در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
قهوه خانه ریشه در تاریخ این سرزمین دارد تا جاییکه در دوره صفویه به اوج درخشش خود رسید و بالاخره در دوره قاجاریه بهعنوان اولین صنف از پیشهوران، دارای تشکل صنفی شد.
قهوه خانه ریشه در تاریخ این سرزمین دارد تا جاییکه در دوره صفویه به اوج درخشش خود رسید و بالاخره در دوره قاجاریه بهعنوان اولین صنف از پیشهوران، دارای تشکل صنفی شد.
در طول بیش از پنج هزار سال تاریخ ایران، جامعه ایرانی که همواره منشا امید و پویایی بوده است، بهعنوان یک جامعه متمدن دریافت که پس از کار و فعالیت روزانه، اوقات فراغت افراد باید به نوعی پُر شود آن هم در محلی که اکنون قهوهخانه خطابش میکنیم. این شغل ریشه در تاریخ این سرزمین دارد تا جاییکه در دوره صفویه به اوج درخشش خود رسید و بالاخره در دوره قاجاریه بهعنوان اولین صنف از پیشهوران، دارای تشکل صنفی شد.
قهوهخانه در گذشته نخست مکانی برای نوشیدن چای و خوردن ناهار و شام بود اما با گذشت زمان اموری مانند اطلاعرسانی، نشر افکار و اخبار اجتماعی-اقتصادی و حتی سیاسی و نیز سرگرمیهایی چون مدیحهسرایی، نقالی، شاهنامهخوانی، غزلخوانی، سخنوری و مشاعره نیز در آن جایگاهی پیدا کرد.
کتاب «روزی روزگاری قهوهخانه» جزو معدود کتابهایی است که نگاهی جامع به تمام زوایای قهوهخانه و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن دارد و در پنج فصل نگاشته شده است:
تاریخچه
نخستین فصل کتاب، ضمن بیان تاریخچه پیدایش قهوهخانه در ایران، به بررسی وضعیت قهوهخانهها در دوران صفویه، وظایف قهوهخانه پس از صفویه، مشارکت قهوهخانهها در امور مذهبی میپردازد. این فصل همچنین انواع و اشکال مختلف قهوهخانه را بیان میکند. مشاغل مختلف در قهوهخانهها، روابط کارگر و کارفرما، قهوهخانه و شاهنامه، قهوهخانههای امروزی، قهوهخانه و اصناف و نقالی در قهوهخانه دیگر عناوین این فصل از کتاب را تشکیل میدهند.
معرفی بناهای آموزشی و قهوهخانههای استان تهران
این فصل نگاهی ویژه به پیشینه نقاشی قهوهخانهای دارد. پردههای نقاشی قهوهخانهای براساس نیاز آیینی مردم خلق میشدند. قهوهخانهها در دوره صفویه بهتدریج شکل میگیرند و به مکانی فرهنگی و تفریحی تبدیل میشوند و با شکلگیری نقالی، نقاشان شاخص کاشی به تصویر کردن صحنههای این نقلهای قهوهخانهای روی میآورند.
پردههای معروف قهوهخانه
فصل سوم چند پرده معروف قهوهخانهای همچون پرده جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر و آثار استاد حسن اسماعیلزاده را معرفی میکند.
از قهوهخانه تا کاروانسرا
«گذران وقت به سبک ایرانی»، «بیابانها و کویرهای ایران»، «قهوهخانهها در ایران»، «شکل قهوهخانه»، «معماری قهوهخانهای» و «شکلبنای قهوهخانه» عناوین اصلی فصل چهارم کتاب را تشکیل میدهند.
آرایهبندی نماها در قهوهخانه
فصل پایانی کتاب به آرایهبندی نماها در قهوهخانه اختصاص یافته است. این فصل نگاهی نیز به تاریخچه کاروانسراها در ایران و کارکردهای اجتماعی قهوهخانهها دارد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد