براساس اخبار منتشر شده، شرکت اپل قصد دارد در ادامه خریدهای متوالیاش شرکت جدیدی به نام بیتس آدیو (Beats Audio) را به تملک درآورد؛گرچه خرید بیتس آدیو و رقم زیاد معامله آن ـ سه میلیارد دلار ـ هیاهوی رسانهای بیشتری نسبت به خریدهای پیشین اپل دارد، اما بیش از همه این نکته حائز اهمیت است؛ اینکه هدف اپل از پرداخت بهایی گزاف برای یک کمپانی صوتی چیست؟
در نگاه نخست به شرکتهای ریز و درشتی که تا به حال اپل آنها را خریده است، فعالیتی چندان منطبق و همسو با فعالیت خود اپل نداشتهاند، با این حال آن شرکتها به تصاحب اپل درآمدهاند و اکنون دیگر به جزئی از آن تبدیل شدهاند. اپل تا به حال سابقه خرید شرکتهای نوپا را داشته ولی نه با مبالغ آنچنانی و هنگفت. این شرکتها معمولا صاحب فناوریای بودهاند که بعدها اپل آن را در دل سرویس هایش گنجانده است، برای نمونه میتوان به سیری اشاره کرد. این شرکتها پس از آن که اپل آنها را خریده بکلی در آن ادغام شده و به بخشی از بدنه یکپارچه آن پیوستهاند.
بیتس بزرگ و ثروتمند
برخلاف آن شرکتهای کوچک که فناوری نو به اپل بخشیدهاند و دیگر اثری از آثارشان نیست، داستان بیتس کمی متفاوت است. بیتس آدیو از سال 2008 که نخستین هدفونش را عرضه کرد به عنوان یک شرکت مستقل فعالیتش را آغاز کرده است. در راس این شرکت خواننده معروف سبک رپ آمریکاییها یعنی Dr Dre وجود دارد که باعث شده طرفدارانی از فوتبالیستها گرفته تا ستارههای سینما و موسیقی از مشتریهای آن شوند. بیتس برند بزرگ و ثروتمندی است، اما با وجود محبوبیت آنچنانی، ویژگی تکنولوژیک خلاقانه و خارقالعادهای ندارد که اپل عاجزانه به دنبال آن باشد. هدفونهای بیتس از فلز ساخته شدهاند و اندازه بزرگی دارند و به اعتقاد بسیاری بیش از حد گران است.
اگر اپل قصد داشت برای مثال با خرید بیتس کیفیت صدای هدفونهای فعلیاش را بهبود بخشد، میتوانست با پرداخت مبلغ بسیار کمتر از آنچه برای بیتس متحمل شده، یکی از شرکتهای صوتی کمتر شناخته شده را به تملک در آورد که از بیتس هم پیشرفتهتر و برایش سودمندتر باشد.
هدیه بیتس به اپل
بیتس بلندگوهای سیستم صوتی خانگی هم تولید میکند، شاید اپل قصد دارد از این قابلیت بیتس در ساخت سیستم صوتی جدیدی برای آیپادهایش استفاده کند؛ یا شاید اپل فکر تولید یک تلویزیون را در سر میپروراند. به هر حال حقیقت این است که بیتس بیش از دیگر شرکتهای بزرگ صوتی چیزی در چنته ندارد.
حالا این پرسش مطرح میشود که بیتس چه چیزی را برای اپل به ارمغان خواهد آورد؟ لابد سرویس پخش استریم بیتس که چند ماه پیش راهاندازی شد؛ این سرویس هم که فقط در ایالات متحده کار میکند و راه زیادی برای شناساندن خود در پیش دارد.
با دقت بیشتر به این مساله، متوجه میشویم اپل، بیتس را برای جایگاه و اعتباری که در پشت خود دارد، میخرد نه قابلیتهایش. این خرید برخلاف عرف معمول اپل است، شرکتی که برایش طراحی مینیمالیستی بیآلایش اهمیت بیشتری از سیمهای قرمز (اشاره به طراحی پر زرق وبرق) بیتس دارد.
آیا اپل قرمز میشود؟
اپل تا به حال عمدتا از رنگ نقرهای برای محصولاتش استفاده کرده و بر آن بالیده که محصولاتش سادگی و در عین حال زیبایی را یکجا به صاحب خود هدیه میکند. بیتس از چنین قاعدهای تبعیت نمیکند و معلوم نیست طرفداران اپل وجود یک لوگوی قرمز در پشت آی فون خود را تحمل خواهند کرد یا خیر! نباید این نکته را فراموش کرد بیتس شرکتی است با هدفونهایی که طراحیهایی منحصر بهفرد دارد و بیش از فناوری در واقع یک نوع مد و سبک را به مشتریاش میفروشد.
به هر حال هرقدر هم که از بیتس قرمز رنگ با آن مدلهای عجیب و غریباش متنفر باشید، این شرکت یکی از پولسازترینها در نوع خود است که به تنهایی حدود نیمی از بازار یک میلیارد دلاری هدفون در سراسر جهان را در اختیار دارد و به کمک اپل حتی سهم بیشتری هم نصیبش میشود.
با این اوصاف تصمیم اپل برای خرید بیتس چیزی ورای به دست آوردن یک فناوری منحصر بهفرد است. به نظر میرسد اپل قصد دارد تا پیش از عرضاندام مقتدرانهاش در عرصه گجتهای پوشیدنی، دستی بر طراحی و سبک یکنواخت خود بکشد و پسرفت خود را به کمک مدگراییهای رنگین بیتس آدیو ارتقا بخشد. در نتیجه بسیاری هدف اپل از این خرید گرانقیمت را مقدمهای بر معرفی گجتهای پوشیدنیاش میدانند. نباید فراموش کرد که اپل عادت ندارد همچون عینک گوگل از جنبه جذابیت ظاهری در نظر کاربران شکست بخورد.
رامین فتوت
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد