اما این سکانس بیش از آنکه محصول هنرآفرینی چارلتون هستون و استفن بوید باشد، به مدیریت کارگردان واحد دوم یعنی یاکیما کانوت، بدلکار نامدار سینما مربوط میشد؛ کسی که چیرگی خاصی در طراحی و اجرای سکانسهای اکشن و پرتحرک داشت و فیلمسازان سرشناس هالیوود همواره صحنههایی را برای کارگردانی و اجرا به او میسپردند.
بدلکاری از دشوارترین و در عین حال قدرنادیدهترین حرفهها در سینماست؛ برخی از بهترین صحنههای فیلمها محصول خلاقیت و توانایی بدلکاران است؛ افرادی که با خطرپذیری و گذشتن از جان خود نقش بسزایی در دیدنی شدن آثار سینمایی و فیلمها و سریالها دارند.
با اینکه مدتهاست جلوههای ویژه رایانهای حضور موثری در فیلمهای تجاری دنیا دارد، اما هنوز هم قدر و اعتبار بدلکاران باقی است و سینما همچنان به این افراد جسور و از جان گذشته نیاز دارد.
سینمای ایران تا مدتها با اینکه بدلکاران زحمتکش بسیاری به خود دیده بود، اما به لحاظ فقر امکانات و تجهیزات و حمایت نشدن، هیچگاه آنطور که باید به جریانسازی و تحول در این حوزه منجر نشد، ولی با حضور جوانی مستعد و کاربلد به نام پیمان ابدی که تجربههای موفقی چون «هشدار برای کبرا 11» و «پلیس موتورسوار» را داشت، باعث شناساندن بیشتر این حرفه به تماشاگران سینما شد.
حضور او و تشکیل گروهی تحصیلکرده و حرفهای، سطح هنر بدلکاری را در فیلمها و سریالهای ایرانی به میزان قابل توجهی بالا برد و بسیاری از فیلمسازان را به صرافت استفاده از توانایی این گروه و جوانان فعال دیگر در این حوزه انداخت.
روز گذشته خبر رسید که خانواده زندهیاد پیمان ابدی یادگارهای او شامل لوحهای تقدیر، تندیس و مدالها را به موزه سینما اهدا کردهاند.
نکته حسرتبار درباره این جوان اینکه او از دشوارترین و مرگبارترین صحنههای اکشن در خارج کشور جان سالم به در برد، اما برای بازی در یک تلهفیلم ناقابل و معمولی جانش را از دست داد.
راهی که او از اینجا تا ابدیت طی کرد، باید هشداری جدی برای لزوم حفظ ایمنی و ارتقای تجهیزات در سینمای ایران تلقی شود، اما آیا با گذشت چهار سال از آن حادثه تلخ کسی برای ایجاد فضای کاری امن، آستین بالا زده است؟
علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد