سرلشکر رشید در گردهمایی فرماندهان دفاع مقدس:

به مقاومت منطقه و حزب‌الله لبنان کمک مستشاری می‌دهیم

زنان شاخص جنگ تحمیلی

غیر از زنانی چون معصومه‌آباد و سیده زهرا حسینی که نامشان به دلیل کتاب‌هایشان بر سر زبان‌ها افتاده، زنان دیگری هم به عنوان چهره شاخص جنگ تحمیلی و دفاع مقدس شناخته می‌شوند که تقریبا نشانی از آنان در رسانه‌ها یا حتی سایر ادبیات مکتوب نیست. این نوشته به پنج چهره شاخص زنان در جنگ تحمیلی پرداخته است. ناگفته پیداست که هیچ اولویتی بین این چهره‌ها نیست.
کد خبر: ۷۲۱۴۱۱

1 ـ سیده‌طاهره هاشمی یکی از زنانی است که در چهارده سالگی به شهادت رسیده است. او که متولد آمل بود در دوران انقلاب اسلامی و در ده سالگی در تظاهرات شرکت می‌کرد و گفته می‌شود یکی از دانش‌آموزان صریح‌اللهجه مدرسه نیز بود. هاشمی یک سال بعد از آغاز جنگ تحمیلی و در زمان شورش ضدانقلاب در شهر آمل، در حالی که مشغول جمع‌آوری غذا و دارو بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

2 ـ‌ نسرین افضل دیگر بانوی شهیدی است که جزو چهره‌های شاخص شهدای دفاع مقدس به حساب می‌آید. او متولد سال 1338 در شیراز بود. قدم بلندی که شهید افضل در زندگی خود برداشت، مجاهدت فرهنگی بود. او توانست ابتدا در روستاهای اطراف شیراز و سپس در کردستان، دست به اقدامات فرهنگی بزند و با تاسیس کلاس‌های فرهنگی، نسبت به آموزش مردم اقدام کند. شهید افضل سال 1361 و در حالی که در کردستان به عنوان یک مربی تربیتی مشغول فعالیت بود و کمتر از شش ماه از زمان ازدواج او می‌گذشت به دست گروهک‌های ضدانقلاب به درجه رفیع شهادت نایل شد.

3 ـ شهناز حاجی‌پور، نخستین زن شهید در جریان مقاومت خرمشهر است. بیست و سه ساله بود که بعثی‌های عراقی به شهرشان حمله کردند و او نیز در کنار سه برادرش ایستاد تا خرمشهر به خونین شهر تبدیل شود ولی به دست ارتش متجاوز بعثی نرسد. در جریان همین مقاومت بود که بر اثر اصابت یک خمپاره به شهادت رسید، آن هم در شرایطی که در حال رفتن به سمت یک خانه آسیب‌دیده بود تا اگر کسی در آن احتیاج به کمک دارد به او کمک‌رسانی کند.

4 ـ شهید ناهید فاتحی، شیرزن دیگری است که در کردستان حماسه ادب و علاقه به رهبر خود را رقم زد. این دختر که زمان شهادت نزدیک به 17 سال داشت به دلیل فعالیت‌های انقلابی در دوران مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی و نیز همکاری با سپاه و نیروهای انقلابی پس از انقلاب و در جریان شورش گروهک‌ها، مورد توجه نیروهای ارزشی و البته مورد بغض مخالفان انقلاب اسلامی بود و از این رو بود که او را در سنندج ربودند و پس از مدتی گرداندن با سر تراشیده در روستاهای کردستان و در حالی که او به توهین به امام خمینی(ره) راضی نشد، بدن بی‌جانش را در یکی از روستاها رها کردند تا بدین سان، قساوت خود و معرفت یک شهید نسبت به مسیر خود را نشان دهند.

5 ـ فوزیه شیردل یکی دیگر از شهدای زن بود که در حمله گروهک‌های ضدانقلاب به بهداری پاوه بیست و پنجم مرداد 1359 (که در فیلم «چ» نیز به تصویر کشیده شده است)‌، با اصابت تیر مجروح می‌شود و پس از 16 ساعت جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کند. او در آخرین لحظات فعالیت خود در حال کمک برای فرود بالگرد در نزدیکی بهداری برای کمک به یاران دکتر چمران بود. شیردل به عنوان شهید شاخص جامعه زنان سال 1393 نیز شناخته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها