتحانات به اندازهای میشود که صدای اعتراضات را از گوشه گوشه کشور بلند میکند.
ریشه این اتفاقات و این حسهای ناخوشایند دانشآموزی در نحوه برگزاری امتحان نهایی و آداب برگزاری آن است که محمد الهی، از کارشناسان آموزش و پرورش در گفتوگو با جامجم، فرآیند آن را توضیح میدهد.
طراحی پرسشهای امتحانی با انتخاب دبیران نمونه مناطق و اعضای گروههای آموزشی از سوی ادارات کل آموزش و پرورش آغاز میشود. برای هر درس، چند دبیر مجرب تعیین میشود تا در درس تخصصی خود نمونه پرسشهایی را طراحی و به اداره کل تحویل دهند.
پس از این مرحله، پرسشها تجمیع میشود و وزارت آموزش و پرورش درباره این که کدام پرسشها در اوراق امتحانی چاپ شود، تصمیم میگیرد. پرسشهای نهایی نیز از طریق اینترنت در اختیار مسئول امتحانات قرار میگیرد و یک روز قبل از برگزاری آزمون، رئیس امتحانات هر منطقه، نماینده حراست، کارشناس دوره متوسطه و معاونان هر منطقه و همه کسانی که به نوعی امکان دسترسی به سوالات امتحانی را دارند، در قرنطینه (فضاهایی در کنار دایره امتحانات هر منطقه که واحد خوابگاهی مستقل است و پنجرههایی پلمب شده دارد) قرار میگیرند.
در روز آزمون، پرسشها در پاکتهای دربسته بهحوزههای امتحانی میآید و بعد از پایان امتحان نیز دوباره اوراق در پاکتهای دربسته و صورتجلسه شده قرار میگیرد.هر برگه امتحانی را دو دبیر که سرعت عمل بالایی دارند، براساس کلیدی که در اختیارشان قرار میگیرد، تصحیح میکنند و اگر اختلاف نمرهای که این دو نفر به دانشآموز دادهاند از یک نمره بیشتر شود، کار به تصحیح نفر سوم میکشد.
محمد الهی میگوید: اوراق امتحانیای که دبیران تصحیح میکنند معمولا با رشته تخصصی آنها سازگاری ندارد و ممکن است ورقه امتحانی درس عربی زیر دست دبیر درس فیزیک قرار بگیرد.این کارشناس توضیح میدهد که چون دبیران بابت تصحیح هر برگه به صورت حقالزحمهای دستمزد دریافت میکنند، میکوشند در مهلتی که برایشان تعیین شده بیشترین برگه را تصحیح کنند که در این میان دقت میتواند قربانی سرعت شود.
الهی تاثیر این دو مساله را در نمرات امتحان نهایی بسیار زیاد میداند و معتقد است اینها دلایل خوبی است برای توجیه این که چرا بیشتر دانشآموزان در امتحانات نهایی نمره دلخواه را نمیگیرند.
امین جلالوند - گروه جامعه
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سفیر ایران در لبنان در گفتوگوی اختصاصی با روزنامه «جامجم» از پیامهای مراسم با شکوه بیروت میگوید
به بهانه نمایشگاه «مشق دل» در گالری صداوسیما
در گفتوگوی «جامجم» با یک مشاور خانواده مطرح شد
دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفتوگو با «جامجم» تأکید کرد آییننامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد
چرا همیشه ما باید نسل سوخته باشیم این چه وضعشه
مثلا دوست من تو یه مدرسه غیر از مدرسه ما درس می خوند سرجلسه امتحان ریاضی(نهایی)دبیر اومد سر جلسه سوال رو خوند فرمول جواب رو هم گفت و بعد گفت دیگه خودتون داده ها رو جای گذاری كنید.
اونوقت تو مدرسه ما مثلا روز امتحان ریاضی دبیر حق نداشت حتی تو مدرسه بیاد چه برسه سر جلسه!!!
خدایی نامردیه.
ولی اونی كه اومده این قانون ریخته باید خیلی بی سواد باشه،یا شب،قبلش درست نخوابیده
آره دیگه قانون تو این مملكت این طوری شب میخوابن صبح بلند میشن یك قانون جدید؛
حالا من كه معدل دیپلم شده 13 ،دیگه واسه كنكور نخونم،از همین الان برم
غیرانتفاعی یا از این دانشگاه ،بدون كنكور.....
این حرفای ما هم كه تاثیری نداره!پس فردا میبینی تو اخبار از یكی از این مسئولان در مورد این قانون جدید میپرسن و اون برمیگرده میگه با استقبال چشمگیر دانش اموزان میهن عزیزمون روبرو شدیم!هه!
آخه واقعااین انصافه كه تمام آرزوهام به خاطرفقط یك ترم خراب كردن بربادبره!!
خدایا!!دغدغه ی ما فقط فیلترینگ و رابطه باغرب و دوچرخه سواری خانم هاو...آخه چرامسئولین نسبت به صحبت های آقاكم توجهن!!درونگرایی وتقویت ساخت درونی یعنی بهادادن به جوونای این مملكت وبرنامه ریزی عادلانه وعاقلانه برای زندگیشون نه...
واقعا مسخرست من خودم شاهد بودم تو امتحانات نوبت شهریور بیش از 70 درصد دانش اموزان با كمك مراقبان تقلب میكردن
با سلام، من تا 16روز دیگه باید توی كنكور سراسری رشته ریاضی شركت كنم و معدل كتبی نهایی سال سومم 18/98 هس. البته بدون تقلب ك بعضی از شما تصور میكنید هركی معدلش بالاس تقلب كرده..خیلی هم از سازمان سنجش تشكر می كنم بابت این قانون عادلانه..چون باید بین دانش آموزایی ك سال سوم رو ب بطالت و خوش گذرونی میگذرونن فقط ب امید این ك سال آخر واس كنكور آماده شن و امثال من فرق باشه...
هرطور می تونید اعتراض كنید!
هرطور می تونید اعتراض كنید!
یعنی تنها جایی كه همه ی تلاش ها میشه یه شبه نابود شد همین جاست........ واقعا بفكر باشید
من نمیدونم كه چه خوابی برای مادیدین كسانی كه سال 93 دیپلم گرفتن میدونستن كه تاثیرش قطعیه اما كسنای كه 92 دیپلم گرفتن چی ؟ من خودم سر امتحان زیست واقعا نتونستم بخونم واگه میدونستم تاثیرش قطعیه به هیچ وجه نمیومدم امتحان بدم یا ....وبا نمره 15/25قبول شدم حالا كه درس زیست ضریبش تو كنكور چهار تكلیف من چیه ؟؟
خدا ااااااااااااااااااا به داد اونایی كه سالای بعد كنكور دارن برسه معلوم نیست امشب بخوابین براشون چه خوابی ببینین
از ماكه گذشت.
افسوس كه ما را نمیبینید.
افسوووووووووووووووووووووووس
كسی كه 10میگیره یعنی تواین سال ها نه چیزی خونده نه چیزی متوجه شده ازدرس با سوال های آسون نهایی بنابراین حقشه تاثیر منفی داشته باشه باتشكر
آدم واقعا باید متاسف باشه برای جامعه ای كه اینجوری برنامه ریزی می كنه ، دارید همه چیز رو خراب می كنید !!!
این از وضع دبستان ها كه خوب و بد میكنین و مدام هشتم و نهم می كنید . اینم از امتحانات نهایی كه هم سخت می گیرید هم بی عدالتی می كنید ... خیلی ها هستند كه تو همین امتحانات 93 پارتی بازی كردند و معدل های بالا گرفتند !!!! حداقل زودتر می گفتید كه كنكور حذف میشه كه ما یه خاكی تو سرمون بریزیم .....
متاسفم برای تمام افرادی كه هر روز به مجلس می روند و به جای حمایت از حقوق ما مثلا آینده سازان بدتر آینده ما را تباه می كنند .
حالاهم یه ساله مثل...خوندم با این قانون مسخره رتبم شده 28000 ینی این انصافه
به خدا وندی خدا منی كه تو كانون فیزیكو زیر 40 نمیزدم حالا برام درصد زده 18
من یه اشتباهی كردمو معدلم پایین شد(10) من كل زندگیمو باید برای این تاوان بدم؟
اینجا كجاست كه یه دفه قانون عوض میشه.تورو به اون خدای بالا سر كمتر مارو اذیت كنید.
خستم كردن این مسیولینی كه انقدر گیر دادن به معدل.معدل ملاك هیچ چیزی نیست نه هوش نه سواد نه ....
این مسیولین ادعا هم میكنند كه دلسوز جوانانم هستند ،مگر قیامته كه یك بار امتحان بدید و خلاص؟
تو رو به خدا انقدر قانون پوچ و بی ارزش نذارید و به فكر آرامش ما هم باشید.
من 11 سال شاگرد ممتاز مدرسمون بودم و در سال سوم دبیرستان مشكلاتی برام پیش اومدو معدل نهاییم شد 12. امسال هم كنكور تجربی دادم،رتبم خیلی بد شده فقط بخاطر تاثیر معدلم.حالا نه فرصت جبران دارم نه میتونم رشته ی خوبی برم ،حتی اگه بخوام برای سال بعد واستم هرچقدم تلاش كنم بیهودست.باور كنید هر روز بهش فكر میكنم و گریه میكنم.افسردگی گرفتم و به كلی از زندگی هم نا امید شدم ،من كه همه ی زندگیم درسم بود حالا حتی نمیتونم جبران كنم.التماس میكنم ی كاری كنید من كارم شده گریه و حرص خوردن.همه ی خانوادمو هم افسرده كردم.خدایا خدایا خدایا
خدایا برای كنكور 94 اینطوری بشه.چون در غیر اینصورت با تاثیر معدل و كم شدن ظرفیتا اگه خودمو نو بكشیم شاید اونم شاید مهندسی كشاورزی پیام نور یكی از شهرستان های دور افتاده قبول بشیم.لطفا ثبت بشه
از الان خودمو واسه پنجه زدن و كارگری آماده كردم!
این تصمیم رو بر چه اساس گرفتن اخه...
..... این قانون را تصویب كردند ... ا..... د .. افسرده شدم از بس فكر كردم..