روایت ضرغامی از ملاقات با موسوی و کروبی پس از انتخابات 88

موسوی حضور در برنامه زنده را نپذیرفت

بخشی از ناگفته‌های رئیس رسانه ملی از فتنه 88

ضرغامی: موسوی رأس فتنه بود

شیرینی حضور بیش از 85 درصد مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 وقتی به تلخی گرایید که غبار «فتنه» سپهر سیاست در ایران را آلوده کرد و چنان بر این حضور حماسی سایه افکند که فرصت را برای خودنمایی بیگانگان فراهم ساخت. در چنین شرایطی رسانه ملی به عنوان دیده‌بان نظام در جهت اعتمادسازی و صیانت از آرای مردم به افشای جریان پیچیده و انحرافی فعال در فتنه پرداخت و یک تنه در مقابل شبکه‌های رسانه‌ای دشمن قرار گرفت و همین تلاش‌ها زمینه‌ای شد برای رقم خوردن حماسه ماندگار 9 دی که آبی بود بر آتش فتنه. اکنون چهار سال پس از آن حماسه مردمی مهندس ضرغامی، رئیس رسانه ملی در گفت‌وگویی تنها بخشی از ناگفته‌های آن ایام را بیان کرده است و چه بسا گفتنی‌های بسیاری نیز دارد.
کد خبر: ۶۳۱۰۶۹

آنچه گفت‌وگوی ضرغامی را متفاوت می‌کند نگاه او به فتنه، ریشه‌ها و عوامل آن و یافته‌های شخصی و مدیریتی در عرصه رسانه بویژه در شرایط بحران است.او هر چند موسوی را راس فتنه در داخل معرفی می‌کند اما در بخشی از مصاحبه‌اش به سوابق کروبی و خاتمی در مقابله با تندروی‌های جریان‌های سیاسی نظیر حزب مشارکت اشاره کرده، از ایستادگی‌های آنان در برابر افراطیون در مقاطع حساس (نظیر مجلس ششم) به نیکی یاد می‌کند. و در بخشی از سخنانش از این‌که کروبی و خاتمی نتوانستند در فتنه 88 موضع مستقل خود را حفظ کنند و عملا با جریانی افراطی که موسوی به راه انداخته بود همراه شدند، اظهار تاسف می‌کند. شاید بیان این جملات از کسی که در تیرماه 84 مراسم تجلیل از خاتمی در صداوسیما را برگزار کرد و در سخنانی خاتمی را سرمایه‌ای گرانبها برای نظام دانست سخت باشد. اما ضرغامی در همین مصاحبه‌ای که می‌خوانید تلاش می‌کند با رعایت مرزهای انصاف، سهم متفاوتی برای عوامل موثر در فتنه قائل باشد.

ضرغامی، که به واسطه جایگاه شغلی و موقعیت سیاسی خود در آن سال در جریان برخی دلایل نهان و آشکار وقوع فتنه 88 و سپس پایان آن به دنبال تجمع میلیونی مردم در 9 دی‌ آن سال پرماجرا بود، در این گفت‌وگو تلاش کرده است تا به تحلیل و ارزیابی فتنه 88 پرداخته و برای اولین بار برخی مناسبات میان خواص سیاسی در آن سال را تشریح کند. او در جریان این گفت‌وگو به راهبردهای رسانه ملی برای پاسخ به برخی نیازهای آن روز جامعه برای بصیرت‌افزایی نیز اشاره کرده و همزمان با 9 دی‌ نگاهی تازه به درس‌های فتنه88 داشته است.رئیس سازمان صداوسیما در این گفت و گو توضیح می دهد که چگونه رسانه ملی در آن مقطع وظیفه خود را در قبال همه مردم ایران ، چه آنهایی که به احمدی نژاد رای داده بودند و چه آنها یی که به موسوی و دیگر نامزدها رای داده اند انجام داد .

وی تاکید می کند: رسانه ملی در عین حال که باید از رأی آن 24 میلیون نفر صیانت می‌کرد، باید به آن 13 میلیون نفر آگاهی و بصیرت‌ و معرفت می‌داد.

هرچند به نظر می‌رسد هنوز ناگفته‌های حوادث سال 88 بیش از آن چیزی است که در این رابطه بیان شده، اما این گفت‌وگو فرصتی است برای درک بهتر سلسله اتفاقاتی که هشت ماه کشور را با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه کرد و بی‌تردید غفلت از ریشه‌های این حوادث می‌تواند همچنان بیم تکرار این اتفاقات را در پی داشته باشد.

ادامه در صفحه 10

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها