خراسان:شیار 143، پشت سیم خاردار مافیای اکران
شاید تصور این که یک کارگردان جوان با تجربه تولید فقط یک فیلم، بدون حمایت های خاص و مرسوم در سینمای ایران، فیلمی بسازد که تمام معادلات جشنواره فیلم فجر را بر هم بزند و تحسین خیلی از خواص و عوام را در کشور برانگیزد برای خیلی ها دشوار و باور نکردنی بوده که این روزها به هر شکلی در اکران این فیلم اهمال می شود و مورد بی مهری قرار می گیرد؛ فیلمی که نه گیشه ای است و نه داستان عامه پسندی دارد و هم مستقل است و هم پشت سر آن تنها یک گروه تازه کار و ناشناخته حضور داشته، اما توانسته است در رقابت با بزرگان سینمای ایران و فیلم های خوب و شناخته شده در جشنواره فیلم فجر نظر بخش زیادی از مخاطبان را به خود جلب کند و عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد. شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار قبل از اکران تصور نمی شد از آن دست فیلم هایی باشد که گروه زیادی از مخاطبان را با خود همراه کند اما اکران آن در جشنواره فجر تمام معادلات را عوض کرد و نشان داد که تنها فیلم های گیشه ای و عامه پسند با داستان های زرد و نخ نما نیست که مخاطب را به سینما می کشاند بلکه فیلم هایی با داستان های عمیق و ارزشی و پرداختی صحیح و غیرشعارگونه هم می توانند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند.اما به هر حال این مستقل بودن فیلم و البته نبود گروهی قوی و حرفه ای در تهیه کنندگی فیلم موجب شد که از همان روز اول موفقیت شیار 143 به مذاق خیلی ها خوش نیاید و به هر شکلی سعی در کمرنگ نشان دادن آن بکنند. شیار 143 که در ایام جشنواره فیلم فجر نظر بسیاری از منتقدان سخت گیر و مخاطبان با سلایق مختلف را جلب کرده بود از همان روزهای اول با بی مهری های مختلفی مواجه شد و سنگ هایی جلوی موفقیت بیشتر آن قرار گرفت. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فراز و نشیب هایی که فیلم سینمایی شیار 143 از سر گذرانده، از روزهای جشنواره فیلم فجر بگیرید تا همین روزهای بلاتکلیفی در اکران...
فیلم «شیار 143» که بر اساس برداشتی از کتاب «اختر و روزهای تلواسی» نوشته نرگس آبیار ساخته شده، روایت جدیدی از دفاع مقدس است که داستان مادر شهیدی به نام الفت را تصویر میکند که عاشقانه انتظار بازگشت فرزندش را می کشد، خبرهای خوبی برای او می رسد، اما امتحان بزرگی هم در راه دارد و...این فیلم که توسط نرگس آبیار کارگردان جوان سینمای کشورمان ساخته شده است، در اولین اکران خود در سی و دومین جشنواره بین المللی فجر با استقبال بسیارخوب مخاطبان روبه رو شد، به نحوی که پس از پایان نمایش این فیلم در برج میلاد و در جمع اصحاب رسانه و منتقدان، تماشاگران برای دقایقی به تشویق ممتد و طولانی عوامل فیلم پرداختند. شیار 143 فیلمی است که به راحتی می توانست با روایتی نخ نما و شعارگونه و ایده ای که بارها و بارها در سینما و تلویزیون به آن پرداخته شده، به یکی از بی رمق ترین فیلم های جشنواره تبدیل شود اما انتخاب بهترین شیوه برای روایت این قصه و داستانی قوی و چاشنی بازی های خوب به همراه دیالوگ های ساده اما مؤثر، فیلم را به یکی از بهترین فیلم های 30 سال اخیر سینمای ایران بدل کرد. شیار ۱۴۳ نشان داد که با وجود مدعیانی که بودجه های چندین میلیاردی برای فیلم های مختلف از نهادهای دولتی می گیرند، جوانانی در گوشه وکنار کشور هستند که قابلیت ها و ایده های شان در فیلم سازی به مراتب بیشتر و بهتر است و با بودجه هایی کمتر، فیلم های بسیار بهتری می سازند.
چشم های بسته هیئت داوران
اولین اجحاف در حق این فیلم از سوی هیئت داوران بخش مسابقه سی و دومین جشنواره فیلم فجر انجام گرفت؛ آن جایی که با وجود تمام این ظرفیت ها و امتیازهای مثبتی که شیار 143 داشت، هیئت داوران سعی کردند چشمان شان را به روی قوت های این فیلم ببندند و آن را وارد بخش مسابقه نکنند. هرچند با اولین اکران شیار 143 در جشنواره ورق برگشت و این اتفاق به ضرر هیئت داوران تمام شد؛ همان جایی که مردم بعد از تماشای فیلم چند دقیقه ای ایستادند و با تشویق های خود به تحسین فیلم پرداختند و بعد از آن هم واکنش بسیار جالب ابراهیم حاتمی کیا اتفاق افتاد. حاتمی کیا بعد از تماشای شیار 143، فیلم «چ» به کارگردانی خودش را به مریلا زارعی (بازیگر) و نرگس آبیار (کارگردان) تقدیم کرد و نوک پیکان انتقادش را به سوی هیئت داوران گرفت و گفت: مسئولان سینما و جشنواره فجر باید پاسخگو باشند که چه خوابی بر دوستان رخ داده که ابتدا نتوانستند فیلم «شیار 143 » را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که برای حضور آن در جشنواره لابی کنند. من واقعا نمی فهمم که این فیلم باید چطور می بود تا انتخاب می شد. آن ها یا خواب دیده اند یا وقتی فیلم را می دیدند در احوالات دیگری بوده اند وگرنه بعید است که این فیلم از زیر دست آن ها رد شده باشد. او این را هم گفت که شیار 143 مظلومانه و به زیبایی ساخته شد و همه را متاثر کرد. احوال همه پس از تماشای فیلم خوب بود اما زمانی که فیلم های دیگر را می بینیم احساس می کنیم حال بدی داریم و می خواهیم به خلوتی برویم و خفه شویم. شیار 143 فراتر از سیمرغ است.
کمرنگ کردن موفقیت ها
بعد از این هجمه اعتراض ها و انتقادها به هیئت داوران از سوی منتقدان و کارگردانان شناخته شده و البته استقبال خوب مردم از فیلم، هیئت انتخاب به این نتیجه رسید که شیار 143 باید در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشته باشد. این اتفاق افتاد و شیار 143 در 5 بخش جشنواره فجر از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد دریافت سیمرغ شد اما تنها سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به این فیلم و بازیگر آن یعنی مریلا زارعی رسید و البته جایزه ویژه هیئت داوران را هم از آن خود کرد. نکته جالبی که در این بین همه را متعجب کرد اعلام نام فیلم سینمایی خط ویژه در کنار نام شیار 143 به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود، در حالی که شیار 143 بعد از اکران در صدر آرای مردمی بود و در نهایت هم با فیلم بعدی در تعداد آرا اختلاف و در صدر آرا قرار داشت اما مسئولان جشنواره تصمیم گرفتند این دو فیلم را با هم به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برگزینند!
اکران نوروزی و وعده ای که محقق نشد
مهم ترین نکته ای که بعد از جشنواره فیلم فجر و موفقیت های فیلم شیار 143 مطرح شد زمان اکران این فیلم بود. از آن جایی که معمولا اکران نوروزی به عنوان یکی از بهترین زمان ها برای اکران به فیلم های موفق و پرمخاطب جشنواره اختصاص می یابد انتظار می رفت که این اتفاق برای فیلم تحسین شده شیار 143 با توجه به محتوای متفاوت و ارزشی آن اتفاق بیفتد، قول و قرارهایی هم در این زمینه داده شد اما هیچ کدام محقق نشد تا بازهم مُهر تأییدی باشد بر بی مهری ها به شیار 143. محمد حسین قاسمی تهیه کننده این فیلم خود درباره این ماجرا گفته بود: «روزهای پس از جشنواره بود و درخواست های متعدد پخش کننده ها و با «فیلمیران» به عنوان یکی از قدرتمندترین پخش کنندگان فیلم قرارداد بسته شد. در گام نخست مهم ترین دغدغه، زمان اکران فیلم بود و عید نوروز به عنوان پیشنهاد اولیه مطرح شد. این پیشنهاد به همان راحتی که مطرح شد به همان آسانی نیز کنار گذاشته شد و اکران عید نوروز به فیلم هایی رسید که از قبل، اکران نوروز به نام شان خورده بود.» بعد از این قول و قرارهای بی نتیجه برای اکران نوروزی شیار 143 ، مسئولان به تهیه کننده فیلم قول اکران در بهترین زمان بعد از اکران نوروزی را ارائه و اصطلاحا نقد را به نسیه تبدیل کردند ! آن ها بلافاصله قول اکران در عید فطر را مطرح کردند و شیار 143 را از دایره فیلم های اکران نوروزی حذف کردند...
اکران عید فطر و باز هم بدقولی
پازل اکران عیدفطر هم چیده شد و در کمال ناباوری هیچ نامی از فیلم تحسین شده «شیار143»؛ فیلم مردمی جشنواره فجر به میان نیامد! کمترین حق فیلمی که سیمرغ مردمی جشنواره فجر را گرفته، این است که زمانی مناسب برای اکران آن اختصاص یابد اما در کمال تعجب و در اقدامی غیرمنصفانه فیلم هایی که حتی در میان 10 فیلم ابتدایی آرای مردمی جشنواره فجر نبودند، توانسته اند با لابی های قدرتمند برخی تهیه کنندگان با برخی نهاد های دولتی سینمایی، اکران های نوروز و عیدفطر را بگیرند اما «شیار143» با تهیه کننده ای مستقل نه توانست به اکران نوروز برسد و نه به اکران عیدفطر...تهیه کننده شیار 143 درباره قول و قرارها برای اکران فیلم در عید فطر هم چنین گفته بود: «بسیاری از دوستان و مسئولان قول همکاری برای بهترین زمان اکران سال، بعد از نوروز را دادند و گفتند اکران عید فطر پیش روست و خیالتان راحت، تمام قد کنارتان هستیم و بر همین اساس برنامه های خود را برای اکران عید فطر تنظیم کردیم و کار شروع شد. اما انگار شروع نشده بود و ما خیال می کردیم شروع شده است. هر چقدر ما پیگیرتر و صریح تر بودیم، جواب ها گنگ تر بود. بعدها فهمیدیم باز در مسیری ما را قرار داده اند که زمان را از دست بدهیم تا فرصت تصمیم گیری نداشته باشیم.»ماجرای این بی مهری ها زمانی تاسف برانگیزتر می شود که مسئولان و دست اندرکاران اکران سینماها در مقابل اصرارهای تهیه کننده شیار 143 برای اکران آن در عید فطر پیشنهاد خنده داری را در برابر فیلم پرمخاطبی همچون شیار 143 مطرح می کنند؛ این که سرگروه می خواهید چه کار؟ بروید و آزاد اکرانش کنید؛ یعنی دیده نشدن فیلم و اکران آن در چند سینمای معدود! قاسمی در یادداشت انتقادی اش در این باره این طور گفته بود: « بارها به ما گفتند فیلم شما به سرگروه نیاز ندارد و بروید به طور آزاد اکرانش کنید. فیلمی که بهترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره فجر بوده نیاز به سرگروه ندارد! آنقدر این حرف را با آرامش خاطر می گفتند که گویی در ذهن خودشان چنین سرنوشتی برای این فیلم متصور بودند؛ فیلم در چند سینمای اندک به نمایش درآید و همین. فیلم را در مسیری حرکت دهند که مخاطب به آن دسترسی نداشته باشد و این بلاتکلیفی هنوز ادامه دارد و زمان اکران آن بستگی پیدا کرده به اینکه فیلمی از گردونه رقابت اکران عید فطر خارج شود و از پرده پایین بیاید تا فیلم «شیار 143» بر پرده سینماهای ایران نقش ببندد.»
علامت سوال بزرگ مقابل مسئولان
واقعا این یک علامت سوال بزرگ است که آیا فیلمی که در زمان اکران در جشنواره فیلم فجر سینماهایش پر بود و جای سوزن انداختن نداشت؛ فیلمی که تحسین همه اقشار منتقدان و مردم را برانگیخته بود؛ فیلمی که به طور مستقل و با بودجه ای مستقل توانسته بود تا این حد تاثیرگذار باشد و نگاهی زیبا از مادران شهید را ارائه کند، برای اکران اصلا به سرگروه نیازی ندارد و باید در چند سینمای معدود به نمایش در آید؟ آیا این باید سرنوشت اکران یکی از بهترین فیلم های سینمای ایران بعد از انقلاب باشد؟
جام جم
- نوبخت اعلام کرد: شروع راستیآزمایی اطلاعات اقتصادی خانوارها
- آغاز مقابله با خرید و فروش پایاننامه
- مذاکرات 3 جانبه به نتیجه میرسد؟
- بازار گرم نمایشهای رادیویی در ماه رمضان
کیهان
- نوری مالکی از علما و مردم عراق قدردانی کرد همبستگی بیسابقه در عراق برای نبرد با داعش
- در صورت موافقت بانک مرکزی خریداران مسکن 50 درصد قیمت را وام میگیرند
- از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی همکاری محرمانه رژیم صهیونیستی با تروریستها در سوریه لو رفت
- جهانگیری در دیدار رئیسجمهور کوبا: ملت ایران از تلاش برای دستیابی به دانش هستهای عقبنشینی نمیکند
خراسان
- رایزنی بارزانی در تهران گفت وگوی ظریف با هیگ
- پیکر 84 شهید دفاع مقدس به وطن بازگشت
- «شیار 143» پشت سیم خاردار مافیای اکران
- گزارش محرمانه از درون یک شرکت هرمی
جمهوری اسلامی
- آغاز عملیات پاکسازی مناطق اشغالی عراق از تروریستهای داعش
- توزیع سبد کالا میان اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ادامه مییابد
- انتقاد شدید رئیسجمهور از سیاست اختلاف افکنی قدرتها در منطقه
- با حضور مقامات لشکری و کشور؛ پیکرهای پاک 84 شهید دوران دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد کشور شد
رسالت
- بانکها نباید بنگاهداریکنند
- علم پزشکی توسط ابن سینا در جهان گسترش یافت
- ژاپن شریک خوبی برای مسائل اقتصادی و سیاسی است
- هدایتها و ارشادات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار قرار دادهایم
سیاست روز
-نرخ ارز لنگرآرامش بازارها
-عوامل فیلم شیار۱۴۳ میهمان رهبر معظم انقلاب
-عراق متکی به مردم نیازی به بیگانگان ندارد
-امکان توافق به شرط واقعبینی طرف غربی
حمایت
- گزارش خبری-تحلیلی «حمایت» سناریوی سوخته ادعاهای حقوق بشری برای امتیازگیری در مذاکرات هسته ای!
- در نشست مشترک آیتالله آملیلاریجانی با رییس و اعضای هیات رییسه مجلس مطرح شد تعامل مثبت قوه قضاییه و مجلس
- شجاعی : سازمان پزشکی قانونی کمترین خطا و تخلف را دارد
- پورمحمدی: وقایع عراق نمایانگر اوج تزویر استکبار است
ابتکار
- معاون رییس جمهور با ارائه گزارش عملکرد 10 ماهه دولت خبر داد: آغاز راستیآزمایی اطلاعات یارانه بگیران
- در آستانه سفر به لرستان مطرح شد؛ تاکید رییس جمهور بر لزوم اتحاد اقوام و اقلیت هادر توسعه ملی
- رایزنی مجلس و قوه قضاییه درباره وظایف و اختیارات وزیر دادگستری
- هاشمی رفسنجانی:داعش مولود نامبارک جهل و تندروی است
مردم سالاری
- معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور خبر داد:آغاز راستیآزمایی اطلاعات متقاضیان یارانه
- رئیسجمهور: فشار تحریمها برداشته شود شرایط کل کشور تغییر میکند
- رابطه با کشورهای جهان را نباید به آسانی در خطر انداخت
- ایران مانع ورود غیرمجاز آوارگان میشود
فرهیختگان
- چانهزنی در وین با برگ بغداد
- دانشگاه آزاد اسلامی در راه عمان، تاجیکستان وکردستان
- محمدباقر نوبخت از تصمیم دولت برای احیای برنامهریزی خبر داد سازمان مدیریت تیرماه میآید
- آیتالله هاشمی رفسنجانی در جمع مدیران میراث فرهنگی: داعش مولود نامبارک جهل و تندروی است
دنیای اقتصاد
- سناریوهای «تامین مالی بنگاهها» روی میز آمد فصل سمزدایی از بازار پول
- ایست ریزش در بورس تهران
- داعش به دنبال وحشتآفرینی
- فینال مذاکرات؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد