
مثلا این که چگونه میتوان برنامههای این شبکهها را تامین و آن را مدیریت کرد و پا به پای مخاطب پیش رفت؟ رشد کمی بدون توسعه کیفی یک رشد ناقص است و صرفا نمیتوان به راهاندازی یک شبکه دلخوش بود، چون برقراری و ماندگاری آن مهمتر است.
اگر از حیث مضمونی به کالبدشکافی شبکههای تازه تاسیس بپردازیم، متوجه خواهیم شد شبکهها با محوریت و موضوع نمایش بیش از سوژههای دیگر بهانه تاسیس شبکههای جدید قرار گرفته است. از خود شبکه نمایش گرفته تا شبکههای تماشا، آیفیلم و حتی نسیم که کارکردهای نمایشی بالایی دارند. گرچه در درون این شبکههای نمایشمحور یک تقسیمبندی تخصصی اتفاق افتاده و فیلم و سریالها از هم جدا شده، یا حتی ژانر طنز در شبکه نسیم وجه مستقل پیدا کرده، اما همه آنها در یک هدف مشترک هستند و آن هم ایجاد سرگرمی و جلب رضایت مخاطب از طریق انواع و اشکال نمایشی است.
بدیهی است هر کدام از این شبکهها دستکم ابتدای راه، توان و ظرفیت کافی برای خوداتکایی و خودکفایی در تولید محتوا نداشته و سعی میکردند از طریق واردات نمایشی مثل پخش فیلم و سریالهای خاطرهانگیز که برای مخاطبان کارکرد نوستالژیک داشته، به حیات خود ادامه بدهند، اما همواره با این انتقاد مواجه بودند که این شبکهها، شبکههای بازپخشی هستند که بعد از مدتی در دام تکرار گرفتار شده و بتدریج مخاطبان خود را از دست میدهند.
خود این شبکهها و مدیرانش نیز البته به این ضعف واقف بوده و برای رسیدن از مرحله بازپخشی به مرحله تولیدی و خودکفایی تلاشهایی را شروع میکردند، هر چند نمیتوان انتظار داشت همه ساعتهای پخش این شبکهها کاملا تولیدی باشد، اما خلأ این ضرورت همواره احساس میشود.
اهدافی که پشت سیاست افزایش شبکههای تلویزیونی وجود دارد، بیشباهت به سیاست افزایش جمعیت نیست. این که با افزایش نفوس، نقوش بیشتری متولد شده و نقشهای جدیدی ایجاد میشود که به گردش کاری و پویایی بیشتر در کار منجر میشود؛ البته این یک اتفاق خود بهخودی نیست و قطعا در ساحت کنشهای انسانی باید برنامهریزی کرد. مخاطبشناسی در همه شبکههای تلویزیونی ضرورت دارد، اما شبکههای تازه تاسیس، هم به دلیل تخصصگرایی و هم جدید بودن بیشتر نیازمند مطالعات علمی و روشمند در حوزه مخاطبشناسی است؛ این که کدام برنامه برای کدام مخاطب مناسب بوده و چگونه باید برای شبکههای تازه تاسیس مخاطب جذب کرد آن هم مخاطبان آگاه و هوشمند که آگاهانه دست به انتخاب شبکهها میزنند و به تماشای آن مینشینند.(ضمیمه قاب کوچک)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
جامجم» در گفت وگو با دکترسید محمد مرندی،مهمترین چالشهای پیشرو در دستیابی تهران و واشنگتن به توافق را بررسی کرد
سیدعبدالله صفیالدین، نماینده حزبالله در ایران: